Jaha så var då AD mutad av maffiakollektivet Byggnads. Nu är alltså Blockaden temporärt tillåten intill annat besked ges av AD eller EG-domstolen. Man blir så trött........ >:(

Läs domen här:
http://www.arbetsdomstolen.se/pdf/111-04.pdf

Att stå och skrika till lettiska byggarbetare "Go Home!" och blockera grindarna kan inte annat än anses nationalistiskt och brutalt agerande av Byggnads. Värre än Tyskland på 30-talet! :p
 
Jaha så var då AD mutad av maffiakollektivet Byggnads. Nu är alltså Blockaden temporärt tillåten intill annat besked ges av AD eller EG-domstolen. Man blir så trött........
Det var också intressant att se hur SVT vinklade det hela. De angav att Letterna får 80kr i timmen och byggarna i Stockholm får 145. Punkt.

De glömde att meddela att Letterna har dubbelt upp mot hemma, själv accepterat lönen, får fri logi, fri kost och fria hemresor. Dessutom vill jag fortfarande minnas att den Lettiska firman accepterat 109kr / timme.

I övrigt håller jag helt med David, mfl. Håller också med LeoBalk att Österut (och Västerut) har man en helt annan glöd och vinnarinstinkt. Här hemma är det mycket fler som litar på systemet. Kommer oundvikligen bli ett tungt uppvaknande för många när skattebetalarna helt enkelt inte kommer orka bära våra socialförsäkringar.

Vad gäller Kineser så är jag kanske inte lika imponerad av deras effektivitet och skicklighet, men jag har iofs mest erfarenhet av produktionspersonal.

Mitt intryck av både Japaner, Koreaner och Kineser är att de arbetar länge och hårt, men får ändå inte speciellt mycket mer gjort än vi.

Något måste vi göra rätt då vi trots allt kan hålla takten fastän vi har långa semestrar, lagstadgad arbetstid, 1.5års föräldrarledighet ...

Med mer flexibel produktionsutrustning (som jag läste nyligen håller på att forskas fram i Europa) och lite mer jävlar anamma, tror jag nog vi kan bli rätt vassa själva.

Har för övrigt nyligen fått byta jobb lite lätt abrupt då det visade sig att det var billigare (för våra Amerikanska ägare) att utveckla mobiltelefoner i Guangzhou och Singapore än Köpenhamn. Våra fd kollegor i Öst kostar bara 1/4 av vad vi i Europar gör och vi var inte 4 gånger bättre ...


 
Saxat ur ad´s dom : Bolaget påstår att lönerna för de lettiska byggnadsarbetarna i vaxholm uppgår till 13600 kr per månad samt naturaförmåner till ett värde av 7000 kr per månad. Det intryck som förmedlas är att löner och förmåner uppgår till drygt 20000 kr per månad. Tidningen Byggnadsarbetaren har i en artikel den 8 december 2004 redovisat uppgifter om löneförhållandena hos bolaget. Av artikeln framgår bl.a. att de lettiska arbetarna har upp till 56 timmars arbetsvecka, att löneförmåner dras från de uppgivna månadslönerna i stället för att adderas till dem och att den verkliga lönen uppgår till cirka 35 kr per timme efter skatt i lettland, dvs. cirka 50 kr per timma. det kan konstateras att bolaget, i stället för att vara ett företag som kom hit med lettiska arbetstagare och lettiska avtal, försökt att åstakomma en teknisk/juridisk konstruktion för att slippa att tillämpa de regler som gäller för övriga företag och arbetstagare i byggbranschen

Men, men det är ju klart den, enligt andra genomkorrumperade fackorganisationen som gjort undersökningen................

Är det dessutom någon som har belägg för ev. mutanklagelser mellan fackförbund och AD tycker nog jag att det borde polisanmälas.........
 
Det är bara att beklaga. Även om Byggnads tillfälligt kan glädjas åt sin mur kommer detta att innebära att välfärden i Sverige i förlängningen kommer att minska jämfört med det andra alternativet.
För oss som seriebygger är detta helt OK dock. Ju mindre konkurrens desto mer att tjäna för oss. Det håller huspriserna uppe.

mvh
David


 
pappskallen skrev:
Saxat ur ad´s dom :

Är det dessutom någon som har belägg för ev. mutanklagelser mellan fackförbund och AD tycker nog jag att det borde polisanmälas.........


