Hej!

Jag och min sambo bygger med Myresjöhus. Jag tänkte bara kolla om det är någon mer som är i fas och ska bygga med dem. Tänkte mest diskutera olika val och utbyga erfarenet samt tips på vad man ska tänka på inför byggstartsmöte, elval, nätverk mm.
 
Hej,

Vi har också skrivit på för ett Myresjöhus. Vi har dock inte kommit så långt i byggprocessen än utan väntar just nu på byggritningar som underlag för byggnadslov. Om du är intresserad så har vi skrivit lite om vilka tillval vi gjort på vår blogg: http://famnystrom.spaces.live.com/

/Jonas
 
Roligt att se.
Vad har ni tänkt när det gäller bla nätverk? El?
 
Är det någon av er (eller någon annan) som gjort slutlig beställnnig på ett Myresjöhus nyligen? Vi sitter med detta nu och har några frågor som vi gärna skulle vilja stämma av.

Tacksam för ett PM!
 
Hej,

Vad gäller el så har vi inte tänkt så mycket än, vi kommer nog i stort sett att nöja oss med standardutrustningen men lägga till några uttag på strategiska platser. Dessutom tänkte jag be elektrikern dra tomrör för högtalarkablar, kablar till projektor etc. Spottar i taket är ju lite coolt, men vi tycker att priset för dessa är lite för högt så vi lär nog nöja oss med ett fåtal spottar.

När det gäller nätverk så är jag lite tveksam till nyttan av den "mediacentral" som ingår i standardutrustningen. Tänkte nästan höra om man kan välja bort den och få pengar tillbaka istället. Jag ser inte riktigt nyttan av "mediacentralen" när jag med all sannolikhet kommer att köra trådlöst nätverk i huset. Jag är dock tacksam om någon har erfarenheter av mediacentralen och nyttan med denna.

/Jonas
 
Vi kommer behöva mediacentralen i och med att vi kommer få inkopplat telias fibernät (tele/tv/bredband) i vårat hus...annars hade jag precis som du varit tveksam till mediacentralen

//H
 
Vi gjorde våran slutliga beställning i augusti och huset restes i november. Nu väntar vi på isolering, dubbling av innerväggarna och övrigt färdigställande...

Något särskilt du undrar över?

Vi bloggar på www.buxbo.se
 
jnys72 skrev:
Hej,

Vad gäller el så har vi inte tänkt så mycket än, vi kommer nog i stort sett att nöja oss med standardutrustningen men lägga till några uttag på strategiska platser. Dessutom tänkte jag be elektrikern dra tomrör för högtalarkablar, kablar till projektor etc. Spottar i taket är ju lite coolt, men vi tycker att priset för dessa är lite för högt så vi lär nog nöja oss med ett fåtal spottar.

När det gäller nätverk så är jag lite tveksam till nyttan av den "mediacentral" som ingår i standardutrustningen. Tänkte nästan höra om man kan välja bort den och få pengar tillbaka istället. Jag ser inte riktigt nyttan av "mediacentralen" när jag med all sannolikhet kommer att köra trådlöst nätverk i huset. Jag är dock tacksam om någon har erfarenheter av mediacentralen och nyttan med denna.

/Jonas
Tack för alla synpunkter. Tomrör till projector och högtalare är ju inte fel, gäller bara att tänka ut var man vill ha dem också.
Där vi bor idag i en bostadsrätt så har vi mediacentral och det är grymt bra då man enkelt kopplar och styr uttagen i lägenheten, sedan är det ju inget som stoppar en för att även köra trådlöst till det som går på de.

Robert
 
molarin skrev:
Vi gjorde våran slutliga beställning i augusti och huset restes i november. Nu väntar vi på isolering, dubbling av innerväggarna och övrigt färdigställande...

Något särskilt du undrar över?

Vi bloggar på www.buxbo.se
Hur många uttag fick du med i mediacentralen?
Vad är det för uttag, bara nätverk eller även "gamla" antennuttag?
Har ni gjort något extra när det gäller inbyggda högtalare? andra tomrör?
 
