God afton mina damer och herrar!

Jag har i frågvishetens anda en liten fundering...

Bakgrund:

Hus med timmerstomme från 1800-kallt, innerväggar bestående av råspånt spikat mer eller mindre direkt på timmerväggen (från renovering gjord någon gång på 50(?)-talet? All eldragning är utförd i svarta metallrör, detta kombinerat med senare kabeldragning av någon mindre kunnig "hempulare". De lösningar som finns är minst sagt... intressanta... för att använda ett fint ord.

Till saken!

Eftersom det inte finns så mkt plats bakom råspånten att montera kopplingsdosor i så funderar jag helt sonika på att regla upp med 45x45 (om det räcker) och slå skivmaterial ovanpå. Detta för att dra flexkabel och montera dosor i. Jag har en känsla av att det blir mkt mindre jobb att utföra detta förjobb än att hålla på att fräsa ur spår i råspont och gorma med att få plats med dosor etc. Någon som har synpunkter på detta? Förslag på annat sätt att installera nytt (förutom utanpåliggande vilket jag verkligen inte vill ha).

Räcker det med 45x45 för att installera kopplingsdosor eller finns det varianter som behöver ännu större djup och isf till vad? (ja, jag är nybörjare men absolut inte inkompetent eller har tummen mitt i handen). :)

Tack på förhand!
 
45x45 passar utmärkt för ändamålet!
 
En får tacka för snabbt och koncist svar! Då gäller det bara att flytta ut alla radiatorer på de nya väggarna efter uppregling, styvt jobb i de flesta rum men då köket och hallen får golvvärme så ordnar det sig nog litet lättare där (där åker ju de befintliga radiatorerna all världens väg!)
 
Annars kan du ju lämna radiatorena i små nicher (stavning?). Kan se trevligt ut, tom.
 
Du det var en tanke som inte ens slagit mig! Eftersom huset skall tilläggsisoleras på utsidan och 45x45 lösningen på insidan endast är till för att underlätta eldragning (och viss rördragning till övervåningen) så borde ju en nisch ju funka alldeles utmärkt! Det tål att tänkas på det där...

Frågan som kvarstår är väl om det finns någon nackdel med att lämna utrymmet mellan 45 reglarna tomma eller om man bör isolera dem med en 45:a när man likaså håller på... Jag vet inte om jag är så sugen på att isolera både ut och invändigt med en gammal timmerstomme i mitten, vill lixom ha timret nära innerväggen för att ta del av dess goda värmelagringsegenskaper. Som de flesta vet så är ju ett väl isolerat timmerhus varmt på vintern och svalt och skönt om sommaren.
 
OM det hade varit vanliga reglade väggar med standardisolering så hade man lagt ångspärren innanför 45x45 reglarna och sedan ytterligare 45 mm isolering. Ångsspärrren får sitta 1/3 in i isoleringen.

Eftersom du har ett timmerhus som skall isoleras på utsidan lämnar jag någon annan att reda ut detta med ångspärren i ditt fall. Men isolera, det skulle jag gjort.
 
farbaute skrev:
Du det var en tanke som inte ens slagit mig! Eftersom huset skall tilläggsisoleras på utsidan och 45x45 lösningen på insidan endast är till för att underlätta eldragning (och viss rördragning till övervåningen) så borde ju en nisch ju funka alldeles utmärkt! Det tål att tänkas på det där...

Frågan som kvarstår är väl om det finns någon nackdel med att lämna utrymmet mellan 45 reglarna tomma eller om man bör isolera dem med en 45:a när man likaså håller på... Jag vet inte om jag är så sugen på att isolera både ut och invändigt med en gammal timmerstomme i mitten, vill lixom ha timret nära innerväggen för att ta del av dess goda värmelagringsegenskaper. Som de flesta vet så är ju ett väl isolerat timmerhus varmt på vintern och svalt och skönt om sommaren.
Självklart isolerar man när det är så lättillgängligt och allt arbete ändå görs. Det påverkar ju inte din tunga stommes egenskaper negativt vad jag kan förstå. Jag tycker du gjort ett bra val för att kunna göra smidiga installationer jämfört med inhuggning, fräsning odyl.
 
Är det bara för elens skulle behöver du inte bygga ut med 45'or. 28mm ska räcka enligt denna tråd
 
Bo.Siltberg skrev:
Är det bara för elens skulle behöver du inte bygga ut med 45'or. 28mm ska räcka enligt denna tråd
Bifogad länk fungerar icket, iaf inte för mig! :(
 
Hmm, klippa in en länk i snabbsvar har slutat fungera, "/forum/el" kommer inte med i addressen!
Men denna länk fungerar.
 
Frågan är väl vad det sparar, det finns inte 28x45 att köpa vad jag vet, utan då får man klyva själv, plus fräsa dosor. Mycket jobb för att få väggen 17 mm tunnare..
 
25x25 men det känns litet väl rangligt... :)

45x45 är nog det enklaste (och förmodligen billigaste regelvirket) om ingen annan har några idéer!?
 
Redigerat:
Klart du ska isolera mellanrummet, om inte annat så för de akustiska egenskaperna. isoleringen dämpar skivornas trumljud utmärkt .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.