Har märkt att pumpen i pumprummet som är mellan den grävda brunnen och huset (i ladan) står och går konstant. Den har gått i flera dagar nu utan avbrott som det verkar, den var mycket varm nu när jag äntligen reagerat på att den alltid väsnats de senaste dagarna. Enligt manometern höll den ett tryck på runt 2 bar men sjönk till 1bar när jag var där och titta utan att göra något. Jag stängde av pumpen och lät den svalna en stund, sedan när jag kom tillbaka och startade den igen såg jag hur vattnet strömmade via tanken och in i pumpen via en genomskinlig tjock slang, pumpen kyldes ordentligt samtidigt som trycket steg upp till 2 bar igen (det hade sjunkt ner till 1 bar när pumpen var avstängd). Men pumpen bara går och går.... Har vi fått en läcka? Borde inte då trycket gå ner direkt när pumpen stängs av?

Vi har hela tiden haft bra tryck i vattenkranarna. Dock tycker vi att det är lite sämre drag i duschen men antar att det beror på att vi kopplat in en ny panna med vattenslinga istället för den vanliga vv-beredaren. Kan inte se att det läcker något vatten i pannrummet.

Vid kalla dagar försvinner ibland vattnet men brukar komma tillbaka ganska snabbt när vi slänger in värmefläkten i pumprummet som är dåligt isolerat. Tror det är nån elektrod eller nåt som inte fungerar ibland när det är kallt.
 
Kan du inte stänga kranen efter hydroforkärlet som går in i huset för att se om pumpen orkar gå upp i tryck normalt är väl ca. 3-4 bar för att den ska bryta på tryckvakten, gör den inte det är det fel på pumpen. att vattenet försvinner kallar dagar och kommer åter när du sätter i en värmefläkt har jag ingen bra förklaring på , men då måste det frysa i pumprummet kör med fläkten konstant ett dygn så du får se vad händer.
 
andreas_gbg_ skrev:
Vid kalla dagar försvinner ibland vattnet men brukar komma tillbaka ganska snabbt när vi slänger in värmefläkten i pumprummet som är dåligt isolerat. Tror det är nån elektrod eller nåt som inte fungerar ibland när det är kallt.
Det kanske är så att ni har slitit ut pumpen i förtid genom ständiga förfrysningar eller så kanske det har gått hål på inkommande slang så pumpen suger luft?
 
  • Gilla
KattJansson
  • Laddar…
Vet att jag varit slarvig då jag länge tänkt sätta in en frostvakt som håller ca 5 grader. men några ständiga frysningar är det inte, kanske vart 3 ggr i vinter och nåt liknande förra vinter. Sedan har vi inte bott här så mycket längre.

Bra att veta att den bör stanna vid 3-4 bar. Men vad är förklaringen om pumpen nu inte skulle orka gå upp till 3-4 bar? Utsliten?

Luft tror jag inte pumpen suger eftersom jag se att vattnet strömmar.
 
Som jag ser det finns det tre alternativ.

1. Luft i systemet. De flesta modernare pumpar har automatisk avlutning, så det skall inte vara i pumpen. Den kan vara slangen som sitter dåligt i, glapp i någon koppling etc.
2. Vattenläcka efter pumpen (vad händer om du stänger av pumpen, försvinner trycket helt då eller är det kvar ett bra tag?)
3. Pumpen är utsliten/kass och orkar inte komma upp i trycket.
 
Intressant att trycket steg från 1 bar till 2 bar när pumpen var avstängd.
 
JOW skrev:
Intressant att trycket steg från 1 bar till 2 bar när pumpen var avstängd.
Du kanske läste fel? Eller uppfatta min beskrivning fel.

Har hört mig för lite nu och det skall tydligen vara så att man skall ha en 3:e del luft i hydrofonen. Har testat att sänka vatten nivån i den i samband med att jag släpper på pluggen på ovansidan. Men när jag sedan drar igång igen stiger vattnet så hydrofonen blir full. Skall jag kanske tappa ur över hälften av vattnet i hydrofonen så mer än halva blir fylld med luft? Hur mycket komprimeras luften?
 
Hm, hydrofor tror jag det heter, hydrofonen e väl en sån som letar u-båtar? I alla fall så ska det vara luft i den annars får Du inte tillräckligt med mottryck och då slår inte tryckströmbrytare ifrån. Vi hade eget vatten i första huset (1986 så nåt kan ju ha hänt me pumpar sen dess iofs) å den fick jag fylla på luft i med ojämna mellanrum. Man märkte när det var dags för pumpen gick hela tiden nästa eller snarare slog till och från var 5 sek ungefär. Det fanns en ventil typ bildäck på våran men oftast släppte jag ur vattnet istället så den blev tom, sen fyllde den upp sig själv till lagom nivå.
 
Å har du ingen luftpåfyllning, då kan du fixa det ändå:
 
Fast om det är ont om luft i hydroforen så startar pumen för ofta, men den stänger av sig. Jag tror mer på att pumpen är kass eller att det läcker någonstans (antingen luft på sugsidan eller vatten på trycksidan).
 
andreas_gbg_ skrev:
Du kanske läste fel? Eller uppfatta min beskrivning fel.
Jag läste nog lite galet...

Kan det vara en kombination av utebliven luftkudde och läckande backventil och sliten pump?
För det lär väl sitta en backventil mellan pumpen och hydrofortanken?
 
Nej det sitter ingen backventil mellan pump och hydroforkärl , utan den sitter på slangen i brunnen
 
Om pumpen inte lyckas bygga upp tillräckligt tryck tycker jag det tyder på något av följande fel:
1. Trasig tryckströmbrytare.
2. Problem med att bottenventilen i sugslangen hängt upp sig.
3. Dåligt med vatten i brunnen.
 
4. Fel på pumpen, som Niblom skrev.
 
Problemet löst, men inte felfritt.

Fanns ingen luftkudde i tanken, mina försök misslyckades igårkväll. Men idag var jag ute och jobbade ihop med en rörkrökare och passade på att fråga honom. Han sa direkt för lite luft i tanken. Efter vi snackat lite sa han att jag ska släppa ut allt vatten ur tanken, sätta ny gängtätning på toppluggen och köra igång.

Gjorde så och fick en rejäl luftkudde i tanken med pumpen orkar helt enkelt inte gå upp till mer än 2 bar. Inga läckage då manometern håller 2 bar stadigt när jag stänger av pumpen, så jag ändrade tryckvakten.

Nu stannar pumpen vid 2 bar och startar igen när trycket går ner till 1 bar. Troligtvis är pumpen sliten och behöver bytas snart. Men det akuta är iaf löst och jag slipper springa och köpa en ny pump direkt.

Har ni några förslag på en bra men billig pump?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.