Ok , pratade med rörmokaren idag.
Han förstod inte hur jag kunde ha problem när han har gjort så på många andra ställen han installerat och där funkar det.
Blir svårt att övertala han verkar det som =(
 
Slog av fläkten på konvektorn igår. Nu är gradskillnaden tur och retur. 9 grader .
Men cirkulationen är densamma iaf. Elementen i källaren blir ju inte varm för att ha konvektorn avslagen direkt. (rörkrökaren ansåg att det är så högt delta t bara för att konvektorn sitter i ett ganska oisolerat garage).
Visst borde returtempen öka om jag gör som vi sagt, pararellkopplar och sätter en rejäl strypning på konvektorn? Då skulle man inte behöva ha den avslagen för att få ett dela t på 8 grader? I och med att jag får tillbaka mindre vatten från det kalla garaget.
Rätt eller fel?
 
mer dätt inkopplat konvektor & rätt strypning, så kommer du inte kunna krama ur "förmycke" värme ur konvektorn, vilket kan orsaka fel delta-t

men stora orsaken är nog att konvektorn i sig är en stor strypning för hela systemet, allt ditt vatten ska ju passera där.
 
Jag säger som jag brukar göra, passar i mpnga samanhang här i livet.

Två fel är inte ett rätt !

bara för att han gjort så här på många ställen så betyder det inte att han gjort rätt.
det är lika dumt som att säga till polisen att jab brukar åka 120 km/h här. (polisen lär inte säga, ja ha, då är det ok, hör vidare)

som jag nämde så funkar nog detta ypperligt i en vedanläggning.
 
Ja håller med dig fullständigt. När väl strypningen och allt är omdraget får man väl prova sig fram tills man uppnår ett bra dela t. Sen den värme jag får i garaget är ju som det är, den är ju billig i jämförelse med en luft\luft pump även om den ger ifrån sig mer värme. Men jag ska inte ha 20 grader i gargaget heller.
Eftersom strypningen från konvektorn blir ditsatt så ska väl konvektorn kunna ta tillvara på värmen den får pga mindre cirkulation på vattnet.
Man får väl hoppas på ett lågt delta t när man stryper konvektorn helt, då finns det ju mer utrymme att få ut värme i garaget.
 
jag vet inte hur stort eller hur isolerat dit garage är, vet heller inte hur kraftig konvektor du har, men jag är övertygad om att du kommer att få riktigt varmt i garaget, dom där konvektorerna är riktigt effektiva.
 
Ok, låter lovande.
Pratade med min rörkrökare nyss, frågade vad och hur han hade kopplat på dom andra ställena där det funkar så bra. Han hade kopplat precis lika som jag har det nu men med ett vanligt element i serie istället. Kan detta funka bättre? Mer chans att flödet hittar genom ett vanligt element? Han vill inte tro på att detta skulle lösa problemet iaf, han skulle ringa en kollega. Men det är väl kollegan till rörisen som har lärt han koppla på detta sätt så det är väl samma svar där=(
 
oavsett om det löser problemet eller ej, så är det fel att ha så här, så jag tycker han ska koppla om (det är ju trots allt inte så stor åtgärd att koppla om det hela.)

Sen när det är rätt kopplat så kan man börja felsöka på varför radiatorn i källaren inte blir varm.
 
Han har beställt grejer nu men vet inte vad han ska göra för insats.
Jag befarar att han sätter ett rör emellan tur och returledningen innan rören går in i konvektorn. Det tycker inte ja låter som en bra lösning iaf.
 
beställt grejor ??? det du behöver är såna standard greor så han borde inte ens behöva åka till firman för att hemta dom, borde finnas i hans bil (till o med jag har ju det du behöver liggande i mitt garage)
 
jo man tycker ju det.
 
Vad tror du han har för lösning om han säger att den är enklare än den som vi har sagt här? Käns kanske som det blir en b-lösning igen =(
 
ingen aning vad han tänker göra. men säg till bestämt att han får göra om det en gång till om det blir en dålig lösning.
 
Redigerat av moderator:
Han vill sätta ett kors emellan in och ut på konvektorn med en kulventil.
Tror inte på den iden, men han har iaf insett och fått fakta på att konvektorn har alldeles för litet flöde jämfört med cirkulationspumpen.
Så han är helt på min sida att den stryper.
 
en kulventill går inte att andvända som strypning
(men vist funkar det)
men du tappar ju lite flöde för varje böj du gör (är ju som jaag nämde olämpligt att andvända så där skarpa böjar han gjort)
O sen får du ju en lite liten aning avkylning i onödan

Du bör faktiskt isolera alla stammar hela vägen, för att minska avkylningen.

ju mer avkylning du har på vägen, desto högre temp måste värmepumpen göra för att det ska vara rätt tempratur frame vid radiatorerna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.