??? De enda som borde polisanmälas är nog Byggnads för hets mot folkgrupp. Har aldrig varit med om något så perverst i Sverige.

AD vågade inget annat i detta läge. Två ledamöter röstade mot....gissa vilka det var. De tre neutrala fick stora skälvan. Men tvisten kommer avgöras i EU vilket är bra eftersom Sverige skyddar sina egna små unika system.
 
Calle Anka skrev:
Jaha så var då AD mutad av maffiakollektivet Byggnads.
fortfarande: är detta något du har belägg för eller är det rena tokgissningar ?

om du har belägg för påståendet bör nog byggnads polisanmälas för detta.

 
Mutade? Kanske är så att det är ett sätt att uttrycka sig på kanske? När du själv använder ordet "genomkorrumperade" har du säkert inga belägg för det utan vill mera uttrycka en känsla?!

Det enda jag tror är att AD i detta läge inte vågade lämna något annat besked. Förstår du väl själv hur mycket hus i h-vete det hade tagit hos LO inkl Byggnads och den socialdemokratiska regeringen 2 dagar innan jul att ogiltigaförklara blockaden.

AD VILL egentligen inte fatta detta beslut som är av extrem prejudicerande betydelse för svenskt vidkommande. Man kommer överlåta det till EG-domstolen.

Jag hoppas att det för eller senare leder till lägre byggpriser i Sverige. Det råder ingen tvekan om att en byggnadsarbetare är överbetald och det är bra med konkurrens.
 
Fyfan pinsamt att vara Svensk...

"Go home"-skyltar är ju helt otroligt. Är det inte rasism?
Visst, vi hjälpte ju Nazisterna... Det glömde jag ju.

Suck att man är Svensk...

 
Inget annat var att vänta. Titta bara på vilka "domare" som beslutade i arbetsdomstolen:
Målen i arbetsdomstolen avgörs av sju ledamöter som alla utses av regeringen. Två ledamöter nomineras av de fackliga organisationerna och två av arbetsgivarnas organisationer. Övriga tre ska utses bland personer som inte kan anses repre­sentera några partsintressen.
De ledamöter som är nominerade från arbetsmarknadens parter är alltså – om de är eniga - i majoritet.
Det intressanta sker när näringslivskarteller och facken, som ju har egen majoritet i AD tvingas möta proffsjurister i EU på en spelplan, där enbart lagtext tolkas. Ingen som är insatt i svenska arbetsmarknadens spelregler hade väntat annat utslag i AD skulle jag tro.
 

Hmmmm...... Var det inte så att svenska folket beslutade att det skulle bli så här för några år sedan då vi röstade om EU?????

Vad jag, i all enkelhet, förstår så råder fri rörlighet på arbetsmarknaden inom hela EU, så det blir lite svårt att förstå bråket om Letterna.

En annan tanke som slagit mig:

När svenska arbetare sänds till Polen , Estland, Ryssland, Sydamerika m.m. har jag aldrig hört byggfacket klaga på att de svenska arbetarna jobbar med svenska avtal (eller t.om. bättre för det mesta)även när de är utomlands. Borde de inte verka för att svenskar skall jobba för polska löner i Polen??????

Nej, detta är en desperat åtgärd inför ett förlorat slag. Men vad skall vi nu hitta på här i Sverige när storföretagen skräms iväg av skattetrycket och arbetskostnaderna är extremhöga? - Kanske vi kan få EU-bidrag för att överleva?-

MvH
Thorsten
 
Thor-Sten skrev:
- Kanske vi kan få EU-bidrag för att överleva?-

MvH
Thorsten


Det kan du ju fråga dom som röstade ja i eu frågan.. ;)
Det e troligtvis samma som röstade ja till att avveckla kärnkraften som klagar på dyra importerade elpriser, det är ju så hälsovådligt att ha kärnkraft... vi importerar ren o fin kolkraft mm istället... ::)

Det e som vanligt med den svenska avundsjukan, vill både äta o ha kakan o gud nåde om nån får mer än jag...

