Ni som har byggt hus, vad har priset slutat på.
Vi ska bygga och vill inte göra något själv. Vi vill även få övervåningen inredd.

Vi tittar på hus med 4 - 5 sovrum från Älvsbyhus, Smålandsvillan, LB-hus och Björklidenhus bla.

Vad har slutpriset slutat på efter alla tillval? Kommer de billigare husen upp i samma prisklass då det blir fler tillval?

Går det att komma under 2 miljoner? (För allt utom tomten)
 
Mina släktningar byggde ett 1.5 plans Älvsbyhus Höner 2009 för 1.9 m. Utan ovanvåning. Dock med tomt och allt betald!
 
Vårt hus från Myresjöhus ( Åhus ) kostade 2385000 i standardutförande ( totalentreprenad ) sen blev det nästan 200,000 :- för oss i tillval. Och då har vi inte lagt nåt krut på en massa flashigt lull-lull utan tillvalen består till största del av två breddningar av huset ( 90,000 ) , uppgraderad panna ( 40,000 ) och sen blir ju nästan alltid köket dyrare om man vill ha lådhurtsar i underskåp istället för skåp etc.
 
  • Gilla
Jogul
  • Laddar…
Vi står i startgroparna för ett LB-hus Classic 121. 5 rum och kök, enplans (3 sovrum, ett allrum ett vardagsrum, ett badrum en extra toalett). Priset för huset ligger på 1755000. Vi har tillval i kök för ca 60 000 samt braskamin 55 000 och badrumsinredning 40 000.

Summa för hus alltså lite drygt 1,9 miljoner, övriga kostnader (el, VA, markarbeten, pantbrev, avgifter och konsultkostnader) ca 500 000.
 
Tack alla för svar.

Kamilenski, är dina släktingar nöjda med huset?
 
Amatörer skrev:
Tack alla för svar.

Kamilenski, är dina släktingar nöjda med huset?
Ja det är de. Men mindre nöjda att de inte fått bygga till ett dubbelgarage. /Dum granne...
Och uppvärmningen (el) betalar de hälften av det jag betalar.
 
om ni inte kan/vill göra ngt själv med övervåningen skulle jag tänka till en extra gång med dom leverantörer som enligt mig bara säljer ett halvt hus, dvs oinredd, oisolerad övervåning. Lejjer ni bort det jobbet kan det bli mkt dyrare än vad ni tror från början och den utgiftsposten blir oviss. Köp ett färdigt enplans hus som är nyckelfärdigt är mitt råd.
 
Vi tittar lite på Trend Pulpet, Eksjöhus. Det är ett enplanshus med allt klart men jag väntar på pris. Vi vill gärna komma under 2 miljoner och jag vet inte alls vad deras priser är.
 
Under 2 miljoner, med inredd övervåning och inklusive avgifter...kan bli svårt. Förutom tomt, menar du då också utan markarbeten?

Älvsbyhus går nog.

Björklidenhus, deras minsta 1,5 planshus, villa frisk t.ex, där hamnar du under 2 milj med inredd övervåning. Priser finns på hemsidan, fråga dem om pris för inredning övervån. Bättre än Älvsbyhus, har platta på mark.

Trend Pulpet, Eksjöhus hamnar nog på över 2 milj. Villa Balans 2 plan ligger kring 2 milj. Fint. Men du får lägga till avgifter o markarbeten.

LB-.hus Classicserie bra kvalitet o priser om du ser på vad som ingår.

Om man verkligen vill strama budgeten skulle jag välja Björklidenhus bland de med lägsta priser. Å andra sidan, där tillkommer massa som tillval, medan Eksjöhus t,ex o LB-hus har mkt bra grundstandard.

Myresjöhus har också bra prisvärda hus.

Om ni som vi är amatörer så skulle jag välja leverantör med totalentreprenad; LB-hus eller Myresjöhus. Kanske Eksjöhus som har generalentreprenad för att de är bra.
 
..och Björklidenhus har ju också totalentreprenad.
 
Amatörer skrev:
Vi tittar lite på Trend Pulpet, Eksjöhus. Det är ett enplanshus med allt klart men jag väntar på pris. Vi vill gärna komma under 2 miljoner och jag vet inte alls vad deras priser är.
Glöm inte bort alla "dolda" kostnader....Som jag sa i mitt inlägg ovan...jag har extra kostnader för 500 000 utöver huspriset, så även om du får ett huspris under 2 miljoner så måste du ligga neråt 1,5 för att ha en chans...och då tror jag att Älvsbyhus är enda alternativet.
 
Och Smålandsvillan.
 
kamilenski skrev:
Och Smålandsvillan.
Ett antagligen mycket bättre alternativ dessutom...
 
vi fick pris på björkliden inredd öv villa frisk á 450 tusen (då ingick alltså övervåningen i deras entrepenad). Känns som er budget är lite tajt. Håller med jhenrikj om att det alltid + ar på. Men jag kanske har missförstått TS, att det är endast huset som ska kosta max 2 miljoner, tomten tillkommer har ni skrivit men utgifterna tar ju inte slut där tyvärr... Huset ca 2 miljoner + anslutningsavgifter ca 180 000 + markarbeten standard schakt ligger på ca 150 000 och byggherrekostnad (bl a bygglov) ca 100 000 är ganska lågt räknat.
 
Redigerat:
Det är det klara huspriset jag pratar om. Tomten tillkommer. Då tomtpriserna här ligger mellan 1,2 och 1,7 miljoner vill jag försöka hålla ner huspriset men det ser inte ut att vara så enkelt.

Huspriserna ser ut att sluta på dryga 2 miljoner alltså och sen tillkommer ofta 100 000 för tillkoppling av vatten och så vad mer tillkommer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.