magnuse74 skrev:
Men hur vet du att de inte jobbar för att ändra sina rutiner? .

Jag är positivt inställd till KallaFaktas reportage men ur den synvinkeln att ÄH får möjlighet att förändra sig till det bättre. .

/ Magnus
Att dom ändrar sina rutiner får vi verkligen hoppas! Men ska det verkligen behövas att Kalla Fakta gör ett program om ÄHs oduglighet för att det ska hända nått?

Nu är det ju bara för ÄH att visa att dom ser allvaret i situtationen och reser sina hus i bättre väder och täpper till truten på den där arrogante klanten som gjorde bort sig i tv. Mao borde solsken och en strumpa räcka.

Hoppas att allt löser sig till allas fördel
 
he e som att köpa trisslotter. man KAN ha tur
 
Struntprat.
Problemet med den här typen av trådar är att det är för många Tyckare utan egna erfarenheter av husen. Jag har själv byggt med Ä-hus och dom har skött sig, levererat enligt avtal och tagit hand om våra klagomål. Det samma gäller för de övriga i kvarteret, finns gott om Ä-hus här. Att deras VD inte har alla hästar hemma håller alla med om, men kritiken måste riktas mot rätt saker.

Jag lyssnar gärna på Ä-husägare som har problem för att ta del av deras erfarenheter, men övriga snackare gör sig inte besvär.
 
morsan o farsan byggde nytt ÄH för -80 och sålde det -90 pga mögel, fuktskador m.m. nya ägarna hade en hel del att göra innan det var i någorlunda skick
 
Ett hus byggt för 30 år sedan..... Då har du många andra problemhus att välja mellan också, knappast representativt för dagens hus.
 
Med tanke på Kalla Faktas reportage och annat som bubblat upp till ytan så är det väl ändå så att det rör sig om för mycket pengar vid ett husbygge för att 'våga' chansa?
Klart det finns folk som är nöjda, annars skulle ÄH kursat för länge sen.
 
alfa166 skrev:
Struntprat.
Problemet med den här typen av trådar är att det är för många Tyckare utan egna erfarenheter av husen. Jag har själv byggt med Ä-hus och dom har skött sig, levererat enligt avtal och tagit hand om våra klagomål. Det samma gäller för de övriga i kvarteret, finns gott om Ä-hus här. Att deras VD inte har alla hästar hemma håller alla med om, men kritiken måste riktas mot rätt saker.

Jag lyssnar gärna på Ä-husägare som har problem för att ta del av deras erfarenheter, men övriga snackare gör sig inte besvär.
Bra sammanfattat, men ändå så kvarstår det faktum att ÄH är ett av marknadens billigaste hus och det är små marginaler så det finns inget utrymme för att något ska gå fel. Jag tror att de allra flesta som byggt med ÄH skulle valt något annat hus om det inte hade varit så att plånboken är med och styr.
Väldigt många är nöjda med ÄH och med att kunna bygga ett nytt hus. Men det även så att många tar i med all ekonomist kraft och bygger ett ÄH som sedan inte uppfyller ens förväntningar och har lite otur med lite felaktigheter. Det är nu som det skiter sig, ÄH har inte "råd" att special snickra till det huset och många kunder i denna situation har inte ekomoni / lust att rycka på axlarna och fixa till missarna själva.

Så svaret på TS fråga är ju tveklöst ÄH eller inget hus als, om man vågar eller inte? Upp till var och en, men det är individuellt.
 
alfa166 skrev:
Struntprat.
Problemet med den här typen av trådar är att det är för många Tyckare utan egna erfarenheter av husen. Jag har själv byggt med Ä-hus och dom har skött sig, levererat enligt avtal och tagit hand om våra klagomål. Det samma gäller för de övriga i kvarteret, finns gott om Ä-hus här. Att deras VD inte har alla hästar hemma håller alla med om, men kritiken måste riktas mot rätt saker.

Jag lyssnar gärna på Ä-husägare som har problem för att ta del av deras erfarenheter, men övriga snackare gör sig inte besvär.
Personligen tycker jag just det nu säger är vad som utgör "struntprat". Att din affär med Älvsbyhus har varit lyckad säger nämligen väldigt lite för den som står i begrepp att bygga hus.

Att det däremot helt uppenbart finns ett antal, hur många vet jag ej, som har fått stora problem som Älvsbyhus har varit ovilliga att avhjälpa på ett acceptabelt sätt säger väldigt mycket. För om det kan hända en familj så kan det även hända min familj. För att se detta krävs absolut ingen erfarenhet av att ha byggt med ÄH. Om dessa fall med familjer som har fått sin husdröm förstörd av ÄH inte var sanna så skulle det vara enkelt för ÄH att bevisa detta, men det har de inte gjort.
 
BobbyEwing skrev:
Personligen tycker jag just det nu säger är vad som utgör "struntprat". Att din affär med Älvsbyhus har varit lyckad säger nämligen väldigt lite för den som står i begrepp att bygga hus.

