Hej!

Vi har varit och tittat på en hus som är till salu. Ganska fint men vi hängde upp oss på den dyra driftkostnaden. Kan någon som har kunskapen komma med råd och förklaring till kostnaderna. Till saken hör att den tidigare ägaren var en ensam tant som knappast använt så mycket varmvatten.

Huset är på 108 kvm i två plan med en ouppvärmd källare
.

Vatten/avlopp 5000 kr
Uppvärmning (Fjärrvärme) 23000 kr
Hushållsström 6000 kr

Vad kan man göra för att få ner kostnaderna?
 
Vår kåk byggd 1965 i siporex och blåbetong är också på 108 m2 med hel källare men vi värmer källaren också.
Jag har fått lära mej att det faktiskt lönar sig att värma upp källaren, en kall källare kyler huset mer än en varm drar i energi för att värma upp. Men det är ingen vetenskap som jag är 100 på direkt så den kanske korrigeras av nån som kan sånt bättre snart :S
Vi har samma kostnad för fjärrvärme, 22-23 000/år, jag såg i en annan tråd att när jag jämför min årsförbrukning av fjärrvärme (minns inte riktig, runt 36 MWh) så låg den rätt mycket högre än andra renoveringsgalningars :D hus av samma storlek, även hus som var avsevärt större drog mindre energi för värme/varmvatten.
Har inte koll men tror inte dom hade fjärrvärme iofs om det nu spelar nån roll? Vi har också mekanisk till/från ventilation årsmodell 1986 med tveksam funktion på värmeåtervinningen :p

Värmekostnad för värme drar man oftast ner på genom att isolera ffa vinden, täta ev. byta fönster, stoppa drag både genom dörrar/fönster och genom skarven vägg/golv.
Om en ensam gammal tant gör av med hushållsel för 6000 så kommer Ni att göra av med mera, garanterat ;) det är hälften av våran förbrukning ungefär.
 
Tilläggsisolering av fasad och vind brukar vara dom stora grejerna som man kan göra ,men kostar också en hel del . är det vattenburen uppvärming ? termostater till såna element bör bytas ut om dom är gamla t.ex
 
VAtten och avloppskostnaden kan ni minska genom att duscha mindre och aldrig bada i kar, den kostnaden blir densamma oavsett vilket hus ni köper i samma område.

Uppvärmningen kan ni välja något annat än fjärrvärme men det är knappast lönsamt om man räknar in investeringen som måste göras.
Sänka innomhustemperaturen är väl enklast och börja med raggsockor. En tilläggsisolering förbättrar ju värmeekonomin.

Hushållsström, tja nya vitvaror, men då ökar fjärrvärmekostnaden på vinter iaf. Behåll tjockTV:n, stäng av allt som inte behövs.

Var har ni bott hittills, troligen har ni haft vatten, uppvärmning och ström men kanske inte fått det så specificerat.

Protte
 
Ja, det är vattenburen värme i huset vi tittat på.

Varför jag blir lite förskräckt över kostnadera är att vi idag bor i en renoverad sommarstuga på ca 80 kvm med luftvärmepump. Stödkör bara med ett enda element i badrum så vår kostnad idag ser ut såhär.

Vatten/avlopp 5000 kr
Uppvärmning/hushållsström 9000 kr

Thats it:D
 
lindqvist71 skrev:
Hej!

Vi har varit och tittat på en hus som är till salu. Ganska fint men vi hängde upp oss på den dyra driftkostnaden. Kan någon som har kunskapen komma med råd och förklaring till kostnaderna. Till saken hör att den tidigare ägaren var en ensam tant som knappast använt så mycket varmvatten.

Huset är på 108 kvm i två plan med en ouppvärmd källare
.

Vatten/avlopp 5000 kr
Uppvärmning (Fjärrvärme) 23000 kr
Hushållsström 6000 kr

Vad kan man göra för att få ner kostnaderna?
Förhandla med elbolaget eller byt till ett billigare... ;)

Eller om du vill ha lägre förbrukning så installera n värmepump..d^_^b
 
C
Det brukar dock vara jävligt svårt att byta till en annan fjärrvärmeleverantör. ;)
 
Ja, det lär väl inte vara så lätt att byta fjärrvärmeleverantör, hä hä.

Men skulle man bara kunna säga upp fjärrvärmen eller är man bunden vid något typ av kontrakt sedan det installerades? Då kunde man kanske satsa på något annat, typ luft-luft. Är inte någon fan av fjärrvärme pga avsaknad av konkurens.

Har man någon glädje av bergvärme eller luft/vattenpump vid fjärrvärme(vet inget om sådant).

/Mats
 
Är detta uppskattade siffror eller faktiska?

Det KAN vara så att tanten varit frusen och velat ha 23 grader inomhus, det kan också vara så att det är lite dåliga tätningslister i fönster osv, så det drar in. Eller så är det helt enkelt dåligt isolerat.

Hur gammalt är huset?

Oavsett vilket så är det relativt troligt att det går att få ner kostnaden med en luft/luft värmepump.
 
Detta är huset...

http://www.hemnet.se/beskrivning/571677?r=3

Byggt 1946 så vad kan man uppskatta för isolering? Vår stuga hade bara sågspån, ler. Och det är byggt på 50-talet. När uppfanns mineralullen:)
 
cheetah1 skrev:
Det brukar dock vara jävligt svårt att byta till en annan fjärrvärmeleverantör. ;)
Missade det... hehe
 
tilläggsisolera, byt fönster?, sätt in en luft/luft pump.
En insats i öppna spisen så man inte eldar för kråkorna.
 
En lärare jag hade i byggnadsteknik menade på att man nästan aldrig kunde räkna hem en isolering på typ 10 cm utvändigt på ett gamalt hus. Han var t.o.m. skeptisk till att byta till nya fönster:)

Däremot vinden är ju självklar!
 
gammalt tillbaka var det ju inte lönt att isolera knappt någonting, men på den tiden kostade 3 kbm olja 260 kronor...
 
Ja olja var ju billigt förr, men nu var det ju för två år sedan som min lärare hävdade detta, ler.

Och jag hittade en intressant forskningsrapport på nätet som handlar om energi. Däri hittade jag faktiskt belägg för att min lärare hade rätt när det gäller väggar. Dock ej när det gäller fönster:)

Om någon är intresserad så är det under Transmissionsförluster på sidan 21
http://www.effektiv.org/pdf_filer/Rapport 2002-01.pdf

/Mats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.