Nu är jag så trött på Roxi Stenhus!! Ännu en gång vill de flytta på slutbesiktningsdatum. Huset skulle ha varit färdigt i september förra året men det dröjde innan bottenplattan var på plats och inflyttningsdatumet blev flyttad till januari 2007. Vi är nu i juli månad och huset är långt ifrån klart. Huset skulle besiktigas nästa vecka men nu vill de för minst 5:e gången flytta på datumet.

De senaste 3 månaderna har byggfirman som de har anlitat lyckat inte gjort ett skvatt. Jo förresten! De lyckades med att lägga alla trägolv i huset fel så att dessa måste brytas upp och läggas om. Även den invändiga målningen är så dåligt utfört att det måste göras om. Fuktskador har uppkommit på insidan eftersom pappningen av taket gjordes slarvigt samt att plåttaket ännu inte har kommit på plats (se bilder här Husbygge )

Listan på fel och problem som har uppstått i det här bygget är lång och jag kommer under de närmaste dagarna att lägga upp en hemsida med alla detaljer och bilder via den här länken: roxistenhus.dk - Hosted by One.com Webhosting

Roxi Stenhus är långtifrån ett seriöst företag och jag vågar påstå att de även är lögnare. På deras hemsida kan man bl.a. läsa följande:

"Vi erbjuder kunden en totalentreprenad."

Totalentrepenad?? Vilket skämt! Vi har själva behövt medla mellan Roxi och deras underentrepenörer. Vi har själva behövt beställa material eftersom Roxi gång på gång beställde fel eller missade att beställa i tid. Vi har själva behövt åka ut till huset otaliga gånger för att förebygga fel i konstruktionen eftersom Roxi aldrig brydde sig.

"Vi släpper aldrig kunden vind för våg med någon mindre nogräknad byggare."

Ytterligare en förbannad lögn! de senaste månaderna har byggarna knappt gjort något i huset, förutom vad som sagts ovan ang. golvläggningen och andra dåligt utförda arbeten. Hela byggplatsen såg ut som ett bombnedslag eftersom de inte ens brydde sig om att städa upp efter sig.

"Kunden har kontakt med samma person hos oss från första kontakten till överlämnandet av det färdiga hemmet"

Gång på gång har de bytt ut våra projektledare, den ena värre än den andra, vår senaste kontaktperson är en av delägarna men inte har det blivit mycket bättre för det.

Det här är rent ut sagt ett helvete och jag ser ingen ljusning längre. Man sitter i kläm och får ingen större hjälp av lagen. Jag vet att det finns fler som har anlitat Roxi och befinner sig i liknande situation som oss. Vi kanske kan hjälpas åt, hör av er via den här tråden eller den här e-mail adressen: dgn@roxistenhus.dk.

Mitt namn är Daniel Gaudin och jag bygger i Trelleborg vid Gislövs Läge.
 
Usch vad tråkigt! Man kan inte nog förklara hur man känner med er. Jag hoppas verkligen inte att vi får samma erfarenheter som er nu när vårat bygge sätter igång.

Hoppas det löser sig för er var det lider!
 
Jag håller tummarna för er!

Hoppas ni vinner en process, bra att ni dokumenterar!
 
Tack för ert stöd! Det ser dock mörkt ut, nu när det är semestertider lär det bli svårt för dem att hitta nya byggare. De förra byggarna gick i konkurs förra veckan eftersom Roxi inte ville betala dem. Ovanpå allt så håller Roxi på att bygga hus som ska ställas ut under "Leva & Bo" mässan i augusti, detta kommer säkert att drabba vårt bygge då de kommer att prioritera ner den.

Jag fick även reda på att de hade avbokat besiktningsmannen igår morse. På kvällen träffade vi projektledaren och vi krävde att de skulle färdigsställa huset innan besiktningsdatumet.

Han nämnde inget om att besiktningsmannen redan var avbokad och försökte istället få oss att gå med på en framflyttning av slutbesiktningen.

Idag kom e-mailet om att de inte kunde bli klara i tid och att de inte ville betala för en extra besiktning.

