Ja, vad ska man välja mellan belysning i diskmaskinen eller en separat besticklåda högst upp? Som jag tolkat Siemens (och Bosch) produktutbud för semiintegrerade diskmaskiner så finns ingen modell med båda delarna.

Besticklådan verkar ju jättepraktisk, och belysning ja det ser ju fränt ut.

Ni som har erfarenhet kring det ena eller det andra, hur hade ni resonerat?
 
Vad skulle belysningen fylla för funktion?

Är det som med ugnen: Du vill titta in för att se om disken är "färdig"?

//KoW
 
Belysning i diskmaskinen är ett måste tycker jag.
Fördelen med belysning är att man mycket enklare ser när man
sätter in och tar ur disken, även när man tappar något eller gör rent filterna
är det skönt att ha.
Vi har lampa i torktumlaren också.
Dom som hävdar motsatsen och säger att det räcker med takbelysningen i köket
borde klara sig utan lampa även i ugnen och kylskåpet.

Bestickslåda överst hade jag däremot klarat mig utan.
 
Belysningen är ffa extremt coolt! :)

Besticklådan verkar så grymt praktisk, då rymmer man fler tallrikar mm i korgen.
 
Hade belysning i e-lux diskmaskinen. Förbannat smart tyckte e-lux att det var att ha belysningen STÄNDIGT tänd när luckan inte var stängd, vilket den såklart aldrig är om man inte kör diskmaskinen.

Lyste helt värdelöst gjorde den också bländade mer än hjälpte.

Hade det vart min diskmaskin (vi hyrde) så hade jag kopplat ur lampan såpass bra var den. Detta gäller E-lux några andra har jag inte sett med lyse.
 
Alltså bestickslåda.....
Jag vet inte hur ni fungerar när ni läger in saker i diskmaskinen, men jag skulle i alla fall bli tokig om jag alltid måste lägga gafflar och knivar i snygga rader på en liten hylla i diskmaskinen varje gång.

Och lampan - om det inte är extremt mörkt i köket så ser jag inga direkta fördelar med den heller.

Det jag tycker är allra viktigast med en diskmaskin är att den är tyst. Det är utan tvekan det viktigaste.
Lite extra hög och möjlighet att flytta runt övre korgen om man har stora saker kommer på andra plats.
 
Coolt me lyse, i ett dåligt belyst kök kan det rent av va till nytta. Men oftast drar man väl ut korgarna när man packar i dom? känns lite avigt att böja sej 90 grader å sträcka in armen i maskinen för att packa grejer :rolleyes: med den belysning vi har i köket så skulle inte en lampa göra nån nytta inne i maskinen alla fall.
Bestickkorgen har vi på en maskin på jobbet, fördelen är att man får mera plats i korgen för större grejer men det är bökigare att lägga allt i fin-fina rader än att droppa prylarna i en bestickkorg som står i nedre korgen.
Tycker jag alla fall ;)
 
Jag har två Siemensmaskiner, en hemma i lgh och en i fritidshuset. Vi har inte belysning i någon och jag saknar det inte heller. Även jag drar ut korgarna så kökets belysning gör större nytta än en inne i maskinen. Däremot har jag två varianter av bestickskorgar. I lgh har jag den traditionella med ett rutnät så man ska stoppa varje bectick i ett hål. Förvisso går detta rutnär att fälla undan men hur rent blir det då om t.ex. två skedar hamnar i varandra? Dessutom är nackdelen två med detta, man blir kladdig när man stoppar i besticken och man tar på delarna man ska "äta med" om ni förstår vad jag menar när man plockar ur. I fritidshuset har vi besticksöverkorgen, så mycket smidigare och mycket mer plats. Man tar i bestickens handtag både när man lägger i och tar ur och det är inte alls besvärligt att lägga dem på plats.
Båda maskinerna har jag dock valt för att de är tysta, den i lgh väsnas 42 dB och i fritidshuset väsnas den 41 dB. Ljudet är viktigt om man har öppen planlösning.
 
Göran.W
Besticks låda helt klart.
Ser man inte när man stoppar in eller tar ur disken saknar man antingen glasögon eller har för dålig belysning.
Installerar vitvaror till vardags och ser hur ofta som helst att folk har en massa spotar och annat design tjafs som ger på tok för lite ljus.
För att dra till med en siffra så skulle jag tro att det är för dåligt ljus i närmare 70% av köken.
Köket är ett arbets område och ska har riktigt bra belysning.
 
Finns nog olika sätt att se saken. Kollade faktiskt igårkväll "nyttan" med belysning i diskmaskin och visst är det till nytta, t.ex. på kvällen när man sätter in enstaka saker och har tonat ned belysningen i köket.
Till vår E-lux fanns två bestickskorgar, en för stående i bottenkorgen och en för större redskap liggande överst i ovankorgen. Den för liggande har vi plockat bort.
Man vill helst inte stå och sortera kletiga gafflar/knivar i speciella fack utan så fort som möjligt släppa ned dem och där är den för stående smidig.
Stora redskap kan man lägga löst i ovankorgen, t.ex. stekspadar, och t.o.m. ställa viss disk ovanpå utan att det påverkar rengöringen.
Köksknivarna diskar vi aldrig i maskinen.
 
Just ja den där bestickslådan som är överst i diskmaskiner tycker JAG är kass men många tycker den är bra så där är det 50/50.

Anledningen att jag tycker att den är värdo är för att man man måste sortera knivar, gafflar osv annars blir det inte rent punkt slut. Med bestickskorg kan man bara "hiva in" och sålänge det inte står sked i sked så blir det rent. Knivarna brukar jag ändå lägga i övre korgen (den för glas osv) så de ställer jag aldrig i bestickskorgen.

En annan fördel är att när man så småningom ska tömma maskinen lyfter jag bara ur korgen och står vid bestickslådan och bara flyttar över.

Och lyset ja, glömde väl inte att nämna att i ett mörkt rum så var ljuset bländande så man såg ändå inget. Totalt fel monterat då det satt på sidan mellan övre och nedre korgen, i taket kanske hade vart bättre det vet jag inte. Men detta var totalt hjärnsläpp.
 
Nya köket har en Miele med besticklåda. Ingen tvekan. Snarare så var det ett krav.

Det är inte bökigare, om man sorterar besticken ner i lådan och sedan kan lyfta dem färdigsorterade ned i sin riktiga låda, än att rota runt i en bestickkorg.

Vi har ju hurtsen för bestick direkt intill diskmaskinen så det underlättar,men det är ju bara planering...
 
Håller på att renovera köket nu, och har köpt en Siemens diskmaskin med bestickslåda. Är fortfarande tveksam om det är bra eller dåligt man kan ju inte bara kasta ner besticken i korgen utan måste sortera dom redan när man lägger ner dom i diskmaskinen, vilket iofs gör det riktigt skönt när dom ska in i kökslådan att dom är färdig sorterade.
Men jag älskar den nedersta korgen som man kan packa full med grytor och tallrikar utan att det är någon bestikskorg ivägen.

Mvh
Adam
 
Belysning i diskmaskin? En annan drar ju ut disken och då gör ju inte belysningen någon nytta innuti maskinen :S
 
Det enda vi har ångrat i våra val av vitvaror i vårt nya hus är en diskmaskin med fläkttorkning. Vi har belysning, men den tillför inget. Fäkttorkning, då har du inga små pölar på kopparna undertill. Ångrar mig något grymt, men var just då i en fas då allt verkade bli svindyrt. Såhär i efterhand hade en tuing till inte spelat någon roll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.