Ni som har valt att att välja ett annat kök än det som Ä-hus har, vad har det kostat er? Vad för kök har ni då valt? Monterat själva?

Funderar och funderar hur vi ska göra...
Fördelen är ju att det är klart, bara att flytta in...

Hur har ni då gjort, valt bort hela köket eller tagit standardköket?

Tell me :-*

/Gammelmormor
 
Tagit bort det tråkiga standardköket, köpt eget Ikeakök som jag monterat själ. Köket är nog värt att lägga ner lite extra energi på....tyckte vi.

Kristoffer
 
Även vi har valt bort de tråkiga standardköket.
Valde ett myresjökök som kostar oss ca 110 000 inkl. husqvarnas vitvaror (rostfri).
Och sen får vi tillbax hela 17 500 från älvsbyhus inkl. vitvaror ;D
 
Kosmos skrev:
Tagit bort det tråkiga standardköket, köpt eget Ikeakök som jag monterat själ. Köket är nog värt att lägga ner lite extra energi på....tyckte vi.

Kristoffer
Jädrans snyggt kök :surprised:
Valde ni bort köket då med avdrag eller tog ni standardköket och sålde det?

Vill du dela med dig om priset?

/Gammelmormor
 
Hejs!
Vi har valt spårfrästa gröna luckor á la Ä-hus. Kostade drygt 7000:- och jag tror det blir jättefint. Man kan ju byta om sisådär 10 år när allt börjar bli uttjatat. När vi flyttar in är ju allt nytt ändå. Som sagt, det är bara att flytta in. . .

Vårt hus kommer nästa onsdag! Å va kul det ska bli!

Lycka till!

/Ulle-Bella.
;)
 
Lyfter en gammal tråd för jag har en fråga angående detta ämne... :D

Kan man få köket omonterat från fabriken, eller måste man skruva ner det och sätta upp sitt egna?

Och när får man lova att sätt upp det egna? Måste man vänta tills efter slutbesiktningen?
 
Skulle ett kök från IKEA vara mindre "tråkigt" än ett kök från Älvsbyhus??
 
Ostni:

Jag har sett kök från båda ovanstående och ja, visst kan ett IKEA kök vara betydligt snyggare än Ä-byhus!
 
"Skulle ett kök från IKEA vara mindre "tråkigt" än ett kök från Älvsbyhus??"

Skojjar du?? Måste bara fråga?, Ikea`s kök bjuder ju på helt andra lösningar vad gäller utseende och skåpsinredningar, man gör sitt eget kök precis så "exclusivt" som man vill ha det.
Älvsbyhus har ju sitt "take it or leave it" kök som inte är speciellt upphetsande, och håller typ lägenhetsstandard som jag inte tycker hör hemma i ett nytt hus, man kan ju visserligen fräscha upp det lite med nya luckor för horribla tillvalspriser men du sitter ju där med den menlösa och omoderna skåpsinredningen m.m.
MEN det är min åsikt ;)

Mvh Kristoffer
 
Vad är det då som är så stor skilnad mellan Ä-hus kök och IKEAs som motiverar att man väljer att få 17000:- i handen i utbyte mot ett komplett kök, vitvaror samt arbetskostnaden?
Det är väl inte bara köket som har lägenhetsstandard (som någon skrev), hela huset har ju lägenhetsstandard, så varför bara byta ut köket? Är det inte bättre att välja en annan husleverantör istället?

 
ostni skrev:
Är det inte bättre att välja en annan husleverantör istället?
Vi väljer Älvsbyhus pga priset. Man får ett nyckelfärdigt hus för en relativt "liten" peng.
Samma hus i våra trakter begagnat (byggt på 80-90-talet går runt 2,2 mljkr. Här får vi ett nyckelfärdigt hus med garage, och en hel del tillval för under 1,5 mljkr.

Vi nöjer oss med vita spårade luckor ett tag framöver i alla fall.
 
För det första så behöll vi köket och sålde det sedan ihop med spis och fläkt, vi använder oss fortfarande av Ä-hus Kyl/Frys samt diskmaskin så mer än 17000:- har vi tjänat samt att vi köpte vårat Ikea kök i Polen.
Hela huset har inte lägenhetsstandard samt genom att man byter ut köket så höjer man hela huset`s standard rejält.
Nä det är inte bättre att välja en annan leverantör, säkert har det med att göra att jag gjort detta själv har ju inte hyrt in nån för att sätta mitt kök, sätta in spotlights, byta ut taklister, bytat ut garderoberna samt egna tapeter i nå´t rum.
Skulle jag köpt ett hus med lika standard som nu (ungefär) hade jag ju inte hamnat på en totalkostnad av 1400000:- som vi gjort nu.
Men det handlar mycket om hur mycket man KAN eller HINNER göra själv.
 
Kosmos: Vad jag kommer ihåg var ert kökt inte uppsatt när vi var där eller? Monterade du ner det själv eller du sa till dom på fabriken att inte montera det?
När fick du komma till att montera ditt egna kök?
 
Köket satt där när huset kom men blev nermonterat redan andra monteringsdagen då det var snickarna som köpte vårat kök så monterade dom ner det oxå :cool:

Vi kom inte iväg till Polen för att köpa köket förrän dagen efter slutbesiktningen så jag vet inte hur dom hade ställt sig till det, tror dock inte att det hade vart nå`t problem med våra snickare dom verkade redan då anse att huset var mitt så jag kunde göra lite som jag ville, jag började ju redan första dagen att sätta in spotlightsen i taket.


Mvh. Kristoffer
 
Vi valde bort HTH-köket till förmån för ett kök från en lokal firma, TLV Kök, där min sambo jobbar. Köket har mer eller mindre samma utformning som HTH-köket som skulle följt med, men standarden har lyfts upp "lite", tex. så är det sån där "karuseller" i hörnen, lådorna är dämpade, andra luckor och en annan modell på bänkskivan mm. Däremot behåller vi Eksjöhus utbud av vitvaror, iaf som det ser ut i dagsläget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.