Ovanpå allt har de mage att säga att de inte kommer att installera steamern p.g.a. att vi har själva beställt den. Detta trots att de framhöll vid kontraktskrivandet att vi fick lov att själva köpa in saker och att de skulle sätta upp dem åt oss i så fall. De har försökt tidigare att slippa undan sitt ansvar för men det funkade varken då eller nu för vi har skriftliga bevis på vad de har sagt.
 
Dessa ord har inget värde för mig längre. Om ni bryr er om era kunder, visa det genom handling istället för tomma ord.

Det har gått ett år och 8 månader sen vi skrev under kontraktet och fortfarande kan vi inte ens få ett datum för slutbesiktning.

Vi frågade igår om ni kunde göra färdigt huset till vecka 33 och ni sa att ni inte kunde lova någonting.

SKANDAL!!!

Jag har ingen tålamod med er längre och tänker inte acceptera ytterligare förseningar!!!


Vi beklagar situationen med Daniel Gaudin’s hus.

Vi har kontrakterat en totalentreprenad med dem, och vi kommer självklart att leverera det vi överenskommit. Tyvärr, vilket vi verkligen beklagar, har just detta projekt blivit försenat.

Det visade sig att vår byggnadsunderentreprenör inte levererade, vad vi hade överenskommit. Nu tar vi själva över entreprenaden och slutför den så att familjen Gaudin kan flytta in.

När vi startar upp entreprenader, så köper vi i vår tur in olika underentreprenader. Vi kontrollerar deras tidigare referenser, ser på kvaliteten på tidigare utförda jobb, och på deras egen kapacitet. Tyvärr så räcker inte detta alltid.

Vid uppköp av entreprenader så görs en betalningsplan upp. Efter det att varje del är utförd i rätt utförande och i full omfattning så betalas underentreprenören. Finns brister skall dessa rättas till innan betalning kan ske.

Vi är övertygade om att huset nu när det färdigställs kommer att motsvara högt ställda förväntningar.

Med vänliga hälsningar
Roxi Stenhus
 
Hade du inte med en vites klausul om betalning Xkr/vecka vid försening? Eller ha de lyckats ta bort det ur avtalet?
 
Åsa76 skrev:
Hade du inte med en vites klausul om betalning Xkr/vecka vid försening? Eller ha de lyckats ta bort det ur avtalet?
Spelar ingen roll.
Konsumenttjänstlagen ger kunden rätt att få sina merkostnader täckta av entreprenören.
Dvs. konstader för alternativt boende, högre räntekostnader pga. förlängt byggkreditiv, kostnader för mellanlagring och transport av möbler m.m.
Dock måste det handla om styrkta merkostnader, altså kunna bevisas med hyresavi, kvitton eller liknande.


Om jag hade varit kunden hade jag kontaktat en sakkunnig som kunde hjälpa till med rätta påtryckningsmadel och argumentation (ammunition) som att peka på vilka kostnader det kommer att handla om för husleverantören.

Tyvärr finns dett alltförmånga lycksökare i branschen som inte har en susning om vad det egentligen innebär att bygga hus. Endast en lågkonjunktur kan sålla bort dessa.
 
Vi har en vitesklausul, men jag kan tänka mig 3 saker som har gjort att det inte har hjälpt i vårt fall:

1. Vitet är för lågt satt.

2. Jag har fått höra att enl. byggfirmans kontrakt så skulle dessa betala till Roxi om det blev förseningar. Eftersom vitet som de förbundit sig att betala har varit högre än det som Roxi betalar till oss så har Roxi t.o.m. tjänat pengar på förseningen.

3. Roxi har hamnat i så många svårigheter att de är inkapabla att lösa alla problem som har uppstått. Nu ägnar de sig åt att släcka bränder.
 
Du har fått ett pm av oss som känner igen mångt och mycket av ovanstående läsning...
Har byggt med roxistenhus i marieholm.
 
Xang0 skrev:
Vi har en vitesklausul, men jag kan tänka mig 3 saker som har gjort att det inte har hjälpt i vårt fall:

1. Vitet är för lågt satt.

2. Jag har fått höra att enl. byggfirmans kontrakt så skulle dessa betala till Roxi om det blev förseningar. Eftersom vitet som de förbundit sig att betala har varit högre än det som Roxi betalar till oss så har Roxi t.o.m. tjänat pengar på förseningen.

