hejsan...

saken är som så me att ibland kanske man ändå vill ha det dära huset även om man får göra en hel del.
det handlar om läget, skolor,idrottshallar, butiker, tomten, hörntomt, plan tomt, utbyggnads möjligheter, grannar ja m.m.m.
får man allt detta skall man slå till tycker jag.
jag tänker inte bosätta mig i skogen å blir tvungen att köra kidsen så fort dom skall träna, skola, kompisar m.m å ända grannen är älgen, fast huset e bra... nänä.

detta är en prioriteringsfråga, vad söker man, vill göra, har råd, har tid, ork, kunskap,enandra hälft som e bra, idtrottar man å har tidlr andra hobbies å har man barn så tycker jag att en omfattande renovering skall man ej ta.
i mitt fall hade vi ej barn förräns vi gjorde entreplanet, men då va den stora biten redan kjlar.
i vårt fall är hela byggnadtionen så fruktansvärt välplanerad i minsta detalj, visst många saker får man lösa under resans gång men totalt sätt planerad.

ärlig som man är så kommer iaf inte jag att göra en sån här renovering till, detta ÄR stort å skall jag vara ärlig så är man dum i skallen att göra som jag gjort egentligen.
detta va en prövning å den lyckades å vi bor billigt.
totalsumman för detta hus å tomt, dubbelgarage med övervåning på 21 m2, friggebod, nydränerat, bervärme m.m.m är 1480000 kr för allt inkl husköpet.

alltså- ett sådant hät hus på 290 m2 nytt får du ej för dessa pengar samt en sådan trädgård m.m därför valet att renovera.

nästa hus jag kommer ge mig på blir ett 150m2 enplanshus med stort dubbelgarage NYTT!:D

hoppas jag fick skrevet något bra här nu?

mvh
estwing
 
Redigerat:
Jag har ju gjort en liknande renovering som estwing, + en till i nuvarande huset där jag gjorde grunden/dräneringen/dagvatten/vatten-avlopp å nytt tak, å badrum å kök å resten :)
Jag tycker att Du, estwing fick skrevet väldigt bra, det är ju så där det är :p och jag kommer ALDRIG att göra det igen ja också, även om det har varit värt slitet, men nu räcker det.
Nästa hus har ett dubbelgarage på minst 64 m2 (8x8 m alltså) :wow: för nu är det bilhobbyns tur :cool:
 
Ja man beundrar er verkligen! :)

Skulle aldrig ens våga, är helt säker på att bli med på tv då!
 
cederbusch skrev:
Ja man beundrar er verkligen! :)

Skulle aldrig ens våga, är helt säker på att bli med på tv då!
Våga? gränsen mellan mod och dumhet kan vara svår att se ibland :D
me på tv? Det tror jag däremot inte, det är enkelt i teorin gör en sak i taget även om Du river hela kåken. Det är viktigt att göra klart grejer så man får den där häftiga känslan av att ha gjort färdigt nåt :wow:
OCH även om man gör i princip ALLT själv så måste man veta när man ska ta in hjälp.
Dom som får träffa arga-Anders gör allt på en gång utan att göra klart nåt + att dom dessutom gör provisoriska lösningar på el och V/A utan att kunna skilja på ström och vatten :rolleyes:
 
D
Hej alla,,, en väldig konstig fråga till er alla , och estwing, jan-Å osv,,

ni som prata om era renoverings projekt,,, gjorda och pågående projekt och framtida projekt,,,, hur ofta byter ni hus egentligen???.. bor ni ett par år och byter till en annan hus eller??, ni är väll inte 80 år ni allihoppa för då kan ni har hunnit haft några hus, men jag antar att ni är vuxen och är mellan 30-45 nåt sånt, har ni då redan hunnit byta några hus redan???,,, ehehe och jag som inte ens har ägt min första bil än , tycker väldig synd om mig som aldrig har det som de andra ha,....

och om jag får fråga er alla igen, ni som är lite erfarna, dagens nybyggda hus kosta mellan 2,5 till 3 miljon eller kanske 3,5 milj till ooch med, vem är det som verkligen har råd med ett sånt lån, är det riktad mot egenföretagare med bra intäkter, eller de där konsult personal som får höga lön, eller doktor??,,, kan nån gå in och berätta för mig hur en vanlig människa med en normalt standard lön ha för möjligheter att äga hus, vilken låne belopp är lämplig, och ni som har lån, kan ni gå in och berätta hur era lån ser ut och hur er månads lön används,, bara resonera lite kring detta frågan,,, om det inte är allför privata grejer,,

och till Estwing,,,

DU som har en 290 kvm hus, utan nåra barn, kanske 1 nu tror jag, hus kommer det sig att du ska ha en sånt stor hus, är inte det jobbigt att städa??, vist är det kul med stora ytor att vistas i, men 290 kvm är väldig väldig stor för en normal familj med barn, i ditt fall bara 1 barn,, är inte dyrt med uppfärmning, städning, spöka det i ditt hus ehehhe jag vill själv ha en 2 planare men det är nogg skit dyrt med sånt va??+, har hört att det är billigare att bygga 2 planare jämför med 1 plans hus då 1 plans kosta grunden så mycket, i allafall är 1,5 plan billigare,,, estwing vilken är det billigaste om man vill ha ca 180 kvm ,, är det 2 plan då??

ha det bra allihoppa...
 