Men o andra sidan bryr ju sig de "folkvalda" aldrig om vad folket tycker... redan på femtiotalet brydde dom sig inte att folk röstade emot högertrafiken utan körde sitt race ändå, redan innan röstningen var ju tingstadstunneln färdigritad o klar för att byggas för högertrafik så det var ju mycket nytta med o rösta... o det e ju fortfarande inte mycke nytta med o rösta för det är ju en salig röra med kohandel o olika partier hela tiden... ??? ???
 
Jag blir så trött på det eviga tjatet om att svenska byggnadsarbetare är överbetalda! Bara för att det är inte är subventionerat(Jo, ROT-avdraget) och kostar 200:- för ett hantverksbesök och ett högkostnadsskydd på 1800:-/år så innebär det inte att hantverkare är överbetalda.
Försök att rekrytera till ett hantverksyrke(en redan svår rekryterad bransch) om lönen är 16000:-/månad, berätta då samtidigt att chansen är stor att de inte jobbar längre än till 55 år då de har förslitningsskador och får leva resterande del av livet med svåra smärtor och vara förhindrad att gör mycket av vad de flesta anser självklart. Lägg då också till att de kommer tillbringa sin arbetsföra tid i en dålig och stressig arbetsmiljö.

Men visst vi tar in låglönearbetare att utföra våra skitjobb och ställer x antal tusen utan arbete. Tyvärr ser jag bara ytterligare skattehöjningar för att finansiera de tusentals hantverkares a-kassa ersättningar. Men då kan vi byta ut personalen på försvaret mot billigare letter och fortsätta i ekorrhjulet.

Vad jag vill säga är att man kan inte bara se till sin egen kortsiktiga plånbok utan måste försöka se helheten.
 
Jag tror inte på Byggnads propagande. Varför ställer de inte polska bärplockare i blockad varje sommar? Är det så att svenska bärplockare inte är lika mycket värda som en byggnadsarbetare? Eller är det inte tillräckligt bra jobb för en svensk?

Byggnads lever i en skyddad verkstad som måste utsättas för konkurrens.

Jag utgår bara från mitt perspektiv. Vill man inte arbeta för 16 000 kr längre beror det på för höga skatter och inte att lönen är dålig. Är det rimligt att man skall tjäna 26 000 kr per månad i dag? Nej det är det inte!

Skulle byggnads se helheten skulle de tillåta letter ta jobb i Sverige och därmed utjämna de ekonomiska skillnaderna länderna emellan.
 
Pocke - vare sig vi vill det eller inte så är internationaliseringen ett faktum. Våra företag strävar efter det, våra politiker likaså. Det är bara patetiskt att Byggnads håller på som de gör. Jag har ännu inte sett ett IT företag som drabbats av outsourcing till indiska bolag p.g.a löneläget där akademikerfacken protesterat och blockerat arbetsplatsen. IT branchen har varit föremål för låglönebolag i säkert ett decenium nu, men jag har fortfarande inte sett ett enda konsultbolag/it-avdelning satt i blockad av SIF/CF/SACO. Kanske för att man inte har ett enonomisk incitament så som Byggnads har(mätavgtifter osv).Vi svenskar måste hitta våra nischer där det är svårt att konkurrera bara med en lägre lönekostnad, kan vi inte det är det illa ställt. Då kommer inga blockader i världen att hjälpa. Nää - jag håller med Thomas L. Facket har spelat ut sin roll, likaså strejkvapnet.

/Martin
 
Pocke skrev:
Men visst vi tar in låglönearbetare att utföra våra skitjobb och ställer x antal tusen utan arbete. Tyvärr ser jag bara ytterligare skattehöjningar för att finansiera de tusentals hantverkares a-kassa ersättningar.
Snarare är det nog så att vi, under de omständigheterna, kommer att tvingas vidkännas kraftiga förändringar av de nu gällande nivåerna på tex. a-kasse ersättningen och det långt före stora skattehöjningar för att finansiera ett upprätthållande av nuvarande transfereringssystem, det tror då jag iaf.......

//Christina.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.