Puckeln beror nog på att restvärmen i kermiken värmer pannan, och självcirkulationen är ju obefintlig om tankarna är fulla. Kallvattennivån i pannan följer ju kallvattennivån i tanken, så pannan blir helt tömd först när kallvattennivån går över pannans höjd.
Om pannan stog en våning under tankarna skulle den tömmas först
 
Andreas_Hansson skrev:
Så skall min oxå göra men jag tycker inte det fungerar som det ska.
Se bild.
Man ser en tydlig puckel på pann temp efter elddningen har slutat.
[länk]
Det beror på hur pannans automatik funkar. På min pannan måste både rökgas och driftstempsvärdena överskridas för att pumpen på laddomaten ska starta.
Det går ju att parallelkoppla en anliggningsgivare på stigaren till laddomat pumpen i sådana fall.
 
Redigerat:
Min Solo innova har den funktionen, att den startar laddomaten efter avslutad eldning om drifttemp går över inställt värde. Borde va lika på din Andreas_Hansson? Eller du kanske har ställt upp drifttempen så pass mycket...
 
Redigerat:
gillis018 skrev:
Min Solo innova har den funktionen, att den startar laddomaten efter avslutad eldning om drifttemp går över inställt värde. Borde va lika på din Andreas_Hansson? Eller du kanske har ställt upp drifttempen så pass mycket...
Ja det kan ju vara det som spökar. Drift tempen är lite uppställd
 
Jag skall testa sänka drifttempen vid dagens eldning
 
Testade att sänka driftstermostaten i går och vist blev det en skillnad
 
  • trn_alla_48.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
gillis018 och Andreas_Hansson: Har ni inte skruvat på det inre vredet (trimvredet) på driftstermostaten? Sen jag skruvade lite på den kan jag ladda till över 90 grader. Innan slog pannan av vid 85. Om jag skruvar ner den igen så kommer väl pannan börja slå av titt som tätt... Har ni inte driftstermostaten ställd på max?
 
jo jag har skruvat upp den.Om man skruvar upp tempen kommer ju ladomaten lämna högre temp kvar i pannan oxå.Laddar man inte knök fullt varje gång så finns det ingen vits med att ha den högt ställd.
Eller?
 
Jag kör upp tankarna till 80, sen kör jag en sväng till för att maxa tankarna om ja känner för det. Brukar inte behövas många klabbar för den sista svängen innan dom hamnar på 90-95. :)
 
Redigerat:
Tror det är nåt knas med självcirklationen i mitt system...
 
Vill man inte helst ladda knökfullt, för att förlänga tiden mellan eldningarna? Jag är inte intrimmad riktigt hur mycket jag vågar stoppa i för att få upp dem till 95. Jag har nog kört upp dem till 92-93 i topp som max. (det var bara några veckor sedan som jag "trimmade").

Min panna slog ifrån när driftstempen översteg 85 grader förut, även fast tankarna inte var fulla, så jag tycker det blev mycket bättre sen jag "trimmade".

Hade bara +1 i källaren här om dagen, så jag lugnar mig nog lite med att plocka ut det sista lilla ur pannan - kan vara bra att det är lite värme som läcker ut till källaren också...
 
Redigerat:
Nja alltså det beror ju på anläggningen hur man laddar. Har man överdimensionerade tankar behöver man nog inte ens ladda dem ner till botten.

Enklast att få "veta" är ju att testa, funkar det bra för dig och DU är nöjd ja då är det också en bra lösning.

Tyvärr så är det ju också så att när det är kallt frestar det på värmesystemen. Jag skulle försöka få upp tempen i din källare 1 grad är nära att något går på tok, tänk på att nere på golvet kan det vara minus.
 
Jag är nöjd när jag behöver elda så sällan som möjligt, men när det är så kallt i pannrummet borde man kanske elda oftare för att just värma pannrummet.
 
Jag isolerade tankarna tunnare. Annars hade det blivit för kallt. Det var ändå ett rör som sprack i källaren när det var -25°C ute flera nätter i följd.
Billigare med lite mindre isolering än att lägga till ett element istället. Resultatet blir detsamma.
 
Lars K skrev:
Vill man inte helst ladda knökfullt, för att förlänga tiden mellan eldningarna?
Jo det vill man ju men i mitt fall så räcker ett i lägg i pannan 1 dygn när det är runt -15.
Då känns det ju knas att gå ner i pannrumet en gång till bara för att senarelägga nästa eldning med ett par timmar. Men blir det lite varmare då laddar jag oxå knök fullt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.