Eldar ca var tredje dag nu när det är kallt och då är pannan alltid på 20 grader. Undrar däremot hur fort era pannor svalnar efter avslutad eldning. Min håller ca 50 grader efter mer än ett dygn och nu var den nere på 40 grader efter ca 1,5 dygn efter avslutad eldning. Alla termometrarna på laddomaten stod då på ca 30 grader. Jag misstänker att självcirkulationen inte funkar som den ska (luft eller att röris inte var så noga med lutningar på rören?)

Sen undrar jag också över er returtemp i botten av tanken. Min ligger på runt 40 grader nu. Har uppmärksammat det nyligen och tänkte inte så mycket på det förut, men vill minnas att returen låg runt 20-30 grader i botten tidigare i höstas. Beror detta på att det är betydligt kallare nu och att jag troligen har för små radiatorer som inte klarar av att avge mer värme för att hålla huset varmt? Det känns som om man kunde kräma ur 15-20 grader till ur tanken så skulle den räcka mycket längre...
 
För små och för små... Det är väl inte var dag det är så kallt som det är nu, så frågan är om det är vettigt att sätta in större. Men ju större desto bättre. :)
 
Har du ju iofs rätt i och nu sitter dom ju där, så det är inte så mycket att göra åt saken just nu. Undrar bara om min teori stämmer om varför returen är högre än normalt? (vad som nu är normalt...)
 
Lars K skrev:
Eldar ca var tredje dag nu när det är kallt och då är pannan alltid på 20 grader. Undrar däremot hur fort era pannor svalnar efter avslutad eldning. Min håller ca 50 grader efter mer än ett dygn och nu var den nere på 40 grader efter ca 1,5 dygn efter avslutad eldning. Alla termometrarna på laddomaten stod då på ca 30 grader. Jag misstänker att självcirkulationen inte funkar som den ska (luft eller att röris inte var så noga med lutningar på rören?)...
Självcirkulation skall inte cirkulera vatten genom pannan när du inte eldar i pannan. Skulle det cirkulera hela tiden mellan panna och tankar så skulle du värma din panna med akumulatorvatten - varför vill du hålla pannan varm med vatten från tank? Vatten från tank ska hålla dina radiatorer varma.
Känns som om du har fokuserat på att det ska vara över 60 grader i pannan men det ska vara så bara när pannan är i gång och veden brinner. När ingen ved brinner i pannan bildas ingen ånga och det blir ingen kondens
i eldstaden. Vattentemp i stillastående panna kan vara hur lågt som hellst , huvudsaken är att det inte fryser till is !
[/QUOTE]
Sen undrar jag också över er returtemp i botten av tanken. Min ligger på runt 40 grader nu. Har uppmärksammat det nyligen och tänkte inte så mycket på det förut, men vill minnas att returen låg runt 20-30 grader i botten tidigare i höstas. Beror detta på att det är betydligt kallare nu och att jag troligen har för små radiatorer som inte klarar av att avge mer värme för att hålla huset varmt? Det känns som om man kunde kräma ur 15-20 grader till ur tanken så skulle den räcka mycket längre...[/QUOTE]
Ja, det är rätt tänkt. När det är kallt ute måste man skicka varmare vatten till radiatorer och returen blir också något högre. Tydligen räcker det inte med 40 gradig för att värma ditt hus. Hade du större/ fler radiatorer ( radiatoryta) så kanske skulle det räcka att värma huset med 40 gradigt. Golvvärmeslingor fex utnytjar lägre temp.
Som det är idag skickas det säkert 50+ ut till radiatorer. Man kan ju prova att minska flödet genom radiatorer för att sänka returtemp men då kanske blir det för kallt i visa rum längst bort på radiatorslingan?
det var mina oproffsiga funderingar.....
gaia
 
Lars K skrev:
Eldar ca var tredje dag nu när det är kallt och då är pannan alltid på 20 grader. Undrar däremot hur fort era pannor svalnar efter avslutad eldning. Min håller ca 50 grader efter mer än ett dygn och nu var den nere på 40 grader efter ca 1,5 dygn efter avslutad eldning. Alla termometrarna på laddomaten stod då på ca 30 grader. Jag misstänker att självcirkulationen inte funkar som den ska (luft eller att röris inte var så noga med lutningar på rören?)
Det låter som du har nåt knas med laddomaten?Stänger den verkligen som den ska efter avslutad eldning?Min panna o laddomat tempar går ner o står på 10-15C när eldning är klar o panna svalnat ner.
 
gaia:

Jag menade inte att det skulle cirkulera vatten i pannan när den inte eldas, men jag vill ju kräma ur så mycket värme som möjligt ur pannan - in i tanken. Tack för att du bekräftade mina teorier.

Knekten:

Min panna och laddomat går också ner på 10-20 grader när den svalnat, MEN det tar lång tid för den att svalna, men det kanske är helt i sin ordning? Panntemp är på ca 50 grader ett dygn efter avslutad eldning (står i källare med ca +5 grader) Jag ska studera hur fort laddomattermometrarna går ner efter dagens eldning. Så min fråga är hur fort svalnar din anläggning? Vad jag har förstått ska laddomaten "kräma ur" den sista värmen i pannan efter avslutad eldning, eller är jag ute och cyklar? Någon pratade om att man måste installera ett återvinningskoppel, http://termoventiler.se/index.php?s...=laddomat&produkt=laddomat_atervinningskoppel men det trodde jag att laddomaten skötte. Känner mig väldigt konfunderad här...

