Swetrot skrev:
Nej, en god och säker inkomst borde betyda lägre risk och lägre ränta. Är man två i hushållet är det bättre om bägge tjänar 40.000kr och jobbar i olika branscher på olika företag än om en tjänar 65.000kr och den andra 15.000kr, och helst skall man inte heller jobba på samma företag.

Vissa yrken är säkrare än andra. T.ex. anses läkare alltid ha en relativt god arbetsmarknad, medans bankers på investmentbanker kanske lever lite mer farligt om konjunkturen svänger.
Instämmer. Det är troligtvis även bättre med en stabil lite lägre inkomst, än en högre som varierar mycket (provisionsbaserad etc).
 
Nu skötte sig faktiskt Swedbank denna gång, de sänkte 1,75 % några dagar efter Riksbankens sänkning. 2,85 % är räntan nu och lämpligt nog förföll i denna veckan en gammal 2-åring som jag hade till 4,37 %. Den har jag sparat pengar på men jäklar vad gött att den gick ut, nu är allt rörligt.
 
Jag får 3,44% idag på 3 månaders lån. Vi har 1.200.000 i lån. SEB.
 
Vi har 3.35 3 månaders, från igår. Swedbank.
 
Vi har 2,85% från swedbank lån på 2,0M..
 
Nu blidde Swedbanks 3-mån ränta 3,43%.
Vi som skriver köpebrev imorrn. Lämpligt!
När vi bestämde oss för husköpet låg räntan på 5,70%.


Frågan är ju om det börjar bli dags å anta att botten är nådd.. att det på sin höjd återstår små decimaler och att man ska försöka få en nedprutad låååång bindningstid? t.ex. 3,80% på 5 år? Ja, det kanske inte är möjligt.. men som en riktad tanke.
 
Redigerat:
Enligt min "personliga bankman" på Nordea ges inga rabatter på helt rörligt eller på 3-månaders öht längre. "Order uppifrån".

Tjena...

Man är väl för dålig kund... Dom tjatar varje gång om fonder/sparande men jag skulle aldrig lägga mitt sparande hos Nordea. Snacka om överbetalda placerare...
 
Problemet är ju just när man får en personlig bankman som inte har några befogenheter. Då är det just listpris som gäller...
Byt bank.
 
Vår 'ränterabatt' gäller 6mån... min bror som är kund i samma bank fick en tillsvidare rabatt...
Låter nästan som bankerna har lite att göra och vill att folk som ska komma in och gnöla oftare.. :)
Nåja.. om 5.9mån får man ringa runt o sen ta striden, jag har inget att vara tacksam över.

Trevlig helg!
 
Äntligen fått räntan justerad till 2,75 %
 
30-dagars på 2,83 % hos SBAB, 0,75 under officiella räntan den 29/12. Tyvärr har de slutat att sälja den produkten så i februari när mitt avtal går ut går det över till 3-månaders.

Är det någon som fått någon rabatt att tala om på SBAB:s 3-månaders? När jag räknar på deras hemsida blir det inte mycket till rabatt..........
 
Stringfellow Hawke skrev:
Enligt min "personliga bankman" på Nordea ges inga rabatter på helt rörligt eller på 3-månaders öht längre. "Order uppifrån".

Tjena...

Man är väl för dålig kund... Dom tjatar varje gång om fonder/sparande men jag skulle aldrig lägga mitt sparande hos Nordea. Snacka om överbetalda placerare...
Vi fick rabatt på vårat 3-mån i Nordea för några veckor sedan.. Lita ALDRIG på bankerna!!!!!!
 
Vi ligger på 3,65 idag helt rörligt på SEB. Med 1,3 i bonus. Så jag hoppas deras rörliga ligger på 4,95 annars har vår rabatt försvunnit...

Såg att deras 2-åriga ligger på 3.63 och med en rabatt på 0.6 skulle vi få ett 2 årigt på 3%. SKall man binda en del tro?!
 
Totte_S
Jag känner mig ganska uppkörd. Har idag 4,17% på helt rörlig i SEB.
3,59% på 3-mån enligt lista.
Har lånet (drygt 1,5Mkr) uppdelat på ca 1/3 vardera på rörligt, 3-mån respektive 5 årigt.
 
Bankerna gör just nu allt för att få över så många som möjligt till 3-månaders ränta. Hos vissa banker har alternativet "helt rörligt" försvunnit för nyteckning. Man upptäckte under hösten att det kan vara svårt att finansiera stora stockar med bolån varje dag och det är mycket lättare med 3-månaders. Min spontana åsikt är att det inte gör så stor skillnad för låntagarna. I ett antal länder i världen finns inte kortare boräntor än 1 år.

Vad som är mycket värre är att överenskomna rabatter på räntan verkar ha försvunnit för många bolånetagare det senaste halvåret. Det är helt oacceptabelt, och man bör höra av sig till banken för att kontrollera hur det ser ut. Är rabatten borta tycker jag att man skall kräva den tillbaka, plus kompensation för det man betalat för mycket, och som lite plåster på såren för att banken lurat dig får gärna kontorschefen be om ursäkt och bjuda på internetbanken ett år eller liknande. (Det är inga rabatter som tagits bort utan att kontorschefen vetat om det, så det är väl inte mer än rätt att det är denne som får lite besvärligt av sitt agerande).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.