När man ex skall torka virke lägger man mellanslag för att fukten från virket skall kunna avdunsta, det är ingen teorim utan fakta. Ligger virket ute på detta vis möglar det ej, men lägg ihop och tillslut virket blir resultatet mögel
 
Hehe, pirk är precis som hela byggbranschen. Man bygger fortfarande kallvindar. Man bygger fortfarande putsade fasader utan luftspalt, osv. Detta trots att konstruktionerna bevisligen är RISKKONSTRUKTIONER och skall undvikas.

Man är helt enkelt fast i gamla tankebanor. Jag tänker återigen på min gamla chef som bor i Schweiz och byggde nytt hus. Döm min förvåning när jag såg att hans sprillans nya hus hade PLATT JORDTAK. Det växte både gräs och ogräs däruppe, men nog fanken var det en korrekt konstruktion ur isoleringshänseende. Hans vind kommer aldrig att mögla eftersom daggpunkten är flyttad utomhus. Tänk så enkelt det kan vara!
 
pirk skrev:
När man ex skall torka virke lägger man mellanslag för att fukten från virket skall kunna avdunsta, det är ingen teorim utan fakta. Ligger virket ute på detta vis möglar det ej, men lägg ihop och tillslut virket blir resultatet mögel
Pirk, jag tror fortfarande inte du fattar. Det är väl självklart att man inte kan göra som med din brädhög ovan. Plomberar man en vind utan annan åtgärd så blir det ju inte heller bra. Det måste kombineras med en avfuktare, det är ju självklart.

Det bästa är dock att göra om och göra rätt, dvs flytta ut daggpunkten dit kondens inte kan göra någon skada. Att ventilera mer hjälper inte ett skvatt eftersom man samtidigt kyler ner vinden.
 
Det är just daggpunkten som är viktig, ex ett ventilationsrör från wc isoleras och dras upp i en vent.huv men avslutningen av isoleringen sker vid ingången eller i början av huven: resultatet blir att luften kondenseras i huven och vatten droppar in på vinden eller följer röret tillbaks till rummet. Det är jätteviktigt att isoleringen utförs ända upp i huven och avsluts i uk ventil i huven så att luften är varm när den läcker ut. Det är säkert många i forumet som har problem med vindar men jag hävdar att jobbet eller husets nya sätt att användas är problemet
 
Som vår besiktningsman sa: "Man torkar inte håret med en kalluftsblås" ;)
 
BiFuel skrev:
Som vår besiktningsman sa: "Man torkar inte håret med en kalluftsblås" ;)
Det jag är ute efter med självdrag är att det fungerar periodvis väldigt bra under året och det skall räcka för att hålla huset torrt. Den bästa torktiden är ju på våren/försommaren,
 
Jovisst kan det funka periodvis. Men hur ska vi göra som har huset ute året om? :rolleyes:
 
Kan vi inte enas om att det traditionella sättet att bygga på är en riskkonstruktion?!

Det kan funka utmärkt i många fall men användningen av hus förändras och klimatet förändras så även hus som fungerat bra i årtionden kan få problem.
 
injonil skrev:
Kan vi inte enas om att det traditionella sättet att bygga på är en riskkonstruktion?!

Det kan funka utmärkt i många fall men användningen av hus förändras och klimatet förändras så även hus som fungerat bra i årtionden kan få problem.
Jag instämmer , men vill förtydliga att det måste bedömmas från fall till fall när man får problemen. Om man tar Danne som skall inreda sin vind måste det väl finnas en metod som inte blir så kostsam att det inte är lönt att inreda? Tilläggskostnaden blir ju max en luftavfuktare, att lägga isoleringen på taket blir ju för dyrt! Är det någon som har statestik på mögelvindar?
 
Statistik? Nu gissar jag, men jag skulle dra till med att 100% av kallvindarna i Sverige har någon form av påväxt. Känn på det.

Det är heller ingen slump att vi har stenhus i Skåne och trähus uppe i norr. Problemen blir alltså bara värre ju längre norrut "skåneklimatet" kommer.

I Västerås där jag bor så är vintrarna numera blöta, i snitt mellan 0-5 plusgrader och Rh mer eller mindre konstant över 95%. Sen när det kommer en köldknäpp så blir det mängder med rimfrost på vinden och därmed så är fuktfällan ett faktum. Det torkar inte ut förräns till sommaren.
 
Det här tar du mig på sängen med 100%!!!! Det är väl mer i äldre hus, för det är många tillverkare som gör vindar enligt den beskrivning jag gjort
 
Det finns åtskilliga exempel på trådar bara i detta forum där man undrar varför det växer mögel på vinden i deras nybyggda hus. Nytt eller gammalt verkar inte spela så stor roll. Diffussionsspärr eller inte, verkar inte heller spela så stor roll. Likaså verkar forcerad ventilation av bostaden ha endast marginell betydelse.

Det som verkar spela roll är att man fyller vinden med samma luft som utomhus, dvs kall och fuktig luft, som sedan kondenserar och fryser till rimfrost när det kommer en köldknäpp. Mot det fenomenet hjälper inte ventilation, diffspärr eller FTX mm. Och sen när det tinar och rimfrosten smälter så har man vatten där uppe som virket suger åt sig. Sen växer det friskt när temperaturen stiger.
 
Vad glad jag är att det förmodligen dröjer till nästa sommar innan isolering och inredning blir av, så man får ännu mer tid på sig att ha ångest.
(obs ironi)

Man vill ju inte gärna behöva lägga om hela taket utifrån, men samtidigt känns det ruskigt lurigt att bygga in råsponten så att man aldrig kan se den inifrån så att säga.
 
Har funderat på att tilläggsisolera vinden på mitt hus men efter ha läst en stund här så är det bättre att lägga pengarna på att värma vinden i från bostaden istället, verkar bara bli problem när det är för välisolerat

har ett enplanshus från -71 med ftx ventilation, har installerat avfuktare i husgrunden.

har endast ventiler i gavlarna på vinden,
1 ventil längst upp i gavelspetsen och 1 i varje nedre hörn som ventilerar ut till utrymmet mellan den gamla träfasaden och den nya fasadbeklädnaden ( Marmoroc sten fasad )

fick täta ventilationen på långsidan, för här på dalboslätten när det blåser och regnar så kan det bli väta vågrätt ,så det blåste in vatten vid takfoten vidare in på vinden och rann ner i bostade uppe vid taklisten, låter kanske otroligt men sant
 
Redigerat:
Jag har inrett min vind på det "traditionella" sättet (luftaspalt på 25mm och oljehärdad masonit) och enligt denna tråden skapat en riskkonstruktion. Har konstant mätt Rh och temp men har aldrig kommit över 50% under renoveringen. Just nu är det isolerat med 195mm i snedtaket och tempen ligger på 18-19grader och Rh ligger runt 25%...

När kan jag förvänta mig mögel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.