menygards skrev:
Jag får också den pulserande förbränningen under en viss fas av övertändningen, men jag tror inte att detta är något som avhjälps med en större dragbegränsare. Min KW012 står också helt öppen under större delen av eldningen vid den här yttertemperaturen (f.n. -25 grader).

Jag har prövat att stänga dragbegränsaren utan att kunnat konstatera någon märkbar skillnad i pulsationerna eller någon effektökning i form av högre rökgastemperatur. Fläkten verkar klara att hålla draget genom pannan någorlunda stabilt även om undertrycket i skorstenen varierar inom ett ganska stort intervall. Att dragbegränsarens lucka kan fladdra något i takt med pulsationerna är nog bara en följd av - inte en orsak till - den ojämna förbränningen i pannan.
Hur ersätter du den förbrukade luften i pannrummet?
eftersom det går ca9m2luft/kilo kol för fullständig förbränning samt att dragbegränsaren drar luft från p-rum måste den ersättas annars får man ett undertryck i p-rum som kan vara orsaken till den pulserande förbränningen -:)pannan flämtar effter luft
 
pr95 skrev:
Hur ersätter du den förbrukade luften i pannrummet?
eftersom det går ca9m2luft/kilo kol för fullständig förbränning samt att dragbegränsaren drar luft från p-rum måste den ersättas annars får man ett undertryck i p-rum som kan vara orsaken till den pulserande förbränningen -:)pannan flämtar effter luft
Det ligger något i det du säger. Min friskluftskanal har visserligen en area på drygt 300 cm2 (20 cm diameter), vilket med god marginal överstiger arean för dragluckor + dragbegränsare vid full öppning (tot ca. 160 cm2). Den effektiva öppningen för friskluften begränsas dock tyvärr av gallret på ytterväggen till ca. 150 cm2, så det kan nog bli ett visst undertryck i pannrummet.

Jag ska ställa pannrumsdörren på glänt vid nästa eldning, för att se om det gör någon skillnad m.a.p. pulsationerna i förbränningen. I vilket fall som helst bör jag nog se till att vidga friskluftsintaget. Tack för påpekandet!
 
Min Atmos DC 35 SF släpper in primärluften högt upp, den också, men baktill istället för i luckan. Den bränner gärna upp all ved på en gång och bränner först upp veden längst fram. Luften åker väl rakt in och matar på bäst innanför luckan, antar jag.

Så konstruktionen och resultatet verkar ju snarlikt, oavsett vem som gör pannan.
 
Har kommit fram till en enkel lösning som gör att det brinner jämnare i pannan. Svarta 1/2" vinklar in-ut passar direkt i hålen i isoleringen i luckan och riktar luften neråt. Har lite svårt att bestämma mig om 3 eller 4 vinklar ger bäst resultat, tror nog 3 vinklar och lasta veden ända emot inner väggen.
 
:|:|Tydligen är det så på pannor i det enklare konstruktioner -för att kunna hålla prisnivån tillverkas med primärluft genom lucka (undantag finns givetvis)
det optimala är nog lågt ner samtidigt som man får en förvärmning av luften.
d^_^bSedan är det nog de 3tna som gäller - temperatur -tid -turbolens
temperaturen mellan >850-1000c
lång tid genom förbränningskammare under turbolens för att blanda sekundärluften
och på så sätt få en god förbränning.
Tar man en titt på de dyrare pannor som idag tillverkas kan man konstatera att de har en stor virvelkammare konstruktionen varierar dock lite mellan tillverkare(kanske man är rädd för eventuell plagiats tvist) funktionen är den samma att blanda gasen med luft för att få en så bra förbränning som möjligt.:rolleyes:
 
pr95 skrev:
... annars får man ett undertryck i p-rum som kan vara orsaken till den pulserande förbränningen - pannan flämtar effter luft
Har nu testat att öka friskluftsinsläppet till pannrummet, men detta har ingen märkbar effekt på pulsationerna i förbränningen. Om friskluftstillförseln stryps något blir det ju ett visst undertryck i pannrummet, men den kraftiga sugfläkten i pannan verkar hålla draget genom pannan någorlunda konstant. Det blir i stället luftflödet genom dragbegränsaren som minskar.
 
menygards skrev:
Har nu testat att öka friskluftsinsläppet till pannrummet, men detta har ingen märkbar effekt på pulsationerna i förbränningen. Om friskluftstillförseln stryps något blir det ju ett visst undertryck i pannrummet, men den kraftiga sugfläkten i pannan verkar hålla draget genom pannan någorlunda konstant. Det blir i stället luftflödet genom dragbegränsaren som minskar.
Jag har samma scenario här. Pulsationer trots dörren till pannrummet på vid gavel.

albinsson
 
Albinsson skrev:
Pulsationer trots dörren till pannrummet på vid gavel.
Jag tror inte ett ögonblick på att det är tillgången på luft i pannrummet som är orsaken till pulsationerna. Istället skulle jag vilja påminna om det gamla skolexperimentet:

Man sätter ett ljus i en djup tallrik med vatten, tänder ljuset, och välver en glasburk över det tända ljuset. När ljuset slocknat på grund av syrebrist kan man konstatera att vattennivån inuti glasburken är högre än i tallriken utanför.

