Jag hade en vattenskada i mitt kära hus nu under nyåret och hantverkare fick riva upp innertaket i den lilla kallhallen för att få det att torka. Det visade sig att det låg någon slags puts ovanpå något som såg ut som grova vasstrån (bambupinnar närmast) direkt på plankorna som är själva taket. :confused: Som isolering låg det sand i utrymmet mellan golv och tak.

Nu vill de sätta på gipsskivor som ska målas som puts. Det vill inte jag! :(Jag vill ha tillbaka mitt tak, men hur kan jag motivera det för försäkringsbolaget, och är det ens möjligt att få någon att bry sig om sådana synpunkter?

Fråga nummer två: vem gör sådana arbeten nuförtiden, så att jag kan få tillbaka originalutseendet och funktionen? Tips emottages tacksamt!
 
Stå på dig! Ring till ditt länsmuseum, de brukar ha väldigt bra kontakter med firmor som utför arbeten av mer byggnadsvårdande karaktär och de kan säkert hjälpa dig med motiveringar till f-bolaget.
 
Gipsalternativet blir ju bara fusk. Det blir verkligen inte mycket att hurra för. Länsmuseét verkar väl vara en bra start!
 
Hej! Titta till närmsta sjö så har du nog råvaran (vassen). Sitter putsen "synligt" rör det sig om kloasong. Annars om den ligger i bjälklaget är det mer en praktisk isolerings och ljuddämpningsåtgärd (kunde inte 100% avgöra av beskrivningen). Det var faktiskt inte ovanligt att man en bit in på 1900-talet la lera i bjälklaget (i vissa fall med armering). Detta hade sina skäl. Man fick därmed en "tät" fyllning som gjorde att det inte läckte isolermaterial så som sand/boss mellan plankorna i taket. Både vassen och leran har ju god elastisitet. jag antar, utan bättre vetande, att man kan fylla med sand direkt i bjälklaget om man har ett kloasongtak putsat på planktaket. Kom ihåg att putsa med rätt bruk, tror att det bör vara kalkbaserat men minns inte riktigt på rak arm...
Skall nån genväg tas så kanske en annan armering än vass är det som bör diskuteras... Måhända galvat hönsnät eller liknande skulle vara jämförbart (nätet skall inte oxidera/rosta sönder)...

Om man har 2 våningshus med bjälklagsfyllning i mellanbjälklaget så fungerar dessa lösningar lysande som ljuddämpning mot ovanvåningen. Det torde även gälla ljud från regn på ett plåttak mm.

Länsmuseet bör som tidigare sagts vara mycket lämpligt.
 
Då är det nog ett sådant kloasongtak. Putsen sitter synlig. Och försäkringsbolagets besiktningsman (som inte ens personligen varit ut och tittatq(;^;)p) har på telefon nekat att återställa taket till tidigare skick. Det är rationella metoder som ska användas. Tycker det borde vara skitsamma för en så liten yta som det handlar om. Men för mig är det viktigt. Jag får betala mellanskillnaden själv, för att få anlita en riktig hantverkare som gör det snyggt igen.

Fattar inte riktigt hur man kan få till snygga skarvar mellan gipsskivor och putsväggar, men det är ju jag det:rolleyes:.
 
leahtova skrev:
Fattar inte riktigt hur man kan få till snygga skarvar mellan gipsskivor och putsväggar, men det är ju jag det:rolleyes:.
Mjukfog vettu! :D

Trist med försäkringsbolagets attityd. Huset och därmed även ditt halltak är ju försäkrat. Då ska man väl ersätta det i samma skick kan man ju tycka.
"Synd att din nya Mercedes blev stulen, men vi tänkte ersätta dig med en Skoda", typ q(;^;)p
 
Håller med föregående talare. Man borde återställa till vad det varit. Dock misstänker jag att det kan bli problem enligt det som trådskaparen upplevt.

Detta var en av anledningarna till att jag skaffade vattenfelsbrytare i vårt nya (gamla) hus. Med äldre installationer är det nog bra att vara fösiktig. Har hittils bara använt det till att upptäcka kranar som inte stängts, men vid ett tillfälle kunde den kommit till användning om vi inte varit hemma.

Vaknade vid 05:00 av att det forsade. Trodde jag hade brott på någon ledning. Efter lite lokalisering såg jag att det var utekranen som stod på för fullt.. Hade skorstensrenoverare hemma och de behövde vatten till sitt bruk. Hade öppnat kranen men det var ispropp i den och de hade sedan inte stängt den. När det töade löstes proppen upp. ... Om vi inte varit hemma hade låset gått in efter 20 minuter och kanske besparat oss en större översvämning i källaren.
 
Hur fungerar en vattenfelsbrytare? Hur känner den av översvämmningsrisk?
 
De känner av flöde. Man bestämmer en tid som är maximalt för kontinuerligt flöde, tex 20 min. Vill du duscha längre än 20 min utan att stänga av vattnet får du sätta en längre tid :)

Edit: verkar som att det finns andra tekniska lösningar där man jämför trycket på olika ställen...
 
Redigerat:
Det verkar ju som en väldigt bra lösning. Går det att koppla till vilken pump som helst? Vad är det för kostnad? Jag antar att den risk som finns kvar är om elen slutar fungera samtidigt som en vattenläcka.
 
Vet inte om de kräver anslutning till elnät, de lär inte dra mkt ström så de skulle kunna gå på batteri. Har man egen brunn är det dock inte något större problem eftersom även pumpen blir strömlös! :)
 
injonil skrev:
De känner av flöde. Man bestämmer en tid som är maximalt för kontinuerligt flöde, tex 20 min. Vill du duscha längre än 20 min utan att stänga av vattnet får du sätta en längre tid :)
Tror jag ska skaffa en för att få min sambo att duscha lite mindre... :D
 
Det är ju helt sant. Pumpen kommer ju inte att pumpa vatten utan el. Tänkte inte på det... Det löser ju det problemet. Fixar man att koppla in en brytare själv? Vad är kostnaden?
 
Den jag har kan bryta på tre sätt:

* Stort flöde i X minuter
* Litet flöde i 60 min
* Minst en av perioderna på X (ex 30) minuter under dygnet måste vara droppfri

Om man sedan kopplar den till larmet bryter den snabbare om det är tillkopplat.

Jag hade hjlp av VVS-are att koppla in för att få underskrift som kunde användas för att få lägre försäkringspremie (tror att det var 10%).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.