Alltså:
Hur fort ska pannan svalna efter avslutad eldning?
Hur fort ska laddomaten svalna (temp gå ner till 10-20 grader) efter avslutad eldning?
 
Det har med pannans placering i jämförelse med acctanken. När tanken är varm ända ner fungerar inte självcirkulationen så bra och det är med hjälp av den pannan ska tömmas.
 
Min panna funkar så att efter avslutad eldning när tankarna är varma från topp till botten så ökar tempen i pannan av eftervärmen. När tempen går över drifttemp i pannan så startas laddomaten och skottar över det varma vattnet till tankarna.
 
gillis018 skrev:
Min panna funkar så att efter avslutad eldning när tankarna är varma från topp till botten så ökar tempen i pannan av eftervärmen. När tempen går över drifttemp i pannan så startas laddomaten och skottar över det varma vattnet till tankarna.
och om jag fattar rätt så är det precis så det skall fungera :). Blir det ingen eftervärme av betydelse så står ladomaten still.
Den ska i alla fall inte öppna när panntemp är under den temp den brukar starta
gaia
 
Lars K skrev:
gaia:

Jag menade inte att det skulle cirkulera vatten i pannan när den inte eldas, men jag vill ju kräma ur så mycket värme som möjligt ur pannan - in i tanken. Tack för att du bekräftade mina teorier.
man kan ju se det från ljusare sida :).
Det är bara positivt att pannan avger lite värme till källaren och håller frosten borta . Du kanske skulle få minusgrader i källaren i stället för +5 om pannan inte spilde något värme :).
Sen kan du ju titta närmare på din bakventil som ska hindra att vatten tar sej från tank till panna när pannan ej eldas. Den kanske håller inte hellt tätt?
Eller så är din panna välisolerad eller har tung keramik eller gjutjärn som lagrar värme och därför svalnar långsamt . Inget fel i det och snarare positivt om detta värme kommer huset/källare till godo.
Det värme som inte hamnar i tanken men ändå används i huset betraktar jag inte som förluster :). Även på sommaren är det bara bra att källaren uppvärms och vädras fex en gång i veckan då sommarluften är mycket fuktigare och skapar kondens på kalla källarytor.
Inte ens varma rökgaser som värmer min skorsten är en förlust eftersom skorstenen går genom några rum som värms extra på det sätt :). Radiator tar mindre från tanken när rummet värms av murstocken. Det är bara några få heta sommardagar som det är till en nackdel.
Hade jag min panna i en separat pannhus så skulle det vara en annan femma.

Fundera på vad du kan kalla en värmeförlust i ditt hus så kanske blir det inte så viktigt att kräma ur så hårt :) .
gaia
 
gillis018 skrev:
Min panna funkar så att efter avslutad eldning när tankarna är varma från topp till botten så ökar tempen i pannan av eftervärmen. När tempen går över drifttemp i pannan så startas laddomaten och skottar över det varma vattnet till tankarna.
Så skall min oxå göra men jag tycker inte det fungerar som det ska.
Se bild.
Man ser en tydlig puckel på pann temp efter elddningen har slutat.
http://web.telia.com/~u88408780/trn_pannaack_48.png
 
Skulle vara intressant att har mått på tidsaxeln också på din graf.

Så ni menar att laddomaten ska starta av sig själv när vattnet från tankbotten har sjunkit under pannvattnets temperatur? Hur känner den av det? Hur funkar det med självcirkulation - jag trodde att det skulle börja cirkulera av sig självt när kallare vatten från tankbotten "ramlade ner" i pannan, men självcirkulationen kanske bara är för att pannan inte ska överhettas vis strömavbrott.

Saxat från Termoventilers hemsida:
"Efter avslutad eldning tar Laddomat 21 tillvara på en del av eftervärmen i panna och glödbädd genom att det heta vattnet i pannan förs över med självcirkulation till tanken. Energin hamnar i tanken i stället för i skorstenen."

Detta måste ju bygga på att tanken står högre upp än pannan och att bottenröret lutar mot pannan?
 
Lars K skrev:
Skulle vara intressant att har mått på tidsaxeln också på din graf.

Så ni menar att laddomaten ska starta av sig själv när vattnet från tankbotten har sjunkit under pannvattnets temperatur? Hur känner den av det? Hur funkar det med självcirkulation - jag trodde att det skulle börja cirkulera av sig självt när kallare vatten från tankbotten "ramlade ner" i pannan, men självcirkulationen kanske bara är för att pannan inte ska överhettas vis strömavbrott.

Saxat från Termoventilers hemsida:
"Efter avslutad eldning tar Laddomat 21 tillvara på en del av eftervärmen i panna och glödbädd genom att det heta vattnet i pannan förs över med självcirkulation till tanken. Energin hamnar i tanken i stället för i skorstenen."

Detta måste ju bygga på att tanken står högre upp än pannan och att bottenröret lutar mot pannan?
Här är en bild med bättre tidsaxel.
http://web.telia.com/%7Eu88408780/trn_alla_24.png
 
Redigerat:
OK, så din panna håller också ca 50-60 grader efter ett dygn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.