Ett uttag i varje sovrum, ett i allrum, två i vardagsrum, ett i kök och ett i hall om jag minns rätt. Totalt nio stycken. Två nätverksuttag i varje. Hur det ser ut i själva centralen vet jag faktiskt inte än.

Väggen som vi ska ha tv:n mot går inte ända upp i tak (ryggåstak) så vi gjöt in en slang för högtalarkabel i plattan.
 
Bygger också med Myresjöhus! Arkitekten håller på att rita och göra justeringar just nu så vi har inte skickat in bygganmälan än. Hoppas kunna göra det snart. Det tog först sex veckor att få de första ritningarna och sen när de kom så hade vi synpunkter på dem och det var precis lagom till jul så det har dragit ut lite på tiden.
 
Gris skrev:
Bygger också med Myresjöhus! Arkitekten håller på att rita och göra justeringar just nu så vi har inte skickat in bygganmälan än. Hoppas kunna göra det snart. Det tog först sex veckor att få de första ritningarna och sen när de kom så hade vi synpunkter på dem och det var precis lagom till jul så det har dragit ut lite på tiden.
Känner igen det. Samma visa här också, men idag fick vi brev om byggstartsmöte om 2 veckor drygt. Men då ska man tänka på att vår första kontakt var i juni 2009 och att vi lämnade in första anmälan på ritnignar i juli.
 
robbanorebro skrev:
Känner igen det. Samma visa här också, men idag fick vi brev om byggstartsmöte om 2 veckor drygt. Men då ska man tänka på att vår första kontakt var i juni 2009 och att vi lämnade in första anmälan på ritnignar i juli.
Ja, det verkar vara så för de flesta att det drar ut på tiden.

Ni som haft mötena med inredningskonsulterna och köksplaneraren, hur var det? I vilket skede gjorde ni detta?
 
Får jag kasta mig in i debatten vad gäller HTH kök. Det stolpskottet vi träffade var för det första fullständigt i avsaknad av initiativ. H*n kändes mest som en som skulle verifiera vad vi ville ha. Vi ville ha lite råd om alternativa lösningar,vi fick ett standardkök som vi själva enkelt kunnat komma på. Man fick dra ur saker och ting. Samtidigt gick tiden och klockan blev snart det viktigaste.
Tiden gick ut och där satt vi med ett kök som vi inte ville ha,tablå!
Efter slutlig beställning har vi nu ändrat på massor av saker,och det mötte inga problem.
Jag trodde i min enfald att dessa sk. arkitekter var ide´sprutor och proffs på kök.
Nåväl slutet gott allting gott.
Men det var inte tack vare HTH !
Detta börjar likna SAAB försäljare som måste vara världens sämsta på sitt område.
 
Vad tråkigt! Var i landet var detta? Har pratat med en annan Myresjöhusägare och de hade åkt ner till jönköping till HTH:s fabrik eller kontor eller vad det var och de tyckte det var värt att göra det för att få det som man vill. Alltså, de hade konsulationen på plats där. Vi bor ju i Stockholm så det är ju en bit att åka men det är väl värt det om man blir nöjd.

Herc skrev:
Får jag kasta mig in i debatten vad gäller HTH kök. Det stolpskottet vi träffade var för det första fullständigt i avsaknad av initiativ. H*n kändes mest som en som skulle verifiera vad vi ville ha. Vi ville ha lite råd om alternativa lösningar,vi fick ett standardkök som vi själva enkelt kunnat komma på. Man fick dra ur saker och ting. Samtidigt gick tiden och klockan blev snart det viktigaste.
Tiden gick ut och där satt vi med ett kök som vi inte ville ha,tablå!
Efter slutlig beställning har vi nu ändrat på massor av saker,och det mötte inga problem.
Jag trodde i min enfald att dessa sk. arkitekter var ide´sprutor och proffs på kök.
Nåväl slutet gott allting gott.
Men det var inte tack vare HTH !
Detta börjar likna SAAB försäljare som måste vara världens sämsta på sitt område.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.