Att det däremot helt uppenbart finns ett antal, hur många vet jag ej, som har fått stora problem som Älvsbyhus har varit ovilliga att avhjälpa på ett acceptabelt sätt säger väldigt mycket. För om det kan hända en familj så kan det även hända min familj. För att se detta krävs absolut ingen erfarenhet av att ha byggt med ÄH. Om dessa fall med familjer som har fått sin husdröm förstörd av ÄH inte var sanna så skulle det vara enkelt för ÄH att bevisa detta, men det har de inte gjort.
Väl sammanfattat.
 
alfa166 skrev:
Ett hus byggt för 30 år sedan..... Då har du många andra problemhus att välja mellan också, knappast representativt för dagens hus.
bara en fingervisning
 
alfa166 skrev:
Struntprat.
Problemet med den här typen av trådar är att det är för många Tyckare utan egna erfarenheter av husen. Jag har själv byggt med Ä-hus och dom har skött sig, levererat enligt avtal och tagit hand om våra klagomål. Det samma gäller för de övriga i kvarteret, finns gott om Ä-hus här. Att deras VD inte har alla hästar hemma håller alla med om, men kritiken måste riktas mot rätt saker.

Jag lyssnar gärna på Ä-husägare som har problem för att ta del av deras erfarenheter, men övriga snackare gör sig inte besvär.
Här kommer lite mer tyckande:

Jag tycker det är lite suspekt att "alfa166" till dags dato enbart har skrivit inlägg i trådar om älvsbyhus, där han gör älvsbyhus-vänliga inlägg... Men så är jag en misstänksam jäkel också!
 
ÄH skall få den kritik de förtjänar.
Mina åsikter om ÄH bygger jag på egna erfarenheter, efterlyser fler som kan säga samma sak. Ni som använder Forumet för att spy galla kan ju ta en funderare på vad ni tillför. Ni hjälper knappast den som står i begrepp att bygga nytt och forumet får dåligt rykte. Att bygga hus är ett lotteri, man är i händerna på försäljaren och bygglaget och detta är inte unikt för ÄH. Scannar man de senaste månadernas inlägg på forumet så är det en rad besvikna husägare som berättar om sina problem, här är några tillverkare som får kritik: Smålandsvillan, Anebyhus, LB-hus, Ekohus, A-hus, Skidstahus, Finja Stilhus mfl.... I de flesta fall är det husägarna som själva berättar om sina erfarenheter, det ger tyngd i kritiken. En tråd som handlar om ÄH borde vara fylld av ägare som berättar, men icke här. Här är det mest kackel från läktaren och det hjälper ingen.
 
alfa166 skrev:
ÄH skall få den kritik de förtjänar.
Mina åsikter om ÄH bygger jag på egna erfarenheter, efterlyser fler som kan säga samma sak. Ni som använder Forumet för att spy galla kan ju ta en funderare på vad ni tillför. Ni hjälper knappast den som står i begrepp att bygga nytt och forumet får dåligt rykte. Att bygga hus är ett lotteri, man är i händerna på försäljaren och bygglaget och detta är inte unikt för ÄH. Scannar man de senaste månadernas inlägg på forumet så är det en rad besvikna husägare som berättar om sina problem, här är några tillverkare som får kritik: Smålandsvillan, Anebyhus, LB-hus, Ekohus, A-hus, Skidstahus, Finja Stilhus mfl.... I de flesta fall är det husägarna som själva berättar om sina erfarenheter, det ger tyngd i kritiken. En tråd som handlar om ÄH borde vara fylld av ägare som berättar, men icke här. Här är det mest kackel från läktaren och det hjälper ingen.
Kul att du är nöjd.

Tycker du, som nöjd ÄH ägare, att företaget verkar göra det mesta möjligt som kan anses rimligt för att lösa ev. problem som kunder drabbats av?
Och tycker du VD´ns uttalande borgar för trygghet för presumtiva husbyggare?
 
ÄH skall ha all den kritik de förtjänar.

Den som verkligen läser mina inlägg vet också min uppfattning. VD:n är en katastrof och det är ÄH uppträdande på eftermarknaden, inte husens kvalité, som är det största problemet.

Men faktum kvarstår: De anmärkningar jag hade efter besiktningen har ÄH fixat utan diskussion, bygglaget (vilket ofta är den svaga punkten) skötte sig bra och företaget har följt avtalet. Mina grannar har samma erfarenheter, det finns 8 hus i området som är byggda de senaste 5 åren. Innan jag valde ÄH tog jag referenser, busenkelt eftersom det finns många ÄH i trakten. Hade dom haft dåliga erfarenheter och berättat om strul så hade jag valt en annan tillverkare. Enkelt. Jag känner inte igen mig i beskrivningen av ÄH vilket jag också berättar i mina inlägg.
 
Men med tanke på att du verkar svarat nej på båda av mina ovanstående frågor så är ju frågan om man kan rekommendera någon att bygga med ÄH?
Rör det sig inte om för mycket pengar för att chansa?
Det kan ju gå bra så klart, men...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.