3. Roxi har hamnat i så många svårigheter att de är inkapabla att lösa alla problem som har uppstått. Nu ägnar de sig åt att släcka bränder.
Vad säger er advokat? Antar att ni tagit in en sådan?
 
volvo skrev:
Spelar ingen roll.
Konsumenttjänstlagen ger kunden rätt att få sina merkostnader täckta av entreprenören.
Dvs. konstader för alternativt boende, högre räntekostnader pga. förlängt byggkreditiv, kostnader för mellanlagring och transport av möbler m.m.
Dock måste det handla om styrkta merkostnader, altså kunna bevisas med hyresavi, kvitton eller liknande.


Om jag hade varit kunden hade jag kontaktat en sakkunnig som kunde hjälpa till med rätta påtryckningsmadel och argumentation (ammunition) som att peka på vilka kostnader det kommer att handla om för husleverantören.

Tyvärr finns dett alltförmånga lycksökare i branschen som inte har en susning om vad det egentligen innebär att bygga hus. Endast en lågkonjunktur kan sålla bort dessa.
Vi ahr en vitesklausul där försenin är specad med xkr/vecka. Det enda som kan "förhindar" denan summa är om entreprenör kan bevisa att han inte skäligen kan ha haft med förseningen att göra. DVS om en stormvåg förstörde det enda gipsskivorna som fanns på ByggMax. I vårt fall ligger bevisningen på dem. Vi har inte med någort flum om merkostnader utan rakt av X kR per överskriden vecka.....
 
Ja, vi har anlitat en advokat. Problemet för vår del handlar i dagsläget inte direkt om hur mycket ersättning vi ska få, snarare handlar det om att huset måste byggas färdigt en gång för alla.

Vi har väntat länge nog och har blivit åsidosatta alltför många gånger.

Vitet har i vårt fall tydligen inte räckt till för att kunna fungera som påtryckningsmedel, villket har försatt oss i en sådan situation att vi måste vidta andra åtgärder, bl.a. att skriva i detta forum.

Roxi har försökt tysta ner mig, men jag gjorde det mycket tydligt för dem att jag inte kommer att böja mig för deras påtryckningar. Jag ger mig inte förrän mitt hus står färdigt och felfritt.
 
Nu har Sydsvenskan publicerat en artikel om mitt fall. Ni som inte bor här i skåne kan läsa artikeln här: Huset som aldrig tycks bli klart - Ekonomi - Sydsvenskan - Nyheter dygnet runt

Jag är inte nöjd med Roxis svar, att de inte ens nu kan ge oss ett datum för färdigställande känns väldigt oprofesionellt.

Roxi lägger all skuld på byggarna, men från början försenades bygget p.g.a. felleveranser samt att beställningar inte gjordes i tid. Bl.a. levererades fel takstolar villket gjorde att bygget stod stilla i 2 månader om jag minns rätt.

Om man inte kan erkänna sina misstag (de kanske inte ens inser att de har gjort fel?), då lär man inte förbättra sig heller.
 
Angående underentrepenörerna

Vi påtalade för er flera gånger att bygget stod stilla, att trägolvet hade lagts fel, att den invändiga målningen var katastrofal. Tre månader gick utan att ni vidtog några som helst åtgärder. Hur mycket ni än skyller på byggarna så är det i slutändan Roxi som har det fulla ansvaret för det som har hänt. Det fanns inget som hindrade er att sätta in andra byggare under den här perioden, ni lät istället 1 eller 2 lärlingar gå omkring ensamma i bygget och förstöra vårt golv bl.a.

Angående er "offert"

Roxi erbjöd sig att köpa ut oss. De skulle betala för utgifterna som vi har haft hittills och lägga på 200 000 kr som "plåster på såren". Villket skämt!!! Vi har stått i kö i flera år innan vi fick tomten, den är värd mycket mer idag jämfört med när vi köpte den. Vid det här laget är vitet som ni är skyldiga oss 100 000 kr. Huspriserna har också gått upp sen vi skrev under kontraktet.

Villken jättebra idé! Roxi kommer undan sitt ansvar, fixar till huset snabbt så att de kan ställa ut den under Leva & Bo mässan och ovanpå allt tjänar de en rejäl slant på att sälja vårt hus. Enda bristen med Roxis idé är att vi inte är idioter och kommer aldrig att gå med på något sånt. Om vi så fick 10 miljoner skulle vi aldrig gå med på att sälja vårt hus, det har blivit en principsak.

