Gammal panna (DIOM 25V) 1 ny 750 liters Dalatank

Jag har fått ett nytt laddkoppel installerat - ESBE 140. Och laddningen av tankarna fungerar tillfredställande, men den tycks ha en funktion som jag inte är så "tänd" på. Den håller pannan varm så länge som det finns värme i tanken?

Konsekvensen blir att när värmen i tanken är slut och elpatronen går in, såblir pannan uppvärmd av elpatronen!

I laddkopplet finns en självcirkulation som antas hjälpa till att ladda tankarna vid ett eventuellt strömavbrott. Men den ventilen är urkopplad och ändå verkar jag ha ngn slags cirkulation.

Av vad jag kan se av den urusla dokumentationen så ska det vara så här för att pannan inte ska bli för kall, svårtänd och korridera.

I och med detta får jag, med min gamla panna, en stor energiförlust i och med att pannan inte är speciellt bra isolerad och att pannan, med öppna spjäll, kyler ner hela systemet orimligt fort.

Är det ngn som här erfarenhet och förslag på vad jag borde göra för att förbättra funktionen?:confused:
 
Koppla in funktionen med självcirkulation.

Ta bort skruven som håller klaffen innuti laddpaketet. Då tömmer självcirkulationen pannan på varmt vatten så fort botten av tankarna kallnat lite.

Står pannan lägre eller högre än tanken?
 
Jag har en annan modell (Laddomat 21). Där fungerar självcirkulationsventilen också som backventil, för att förhindra just det du beskriver. Varför är din ventil urkopplad?
 
Ska pannan stå lägre eller högre?
 
ConnyGsson skrev:
Gammal panna (DIOM 25V) 1 ny 750 liters Dalatank

Jag har fått ett nytt laddkoppel installerat - ESBE 140. Och laddningen av tankarna fungerar tillfredställande, men den tycks ha en funktion som jag inte är så "tänd" på. Den håller pannan varm så länge som det finns värme i tanken?

Konsekvensen blir att när värmen i tanken är slut och elpatronen går in, såblir pannan uppvärmd av elpatronen!
Var finns din varmvattenberädare?
I pannan eller i tanken?
Om den finns i tanken så ska vatten inte cirkulera mellan panna och tank.
Gör du varmvatten till duschen i en behållare i pannan så kan jag förstå att det skall cirkulera för att du kan duscha varmt även om du inte eldar. Det blir dock dyrt att duscha på det sätt :). Då skulle jag stoppa den cirkulation och duscha medan man eldar i pannan :)
gaia
 
Pannan och tanken står på samma plan. Tanken är lite högre än pannan.
Varmvattnet tar jag från tanken via en värmeväxlare.
Att ventilen för självcirkulation är urkopplad beror på att den levereras så. Vi provade med att ha självcirkulation i början, men då var det ännu värre.
 
en nödlösning kan vara att alltid ha pumpen till laddkopplet påslagen,drar förvisso ca 60w. Men då slipper ju iallafall elpatronen värma pannan. För då cirkulerar vattnet runt i pannan och självcirkulationen upphör.

Jag antar att elpatronen sitter i mitten av tanken ungefär och inte i pannan?

Det bästa är att låta den som kopplat in laddpaketet ta en titt på rördragningen, är antagligen nåt fel där, tex. elementreturen trycker över varmvattnet eller nåt.

Eller så kan laddpaketet helt enkelt vara trasigt, vad ligger panntempen på vid laddning?

Är det kopplat rätt? Motorn på laddpaketet skall vara riktad mot ingången i pannan...
 
Redigerat:
inkopplingen är gjord av en röris och efter vad jag kan förstå så är det rätt inkopplat. Men jagska kontakta ESBE så får vi se vad det säger.

Patronen sitter en bit ovanför centrum av tanken
 
Så har jag då pratat med ESBE.

