Hej Johan

Innebär detta att Viking B16 är utrustad med 2 st olika sensorer:
* Nr1 som stoppas i ett av pannans dykrör: Känner av panntemperatur
* Nr2 som kan användas för att monteras i tank

Är alla B16 utrustade på detta sätt?

För hur annars kopplas brännaren till överhettningsskyddet?
Det som sitter där idag är ju en mekanisk variant...

Rökgastermostaten är idag kopplad på sådan sätt som det föreskrivs,
alltså genom att montera givaren dikt mot skorstens anslutningen direkt i närheten
av pannan. Det slår till laddningen på önskat värde..

Så brännaren tvär stannar när 90 grader uppnås alltså,
så om jag förstår det rätt så slutar både fläkt och matning tvärt!
Brinner de kvarstående pelletsen ut av sig själv eller?

Mvh
Acke
 
Sladdar och termostater fram och tillbaka är fullständigt meningslöst att diskutera i nuläget vad gäller den här tråden.

Alla brännare har olika givare som medföljer, eller inte medföljer och var de ska sitta eller anslutas. Det skiljer dessutom på hur och var det elektriska ska kopplas in, beroende på vilken brännare du väljer.

Så köp först och ta reda på inkopplingar sedan.
 
Redigerat:
Hur pannan agerar vid överhettning variera också beroende på vilken du köper. Vanligtvis ska du aldrig uppnå överhettning så det är inget att fundera på.

Det vanligaste är antagligen att brännaren slutar mata pellets och enbart blåser med fläkten tills den inte registrerar någon låga längre.
 
Hej Danne

Jag kan inte riktigt gå på din linje att handla först och upptäcka sen:p

Jag vill säkerställa funktionen innan jag handlar denna B16,
eftersom jag har tank så ska jag koppla in mig på den varför alla dessa frågor..

Mvh
Acke
 
Har du kikat i manualen? Den borde ju finnas på hemsidan..
pellets.info är också fortfarande ett hett tips ;)
 
Jupp, jag har kollat efter ALLT som har med B16 och göra med jag måste säga att det
finns urusel informationshållning kring brännare....:blushing:

Jag hittar inget om manual, hittade en installationsfolder som gick ut på att byta en oljebrännare mot en pelletsbrännare men THAT´s IT.

Ingen info HUR man går tillväga med inkoppling eller liknande på nätet.

Mvh
Acke
 
Kör man enbart pellets kan man sätta tempgivaren för start stopp långt ner, kanske under mitten. Kör man pellets som stöd för tex vedeldning eller har solpaneler på sommaren sätter man den högre. Överhettningsskyddet bör sitta på pannan så att inget kan hindra dess funktion.

Du kan kolla hur man installerar en oljebrännare, en pelletsbrännare är samma sak fast man kan inte köra pellets i dieselbilen. ;)
 
Jaha, då vart man med pelletsbrännare B16 d^_^bd^_^b

Jag var och hämtade den igår och höll på till midnatt med installeringen men vart ej
klar så idag vart det några timmar, tyvärr såpass att det vart mörkt och hann inte
justera in riktigt baserat på rökfärgen..

Fick dra på effekten rejält baserat på temperaturen i pannan och och laddomaten,
i början så låg jag på runt 30 grader och ca 100 grader rökgas men nu har jag lagt mig på ca 85grader och ca 160 grader rökgas vilket känns OK men det blir väll mer justerat imorgon.

Återkommer med bilder hur det vart i pannrummet.

Mvh
Acke
 
Tänkte uppdatera lite vad som har hänt:

Brännaren monterades och provkördes som sagt men inställning vart inte det bästa så efter injustering så verkar den fungera bra.

Dock så fick jag åka och uppdatera min PLC för den var en tidig version och jag fick den nyaste nu vilket ska hjälpa till att snabba på uppstarten.

Brännaren är nu inställd på ca 17 Kw och brinner i ca 2-3 timmar åt gången beroende på väderlek och det på en tank på 500 Liter.

Har testat att köra mot 1000 L men fick tipset att bara köra mot 500 L för att minska förlusterna..

Jag har också byggt om mitt förråd så den ser ut som en pyramid i botten och det verkar funka fint, får i ca 13 säckar åt gången men kör bara 10 nu,
får se vad förbrukningen vart när förrådet är "tomt"..

Mvh
Acke
 
17 kW är lämpligt att köra brännaren på till en gjutjärnspanna på 35 kW :)
Vart satt du tempgivaren på tanken el har brännaren 2 st givare en för botten o en i toppen??