Kunden har köpt egna produkter

Ni har själva sagt att vi får lov att köpa in badrumsinredning, golv, köksinredning m.m. Vi har det t.o.m. skriftligt. Punkt.

Vårt eget agerande

Vi ville ha större klinkerplattor än det som ingick som standard. Vi frågade i god tid hur mycket extra det skulle kosta att lägga dem. Trots upprepade försök fick vi inget svar från Roxi.

kundens egna entreprenörer har gått in och gjort arbete i huset utan Roxi:s godkännande
Bottenplattan var så dålig att det inte gick att lägga klinkergolvet utan att först flytspackla. Vi frågade Roxi hur mycket extra detta skulle kosta oss. Vi fick svaret 22 000 kr. Helt ok tyckte vi. Nästa dag säger Roxi att priset är 41 000 kr och att eftersom spacklet behövde torka i flera veckor så skulle detta förlänga byggtiden. Då det var vi som hade valt större plattor så kunde Roxi därigenom skylla på detta för att slippa betala vite under den här perioden.

Naturligtvis ville vi inte gå med på det och kände oss lurade. Projektledaren tappade fattningen i diskussionen som följde och skrek åt min fru något i stil med "I så fall kan du fixa det själv". Vi gjorde som han sa, men först kollade vi upp det ordentligt bl.a. med konsumentverket. Svaret vi fick var att detta betraktas som en tilläggstjänst och vi har rätt att själva anlita externa leverantörer även när det är totalentrepenad.

Golvet flytspacklades på en dag och efter ytterligare en dag hade spacklet torkat så man kunde lägga på klinkerplattorna. Jag vet inte vad det var för spackel som Roxi tänkte använda, men som sagts ovan, den som företaget vi anlitade använde behövde inte mer än 1 dag för att torka.

Istället för att bygget fördröjdes flera veckor lyckades vi med vår insats undvika vidare förseningar. Borde inte Roxi tacka oss för detta istället för att använda det mot oss?

Gunnar_Bohlin skrev:
Roxi Stenhus AB, har offentligt kritiserats av en kund och bemöter härmed den kritik som publicerats. Detta beroende på att Roxi anser att kritiken innehåller direkta sakfel och missförstånd.

Bakgrund
Vanligt är att Roxi Stenhus AB (Roxi) skriver ett totalentreprenadsavtal med kund i enlighet med ABS05. Kunden anskaffar tomt och Roxi hanterar sedan totalentreprenaden. Datum för färdigställande fastställs i avtalet med kunden.

Efter kontraktsskrivandet lägger Roxi ut arbete på olika underentreprenörer. En byggnadsunderentreprenör anlitas och aktuell entreprenör har ett övergripande samordningsansvar för byggnationen. Mot byggherren, dvs. slutkunden, är det dock alltid Roxi som har och tar det totala ansvaret för den kontrakterade överenskommelsen.

När Roxi anlitar nya underentreprenörer tas referenser, tidigare utförda arbeten beaktas och ekonomin undersöks. Allt för att Roxi skall ha kunniga och seriösa samarbetspartners. Med varje underentreprenör görs en särskild betalningsplan upp. Efter det att en entreprenaddel slutförts, komplett i omfattning och med överenskommen kvalitet, betalar Roxi underentreprenören för denna del. Finns brister skall dessa först korrigeras innan betalning kan ske. Om det visar sig att en underentreprenör inte lever upp till ställda fackmannamässiga kvalitetskrav, kan Roxi ej häva kontraktet utan att underentreprenören först får möjlighet att avhjälpa eventuella fel. I det fall felen ej avhjälps agerar Roxi i form av att avtalet med underentreprenören hävs. Att häva ett avtal tar tid, beroende på att underentreprenören har rätt att avhjälpa fel, innan avtalet med underentreprenören kan hävas. Således kan förseningar i byggnationsprocessen uppkomma på grund av detta.

