I de nya föreskrifterna omfattas alla grupper i badrummet av krav på jordfelsbrytare, om jag inte minns fel.
 
  • Gilla
Teddybjörne
  • Laddar…
puttrix skrev:
Kolla även så att det finns en ledig(eller reserverad) säkring i centralen för tvättmaskinen.
Berätta allt detta för elfirman du ringer till. Dvs att du har en anslutningsdosa med dragavlastning med dragtråd i ca 3 meter från central samt ledig säkring.
Detta kan man betrakta som ett "snabbjobb"
Det finns lediga platser i centralen så det är lugnt. Jag har i alla fall ordnat/håller på att fixa med en elektriker som ska fixa jobbet åt mig.
 
  • Gilla
Road on och 2 till
  • Laddar…
Rikard Ågren skrev:
I de nya föreskrifterna omfattas alla grupper i badrummet av krav på jordfelsbrytare, om jag inte minns fel.
Ja där ser man, men det gäller väl bara vid nybyggnation eller totalrenovering av badrummet ( te x stambyte), även hört rykten om att en separat jordledare ska dras IN i badrum för att jorda utanpåliggande vattenrör.

Kan ju aldrig tänka mig att man tvunget ska dit med en jordfelsbrytare bara man ska dit å byta ut en tvättmaskin hos kunden.
 
Om man installerar ett nytt VU i badrum/kök eller utomhus så SKALL jordfelsbrytare skydda det nya uttaget. Om man sätter JFB på hela centralen eller bara på den gruppen spelar ingen roll, regelmässigt.
 
  • Gilla
Teddybjörne
  • Laddar…
Nu gällde det väl iofs inte ett uttag utan en fast inatallerad maski i en anslutningsdosa. precis som El-danne säger så verkar det inte rimligt att det skulle finnas krav på att sätta en jordfelsbrytare bara för att man byter maskin i ansluitninsdosan. Väggutag däremot får överhuvudtaget inte finnas i ett badruim om dte saknas jordfelsbrytare. Speöar inge nroll hur gammalt det är.
 
  • Gilla
Teddybjörne
  • Laddar…
Hej,
Fortsätter lite på denna tråd.

Planerar att bygga om i det lilla badrummet.
Det befintliga badkaret ska ut och ersättas med dusch och tvättpelare.

Elen till tvättmaskin och tumlare hamnar snyggt högt upp på väggen i zon 3.

Men om en tid någon skulle få för sig att ställa tillbaka badkaret hamnar elen i zon 1. Ska den som ställer in badkaret känna till elreglerna?

Eller ska man beställa en kopplingsplint istället för ett uttag?

Jordfelsbrytare finns för hela huset
 
Redigerat:
Folk kan ju få för sig att spola vatten på VU i vardagsrummet också. Planera du ditt badrum med utgångspunkt i föreskrifterna så ska nog allt gå bra.
 
Hej!
Jag undrar bara, i vilken zon hamnar tvättmaskinen? Som du kanske känner till finns ju inte zon 3 i den nya reglerna... Har du inget kar runt duschplatsen så har du zon 1 120cm runt duschhuvudet...
 
Oups,
Maskinen har IPx4 (triangel runt droppe), vilket jag kollade mot de gamla föreskrifterna.
 
ja, men tvättmaskin är inte med över upptagna godkännda saker att ha i zon 1... såvida inte fabrikanten anger detta. men det har jag svårt att tro.
Även om uttaget hamnar utanför zon 1 så installerar jag aldrig detta om jag vet att syftet är en tvättmaskin. Då kräver jag alltid en fast skiljevägg och ett uppsammlingskar runt duschen. Inte bara ett löst drapperi mellan dusch och tvättmaskin.
 
OK, man får skaffa någon typ av duschhörna med glasdörrar. Hörnan ska ha en fastlimmad list i golvet. Det bör gå att likställas med uppsamlinskar.

Dessutom är platsen bara tillfällig, maskinerna ska stå där när tvättstugan renoveras.

Det gäller att renovera i rätt ordning...
 
Om Du är elektriker bör Du genast tala med Din arbetsgivare . Har du inte ens så grundläggande kunskap bör
Du gå på utbildning omgående, Du hade knappt fått titta på när arbete utförs på vår firma.
El ska utföras av personer med kunskap och utbildning ! Jordfelsbrytare räddar många liv !
 
  • Gilla
Teddybjörne
  • Laddar…
Elinstallatör 2 skrev:
...
Innan du svarar på någon tråd så är det bra om du kollar hur gamla trådarna är, denna tråden är nästan sex (6) år gammal.
 
Vid snabb blick på bilden ser jag åtskilliga fel. Det sitter inte på rätt höjd enligt standarden. Det är vridet . Det är fastsatt med 2 självborrande skruv (i gips) Tveksamt om Du tagit hänsyn till fuktskyddet . Om kabel till tvättmaskin
klipps av upphör fabrikantens EU godkännande och garanti. Det finns rätt omfattande regler om elinstallation i badrum. Tex indelning av Zoner , vägg och golvresistans , potentialutjämning installationskontroll mm.
Du har inte ens rätt att dra slangen från centralen. Utan behörighet. Läs på Elsäkerhetsverkets hemsida om regler.
Om Ditt badrum ruttnar eller läcker är ju tråkigt , men el är livsfarligt om man inte har kunskaper och utbildning.
Anlita en elinstallatör med kunskaper och erfarenhet när det gäller el ! Konstigt att alla anser sig behärska och ha
kunskaper om El . Det värsta är att Folk inte begriper att de inte förstår. Att det fungerar är inte samma som det
håller god elsäkerhets standard..
 
Trevligt med nytt kunnigt folk på forumet, välkommen. Det finns många trådar att bidra med kunskap i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.