Redigerat:
Jag förstår att du har många funderingar :) Angående lån på 3-5 miljoner så fattar inte jag heller hur folk har råd med normala löner. Klart att pengarna räcker (i alla fall med nuvarande ränta) men man vill ju ha lite över till annat också :D

Nu vet jag inte var du bor men mitt tips är att inte förvänta dig ditt drömhus redan från första början. Försök hitta ett billigare hus som kanske behöver renoveras lite (men inget jätteprojekt) och bo där några år. Då hinner då dels känna hur det är att bo i hus med allt vad det innebär och dels spara ihop lite mer pengar eller lägga pengarna på att renovera upp ditt hus lite.

Om du inte måste bo i direkt närhet till storstäderna så finns det många fina hus till rimliga pengar. Härikring finns det hus som är fina för 1-1,5 miljoner.
 
Nä, det finns nog ingen normallöntagande familj som går in och tar 5 miljoner som första bolån precis. Jag blev över 40 år innan jag fick råd att köpa villa (med ca 2,5 miljoner lån, på två personers inkomster). Då har man gått den långa vägen från en liten bostadsrätt som en gång i tiden kostade 375 000, som sedan såldes med god vinst vilket gav oss råd att skaffa en 4:a bostadsrätt, som nu har sålts och gav oss råd att låna till villa. Visserligen ett renoveringsobjekt, mer har man inte råd med i mina trakter.
 
Ang lån så är det vanligt med amorteringsfritt i storstadsområdena, men man blir ändå tvungen att lasta in en stor del av inkomsten i boendet tyvärr.
Annars gör man som b8q, byter upp sej successivt, börjar med det man har råd med som renoveras och säljs med vinst osv. osv.
Vår historia i korthet:
Köpte (1984) gruvtorp ca 80 m2 byggår 1878 som byggdes om-ut-till + garage allt byggt i lösvirke efter egen ritning med hjälp av far å svärfar å 2 svågrar, sålde med hyfsad vinst 1994.
Köpte (1994) suterränghus ca 260 m2 byggår 1968 utanför U-a, renoverade källaren + böt panna (ved-olja-el + acctank som eldades med ved) la golvvärme + ytskikt övervåning, sålde med rejäl vinst 1999.
Köpte bostadsrätt "inne i stan" som totalrenoverades målade-tapetserade väggar/tak, la parkettgolv i hela lgh, böt alla vitvaror inkl spis/ugn, målade skåpluckor böt handtag, sålde med än mer vinst 2002.
Köpte (2002) enplan med källare byggt 1964 i blåbetong, dramatiskt renoveringsbehov i hela huset med friskrivningsklausul, det enda användbara i hela huset var ftx-anläggningen installerad -86. (Fördelen var att det var 3 familjer till på visningen mot normala 40 och priset låg en halv mille under normalpris i området, värdet har ökat med minst det dubbla sen dess:cool:) Där bor vi kvar, har bytt ut ALLT i hela huset utom fönsterna som "bara" kittats- och målats om samt ytterdörren som ska bytas när trappen byggs in. Har ett badrum kvar att renovera inne också annars e de klart (ja klart blir det ju aldrig förstås men Ni fattar ;))
E 52 å ett halvt år gammal, roade mej med att renovera gamla jänkebilar innan jag köpte hus, nåt ska man ju göra när man inte jobbar också förutom att träna båda sönernas innebandylag under en 10-års period.:p
 
Jag är 30 men känner mig inte så vuxen. :D

Tyvärr har jag helt missat bostadsmarknaden, dvs köpa b-rätter och sälja med vinst. Skyller på föräldrarna som aldrig talade om att man kan göra så. :mad:

Så jag mina köp har gjorts med lån och med sparade medel. Inga smaskiga arv eller rik fru heller. Första huset, eller stugan ska jag nog säga, köpte vi maj 2008. Runt 400kkr kostade den. Och vi sålde den inte med vinst när man drar bort utläggen för vissa renoveringar. Däremot har vi bott där otroligt billigt och har nu köpt det andra huset utanför stan till en ok peng. Finanserat med lån. Men vi har kunnat stoppa undan såpass mkt att vi nu kan renovera ganska mkt utan att ta lån eller vänta på mer inkomster. Det känns ju bra. Vi har ganska normala löner båda två. Kommer ha lån på knappt 1,5 miljoner. Och mer vill jag inte ha. Kommer nog att avamortera ganska snabbt också.

