styrman1 skrev:
Jag har 4.5 meter port och 6m garage. normalt står två bilar brevid varann men vid däckbyte och annat står bilen i mitten.
Den värme som sticker ut när man öppnar är försumbar. har golvvärme i plattan så det är rejält med värme magasinerat. skulle aldrig byta min breda port mot två smala.
Jag resonerar lika. Frågan är om jag ska ha en vikport? Kommer ha ca 3m i takhöjd till att börja med och plats för två bilar. Men det kommer bara användas till en bil. Vill inte ha upp något i taket i fall jag ska in med en billyft i garaget någon dag.
 
alltså har man bara 1 bil så behövs ej 2 portar. då tycker jag det är onödigt.
har du 2 bilar så har man 2 portar enkelt.
lättare att köra in än 1 port på 5 m då man slickar den andres bil1.

mvh
snickar estwing
 
Ja limträ eller kerto blir det om man inte vill ha svikt men irl så håller 45x220 på CC 400 bra med.
Som bonus slipper man glesen till takgipsen ;)



JanneL skrev:
Ja, men då har du ju undermedvetet gjort ditt val. En bred port. Sätter du porten på gaveln behöver du inge balk. Balk behöver du om du skall ha öppningen på långsidan för att klara lasterna från taket.
Beträffande Scout:s garage, vill jag däremot där ha en balk mellan två garageportar och en längsgående mitt i garaget som bjälklaget till övervåningen vilar på. Med en spännvidd på 5,3 m är jag ganska övertygad att det blir problem att inte få ett sviktande golv. Ja, naturligtvis kan man gå upp i höjd på bjälkarna eller kanske använda masonitbalkar. Det behöver man nog räkna på.
 
Tossegubbe skrev:
Ja limträ eller kerto blir det om man inte vill ha svikt men irl så håller 45x220 på CC 400 bra med.
Som bonus slipper man glesen till takgipsen ;)
blir jobbigt me 900 gips då?:wow:
sen glesar man undertak på 30cc men visst förstår din tanke.
att ha 2"9" som hanbjälkar går bra men det krävs nåra rader kryssning då me. viktigt som attan!
mvh
estwing
 
Visst jag håller med men 1200gips är billigare och 400gles duger bra i en ekonomibyggnad anser jag.
Jag är den sista att föreslå att man fuskar men det finns som sagt fusk och fusk med ;)


estwing skrev:
blir jobbigt me 900 gips då?:wow:
sen glesar man undertak på 30cc men visst förstår din tanke.
att ha 2"9" som hanbjälkar går bra men det krävs nåra rader kryssning då me. viktigt som attan!
mvh
estwing
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.