Gick inte att lägga in bilder i privata meddelanden. så jag tar mig friheten här.
 
  • sparfras.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • sparfras1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • sparfras2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Själv hyrde jag spårfräs och passande dammsugare på en o samma gång, kostade inte alls mycket, och jobbet gick som en dans, fast det är rätt jobbigt att spårfräsa i taket, ymmnig svettning... ;-) Men helt dammfritt.
När spåren var frästa var det enkelt att bryta bort mittenremsan med en kraftig mejsel. Svårast är dock i övergångar mellan tak/vägg/golv, där spårfräsen inte når.

Spacklade igen när det var klart.
 
--vespaman:

Vad gav du för fräs plus sug? Har försökt få en prisuppgift från exempelvis Cramo men utan framgång...
 
Clas Ohlson har en spånsug som är värd pengarna, startar damsugaren när maskinen går igång.

Har båda, spårfräsen och spånsugen.
 
Räcker verklgen en vanlig simpel spånsug eller för den delen grovdammsugare till betongdamm? Behöver du inte en sådan där dammavskiljare för att det ska fungera på bra sätt?
 
phl skrev:
Räcker verklgen en vanlig simpel spånsug eller för den delen grovdammsugare till betongdamm? Behöver du inte en sådan där dammavskiljare för att det ska fungera på bra sätt?
Fungerade för mig, puts och relativt mjukt tegel.

Jag vet inte riktigt skillnaden mellan grovdamsugare och spånsug men utgår från att en spånsug har en stor damsugarpåse invändigt vilkte inte en grovsug har. Grovsug fungerar inte, i vart fall inte med den jag provade, då filtret korkar igen och därefter blåser det rätt ut.

Har en sån här: Clas Ohlson - Torr & vÃ¥tsugare Nilfisk-Alto Aero 25-21 Grovsugare handla beställ postorder vilken fungerar bra.
 
phl skrev:
--vespaman:

Vad gav du för fräs plus sug? Har försökt få en prisuppgift från exempelvis Cramo men utan framgång...
Har jag glömt bort, men jag kommer ihåg att jag tyckte det var billigt. Hyrde från hyreshuset, eller vad dom nu heter, i bromma/ulvsunda. Det är ju inte så att man behöver grejjorna en vecka precis.

Konstigt att du inte kan få en prisuppgift? Vill minnas att man betalade typ 150 spänn för dammsugaren, sedan en grundavgift för spårfräsen + slitage på diamantskivorna (vilket inte var mycket för mig, körde bara en 10-15 meter). Iofs var golvet flytspackel, så det var ju som smör..

Jag skulle gissa en 5-hundring eller så all in all. Men jag kan ha fel. ;-)
 
kan man fräsa likadant i tegel som i betong?..
 
Ciki skrev:
kan man fräsa likadant i tegel som i betong?..
Ja!
 
hur djupt sätts rören? hur långt från ytterkanten (från väggen alltså)
hur gör man i kanterna?`hehe lite svårt och fräsa där..
 
Ofta fräser man in rören så mycket som behövs för att de inte ska sticka ut, dvs 18-20 mm. I hörnen så går det bra att ta en 18 mm slagborr och borra några grunda hål och sedan bila med borren mellan hålen tills man har en tillräckligt bra kanal för röret. Är det trä i den andra väggen eller taket så blir det en 18 mm plattborr istället. Märk ut nogrannt var rören går så att Du inte skruvar in en skruv i röret när det ska dit en skiva eller liknande. Det har hänt...
 
Notera att det i de nya elinstallationsreglerna står att i badrum (som ursprungsfrågan handlade om) ska elrör förläggas på ett minsta djup om 50 mm.
 
Rikard Ågren skrev:
Notera att det i de nya elinstallationsreglerna står att i badrum (som ursprungsfrågan handlade om) ska elrör förläggas på ett minsta djup om 50 mm.
...eller föregås av jordfelsbrytare!
 
Nämen har min gamla tråd vaknat till liv igen?
Som uppföljning kan jag säga att det aldrig blev någon badrumsrenovering, hann flytta istället. Spårfräsen kom dock väl till pass när jag skulle fälla in kablar till en TV
se www.minhembio.com/Raskus

Nu har vi flyttat till trähus och spårfräsen är såld. men bra var den!
 
Rikard Ågren skrev:
Notera att det i de nya elinstallationsreglerna står att i badrum (som ursprungsfrågan handlade om) ska elrör förläggas på ett minsta djup om 50 mm.
Arrghh.. vill dom på allvar att man skall fräsa 50 mm djupa spår i stenväggar? Kan du lägga upp hela paragrafen? Skulle gärna vilja läsa hela texten.. Kanske man komma undan om man drar kabel i röret??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.