Hej! jag skall bygga en trappa ner till källaren från köket.
Trapphuset kommer ta en bit från v-rummet.

Men nu vill jag utnyttja den del av trapphuset där man inte går... man får ju en triangel
i trapphuset som ej kommer utnyttjas, vanligtvis sätter man trappan till övervåningen där.
Så kommer inte jag göra.... Utan jag tänkte att det skulle bli ett serverrum.
och att från v-rummet kunna komma in där. så i v-rummet kommer jag bygga en bokhylla
som skall bli öppningsbar för att kunna komma in i serverrummet...
Men hur gör man en osynlig dörr i en bokhylla...

Jag tänkte mig att svetsa en ram och sätta ett hjulllager uppe o nere för att få kraftiga gångjärn
så att man kan fytta hyllan med böcker utan att det hela rasar.

Men om bokhyllan är ca 25cm djup så blir det inte helt lätt med en svängdörr.. Man skulle ju vilja att dörren åkte rakt ut och sen svängde åt sidan.. Det får ju inte vara några hjul som sätter märken i golvet.

Är det nån som har någon idé
 
Krillew, om man googlar skall man finna:

http://www.instructables.com/id/Hidden-Door-Bookshelf/

Som killer sager, det blir hur tungt som helst sa man maste ha en stadig ram att fasta den i. Gar ocksa att gora som en dubbeldorr (och blir da nog battre for dig och lattare att bygga nar varje enskild dorr inte blir sa himla tung).
 
Hej Tokyoboy!

Ja det var nått i den stilen jag tänkte mig. Nu behöver jag inte ha så väldigt bred dörr så jag tror att man borde få till det hela med en dörr...
Och han på länken har gjort breda "pelare" mellan hyllorna för att få bort glipan..
Man skulle ju vilja slippa det.

Jag leker lite med tanken att ramen har lager i mitten och sitter på armar uppe o nere som sen är lagrade bredvid ramen. Då kan man svänga ut hela ramen och sen vrida på den.

Hittade nått här:
http://www.garymkatz.com/ChartsDrawings/pivot_bookcase.html
 
Redigerat:
Det kan man ocksa gora, aven med en sorts ganjarns konstruktion, eller ocksa att du knuffar in hela bokhyllan pa rals in i rummet bakom och sedan skjuter at sidan. Inte like elegant men iallafall. Tank pa att det blir tungt som s**an med en hel dorr (aven om du kan korta av den) med bocker, jag tvivlar pa att nagra armar skulle klara den tyngden mer an nagra oppningar innan den brakade. Och vill det sig illa sa kan man ju fastna inlast i rummet innanfor.
 
tyvärr så kan jag inte skjuta dörren in i rummet, dels för att rummet blir litet och för att
rummet kommer nog vara ca 50cm högre upp än i v-rummet så man inte slår huvudet i när man går i trappan..

När man googlar runt lite så ser man att dom flesta har en bred ram runt för att
täcka springan
http://www.hiddendoors.com/galleryThumb.asp?RecordNo=1&category=13
 
Om du svetsar ihop grova profiler till bokhyllan kan du säkert göra som du tänkt, men då kommer själva konstruktionen att väga bly. Den behöver ju också förankras sorgfälligt för att fungera bra. Vad har du för golv i rummet? Kanske det finns hjul som inte gör så stora märken?
 
Hej Mr Handyman!
Jo jag är medveten om vikten... hjul kommer alltid till sist när dom åkt ett antal gånger på golvet ge märken... och då är den gömda dörren inte gömd längre..
Nej man måste göra utan hjul.
 
Kanske expansionsbeslag då som tål 400kg styck? Om jag inte minns fel brukar lönndörrarna till bibliotek i engelska herrgårdar (av filmer att döma) ha låtsasbokryggar snarare än böcker.
 
Eller en något klenare konstruktion men stagad med vajer och vantskruv på baksidan, då kan man efterspänna om dörren behagar säcka.
 
Vantskruv+ fejkade böcker... jo det skulle ju gå.. fast en ram i 40x40mm fyrkantrör och sen ett krysstag så kan man lyfta en mindre bil... utan problem.. Jag tror inte att
det är problemet. Utan problemet är att öppna dörren snyggt... Jag har sett att dom flesta på nätet har en stor glipa mellan dörr och dörröppning sen så har dom breda
foder som täcker glipan.

Jo i filmer kan man ju få till det mesta...
 
Krillew skrev:
Vantskruv+ fejkade böcker... jo det skulle ju gå.. fast en ram i 40x40mm fyrkantrör och sen ett krysstag så kan man lyfta en mindre bil... utan problem.. Jag tror inte att
det är problemet. Utan problemet är att öppna dörren snyggt... Jag har sett att dom flesta på nätet har en stor glipa mellan dörr och dörröppning sen så har dom breda
foder som täcker glipan.

Jo i filmer kan man ju få till det mesta...
en fundering på springan, om ramen och dörren sågas säg 30 grader snett bort från gångjärnen, borde inte springan bli relativt osynlig även om den är där?

--- Mats ---
 
  • Gilla
joho_swe
  • Laddar…
Har du sett den här tråden på FOG? Kanske kan fungera som lite insperation iaf....
 
Att dolja med foder ar ju iofs inget problem tycker jag... men det beror pa hur handig du ar. Far du tag i en riktigt duktig snickare kan han nog fixa det, men da kostar det. Sjalv skulle jag nog borja med ett problem i taget, forst fa till en dorrkonstruktion som garanterat inte gar av for hackor. For du kommer val anda inte att anvanda IKEA bokhyllor till det har projektet? Det later som du anda maste specialbygga alla bokhyllor och da kan det ju inte vara nagot problem att fa till det snyggt (dvs. du bygger en bokhyllevagg, vilket ocksa ar bra for ekonomin, bocker isolerar bra!)
 
IKEA..... nej!
Snickra har jag inge problem med Har redan byggt en bokhylla i mahogny och den nya blir nog i samma stil. men här så har jag inte "stolpen" mellan hyllsektionerna bredare än 30mm, gör man som Mats Bengtsson skriver så kan man inte ställa djupa böcker intill kanterna.. där får man då ha böcker med enbart rygg.. men visst jag har tänkt på det

Här har dom snygga grejer:www.hiddenpassageway.com
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.