Trots Roxi:s undersökningar av nya entreprenörer kan dess kvalitet av förklarliga skäl aldrig garanteras. Om en underentreprenör inte sköter sina åtaganden drabbas både Roxi och slutkunden, av förseningar. Vid eventuella förseningar kompenseras kunden med det vite som är angivet i det aktuella kontraktet. I det fall en kvalitetsbrist har uppstått, korrigeras detta till ett fullgott utförande.

– Varje försening är krävande för både kunden och oss på Roxi. Givetvis gör vi allt vi kan för att undvika förseningar, som för oss är detsamma som såväl extra kostnader som mindre nöjda kunder, säger VD Lars Bohlin.

Det aktuella fallet
Den kund som nu har offentliggjort sina klagomål har beställt stenhuset ”Villa Jacqueline”. Roxi tar givetvis fullt ansvar för Villa Jacqueline, precis som vid andra husbyggnationer. Roxi kommer att leverera huset med kontrakterat innehåll och med överenskommen kvalitet.

Roxi tar alltid det fulla ansvaret mot slutkunden, men måste följa de lagar och regler som gäller. Roxi tar först och främst på sig ansvaret för ett misslyckat val av byggnadsunderentreprenör. Det har tagit tid att häva avtalet med underentreprenören, då denne först har haft rätt att avhjälpa uppkomna fel. Detta har föranlett förseningar i byggnationsprocessen.

I det aktuella fallet har processen komplicerats av kundens eget agerande. Kunden har själv införskaffat produkter och kundens egna entreprenörer har gått in och gjort arbete i huset utan Roxi:s godkännande. Kunden har dessutom, utan att informera Roxi, gjort överenskommelser direkt med Roxi:s underentreprenörer.

Roxi har erbjudit den aktuella kunden att lösa ut huset och ersätta kunden för alla kostnader. Därutöver har Roxi erbjudit sig att betala ytterligare ersättning till kunden för det uppkomna besväret. Detta har kunden avböjt, varför Roxi fullföljer kontraktet.

Genom att kunden har valt en totalentreprenad ligger ansvaret avseende att avhjälpa fel som uppkommit på grund av en underentreprenör på Roxi. Således borde totalentreprenaden ses som positiv för kunden. Därutöver har slutkunden en låg ekonomisk risk, då ett fast pris har avtalats med Roxi. Därutöver erhåller kunden, som kompensation för förseningar, en avtalad ekonomisk vitesersättning som utgår per påbörjad förseningsvecka.

– Vi gör allt som står i vår makt för att minimera skadan mot slutkunden. Detta är ett mycket olyckligt fall och det är ytterst beklagansvärt att vi inte har lyckats hitta en gemensam lösning med kunden. Vi vill absolut inte ge avkall på slutproduktens kvalitet och vi kommer att göra allt vi kan för att kunden ska bli nöjd med sitt stenhus, säger Lars Bohlin.

– De flesta företag inom byggbranschen har upplevt problem med underentreprenörer och förseningar. Det har även vi på Roxi. Jag vill dock poängtera att vi alltid har löst eventuella problem och levererat slutprodukter av hög kvalitet, avslutar Lars Bohlin.
 
Vi har också byggt med roxistenhus och fått ett bra hus i slutändan, MEN det har inte varit lätt...

1. Försäljaren lovar runt och håller tunnt. ( Vi och Xango har haft samma försäljare och där började problemen.)
* "huset byggs klart inom 6 månader", vilket egentligen var 6 arbetsmånader och som inte försäljaren förstått innebörden av.
* "alla våra rabatter är era rabatter" har vi fått skriftligen från säljaren, men inte stämde det i verkligheten. Roxi lade de på ett ett ganska stort pålägg som i slutändan innebär att mångt och mycket blev billigare om vi köpte det själva.
* valfrihet, ni får en summa pengar att köpa valfritt kök... (stod även på roxis hemsida), innebar att vi var tvungna att ta ett ballinslöv eller tibrokök, fastän vi först skulle fått ta vilken köksleverantör vi ville.
*frågor hur mycket det skulle kosta att få målat i stället för taper nv tog 5 månader att få svar på. enligt deras plan var vi tvungna att lämna in lapp om målningen i maj och fick prisuppgift i oktober. Vi skrev alltså på " in blanco" för många ändringar( vi hade många extra ekonomimöten där man lovade oss prisuppgifter, men man följde inte upp vad man lovat kolla)

Idag finns inte den säljaren kvar i organisationen...

