Jag kan bara hålla med kimpo, finns det ingen golvbrun så borde man inte behöva ha något tättskikt. För om det har att göra med vattenrören och avloppet som finns på toaletten så skulle man ju behöva ha tättskikt i köket också, för där har man ju vatten och diskmaskin och avlopp men där behöver man inget tättskikt.

Vad är det som gör att man måste ha det i en toalett men inte i köket?
 
Redigerat:
Gladh skrev:
Jag kan bara håla med kimpo, finns det ingen golvbrun så borde man inte behöva ha något tättskikt. För om det har att göra med vattenrören och avloppet som finns på toaletten så skulle man ju behöva ha tättskikt i köket också, för där har man ju vatten och diskmaskin och avlopp men där behöver man inget tättskikt.

Vad är det som gör att man måste ha det i en toalett men inte i köket?
Lugn, det kommer snart krav på tätskikt även i kök. Förstår helt ärligt inte att det inte är det redan. Med tanke på att det i de flesta nya kök kopplas vatten till kylskåp och inbyggda kaffekokare ser jag risken för läckage och skador i kök större än på toaletter.
 
Gladh skrev:
Jag kan bara håla med kimpo, finns det ingen golvbrun så borde man inte behöva ha något tättskikt. För om det har att göra med vattenrören och avloppet som finns på toaletten så skulle man ju behöva ha tättskikt i köket också, för där har man ju vatten och diskmaskin och avlopp men där behöver man inget tättskikt.

Vad är det som gör att man måste ha det i en toalett men inte i köket?
Förstår hur du tänker till viss del,
men till saken hör att det finns branschregler för hur det ska se ut i ett kök också. ;)

http://sakervatten.se/index.php3?use=publisher&id=1254

Det står följande i reglerna...

"Diskmaskinen och andra vattenanslutna apparater bör vara uppställd på vattentätt underlag.
Helst bör det vara vattentätt underlag under både diskbänk och diskmaskin."

När vi monterar köksinredningar idag ställs det krav från bl.a köksleverantörerna på att vi ska se till så det blir vattentätt inne i vaskskåpen för att ev. läckage ska upptäckas genom att det rinner fram och ut ur skåpen.
Det får alltså inte kunna läcka i ett vaskskåp så det rinner ner under skåpet och ut under golv.

Under diskmaskin, kyl/frys läggs avrinningsplan i plast för att man ska upptäcka ev. läckage.

I nybygge tror jag faktiskt att det helsvetsas en plastmatta här under alterativt vet jag vissa som kör med tätskikt.
Hemma hos folk är det ibland svårt att få det riktigt tätt under vaskskåpet runt rören och då väljer man att lägga "tätskiktet" inne i skåpet.

Poängen är ju att det inte ska kunna stå och läcka ner och rinna ut under golvet.
 
Redigerat:
Man behöver bara fuktspärra golvet inte väggarna.
 
helenaa5 skrev:
Man behöver bara fuktspärra golvet inte väggarna.
Vad hände här då... :rolleyes:

En fyra år gammal tråd lyckas komma upp till ytan med ett inlägg som jag inte förstår.

Hhmmm... :blushing:
 
O
Du vet väl att SM i att väcka liv i gamla trådar börjar snart!:D
 
  • Gilla
Ardexsmitten och 1 till
  • Laddar…
Hur gick det i bump-SM? :)
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Vad hände här då... :rolleyes:

En fyra år gammal tråd lyckas komma upp till ytan med ett inlägg som jag inte förstår.

Hhmmm... :blushing:
Hm... Man borde kanske läsa årtalet innan man börjar läsa inläggen... Jag plöjde igenom hela tråden innan jag fattade att den var asgammal ����
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.