Har det inte varit uppe ungefär en miljard gånger på forumet att man inte skall stirra sig blind på timpriset utan väga in allt annat som ingår/inte ingår/tillkommer på märkligt sätt/erfarenhet/tidigare resultat osv osv osv?

Med en tråd som denna blir det ju precis samma sak igen, lägst timpris vinner oavsett vad du får för det vilket innebär att företagen skyltar med låga timpriser och tar sedan igen det på allt annat.
 
Jag flyttade det här inlägget från tråden https://www.byggahus.se/forum/prise...90110-vad-har-du-betalat-din-hantverkare.html, eftersom jag vill ha endast prisuppgifter där.

Svar på din fråga, så håller jag inte med alls. Priset per timma är ju en del i det hela. Det är ett bra mätvärde när man ska se prisutvecklingen vad gäller hantverkarnas timpriser. Det är väldigt svårt att jämföra priser om man skulle jämföra vad en fick för fast pris på sin badrumsrenovering jämfört med en annan, badrummen är ju olika.

Dessutom ska du se det här som en del i en större diskussion jag tänkte ta upp, vad gäller fast pris vs löpande räkning.
 
Jag läste att Sverige är det enda land i Europa där en chef på mellanstort företag utför renoveringsjobb själv. Det säger kanske lite om vilken lönenivå hantverkare i Sverige har mot övriga Europa.
 
Ja att diskutera timpris är knepigt eftersom det inte säger ett dugg om slutpriset, som ändå är det viktigaste ihop med slutfinishen.
Som kund är det viktigaste momentet att ta reda på vad som ingår i timpriset och vad som tillkommer.

En duktig snickare som tar 600krh ink momms och gör jobbet på 1h är juh billigare än en 400krh som gör jobbet på 2h.

Det viktigaste är juh trotsallt att man hittar en firma man trivs att jobba med som kund och att arbetet blir bra. Som vanligt är väl det svåra att hitta just "sin" favorit.
 
  • Gilla
Dalbotant och 3 till
  • Laddar…
Jag har arbetat åt några billigfirmor och rent utsagt var byggkvaliteten ännu uslare än min lön.......

Bra byggare är aldrig billigast men inte alltid dyrast.
 
I vårt fall har det visat sig att de polska grabbar som anlitats varit billigare (250 kr/h inkl moms) och bättre än alla svenska hantverkare som varit här.

De kommunicerade kring arbetstiden och berättade i förväg de dagar de inte kunde komma, noggranna, lyssnade och gjorde som vi önskade, inga (enligt mig) omotiverade påslag på material (vi fick istället deras inköpsprocent), högt tempo, städade upp efter sig varje byggdag, för att nämna något.

Det tycker jag är det stora problemet! Hur ska jag kunna motivera för mig själv och min fru att vi ska anlita svenska företag när vi vet att vi får ett bättre eller lika bra jobb för halva pengen?
 
  • Gilla
Carleg
  • Laddar…
Till exempel med att det ökar arbetslösheten och tömmer landet på pengar och främjar lönedumpning när man anlitar utländska billigarbetare.
En arbetslös kanske inte köper de varorna som din arbetsgivare producerar och så blir du arbetslös och så sprider sig krisen.

Så länge det är högkonjunktur i landet är det inget problem men när lågkonjunkturen kom här i landet blev de inhemska arbetslösa och utkonkurrerade av bulgarer som arbetar för löner som inte går att överleva på om man inte vill bo i en avregistrerad paketbil och extraknäcka som tjuv på nätterna och ha familjen i Bulgarien.
 
  • Gilla
RoBo och 3 till
  • Laddar…
heimlaga skrev:
Till exempel med att det ökar arbetslösheten och tömmer landet på pengar och främjar lönedumpning när man anlitar utländska billigarbetare.
En arbetslös kanske inte köper de varorna som din arbetsgivare producerar och så blir du arbetslös och så sprider sig krisen.

Så länge det är högkonjunktur i landet är det inget problem men när lågkonjunkturen kom här i landet blev de inhemska arbetslösa och utkonkurrerade av bulgarer som arbetar för löner som inte går att överleva på om man inte vill bo i en avregistrerad paketbil och extraknäcka som tjuv på nätterna och ha familjen i Bulgarien.
Det är en ädel tanke som jag absolut skriver under på, men när det handlar om att betala 200.000 eller 500.000 är det inte lika självklart med valen längre. Dessutom är det inte en sann bild av alla de byggjobbare som kommer hit, och det är det jag menar är problemet. Samma jobb till mindre än halva jobbet, det är problemet. Dessutom kan man omöjligen lägga på Svensson att rädda jobben, det är politikernas uppgift och de borde sätta igång direkt med årgärder som gynnar det svenska (på alla fronter, inte bara i byggsektorn).
 
