Vi håller på att bygga ett nytt hus och skall snart beställa all el. I den offert vi har så ingår Ethernet (Cat5e) för data/tele samt koax för TV till de flesta rum. Allt byggs i ett stjärnnätverk och samlas ihop i en patchpanel i ett serverrum under trappan.

Idag när HDTV kommer med stormsteg så är jag dock osäker på om detta är rätt val av nätverk för framtiden. Om man köper en satellitmottagare som ger HDTV signal eller har en mediadator, bluerayspelare etc. i serverrummet och vill distribuera HDTV till rummen så fungerar väl inte det via vanlig TV-koax kabel eller Cat5e TP kabel? Kan man installera någon typ av HDMI nätverk för att distribuera HDTV eller vad bör man satsa på för nätverk för att i framtiden klara av att distribuera HDTV i huset?

Mvh,

Jonas
 
Skicka HDTV via vanlig koaxkabel kan knappast vara något problem. Däremot skulle jag ha bytt ut CAT5e mot CAT6. Nästan ingen skillnad i inköpspris och de är mer framtidssäkert. Vi drar nästan aldrig CAT5e längre..
 
Tack för det snabba svaret.

Jag vet inte mycket om HDTV, men när jag frågar "vanliga försäljare" på Siba/Elgiganten etc. (som ju inte heller alltid är experter) så säger dom alltid att HDTV signal kräver HDMI kabel och inte fungerar via vanlig koax. Signalen ut ifrån en bluerayspelare via koax ger enligt dom inte alls samma kvalitet som signal via HDMI. Jag har ingen aning om det stämmer. Menar du att om jag t.ex ställer en bluerayspelare i serverrummet så går det att med bra kvalitet föra över en full-HD signal till en TV i vardagsrummet?

Angånde TP kabel. Leverantören erbjuder bara cat5e och hävdar att en cat6 kabel måste installeras på ett sätt som inte går att uppfylla i ett vanligt hus (stora radier etc.). Så i praktiken ger en cat5e kabel lika bra eller bättre anslutning. Jag har sett denna åsikt ifrån andra på detta forum också. Jag har dock ingen egen åsikt om det, men då min leverantör inte erbjuder cat6 så är ju valet av åsikt enkel ;-)

Mvh,

Jonas
 
jaslon skrev:
Tack för det snabba svaret.

Jag vet inte mycket om HDTV, men när jag frågar "vanliga försäljare" på Siba/Elgiganten etc. (som ju inte heller alltid är experter) så säger dom alltid att HDTV signal kräver HDMI kabel och inte fungerar via vanlig koax. Signalen ut ifrån en bluerayspelare via koax ger enligt dom inte alls samma kvalitet som signal via HDMI. Jag har ingen aning om det stämmer. Menar du att om jag t.ex ställer en bluerayspelare i serverrummet så går det att med bra kvalitet föra över en full-HD signal till en TV i vardagsrummet?

Angånde TP kabel. Leverantören erbjuder bara cat5e och hävdar att en cat6 kabel måste installeras på ett sätt som inte går att uppfylla i ett vanligt hus (stora radier etc.). Så i praktiken ger en cat5e kabel lika bra eller bättre anslutning. Jag har sett denna åsikt ifrån andra på detta forum också. Jag har dock ingen egen åsikt om det, men då min leverantör inte erbjuder cat6 så är ju valet av åsikt enkel ;-)

Mvh,

Jonas
Ja.. Jag trodde du menade signalen från parabolen/eller vad de nu är, TILL en mottagare i typ vardagsrummet/sovrummet osv.. Sedan drar man ju en hdmi sladd från den till TVn.

Om det finns något system att göra som du tänkt med en central spelare vet jag ej.. de överlåter jag till antenn-proffsen här att svara på ;)
 
Jag bygger med Myresjö och de erbjuder cat6 som standard
 
Går att göra med en hdmi via cat-5 extender:

ex:
http://www.ev.se/news.php?id=2434

Notera dock att den kräver dubbla nätverksuttag.

