EAQ17 skrev:
KÖP NYTT!!

Du får ALDRIG allt som du vill ha med att köpa ett gammalt hus.
Dessutom blir gamla hus oftast DYRARE i slutändan än nybyggen.
Det finns dock ett talesätt på tre ord som stämmer rätt bra i hur du skall välja mellan nytt och gammalt och det är:

"location, location, location" dvs platsen du skall bygga på.
ALLT annat kan man förändra men inte platsen du vill/tänkerig bygga på.
om nu platsen är på ett sånt ställe du vill bo på då?
och den e centralt?
och, fixa mig den tomten då.
nix finns inga så din teori å ditt talesätt skulle vart: pengar tid kunskap!
alltså har du råd me nytt?
kan du bygga själv?
har du tiden till renovera?

kan du tala om för mig vad som är fel på det jag har gjort?

mvh
estwing
 
Farzan. Enligt SCB låg snittlönen för män under 2008 på 36.100 kr och kvinnor 28.200 kr. Om ni tjänar en bra bit över medel som du skriver, så skulle jag inte direkt säga att ni har dåliga löner. Känner snarare att vi tjänar väldigt dåligt i jämförelse och om du klagar, hur ska då vi överleva? :D
 
Håller med Estwing där - får inte ihop det hur man kan ensidigt rekommendera KÖP NYTT och samtidigt säga att "location, location, location" är avgörande. Här i Stockholm är ju det som de flesta verkar tycka är bästa location just de ställen där det garanterat inte finns några nybyggnadstomter annat än enstaka små och svindyra avstyckningar.

Ifrågasätter också "Du får ALDRIG allt som du vill ha med att köpa ett gammalt hus". Det är väl en smakfråga? Som kataloghusen ser ut nu är nog i alla fall min smak lättare att tillfredsställa med ett gammalt hus (om man inte har råd med ett arkitektritat totalcustombygge). Jag gillar t ex att ha en källare med en massa förvaring och sekundärutrymmen - det är dyrt att bygga nytt men nästan gratis med ett gammalt hus, eftersom många med viss rätt mest ser källare som problem.

Kan man inte säga så här:
Om du absolut INTE kan/vill göra saker själv - beroende på vad som faller dig mest i smaken (menar då både "location" och typ av hus), köp gammalt och låt renovera eller bygg nytt, det går nog ungefär på ett ut ekonomiskt. Betala om du kan och se glad ut.
Om du VET att du kan och vill göra själv - renovera gammalt eller bygg nytt beroende på smaken enligt ovan. Går nog fortfarande på ett ut, fast lite billigare.
Om du TROR att du kan och vill - köp gammalt och renovera själv, så har du tid att pröva dig fram och tröttnar du kan du ändra dig och antingen sälja eller lägga ut det som är kvar.

Men mer specifikt till dvd1234 - du undrade om hur mycket man kan låna och så - det är ju svårt att säga generellt. Gå till en bank och låt dem göra en kalkyl på hur mycket du skulle få låna, det brukar inte krävas att du har något speciellt objekt på gång utan räcka att du säger att du håller på och tittar på hus. Granska sedan noga hur de har räknat. Finns det verkligen utrymme för den sortens semestrar du brukar vilja ha, eller dina hobbies, utekvällar eller vad du nu brukar spendera pengarna på? På så sätt kan du få en uppfattning om vad du kan låna och hur det skulle påverka ditt leverne.
 
cederbusch skrev:
Farzan. Enligt SCB låg snittlönen för män under 2008 på 36.100 kr och kvinnor 28.200 kr. Om ni tjänar en bra bit över medel som du skriver, så skulle jag inte direkt säga att ni har dåliga löner. Känner snarare att vi tjänar väldigt dåligt i jämförelse och om du klagar, hur ska då vi överleva? :D
Jag klagar inte i nuläget. När vi flyttade in för fem år sen tjänade dock frun långt under medel och fyra barn medför också utgifter långt över medel. För övrigt gick jag inte och klagade då heller - vi hade ju kunnat välja ett billigare boende längre ut från stan.
 