Om tillgången på syre minskar på grund av att det halvfyllda vedmagasinet har brinnande vedbitar, så uppstår ett undertryck i vedmagasinet när det, för tillfället tillgängliga,syret är förbrukat. Eftersom tillgången på syre bestäms av den strypta primärlufttillförsen, så slocknar övertändningen ett ögonblick och inväntar att syrenivån stiger igen så att lågan kan tändas igen. Frekvensen på pulsationerna bestäms utav hur stort fritt utrymme som finns ovanför veden i vedmagasinet.
Såvitt jag kan förstå måste man se till att inte övertändning uppstår i vedutrymmet genom att tillsätta primärluft på rätt ställe och i rätt mängd, så att förbränningen sker i förbränningsskålen under vedmagasinet.
//Bosse
 
Min Atmos DC 35 SF släpper in primärluften högt upp, den också, men baktill istället för i luckan. Den bränner gärna upp all ved på en gång och bränner först upp veden längst fram. Luften åker väl rakt in och matar på bäst innanför luckan, antar jag.
Här skiljer min atmos GSE sig.Min primärluft släpps in långt ner som typ baxi. Men det kan hända att den övertänder och börjar pulsa. Oftas beror det på extremt tunn ved med mycket primärluft. Det händer inte mer än någon gång i månaden.

Problemet var lite vanligare innan jag fick ny keramik av atmos. Den har ett större munstycke vilket verkar släppa ut gengasen bättre och därmed så sammlas inte överskott på gengas i vedkammaren utan går ner i brännkammaren och brinner där istället. Kan tillägga att pannan ger lite högre effekt efter bytet av keramik.
Kan det vara en del av puff problem att gengaserna inte hinner ut i brännkammaren när pannan börjar övertända och på det viset uppstår tryckskillnader mellan ved kammare och brännkammare.??
 
Redigerat:
aprilia-tobbe skrev:
Här skiljer min atmos GSE sig.Min primärluft släpps in långt ner som typ baxi. Men det kan hända att den övertänder och börjar pulsa. Oftas beror det på extremt tunn ved med mycket primärluft. Det händer inte mer än någon gång i månaden.

Problemet var lite vanligare innan jag fick ny keramik av atmos. Den har ett större munstycke vilket verkar släppa ut gengasen bättre och därmed så sammlas inte överskott på gengas i vedkammaren utan går ner i brännkammaren och brinner där istället. Kan tillägga att pannan ger lite högre effekt efter bytet av keramik.
Kan det vara en del av puff problem att gengaserna inte hinner ut i brännkammaren när pannan börjar övertända och på det viset uppstår tryckskillnader mellan ved kammare och brännkammare.??
Problemet är att gengasen samlas i ved utrymmet vid övertändning och antänds av primärluften.
Vid övertändning så blir det mycket mer ved än vad som är tänkt som avger gengas.
Och denna gas antänds av syre.
 
roke skrev:
Följer med intresse resultaten av att försöka styra primärluften så att det ska brinna jämnare i vedhögen.

Jag testade tidigare att göra en modifiering "alá baxi" i min panna, men det lyckades inte bra. Antagligen hade jag för klena rör så att primärluften blev för mycket strypt.
Återställde till orginal.
En möjlighet är kanske att vända luckan så att lufthålen kommer i nerkant av vedutrymmet.Detta är ju möjligt eftersom luckan går att hänga både höger och vänster.Den enda modifieringen är i så fall att borra ett nytt hål till stången på direktspjället
 
Vedman skrev:
En möjlighet är kanske att vända luckan så att lufthålen kommer i nerkant av vedutrymmet.Detta är ju möjligt eftersom luckan går att hänga både höger och vänster.Den enda modifieringen är i så fall att borra ett nytt hål till stången på direktspjället
Ja, det kanske kan vara en gångbar metod?
Men jag tror att det brinner jämnare nu när jag fick klart för mig att "täta" med veden mot väggen längst in i pannan.
 
kricken_ skrev:
Problemet är att gengasen samlas i ved utrymmet vid övertändning och antänds av primärluften.
Vid övertändning så blir det mycket mer ved än vad som är tänkt som avger gengas.
Och denna gas antänds av syre.
Tyder på att draget är lågt eller att öppningen till eldkammaren är för liten, vanligt är för mycket primärluft men det går ju enkelt att åtgärda.
 
pr95 skrev:
Tyder på att draget är lågt eller att öppningen till eldkammaren är för liten, vanligt är för mycket primärluft men det går ju enkelt att åtgärda.
tror inte det är så enkelt att åtgärda medan man eldar och övertändning är igång. Att elda små torra pinnar i en stor panna är som att balansera på en lina :). Stänger man både primär och sekundär så slocknar det. Öppnar man det minsta av vilket som så var puffandet igång igen :). Vi eldade vår kaffeved förråd genom att fylla pannan max till hälften och lägga i oftare istället.

Jag märkte att det enda som hjälpte oss var att elda med grova vedbitar och då menar jag mycket grövre än den ofta rekommenderade max 15cm. En stock på 30cm i diameter delar vi nu i max 3 bitar ... pannluckan är stor :). Det går också snabbare att hugga en årsförbrukning :).
Det hjälper inte dom som har en massa klen ved att elda upp idag men mitt råd är att hugga riktigt grovt vid nästa tillfälle.
Har man möjlighet kan man lägga en och annan fuktig bamsing bland dom små och torra. Det är inte ekonomisk att elda med färsk och fuktig ved men kanske ger en lugnare förbränning och dämpar ..... eldarens irritation?
gaia
 
Visst med grövre ved är inte ytan som brinner lika stor,Jag tror att i de flesta fall med övertändning beror på att man inte ger sig tid att göra en ordentlig tändbrasa/glödbädd för att få upp draget =rökgastemperaturen
+att primärluften är högre än vad som behövs när förbränningen väl kommit igång.
Så fungerar det på min panna men som det skrivits många gånger förut varje anläggning är olika med varierande skorstenstyp anslutning av denna osv.
man får prova sig fram med lite olika inställning av luft drag fläktvarv mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.