Rolle85 skrev:
Jag läste att Sverige är det enda land i Europa där en chef på mellanstort företag utför renoveringsjobb själv. Det säger kanske lite om vilken lönenivå hantverkare i Sverige har mot övriga Europa.
Eller så säger det något om lönenivån för för chefer på mellanstora företag. Å andra sidan har vi i andra trådar nyligen fått lära oss att mer än 40tusen spänn i månaden har man ingen nytta av så då ska man ge bort överskjutande belopp till bättre behövande, så då kanske det är meningslöst med löner så höga att man har råd med hantverkare.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Bödde skrev:
Det är en ädel tanke som jag absolut skriver under på, men när det handlar om att betala 200.000 eller 500.000 är det inte lika självklart med valen längre. Dessutom är det inte en sann bild av alla de byggjobbare som kommer hit, och det är det jag menar är problemet. Samma jobb till mindre än halva jobbet, det är problemet. Dessutom kan man omöjligen lägga på Svensson att rädda jobben, det är politikernas uppgift och de borde sätta igång direkt med årgärder som gynnar det svenska (på alla fronter, inte bara i byggsektorn).
Jag vet inte om tanken är så ädel i ett större perspektiv. Vad händer med handelsavtal osv när vi stänger gränserna för det vi uppfattar som billig arbetskraft? Jag gissar att vi totalt sett mår bäst av omfattande frihandelsavtal och gränser som är öppna för arbetskraft.
 
MathiasS skrev:
Jag vet inte om tanken är så ädel i ett större perspektiv. Vad händer med handelsavtal osv när vi stänger gränserna för det vi uppfattar som billig arbetskraft? Jag gissar att vi totalt sett mår bäst av omfattande frihandelsavtal och gränser som är öppna för arbetskraft.
Så är det, så är det...
 
MathiasS skrev:
Jag vet inte om tanken är så ädel i ett större perspektiv. Vad händer med handelsavtal osv när vi stänger gränserna för det vi uppfattar som billig arbetskraft? Jag gissar att vi totalt sett mår bäst av omfattande frihandelsavtal och gränser som är öppna för arbetskraft.
Ett stort mått av flexibilitet och rörlighet hos arbetskraften kommer med många fördelar men när slavhandel och utnyttjande av personer i beroendeställning kan bedrivas mitt under näsan på svenska staten, med näringlivets goda vilja, ja då är det nog lite FÖR bra.
Tyvärr anser ofta gemene konsument att detta problem får "dom" lösa.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Det var ju en fin vinkel på det när du egentligen är lack på att dom tar jobb från din bransch.....men skämtåsido, att ha öppna gränser för tjänster och produkter är givetvis inte problemfritt men vad är egentligen alternativet? Det går inte att äta kakan och ha den kvar. Har vi tull och annat mot andra länder får vi förstås samma tillbaka och då får vi leka med våra egna kalleankapengsr tills dom är slut.
 
MathiasS skrev:
Det var ju en fin vinkel på det när du egentligen är lack på att dom tar jobb från din bransch.....men skämtåsido, att ha öppna gränser för tjänster och produkter är givetvis inte problemfritt men vad är egentligen alternativet? Det går inte att äta kakan och ha den kvar. Har vi tull och annat mot andra länder får vi förstås samma tillbaka och då får vi leka med våra egna kalleankapengsr tills dom är slut.
Min bransch saknar så in i helvete med arbetskraft att man egentligen inte kan påstå att någon stjäl någon annans jobb. Det handlar mera om lika, rättvisa vilkor, skatteintäkter till staten och en släng av humanitet och sympati. Det låter väl inte så tokigt, eller?
 
Det låter jättebra.

Men, jag tror inte att lösningen på det problemet är att stänga gränsen för arbetskraft eftersom det får konsekvenser i andra änden av snöret.

Tror du att Sverige utan konsekvens kan stänga (belägga med tull) sina gränser för import av produkter och tjänster?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.