Köpte ju "begnat" själv. Sommarstuga som är utbyggd med 80m2

Det var just läget som avgjorde. Förvisso tre mil utanför staden men 35 min med bil och jag är på jobbet så det är inte så farligt. Havet 50 meter från tomtgränsen och en stor tomt med skogen precis inpå passar mig utmärkt.
 
Jag håller med estwing om allt verkar det (ja utom vilket golv yrrol ska ha i köket :D) väldigt viktigt att bo in sej och inte börja renovera direkt men det är lätt avhjälpt, börja med att dränera om grunden, sätt platon lr nåt annat, lägg nytt dagvatten och v/a, sen är trädgården i bästa fall en plan slänt av lera då kan man fixa lite gräsmatta och plattläggningar, sen lägg nytt tak och ev tilläggsisolera vinden/taket. Då har det gått ett par år och Ni börjar komma på hur Ni vill ha det inomhus OCH ni har gjort det viktigaste nämligen sett till att huset håller fukten kvar på utsidan och värmen på insidan. :cool: Ett annat sätt är att återkommande byta hus, man lär sej nåt i varje bostad som man sen omsätter i nästa, efter 2 hus och 1 lägenhet börjar vi fatta hur vi vill bo :p
 
D
hej alla igen ehehe..

till jan-Å och er alla,,,

du som beskriver dina husaffäre går i rejäl med vinst, hihihih är lite nyfiken här på denna bitt, vad som anses vara vinst för dig och innom vilka intervaller är den vinsten, och den där rejälla vinsten,, hoppas det inte är alltför privata ekonomiska saker.. men ett exempel här, köper man ett hus för 800 kkr och investera på 200 kkr på renovering, då är husets värde uppe i 1 miljon då, och lyckas du sälja för 1,4 milj eller nåt sånt för att vara vinst , eller räcker det med att du säljer den för 1,1 miljon och du tycker det är rejäla vinst, jag vill veta i vilka prisbelopp det gäller som anses vara vinst..:D

jag har ingen erfarenhet av hus marknaden, jag vet att läget är viktig, men hur värdera men ett hus värde, jag kika lite runt sista tiden på hemnet.se på hus, och prislappen säger att den antingen är billigt eller dyrt, så ett hus på ca 1,7 milj och bilderna på huset ser rätt okej ut eller lite fin, betyder det huset är värt så mycket eller, eller bygger priset till största del av tomtens läge??, ska inte husets skikt spela in också eller, samma sak är det hus på ca 1,2 miljon, hur vet jag att huset verkligen ligger på den intervallen mellan 1 till 1,2 milj, ??? tänk om huset i verkligheten är bara värd 700 kkr , då ha man förlorat 300 helt dumt ju, huset är ju ett 30 till 60 år gammal så det är väll väldig svårt att bedöma hur bra huset verkligen är eller hur, samma sak med deras utrustning, vilken panna, och värme teknik, de är gammal med, hu kan man bedöma deras skikt och hur jämför man såna saker,med dagens tekning och kunna därifrån värdera det??, för jag är under 30 år, och till skillnnad från de som är 60 plus så har de lev så länge så de känner till alla de gamla utrustningen och tekningen så de ha någolunda koll på det, men jag känner bara till nuvarande teknik, så hur bedömer man,,

mvh dvd
 
Rejäl vinst är för mej e 200-500 k mer än ja betalat inkl renovering. Vi har haft lite flyt i å me att första huset byggdes i lösvirke medans svärfar ägde skog å hans bror ägde ett sågverk/bygghandel :cool: Vi la dramatiskt mycket egen tid och eget kroppsarbete både på huset å me att hugga timmer som böts in mot virke.
Sen köpte vi i Uppsala när det var som billigast 94-95 å sålde -99 för att köpa bostadsrätt som steg sjukt mycke i rätt områden här i stan från -99 till vi sålde -02.
Nuvarande hus va ju ett renoveringsobjekt som stigit 3 ggr så mycket i värde som vi satsat på renoveringen vilket blir ca dubbla priset mot vad vi gav, fast det kan man inte va helt säker på innan man faktiskt har sålt iofs :surprised:

Jag räknar aldrig timpeng på mej själv lr frugan, det här är vår gemensamma hobby i budgeten och betraktas inte som utgift :D

Man måste bo och köpa/sälja på rätt ställe också, i Uppsala går att tjäna på hus precis som i alla storstadsområden. Det var för en dryg månad sen en tråd om värmesystem där TS köpt ett hus i Norrbotten för 190 000 som skulle ha kostat 3-5 mille här beroende på vilket område huset låg i. Självklart kan man tjäna 2-300 000 på en sån kåk här men i Norrbotten kanske man inte tjänar nåt alls.
 
Redigerat:
D
jan-Å,, jävla vad grym du är eheheh :D, helt grymt måste jag säga,, ,,,

men dina hus som du sålde, och gick i vinst,, beror det på att när du köpte huset var husmarknaden nere och priset sjönk, och när du sålde huset så var det den period då husmarknad steg eller??, eller beror det på dina renoveringar som gör att huset är bättre och snyggare och därmed värd mer??, eller beror det helt och hålet på läget och vilken tids period då hus marknaden är nere eller uppe.???,,, för om jag skulle göra samma sak som du gör, köper en gamalt hus, renovera den skit skit fint, och så kan det hända att jag knappt går i så mycket i vinst när jag säljer den beror på att den ligger på en liten stad eller hur??? stämmer min teori??..

att köpa billiga hus renovera upp säljer om nåra år och gå med vinst gäller bara i storstads regionen där efterfrågan är stor bara, eller hus??? medan en lagom stad så är det knappt nått vinst alls, kanske max 100 k eheheh??

föresten, är det inte skatt på de vinsterna du gör på husmarknad???.,,,,.

om jag skulle fömoda köpa ett gamalt hus i storstad som du, men utan att renovera den, och säljer det om ett par år, är det nåt chans att jag gå i mycket med vinst också eller??, eller är det knappt nåt ,, bara på grund av jag ej renovera...d^_^b

föresten du som byggde första hus i lösvirke,,, hur klara du det själv??, du är ingen snikare, eller håller inte direkt med husbygge på ditt arbete va??..
hus lyckas du, hus klara du det här med konstruktion, tekniken, att få den tätt, med olika skikt och lager, så huset är bra med isolering, och frambörlat att den är stabilt så den inte rasa,,,, just den tekniska biten,, hur lyckas du, för dagens hus eller på 90 talet så var hus tekniken ganska modern och säkert, och utveckligen har gått framåt eller?, för det hansla väll inte om att bygga en koja med ett tak och fyra väggar??, det ska finnas det tekniska delen, eller konstruktions tekniken,, hur lyckas du får huset att hålla med tiden, att det överhuvudtaget blev ett hus,,...

kan förstår att många som jobba innom bygg , bygger sitt hus i lösvirke, men då har de sysslat med sånt, det har väll inte du va??

mvh, ha det bra
 
Redigerat:
föresten du som byggde första hus i lösvirke,,, hur klara du det själv??, du är ingen snikare, eller håller inte direkt med husbygge på ditt arbete va??..

Nä ja e faktiskt sjuksköterska :blushing: men jobbar som chef sen rätt många år. E iofs född händig som f-n :cool: men jag hade svärfar som ansvarig på första huset, han å min egen far lärde mej hur man gör tillräckligt bra för att ja sen kunde lära mej själv med hjälp av att fråga dom som kan bättre. OCH även om det kanske inte verkar så tar jag faktiskt in hantverkare ibland också :D

Att vi lyckats med att få våra husaffärer att gå med vinst :wow:är en kombination av att köpa/sälja i rätt lägen ffa, men också därför att vi ALLTID själva valt tidpunkten för våra affärer vi har aldrig varit tvungna att sälja. Första huset var ett väldigt speciellt hus i en mindre stad där det inte självklart gick att tjäna stora pengar på såna affärer, där var vår fin-fina renovering grunden till vinsten. Titta på estwings projekt, där gäller samma sak, det huset går att sälja var det än ligger d^_^b