Det här laddkopplet är lite "lustigt". Det har en manuell självcirkulation (om man kopplar in den) som i första hand ska vara skydd vid eventuellt strömavbrott. Har man den i så självcirkulerar vattnet (vilket gör att uppvärmningen tar längre tid och pannan jobbar i kallt läge längre). Tyvärr så fungerar det också så att den självcirkulerar hela tiden oavsett det är varmt eller kallt?

Jag har kopplat ur självcirkulationen MEN då får jag istället den fantastiska funktionen att värmen cirkulerar baklänges när pannan börjar svalna. Den här backfunktionen ska vara något slags snabbstartshjälp? Men då kommer tankens elpatron (när den går in) alltid värma upp pannan.

Jag har då också pratat med Termoventiler om Ladomat 21. Den har backventil för att förhindra den här "funktionen". Den har även självcirkulation MEN den går in automatiskt vid ett eventuellt strömavbrott. Den har även styrning via rökgastermostat för att ta tillvara på så mycket värme från pannan som möjligt.

Finns det någon som har en idé om varför jag ska ha kvar min ESBE LTC 100 (140-60). Och i så fall vad jag ska göra på ett enkelt sätt. Kravet är att minska det manuella arbetet och öka energiutbytet
 
Precis så fungerar min Laddomat 21. Den tycker jag är bra.
 
Det är väl bra med självcirkulation till tank då pannan är varmare än tanken, men åt andra hållet är inget bra. Då blir det förluster. Det blir automatiskt självcirkulation åt fel håll då pannan svalnar och ingen backventil finns för att hindra det. Det måste vara nån backventil som inte fungerar. Har du elpatron och varmvattenberedare i tanken finns det ingen anledning att varmhålla pannan.

Själv hade jag problem med självcirkulation och fick komplettera med en extra backventil.
 
Du har helt rätt, men enligt ESBE så finns ingen backventil
 
Både esbe och laddomat 21-60 har näst intill exakt samma uppbyggnad.

backventilen som sitter i huset hålls i båda fall stängda av trycket från pumpen då denna är igång och när denna stängs av så öppnas således ventilen och självcirkulation tillåts.

Dock så kan endast kallt vatten från botten av acktanken vandra in i pannbotten och vidare i pannan, ingen annan väg.

Om skicktningen är bra i tanken så borde vattnet i botten på tanken vara kallt och det enda som händer är att det varma vattnet som är kvar i pannan vill vandra över till toppen av tanken.

Men när pannan blivit lika kall som tankbotten så tar det stopp där, kallt vatten vandrar inte uppåt in i varmt vatten.

Det är något annan som är fel, trasigt laddpaket så att käglan inte stänger och pumpen i laddpaketet cirkulerar runt vattnet?

Eller vattnet i tankbotten blir varmt, pga. dålig skiktning?

Och att det skulle vara nån snabbstartfunktion att cirkulera bakänges? Pratade verkligen dom på esbe om samma typ av paket, kolla på bilder på den interna uppbyggnaden så förstår ni nog vad jag menar...
 
lägg gärna upp lite bilder på rördragningen om detta är möjligt... vore kul att se :)
 
Problemet för min del var att pannan kan kylas av snabbare än tankarna och då går det över varmt vatten från tankarna till pannan. Problemet är inte så stort på vintern, då hinner tankarna laddas ur innan pannan svalnar. Det är ett problem övriga årstider för då kan pannan hinna svalna såpass mycket så att fenomenet uppstår.

Då vi satte in en extra backventil pga otät magnetventil så gick brännaren varannan dag i stället för varje dag på sommaren. Obs att vi har nåt eget hopkok, ingen laddomat.

Har du en elpatron som värmer hela tanken misstänker jag att du får det här problemet. Vi har en sån lösning, elpatronen sitter utanför tekniktanken och vattnet cirkulerar hela tiden mellan topp och botten. Vi använder bara elpatronen i nödfall och aldrig i kombination med brännare eller ved, det skulle inte funka.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.