Gjorde om badrummet 2004. Kaklade och klinkrade det. Innan plastmatta. Bytte inte golvbrunn. Huset från 1984.
Skall nu sälja och besiktningsmannen påpekade att jag skulle ha bytt golvbrunnen. Besiktningsmannen sa att det kom någon sorts regeländring på krav att golvbrunn skall byttas men besiktningsmannen visste inte vilket år det var, han trodde det var kring 2004-2005. Någon som vet ?
 
Tror det var brunnar som inte är i plast måste bytas ut vid renoveringen och jag har för mig att det är bra mycket längre bak än 2004, snarare 1991.

Hur gjorde du med tättskiktet om du inte byte golvbrun bara rollade ner det i gjutjärnsbrunnen? Det kommer ju dock aldrig gå som dolt fel eftersom felet ju är synligt och dessutom upptäckt så det du kan råka ut för är eventuella avdrag på priset från köpare, men har du många som är intresserade och det blir budjivning så kanske det inte spelar någon roll ändå, eftersom de säkert vet om det när de väl börjar bjuda och du kommer du ju knappast gå med på något avdrag senare....
 
Från reglerna: Fungerande, befintliga golvbrunnar med
bibehållen klämringsfunktion eller intakt
membranfläns, som är typgodkända efter
1990, kan behållas vid renovering. Golvbrunnar
tillverkade före 1990 skall alltid bytas.
 
Det handlar inte om att det är brunnar som inte är i plast som ska bytas ut...
Det handlar om alla brunnar som är äldre än 1991 års modell.

Står ju ingenting om gjutjärnsbrunn i topic, men jag kan också undra hur de fått till tätskiktet utan att byta brunn oavsett...

Vilket år regeln kom att brunnar äldre än 1991 skall bytas minns jag inte riktigt.
 
Verkar som så ja...

Och då är ju egentligen TS badrum förmodligen godkänt eftersom det gjordes 2004.

Påpekar en besiktningsman att den skulle bytats är det väldigt dåligt att han inte har koll på när reglerna trädde i kraft.

Många går på vad dagens regler säger tydligen...
 
Brunnen är en plastbrunn. En tätmanchett användes eller vad det nu heter, klämdes fast med en ny klämring. Det var ingen fukt där nu iallafall. Han som hjälpte mig att göra det jobbar med det dagligen så jag antar att han kan sin sak. Förutom att han inte nämnde något om brunnen.
Dolt fel kan det ju inte bli eftersom vi upplyser köparen innan köpet. Var bara nyfiken på vilka krav som gäller. Kan vara bra att veta, så man gör rätt i det nya huset.
 
optimum
Finns inga lag som kräver att man måste byta, endast regler från vissa branshorganisationer.

Regler som ständigt förändras och blir mer och mer galna och baserar sig på problem som uppstår då hantverkare eller klantarschlen försöker sig på att renovera badrum.

Visst är mycket bra men i vissa fall har det gått på tok för lågt.

Följer man reglerna helt så ska ett badrum mer eller mindre kunna vattenfyllas, enligt kraven. Har än så länge inte sett ett enda badrum där dörren är tätslutande.

Renoverade själv badrum nyss och hoppade över golvbrunnen. Den är från 1985 och i perfekt skick. Precis som vägarna som var av spånskivor från 1985 och utan minsta spår av problem. Men så skulle jag sättakakel och har följt reglerna förutom golvbrunn och några rör som kommer upp ur golvet.

alltså regla upp hela badrummet med cc30 och våtrumsgipps.

Så här såg jag ut då jag satte gippsen.

562010104148P8013.jpg

Engångsoverall, handskar och andningsmask.

Faen ta sådanna som skapar krav för sådanna material som våtrumsgipps. Tycker synd om hantverkare som måste hålla på med sådant elände. De kan knappast själva ha vistats i närheten av sådant elände. Klåda och irritationer under siden ända fram tills tätskickt kom upp.

Och vilken skitkonstruktion som kräver cc30. Har ju halva skogen i form av reglar i min väggar nu. Överallts där jag ska sätta upp något så sitter det reglar och kortlingar. Och då underar man vilken idiot som har förbjudit att sätta träbaserad skiva under gippsen för att få bra fäste i?

Åter till golvbrunnen. Min golvbrunn ligger djupt. Nere i bottenplattan med markskiva och betong som golv över detta på ca 7-8 cm. (kikat på gamla byggbilder) Risken att skada rör mm hade varit betydligt större än att låta den friska bunnen vara kvar.
Satte dit en förhöjningsring på 13mm (Purus samma som brunnen) och har sedan flytspacklat mm till denna nya nivå.

Brunnen ligger alltså totalt inbäddad i betong med armering runt. Endast ett jordskalv på ca 9 på richterskalan kan skada denna brunn. Men det som kan vara problem är anslutning mot klämringen. Här sitter nu en ny förhöjningsring och en ny klämring ihop med godkänd brunnsmanschett. Och därefter ett gäng med lager av primer och gummiskikt.