Jag tycker att det är kul att bygga på hus, det är nog en förutsättning för att det ska bli riktigt bra, kanske därför en del hantverkare gör dåliga jobb dom vart hantverkare för att få ett jobb inte för att dom tycker det är kul att hantverka. Vi hade en snickare som hjälpte oss förra året som verkligen gillade sitt jobb å han var kanon, duktig som fan å aldrig nå problem med nåt utan vi snacka om saken kom överens om vad och hur och va de kostade å så gjorde han det bara d^_^b
Jag har skitkul på mitt jobb fattar inte hur man kan gå till ett jobb man inte trivs på varje dag men det är väl en helt annan tråd förstås :D
 
D
hej alla,,,

jag har märkt att min tråd börja blir rätt populär här eheheh,, därför har jag kommit på nya frågor för att hålla tråden igång ytterligare ehehe:D

jag har en fundering, eller snarare en försök att jämföra mellan nybyggda hus och begagnad hus,,, som alla vet så begagnad hus oftast äldre än 1990 talet,,, och dagens år 2010 så prata månag hustillverkare om deras hus som energisnålt, och passivhus osv,, men om vi bortser från de där passiva hus och extrema energi snålt hus, som säkert kosta en himla dyr,,

jag prata om en helt normalt nybyggd hus , en vanlig standard som en vanlig medborgare har råd att bygga, det hus som de flesta husleverantörerna bygger, och det är ju år 2010 nu och med dagens teknik,m och dagens bygg teknik, och alla senaste vitvaror, och hem elektronik osv, och dagens isolerade väggar, tak, fönster, osv,, en helt vanlig villa,

om vi jämför det med de begagnade husen med samma boyta , som är minst äldre än 1990 talet, är det mycket man spara på de här nybyggda husen 2010 när det gäller driftkostnad (el, värme osv),,

hur många tusen lappa spara man per år ungefär eller noggranare om vi räkna per månad om nån har en pris uppfattning,,

jag syfta till likadana hus på samma villa område, med samma boyta och enplans hus på båda hus...

är det då värt att lägga ner de där svin dyra beloppet bara för att senaste teknik och sänka driftskostnaden, , får man tillbaks de investerade pengaren med tiden???

till estwing och Jan-Å,, ni som när både snikare och ägt många hus, samt bra erfarenhet innom området., har ni nån bra kolla på detta område,,??

estwing om jag får fråga hur mycket betala du per månad i drift för din stora hus,, om det inte är för privat ekonomi,,, och om ett liknande stor hus byggda 2010 vad skulle det kosta i drift per månad tror du,,


mvh
 
dvd1234 skrev:
hej alla,,,

jag har märkt att min tråd börja blir rätt populär här eheheh,, därför har jag kommit på nya frågor för att hålla tråden igång ytterligare ehehe:D

jag har en fundering, eller snarare en försök att jämföra mellan nybyggda hus och begagnad hus,,, som alla vet så begagnad hus oftast äldre än 1990 talet,,, och dagens år 2010 så prata månag hustillverkare om deras hus som energisnålt, och passivhus osv,, men om vi bortser från de där passiva hus och extrema energi snålt hus, som säkert kosta en himla dyr,,

jag prata om en helt normalt nybyggd hus , en vanlig standard som en vanlig medborgare har råd att bygga, det hus som de flesta husleverantörerna bygger, och det är ju år 2010 nu och med dagens teknik,m och dagens bygg teknik, och alla senaste vitvaror, och hem elektronik osv, och dagens isolerade väggar, tak, fönster, osv,, en helt vanlig villa,

om vi jämför det med de begagnade husen med samma boyta , som är minst äldre än 1990 talet, är det mycket man spara på de här nybyggda husen 2010 när det gäller driftkostnad (el, värme osv),,

hur många tusen lappa spara man per år ungefär eller noggranare om vi räkna per månad om nån har en pris uppfattning,,

jag syfta till likadana hus på samma villa område, med samma boyta och enplans hus på båda hus...

