Har läst att flera andra hustillverkare har ungefär samma pris som älvsbyhus, det ska bara skilja 100-200 000 kr, men jag kan inte se att det är så...

Som Mjöbäcks.. Nyckelfärdigt hus (Kullaberg): 1975 0000 kr tex... det är ju nästan en miljon dyrare... jag har inte hittat nåt enda hus som ligger endast 100-200 000 kr dyrare än älvsbyhus inkl. allt (totalentreprenad och att allt ingår, inkl. grund). Kan ni hjälpa mig att reda ut detta?
 
Vi har varit i kontakt med en massa hustillverkare innan vi bestämde oss för Älvsbyhus. Men det går inte att jämföra priserna med Älvsbyhus. Ska vara Smålandsvillan då kanske. Men tror att det många menar är att man får mycket som standard i andra hus, som är tillval hos Älvsbyhus. (eller sånt som inte går att välja alls) Bättre golv, kakel, klinkers, gjuten platta, isolering, känt märke på dörrar o fönster, kök m.m.

/Gammelmormor
 
När vi jämförde ett enplans hus med Älvsbyhus och LB-hus Jordugglan, skilde det inte så mycket. Kommer inte ihåg exakt nu, men en 100 000 kr kanske.
Då är det alltså för att uppgradera Älsbyhuset till liknande standard som LB-huset.
Det är inte många husföretag som bygger med den "enkla" standarden som Älvsbyhus har i standardutförande och den är kanske svår att matcha, det vet jag ej.
 
så med alla tillägg menar du på Älvsbyhus så kostar ett annat standardhus ett par hundratusen mer..
Skulle vara intressant att veta exakt vad de kostar och vilket hus exakt det är.
 
om man lägger på alla tillval som finns på det DYRASTE huset så kostar det ca (knappt) 200 000 kr och om man har valt SX-modellen så skulle det kosta ca 1200 000 kr... Och då har man ett hus som är ca 180 kvm stort. Sen tillkommer inredning av övervåning (som man kan leja bort).

Allt blir ju bara billigare sen, ju mindre hus man tar eller ju mindre tillval.
 
Tyvärr så har jag inte alla uppgifter här på jobbet, men på ett ungefär kan jag skriva.
Vi har köpt ett Lb-hus som heter Jordugglan, som är ett enplans hus på 122,4 i grundutförande. Dessa ugglanhus är en "billighetsserie" (finns även 1½ plan hus) eller vad man ska kalla det hos Lb-hus,men ändå med bra standard som tex klinkers i hall, Ballingslövs kök, klinkers i grovkök och wc och helkaklat badrum (6,9 kvm, som är hyggligt stort).
Ymer, som vi jämförde med, kostar ca 1 050 000 kr + grund som vi fick prisuppgift på från Älvsbyhus ca 300 000 kr. Totalt 1 350 000.
Jordugglan (då, vet att de höjt priserna sen i våras) kostade ca 1 390 000 inkl grund.
Sen gjorde vi tillägg på en förlägning så att huset blev 127,9 kvm och för det fick vi då betala ca 40 000 kr.
Och då blir skillnaden ca 100 000 kr.
Sen kan man i och för sig försöka fixa markarbetena på annat håll, för där lägger Älvsbyhus på ganska mycket känns det som och då kommer man ju ner lite i pris.
Hur det ser ut på 1½ plans husen vet jag ej.
 
hur vet man vilka som ingår i ugglanserien? Har du bilder?
 
men i älvsbuhus ingår ju grund i priset. Du menade markarbeten väl?

Men det måste ha tillkommit markarbeten på lb-hus också? Ingick grunden?
 
Har man en ganska plan tomt ingår allt markarbete och grund ( platta med golvvärme) hos Lb-hus. Vi fick lägga till ca 10 000 kr för mer jord mm under huset.
Och ja jag menade markarbetena.
Det finns 4 stycken "ugglor". Det är jordugglan 1 plans hus 122,4 kvm, Tornugglan 1½ plan 144 kvm, Kattugglan som är lika som tornugglan fast oinredd ovanvåning och Pärlugglan som är 162 kvm trro jag.
Om du går in på Lb-hus hemsida www.lbhus.se så hittar du dem där på 1-plan hus och 1½ plans hus och kan läsa mer om planlösning osv.
Vi har börjat lägga in bilder på vår jordugglan (kommer mer så småningom) på http://jordugglan.mine.nu. Kolla gärna där.
Var i Sverige ska du bygga?
 
i stockholm (om jag har råd). Råd med huset har vi ju, men sen tillkommer ju tomten för säkert minst 1,5 miljon!
 
Din hemsida fungerade inte :(
 
om man lägger på alla tillval som finns på det DYRASTE huset så kostar det ca (knappt) 200 000 kr och om man har valt SX-modellen så skulle det kosta ca 1200 000 kr...
Vilket ä-hus är det du menar?
Ta man t.ex. Sleipner för 1.021.200:- så tillkommer ju ca 350.000:- (Vet inte exakt) och det BARA för att inreda övervåningen!!
Sen ytterligare 200.000 som du säger. Det blir ju strax över 1.571.000...?!    :surprised: :-/
 
Sidan fungerade när jag testade. Jag tryckte direkt i inlägget.
Prova igen!
Lycka till med husplanerna.
 
Sidan fungerade inte för mig heller.
 
1099 000 för ett vinkelhus Ymer älvsbyhus med vidbyggt dubbelgarage och nästan alla tillval förutom vitvaror. Detta pris är inklusive grund. (Norrbotten)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.