KIB skrev:
Fick ett pris på att gjuta uteplats idag och det kostade 1500:-/kvm om man ville ha isolerad platta. Blir ju då cirka 27000:-. Men då ingick allt arbete. Var lite mer än jag tänkte men det tål att tänkas på. Ska ändå bygga trädäck som går längs med gaveln vid vardagsrummet. Så det kanske blir att bygga trädäck för hela uteplatsen.
ett visnings hus i ljungby där kostade en sådan platta under altan runt 12-14000 av en lokal byggare.
( en uggla 121,men det är samma altan på dom 2 husen)
enligt rytkten lägger byggavdelningen på dessa pengar mellan 12 till 27000-.
och här i jkpn ger man c,a 1000 pr kvm för betong.med form .
 
nybyggd skrev:
ett visnings hus i ljungby där kostade en sådan platta under altan runt 12-14000 av en lokal byggare.
( en uggla 121,men det är samma altan på dom 2 husen)
enligt rytkten lägger byggavdelningen på dessa pengar mellan 12 till 27000-.
och här i jkpn ger man c,a 1000 pr kvm för betong.med form .
Glömt inte att det ingår schakt och vissa fyllnadsmassor i de där 27 000 oxå...
 
jhenrikj skrev:
Glömt inte att det ingår schakt och vissa fyllnadsmassor i de där 27 000 oxå...
tydligen i dom 12000 åxå,
 
nybyggd skrev:
tydligen i dom 12000 åxå,
I så fall är det bara att gratulera. Låter som om de jobbar gratis.
 
1000 kr/kvm lät verkligen billigt. Har hört efter med lite priser på en garageplatta och då fått 1300 - 2000 kr/kvm exkl moms. LB-Hus var inte dyrast, utan placerade sig mitt i det där spannet.
 
Har börjat att skissa upp lite vad gäller belysning inne och ute på vårt 159. Tanken är väl att ha LED-spottar i kök, badrum och hall. Vid trappan funderade vi på att fälla in spotlights i väggen en liten bit över trappstegen som ledbelysning. Någon som har några tips på hur många spottar man bör ha och hur de ska placeras i de resp. rummen? Vet inte om vi vill ha takspottar i vard.rummet då det ju är ryggåstak. Någon som gjort det?

Vad gäller fasadbelysning så är alternativen spotlights i takfoten där det går eller rostfria tvåvägsarmaturer på väggen. Är inne på det sistnämnda men det är nog aningen pilligare för hantverkarna och lär väl på så sätt bli dyrare.
 
Vi satte 7 st på "rad" i hallen 3 st rakt in samt 4 st ner mot rummen och toaletten. Det blev 5st på toaletten och 8 st i köket. Dom i köket sätter vi i kökslinjen ca 15cm från skåpen. Sedan blir det 5 st under skåpen.
Vardagsrummet struntade vi i, på grund av att vi troligen inte kommer att använda dessa något.
Förövrigt så valde vi vita spottar, för då blir dom inte så iögonfallande när dom är släckta.
 
Freddan1 skrev:
Vi satte 7 st på "rad" i hallen 3 st rakt in samt 4 st ner mot rummen och toaletten. Det blev 5st på toaletten och 8 st i köket. Dom i köket sätter vi i kökslinjen ca 15cm från skåpen. Sedan blir det 5 st under skåpen.
Vardagsrummet struntade vi i, på grund av att vi troligen inte kommer att använda dessa något.
Förövrigt så valde vi vita spottar, för då blir dom inte så iögonfallande när dom är släckta.
Hur satte ni spotarna på toaletten. Mitti taket eller mer åt väggarna. Vi dividerade länge om det men tillslut beslöt vi oss för att sätta dem närmare väggarna så att ljuset faller på väggarna. Tyvärr måste vi lämna ändringarna separat till elektrikern för vi kom för sent med ändringarna, huset byggs just nu på fabriken. Men vi får ta det till byggstartmöte 2.