är det då värt att lägga ner de där svin dyra beloppet bara för att senaste teknik och sänka driftskostnaden, , får man tillbaks de investerade pengaren med tiden???

till estwing och Jan-Å,, ni som när både snikare och ägt många hus, samt bra erfarenhet innom området., har ni nån bra kolla på detta område,,??

estwing om jag får fråga hur mycket betala du per månad i drift för din stora hus,, om det inte är för privat ekonomi,,, och om ett liknande stor hus byggda 2010 vad skulle det kosta i drift per månad tror du,,


mvh
hej.
köper du et 70-80 tals hus idag så börjar man lägga om taken oftast. byta panel å tillägsisolera.
fönstren får kanske ett utbyte me.

invändigt gör man om o.s.v.

du bestämmer hur mycket du vill lägga på ditt hus å vilka krav du vill ha.

jag ar en årskostnad på 13000 kwh/år ca.
helt ok me det jag har på denna tomt samt alla m2.

mvh
snickar estwing
 
Nästan omöjligt att svara på för det skiljer på hus och hus men när det gäller isolering och uppvärmning har det hänt mycket sista 20 åren så det är stor skillnad. Äldre hus kostar mer i uppvärmning än nya, dessutom drar äldre vitvaror rejält mycket mer el än nya och äldre toaletter spolar ut mycket mer uppvärmt vatten än nya osv. osv.
Men vad det blir i pengar har jag ingen aning om. Vi har alltid bott i begagnade successivt renoverade hus så vad ett nytt kostar har jag svårt att bedöma.

Vi bor i 108 m2 enplan med hel källare där vi värmer hela källaren (2 bostadsrum och badrum bla.) fast jag har ingen jättekoll på vad det kostar. Men Vattenfall hävdar att vår beräknade årsförbrukning av fjärrvärme är 37 MWh. El beräknas till 12600 kWh vi har rörligt pris. Det verkar som om blåbetong och siporex är bra väggmaterial för vi har varmt å skönt. Ett fönsterbyte ffa dom 2 större partierna skulle sänka värmekostnaden men det skulle ta många, många år att tjäna in för fönster är kostsamt som f-n :)
 
Om du undrar vad nytt kostar så finns normvärden per m2 på Boverkets hemsida. Men det beror ju väldigt mycket på vilka fönster man har och hur mycket.

Som fingervisning så har Jag 230kvm uppvärmt till 21-22 grader och det drar ungefär 6-8 000 kWh per år i uppvärmning inkl varmatten beroende på vinterkylan. Till det kommer hushållsel på ca 6000, som även den värmer en del. Hushållselen är mycket beroende på tvätt och disk tv, dator mm.
Då är mitt nytt och med bergvärme.

Då är t.ex Estwings hus inte dyrt i drift i förhållande, men det beror ju också på hur stor familj man är.
 
Jan-Å skrev:
Men Vattenfall hävdar att vår beräknade årsförbrukning av fjärrvärme är 37 MWh
37.000 kWh för bara värmen?!!?!?!?!? Det skulle jag inte vilja kalla speciellt billigt. Om man nu kan jämföra fjärvärme med el på det visset men det är väl det som jämförelsen går ut på.

Vi stackare som bor i ett 70-tals hus med direktverkande el och en luft-luft pump, hade i december månad en förbrukning på 3.000 kWh (inkls hushålls el) och det inkluderar en renovering av tvättstugan där det gick lite mer el än vanligt och tömning och flytt av varmvatten beredaren som ju kostar lite att värma upp. Det skulle på årsbasis ge oss 36.000 kWh med samma förbrukning året om, som tur är så sjunker det till runt 900-1.000 kWh på sommaren när vi inte har någon värme på, så vi ligger på ungefär 22.000 kWh per år inklusive hushålls elen. Vi försöker hålla runt 21 grader i huset, men det var svårt nu i december när det var riktigt kallt. På morgonen i köket var det runt 16-17 grader och sedan jobbade det sig uppåt underdagen när man fick lite rotation på luften i huset.

Så ni måste ju kunna göra mycket för att sänka era värmekostnader. Vårt 1½ plans hus är på 180 kvm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.