Hej, står inför att byta panna snart.
Undrar om det finns någon här som har en Värmebaronen vedolux 37,
och som kan säga mig något om denna panna?
Tex. skötsel, sotning, upptändning, ev. fläcktljud, keramiken hållbarhet och hur enkel den är att byta ut om man måste göra det. Samt hur man upplever den i största allmenhet.
Hör så mycket men vill veta från någon som har o vet. Tack Jonte.
 
Enkel och robust, enkel att sota, litet vedutrymme, halvdan verkningsgrad
 
Hej Matss jag undrar var man kan läsa om verkningsgraden som du säger är halvdan på vedoluxen 37, det vore intresant.kan du hänvisa till någon sida.
 
Hej Skumpan, har du annan ¨åsikt ang. det?
Betyder det att Du tycker den effektiv?

Mvh. Jonte
 
Är verkningsgraden bra då finns den angiven i procent från tillverkaren.

Är den dålig, då anger dom gärna inte detta.
 
Hej Kallemannen jag tycker den är effektiv när det diskut. verkningsgrad mot en Vidarus i en annan tråd så matades det in 17 KW blev rökgaserna i Viadrusen 100 grader och i min vedolux blir det med matning 17 KW 85 grader ut, nu är inte Viadrus någon höjdar panna när det gäller verkningsgrad men den bör ligga omkring 85% så bör vedoluxen ligga ett tag över90%.
Men jag väntar svar från Matss han bör väl veta eftersom han skriver så
 
Har själv kört en Vedolux 37 i 3½ år nu, det har inte varit några bekymmer alls med den, lätt att sota, keramiken har hållit, utan synliga större sprickor, och fläkten är ganska tyst... Vad gäller verkningsgrad så är det jättesvårt att avgöra, då jag eldar med blandved, och för tillfället mest gran... 2 fulla inlägg + ett par extra pinnar, beroende på hur kallt det är ute värmer jag mina 2250 liter vatten på så här års i alla fall från 40-90 grader... 105 liters vedamagasin, inte jättestort, men det räcker till den vattenmängden...
Verkningsgraden är så svårt att uttala sig om, men jag tror inte den är så extremt dålig i alla fall, kanske 85-87%... nysotad ligger rökgastemperaturen på ca 185-200 grader med normal ved... När jag eldade byggnadsvirke och spill traskade den upp till ca 230 grader... Det sitter full uppsättning turbulatorer i pannan...
Jämfört med morsans vedolux 50UB känns verkningsgraden i 37an betydligt bättre i alla fall... men den är säkerligen inte i samma klass som en innova direkt...
Tycker däremot att själva pannan är lite dåligt isolerad, och vattentemperaturen på de 120 liter vatten (vilket gärna hade fått vara en mindre mängd), sjunkter ganska snabbt efter att den har brunnit ut...rökgasspjäll saknas... och dragluckan öppnar inåt, så risk för att det sprätter ut glöder är minimal... dock går inte dragluckan att spärra... utan ett visst självdrag lär också hjälpa till att kyla ner pannan, och det sänker ju årsverkningraden rejält...
Men i det stora hela är jag väldigt nöjd i alla fall, framför allt att pannan är så okomplicerad och lättskött, framför allt med benstativet och asklådan monterat... Inget har gått sönder och behövt bytas heller, men nu efter 3½ år, börjar flambaljan bli rejält tunn och utbränd i plåten, så en ny sådan kommer snart att behövas...
Har erfarenhet av flera VB-pannor, både el- olja och vedpannor, och företagets sätt att sköta information om sina produkter kan verkligen diskuteras... men det är ingen av de produkter som jag har sett därifrån som har varit några kvalitetsmissar eller problem med i alla fall... så även att företaget kan tyckas bete sig lite konstigt med att ge ut information om sina produkter, så verkar deras produkter hålla väldigt bra kvalitet...
 
Skumpen skrev:
Hej Kallemannen jag tycker den är effektiv när det diskut. verkningsgrad mot en Vidarus i en annan tråd så matades det in 17 KW blev rökgaserna i Viadrusen 100 grader och i min vedolux blir det med matning 17 KW 85 grader ut, nu är inte Viadrus någon höjdar panna när det gäller verkningsgrad men den bör ligga omkring 85% så bör vedoluxen ligga ett tag över90%.
Men jag väntar svar från Matss han bör väl veta eftersom han skriver så
Jämfört med viadrus så har den säkert bra verkningsgrad, men med ved kommer man knappast i närheten av 90%
 
sHoTTkY skrev:
[länk]

lite bilder från anläggningen här hemma...
Snyggt d^_^b
 
Skumpen skrev:
Hej Kallemannen jag tycker den är effektiv när det diskut. verkningsgrad mot en Vidarus i en annan tråd så matades det in 17 KW blev rökgaserna i Viadrusen 100 grader och i min vedolux blir det med matning 17 KW 85 grader ut, nu är inte Viadrus någon höjdar panna när det gäller verkningsgrad men den bör ligga omkring 85% så bör vedoluxen ligga ett tag över90%.
Men jag väntar svar från Matss han bör väl veta eftersom han skriver så

nu har jag inte läst den andra tråden men vadå 85grader ut i rökgaser? och en viadrus med 100gr i rökgastemp :wow:

förklara gärna lite mer så man förstår? matas in 17kW, med ved då eller?

Det är inte många pannor som klarar av att hålla 90% i verkningsgrad, att tillverkarna anger att dom kommit upp i detta med extra mycket isolering en dedikerad eldare, fin ved osv i ett testlabb är en sak.
Och verkligheten är en annan...

Men varför börja elta verkningsgrad? Är det detta man är ute efter så är det en effecta lambda, fröling eller eta eller nåt man skall ha.

Värmebaronen gör simpla pannor och detta verkar fungera bra, lite krångel, lättsotade, nöjda kunder osv.
 
Hej sHoTTkY, du skriver att din "flambalja" börjar bli tunn och sliten, vilket jag tycker är ganska tidigt.
Har du aning om vad den kostar? och byta yt den fixar man själv eller?
Tycker nog att en panna skall fungera i mer än 3,5 år innan man skall behöva köpa förslitningsdelar till den.
Har i dag en Arimax 35 som är 23 år gammal och ännu inte behövt byta ut keramiken tex,
Verkar som kvaliten kanske inte är något som blivit bättre med åren, gäller kanske alla fabrikat.

Mvh.
 
giantvalley skrev:
Det är inte många pannor som klarar av att hålla 90% i verkningsgrad, att tillverkarna anger att dom kommit upp i detta med extra mycket isolering en dedikerad eldare, fin ved osv i ett testlabb är en sak.
Och verkligheten är en annan...

Men
Va är det för snack? Extra mycket isolering?
Dedikerad eldare :S
Alla pannor testas lika.Om du köper en panna med 85% verkningsgrad så kommer den ha 5% sämre verkningsgrad än den med 90% verkningsgrad när du eldar hemma med den.
Pannan kommer grundinställd från fabrik och eldas med björk när den testas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.