Fast enklast är nog att ställa bluerayspelaren vid tvn :)
 
Shit, man använder alltså fortfarande skivspelare?? ;)

Skivspelare är ju inte designade för att distribuera film på det sättet TS funderar på, utan bör anslutas i närhet till teven.

Personligen är jag i full färd med att installera en server med ett antal digital-tv mottagare och stor lagringskapacitet för att distribuera ut tv/film/musik över ett nätverk till klienter i vardera rum. Klienterna kan antingen vara en PC eller t.ex XBOX.

På detta vis så kan man spela upp sin köpta blueray skiva som man gjort back-up på när som helst i vilket som rum som helst.
 
gadu^ skrev:
Shit, man använder alltså fortfarande skivspelare?? ;)

Skivspelare är ju inte designade för att distribuera film på det sättet TS funderar på, utan bör anslutas i närhet till teven.

Personligen är jag i full färd med att installera en server med ett antal digital-tv mottagare och stor lagringskapacitet för att distribuera ut tv/film/musik över ett nätverk till klienter i vardera rum. Klienterna kan antingen vara en PC eller t.ex XBOX.

På detta vis så kan man spela upp sin köpta blueray skiva som man gjort back-up på när som helst i vilket som rum som helst.
Vad använder du för program? Eller kör du typ Dreambox?
 
Det första du får bestämma dig för är vilken TV-leverantör du skall ha. Störst HD-TV utbud finns ju idag via parabol, och då måste man ha en kabel från varje TV upp till parabolen. Väljer man bredbandstv , ip-tv, så kör man det via nätverket, väljer man marksänt, alltså boxer så skall man ha ett stjärnnät precis som du skrivit..
Menar du HDTV där du laddar ner saker i hd-kvalitet från stora stygga internet så kör man det via nätverket..
Extremt mycket att fundera på alltså. Börja fundera ut vad du skall köra, och återkom sedan. :)
 
Kör ett freeware som heter MediaPortal (http://team-mediaportal.com) för film och TV... musik kan vara vilket som helst, typ winamp eller likn. Inget avancerat...
 
Vilken källa man har till HDTV signalen spelar mindre roll. Det kan vara en dator, en satellitmottagare, en bluerayspelare eller vad som helst. Min ursprungliga fråga är vilket typ av nät man bör installera i ett nytt hus för att möjliggöra distribition av en HDTV signal till flera rum. Burkarna ifrån Kramer som kan sända HDMI över dubbla Cat5e kablar såg intressanta ut. Tack för tipset! Har någon testat dessa? Jag såg att burkarna var rätt dyra också (en sändare kostade typ 2500kr), vilket gör det rätt dyrt om man vill ha till flera rum och man ju också behöver mottagare,

Mvh,

Jonas
 
Behovet av dubbla kablar försvinner dock inte även fast man skulle köra cat 6. Anledningen är att extendern inte "konverterar" signalen till ip-trafik på något sätt utan endast anpassar och ev förstärker varje ledares signal. Hdmi i sig kräver fler än 8 ledare.

Kortare sträckor så går det att köra via dubbla cat utan extender.
 
jaslon skrev:
TaAngånde TP kabel. Leverantören erbjuder bara cat5e och hävdar att en cat6 kabel måste installeras på ett sätt som inte går att uppfylla i ett vanligt hus (stora radier etc.).
Konstig inställning de har. Klart det går att installera cat 6 i ett vanligt hus.
 
Känns lite bakvänt att distribuera den avkodade bildsignalen när man kan distribuera den mindre bandbreddskrävande komprimerade digitala signalen och avkoda där man vill se den.
 
Håller absolut med. Men det är ju inte alltid det går. Med blueray kan man ju läsa in skivan till en server och sedan distribuera men i fallet med satellitmottagare är det ganska kört.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.