2. Våra första byggare var mycket dåliga, takstolarna blåste omkull pga dåligt förankrade och drog med sig båda gavlarna av lättbetong som ramlade på vår carport. Byggarna fick kicken och huset stog stilla i 11 veckor utan tak. Roxistenhus tog på sig alla kostnaderna när detta hände och sedan fick vi jätteduktiga snickare CBR bygg med Conny (Perstorp). Tack Conny!!!
Fastän bygget stått stilla hävdade säljaren och projektledaren att bygget inte skulle bli försenat utan vi kunde flytta in enligt kontraktet. 3 veckor innan kontraktets inflyttningsdag får vi veta att huset är max 4 veckor försenat, ( det blev 8v).

3. När huset skulle slutbesiktigas vägrade besiktningsmannen besikta och sa att för mycket fattades för mycket för att han kunde godkänna huset. (Vi, KA och besiktningsmannen hade verkligen undrat om det verkligen skulle vara klart till besikningen, men projektledaren sa att det var klart). Mycket material fattades och kom inte i tid mm.
Idag har den projektledaren en annan roll i företaget.
Totalt har vi gjort 3 besiktningar; en som inte blev av, en invädigt och en utvändigt, och i dag är huset slutbetalt men än återstår en kontroll och flytt av lister på öv pga troligast träet torkat ut och vi fått ca 2 cm glipor mellan list och golv som ska åtgärdas i september.

4.Faktureringssystemet bör fixas till. Slutfakturan för huset kom 3 dagar innan den sista slutbesiktningen, med 10 dagars netto. Flera felaktiga fakturer har skickas med fel belopp, innan saker är utförda, påminneser på fakturer som varit felaktiga och vi bestridit och vi fått ok med. Ingen naturlig avräkning utav vitet, utan man ska först betala allt och sedan ska man få tillbaka pengarna vilket vi vägrade göra för att vi ville ha pengar om inte anmärkningarna gjordes inom tidsramen. ( anmärkningar som skulle senast vara fixade den 18 mars gjordes i början av maj)

5. Vår KA har hjälpt oss massor, han har krävt svar skriftligen, muntligen, hotat med tidningar, slängt näven vid bordet vid möten för att vi aldrig fått några svar när något ska hända och hur mycket huset vi beställt egentligen kostar. Vi har gjort flera avtal med projektledaren om när saker ska vara avklarade som tyvärr inte hållit.

6. Vi upplevde att vi inte alltid har fått tillräcklig information om vad som ingår i vårt köp bl a hur kaklingen ser ut på öv vid snedtak, hur man målar (listerkant), vilken typ av färg som ingår mm . Detta kan vara en sak att tänka på, kunderna har rätt att få veta hur saker ska utföras och vad man betalar för.

7. Bemötandet från Bohlinbröderna har inte alltid varit trevligt, och jag har inte heller varit snäll som kund, utan vill ha full kontroll på allt och, och inte blev mitt kontrollbehov bättre av att huset rasade och jag 2 dagar tidigare anmärkt att takstolarna inte satt bra.

Vad som var positivt med bygget var
1. Hanteringen av de första byggarna som fick sluta.
2. Hur man röjde uppefter att huset hade rasat
3. Den extra besiktningen som utfördes med representant från HH-celkon angående limningen av blocken.
4. Bra besiktningsman från Garbo
5. Att vi fick fantastiska snickare till slut och att huset blev som vi ville ha det.
6. När elektriken satt handukstorken fel, fixades en dörr som kunde öppnas fast den satt där

Vi har alltså inte haft egna arbetare, utan beställt allt av roxi förrutom vitvaror i aluminium som försäljaren inte kunde leverera, samt tvättställ som tog 5 månader att få pris på och då ett överpris på 14000 än om vi köpte det själva på Lindströms. Vi har lämnat in alla val i tid, inte gjort upp något med underleverantörer, inte gjort sena ändringar och skickat in blå ändringslappar på saker vi gjort själva ex vitvaror, själv köpt tapeter när man inte lyckas skaffa fram dem.


margareta sjödin
byggt i marieholm huset villa Eva som finns på roxis hemsida.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.