Har den en givare kan man sätta den ca 30 cm från toppen på tanken, Så kör jag mot min 500 l tank o starttempen kör jag 47° o stopp när tanken når 79°..
Med brännaren på 16 kW tar det ca 1 tim 20 min att ladda hela tanken 32° utan uttag..
Det är som sagt inte lätt att justera in en brännare utan instrument men lättast är att då du får det hyfsat o hittat rätt effekt på brännaren sänka fläkten tills det börjar bli riktigt mörkgrått/svart i pannan o sedan öka fläkten lite, Lätt gjort annars att man kör med för mycket luftöverskott med sämre verkningsgrad..
Med rätt justerad brännare ska du få nära 90% verkningsgrad i din anläggning med den rökgastempen..;)
 
Hej

Jag har bara en tempsensor och den är placerad ca (Som du nämner) 30 cm ovanifrån neråt i ett färdigt dykrör, detta verkar fungera bra..
Brännaren går igång vid 59 grader och stänger av vid 81 grader,
och detta på en 500 literstank.
Jag har en förbrukning på ca 1,5 säck per dag när det var kallast (mellan 15 - 18)
och det innebär ca 120 kw per dag med ett genomsnitt på 5 kw/h på ett hus från 1928...

Det jag har en fundering kring är ju detta med förluster mot att elda mot en acktank
istället för direkt eldning, jag menar att jag har idag 3 st 500 literstankar som är original isolerade vilket ör nog inte på något sätt extremt bra så den tappar nog bra många procent om dagen i läckage. Samtidigt så tar det ca 30 min minst att få upp pannan i ~85 grader så laddomaten går igång och börjar ladda tankarna.

Skruven är inställd på att ladda ca 3.6 kg/h vilket är alltså ca 17 Kw och brännaren startar runt 3 ggr per dag vilket innbär att dagsförbrukning av pellets vid enbart uppvärmning av pannan är ca 3.5 kg pellets och under en vecka så är det ca 25 kg
pellets och ca 100 kg per månad!! Detta är alltså värme som går helt till spillo för när tempen sjunker till under 80 grader ¨så laddar inte laddomaten längre och då pyser detta värme rätt ut genom skorstenen.

Så frågan blir ifall man eldar mot 1000liters tank som är i befintligt skick om förlusterna skulle överväga mängden pellets som går åt att värma upp pannan?
Om pannan skulle bara gå 2 ggr per dag så skulle man spara 50 kg i månaden och räknar man under november till februari så är det 200 kg pellets som är besparingen vilket är ca 500 kr..

Mvh
Acke
 
tdacke skrev:
Dock så fick jag åka och uppdatera min PLC för den var en tidig version och jag fick den nyaste nu vilket ska hjälpa till att snabba på uppstarten.
Intressant! Kanske vore något för svärfarsan som har en sån brännare. Han är mer intresserad av älgjakten än värme så han behöver knuffas på lite för att hänga med.

På vilket sätt blev brännarprogrammet bättre. Fanns det någon versionsbeteckning?
Hans program är nog 3 år gammalt men det går utan några problem.
 
Testa gärna med att köra hela volymen så ser du vilket som är effektivast, Allt går iof inte till spillo via skorsten då endel är stråningsvärme från pannan vilket blir desamma som om de kommer från tanken men en pellets brännare är ju ineffektivast vid start/stopp så testa gärna o försök olla vilket som blir effektivast..

Skriv gärna hur resultatet blir..
 
Jag har lite uppdatering:

Jag har idag fått in justeringen på brännaren hyffsat bra faktiskt,
har en rökgastemp på ca 100 grader vilket är OK.
Jag tar och sotar ur pannan engång i veckan MEN där har jag ett
frågetecken: Jag får en väldigt fint sot som är TURKOS som
lägger sig runt hela pannan invändigt. Ser lite märkligt ut
men inga som helst problem att putsa rent utan det är ju just färgen som
är lite mysko. Annars så brukar jag damsuga ur allt efter skrapning
och lossa bakre luckan på skorstenen och damsuga även där.

Jag förbrukar ca 37 kg pellets per dag inkl. vv vilket jag inte vet om det är mycket
eller inte då det är första vintern i huset och första pelletsbrännaren någonsin
i huset. Huset är ju på 110m2 och från 1929.

Kommer att testa med att elda upp alla tankar och se hur det blir MEN vilket
fall så kommer jag i sommar att bygga om tankarna till en och samma "Hus"
och sedan isolera ALLA rören till de så man minskar förlusterna.

Skulle vara bra att hitta någon bra lösning till att inte tappa ALL värme efter eldningen i pannan utan att kunna nyttja det med så verkningsgraden ökar..?

Mvh
Acke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.