Men dett är enligt reglerna totalt underkänt.

Hur galet kan det bli? Jo även den gamla klämringen fungerade ju och har funkat ända sedan 1985 men nu skulle alltså allt gjorts om.

Kan garantera att så länge vi inte får någon större jorbävning så kommer mitt badrum var ok och den dagen vi skulle sälja vårt hus så tänker ja inte sälja till någon som inte litar på vad jag har gjort. Skulle något hemskt hända så att det blir en skada i vårt badrum så kommer jag själv fixa detta utan några gnälliga försäkringsbolag. Men risken är minimal och med 50% mer tätskickt än reglerna så vill det mycket till innan fukten ska komma igenom.


Det bästa tisppset jag fick på detta forum var att använd sunt förnuft och tänk själv.


Not. en jordbävning på 9 så finns inget kvar av huset mer an en hög med bråte.
mvh Roland
 
Redigerat:
E
När du ändå hoppade över det viktigaste, förstår jag inte varför du inte gjorde det enkelt för dig i övrigt?
 
T
Experto crede skrev:
När du ändå hoppade över det viktigaste, förstår jag inte varför du inte gjorde det enkelt för dig i övrigt?
Ja, som att t.ex använda vanlig pappgips med tanke på att han har lagt tre gånger så mycket gummi som är nödvändigt!
 
Ja pappgips har ju fungerat felfritt i 70% av fallen och 99% där allt är rätt gjort men att sedan det slarvas en massa är ju en annan sak, dom nya normerna tillåter nog lite mer slarv utan att det blir katastrof men det betyder ju inte att det var fel innan eg?
 
...och dessutom förstår jag inte varför du använde glasfiberförstärkt våtrumsgips när det finns andra skivor på marknaden utan glasfiber.

De ggr jag använt den glasfiberförstärkta skivan har jag inte känt något av att det kliar eller så, så rymddräkten känns ju ganska overkill...
Dock reagerar vi alla olika mycket på olika saker och visst är det säkrare att skydda sig för mycket än för lite.
 
optimum
"Rymddräkten" jo för jag ville inte förstöra min vanliga overall.
Den hade blivit fullständigt kontaminerad med små glasfibertrådar och blivit en igelkott invändigt.

Gippsskivor eller annat material.
Kostnadsfråga.
Annat material drygt tre gånger så dyrt och eftersom gippsen är ett godkänt och etablerat alternativ så valde jag den.


Golvbrunnen viktigast?
Vad är det som läcker vid en golvbrunn?

Jo troligen anslutningen mellan brunnen och golvet. Där är det nytt men även gamla anslutningen hade säkert fungerat bra i 30 år till. Men nu skulle golvet höjas och då ska man ha en anslutning i samma nivå för att brunnsmanshetten ska fungera

Skulle sjäva plasten nere i betongen kunna röra på sig? Knappast.

Däremot om de är felaktigt monterade i träbjälklag kan man bli orolig.


Men det viktigaste som säker mång här stör sig på, det är inte enligt reglerna. Nej,

Men kommer det bli något problem tekniskt,
Knappast.

För övrigt har jag 2 st till precis likadanna golbrunnar i huset.


Gummi är mängden 50% mer och fokus på områden som skulle kunna bli problem. Alltså områden runt avloppsrör, toastol, rör för värmeellement och inkommande vatten samt givetvis duschen. Övriga något mer än tillverkaren satt upp som krav.


Nej jag har knappast gjort det lätt för mig och jag funderade ett tag på vad som blir bäst med golvbrunnen och kom fram till att bila mig ned 50 cm i betong och mellanlager och riskera att rören till värmelement blir skadade (de går i skiktet mellan betonglagren där issoleringsskivan ligger) Då hade jag fått bila upp hela golvet i badrummet. Därefter hade jag fått dra om både inkommande vatten till badrummet och rör till värmeelemet eftersom de inte får skarvas i golvet.

Jag skippade också att åtgärda vattenrör och rör för värmeelement som nu kommer upp ur golvet. Däremot kapade jag rör som gick till handfat, toa och dusch (de gick i väggarne och många anslutningar via golvplan) och har dragit utvändiga kromade rör.


Nej brunnen är inte enligt reglerna men de är som tur inga lagar. Och försök gärna överbevisa att det skulle bli något tekniskt problem. Alterntivet att byta nrunn hade haft rätt stora riskpoäng.

mvh Roland
 
brunnsbyte ...? har keramiska 50-60cm djupa ingjutna golvbrunnar i källargolvet och jag hoppas att hantverkaren som ska lägga ny klinker låter bli att bila ut dom. Gissar att avloppsrören ligger rätt djupt under golvet.
Brunnar är inte sprukna - vattenlåset håller rätt nivå så jag ser ingen anledning att riva ut. Så säger min sunt förnuft :). Vad finns det för risk att behålla en sån golvbrunn ?
gaia
 
Vad säger försäkringsbolagen om man köper ett hus som är renoverat 2004/5 utan byte av golvbrunn från 70-talet och det sedan blir funktskador.!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.