besök oss på www.salstatosee.blogspot.se
 
Ok Freddan, men det låter vettigt. Det där med vita spottar har jag inte tänkt på men det är nog som du säger att dom smälter in mer. Vi tänkte också att man nog inte använder takspottar i vard.rummet särskilt mycket. Blir nog mer "mysbelysning" där. Men ni har kört med dimmbara spotts överallt eller? Vilket pris kan man räkna med per spott? Beror ju på vilken sort man tar men jag tänkte mer på vad själva installationen går på.
 
carinpeter: Vi satte 4 spottar i en fyrkant "inne" på toaletten i den delen där taket är fyrkantigt, efter där sneväggen slutar. och en spott innanför dörren vid handfatet centrerat mitt i dörren.
Vi ville inte ha dom för nära väggarna, ej heller för mycket ihop, men jag tror att vi lyckades ganska bra. Vi tog sådana spottar som är riktbara.
Takstolarna är ganska mycket i vägen överallt, både i köket, hallen, och badrummet.
I hallen hamnade den sista spotten i ytan "bakom" takbjälken där garderoben toaletten och sovrummets dörrar är.

KIB: Jag fick ett pris på 1280:- per par inklusive transformator och infällnadsbox. Det kommer dock inte att behövas en transformator per par enligt elkillen, så totalpriset kommer att bli lite billigare. Jag fick detta priset pga att jag inte visste hur många jag skulle ha. Vi kommer att ha tryckdimmer i dom rum där vi satt in spottar.
 
KIB: 1800:-/par ska det vara.
 
Tack för ditt svar Freddan. Då vet man lite hur man ska planera. Nu nåt helt annat. Vi kommer att behöva lägga längre servisledning än vad som ingår, blir nog 6 meter extra. Har frågat säljaren vad det kostar men fick till svar att vi skulle ta det på byggstartmötet i februari, hon visste inte exakt. Vad har ni fått lägga till för extra servis? Försöker att få till kalkylen så mycket det går innan mötet så man vet vad man har att röra sej med när man planerar för lite roliga prylar, t.ex multizonljud och belysning till höger och vänster. Nån som byggt med multizonljud i sitt 159?
 
KIB skrev:
Tack för ditt svar Freddan. Då vet man lite hur man ska planera. Nu nåt helt annat. Vi kommer att behöva lägga längre servisledning än vad som ingår, blir nog 6 meter extra. Har frågat säljaren vad det kostar men fick till svar att vi skulle ta det på byggstartmötet i februari, hon visste inte exakt. Vad har ni fått lägga till för extra servis? Försöker att få till kalkylen så mycket det går innan mötet så man vet vad man har att röra sej med när man planerar för lite roliga prylar, t.ex multizonljud och belysning till höger och vänster. Nån som byggt med multizonljud i sitt 159?
Det bör du kunna kolla med kommunen. Det är till dem du ska betala. Så var det åtminstone för oss.
 
KIB skrev:
Tack för ditt svar Freddan. Då vet man lite hur man ska planera. Nu nåt helt annat. Vi kommer att behöva lägga längre servisledning än vad som ingår, blir nog 6 meter extra. Har frågat säljaren vad det kostar men fick till svar att vi skulle ta det på byggstartmötet i februari, hon visste inte exakt. Vad har ni fått lägga till för extra servis? Försöker att få till kalkylen så mycket det går innan mötet så man vet vad man har att röra sej med när man planerar för lite roliga prylar, t.ex multizonljud och belysning till höger och vänster. Nån som byggt med multizonljud i sitt 159?
650 kr per meter kostar extra servis hos LB-hus i Göteborg. Detta gäller inne på egen tomt alltså och har inget med kommunen att göra.
 
Sant. Kom just att tänka på att kommunen hade lagt anslutningen för grunt hos oss och det var anledningen till att de skötte grävningen även på vår tomt (som kompensation).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.