Men då ska man veta att vi lever inga lyxliv. Vi spenderar faktiskt väldigt lite pengar på konsumtion. Det är både ett medvetet val (hållbar konsumtion) men också för att vi helt enkelt inte har behov av fler eller bättre prylar och annat skit som kapitalisterna vill hävda att vi behöver. Och vi bor inte och kommer inte att bo i överflöd, inget supermodernt och perfekt på något sätt. Men tillräckligt bra för att alla våra behov ska vara uppfyllda.

Du, dvd1234, måste nog fundera över vad DU anser är normal standard och hur DINA behov ser ut. För ska du bo som man gör i diverse inredningstidningar så måste du renovera många år, ha lön över det normala eller ta mastodontlån. Så enkelt är det.
 
Angående detta med att byta bostad, det är ingen "klipp vara" det huset man bor i. Det är ju ruskigt jobbigt att flytta och har man familj och barn så är det att dra upp med rötterna. Därav kanske det ser ut som att bostadskarriär bara är att köpa och sälja, men för de aldra flesta så är det inte på det viset.
 
dvd1234 skrev:
Hej alla,,, en väldig konstig fråga till er alla , och estwing, jan-Å osv,,

ni som prata om era renoverings projekt,,, gjorda och pågående projekt och framtida projekt,,,, hur ofta byter ni hus egentligen???.. bor ni ett par år och byter till en annan hus eller??, ni är väll inte 80 år ni allihoppa för då kan ni har hunnit haft några hus, men jag antar att ni är vuxen och är mellan 30-45 nåt sånt, har ni då redan hunnit byta några hus redan???,,, ehehe och jag som inte ens har ägt min första bil än , tycker väldig synd om mig som aldrig har det som de andra ha,....

och om jag får fråga er alla igen, ni som är lite erfarna, dagens nybyggda hus kosta mellan 2,5 till 3 miljon eller kanske 3,5 milj till ooch med, vem är det som verkligen har råd med ett sånt lån, är det riktad mot egenföretagare med bra intäkter, eller de där konsult personal som får höga lön, eller doktor??,,, kan nån gå in och berätta för mig hur en vanlig människa med en normalt standard lön ha för möjligheter att äga hus, vilken låne belopp är lämplig, och ni som har lån, kan ni gå in och berätta hur era lån ser ut och hur er månads lön används,, bara resonera lite kring detta frågan,,, om det inte är allför privata grejer,,

och till Estwing,,,

DU som har en 290 kvm hus, utan nåra barn, kanske 1 nu tror jag, hus kommer det sig att du ska ha en sånt stor hus, är inte det jobbigt att städa??, vist är det kul med stora ytor att vistas i, men 290 kvm är väldig väldig stor för en normal familj med barn, i ditt fall bara 1 barn,, är inte dyrt med uppfärmning, städning, spöka det i ditt hus ehehhe jag vill själv ha en 2 planare men det är nogg skit dyrt med sånt va??+, har hört att det är billigare att bygga 2 planare jämför med 1 plans hus då 1 plans kosta grunden så mycket, i allafall är 1,5 plan billigare,,, estwing vilken är det billigaste om man vill ha ca 180 kvm ,, är det 2 plan då??

ha det bra allihoppa...
tack jan-å, då fick jag fram nåt i texten iaf.
jag säger som jag gör till alla, när man köper ett hus vare sig 10 år gammalt lr mer BÖRJA INTE RENOVERA Å SLÅ NER VÄGGAR DIREKT) bo in ER först.
detta är så viktigt.
jag lovar er att man hinner ändra sig 100ggr innan man börjar samt man ändrar sig under tiden me.

varför jag har så stort hus så betyder inte det att jag har 14 rum å kök här.
jag byggde min drömkåk, allt som fattades va en liten ladugård me .
nu har vi vår herrgård nybyggd å klar.
vi har ett stort biorum på 35 m2
stort badrum på 14 m2 i källare me spa, en stor tvättstuga samt pannrum.
entreplanet är ett stort kök för här är man mest av allt, stort vardagsrum i etage.
en gästtoa samt kontor.

övervåningen har ett stort allrum i mitten med biokänsla med ryggåstak på 4,7 m, 2 barnrum, vårt sovrum som är stort med stor klädkammare samt bio i rummet.
sen ett mindre badrum till.

jag älskar stora ytor inte en massa långa korridorer med dörrar å skrymslen.
detta har jag prioriterat bort å tänkt till.

jag har en snickarlön å den som ni vet är ej bra samt sambon jobbar på dagis å den är skitdålig.

jag e 34 år nu ugh.... å köpte huset när jag va 24 år.
jag satte en 10 års period å jag klarade detta precis.
under resans gång hade jag många delmål.
jag började inte överallt som många gör, dom börjar i ett rum kör fast lite å tycker det är tråkigt, börjar riva ett badrum m.m å vips-magsår å pang i väggen.q(;^;)p
dessa personer SKALL söka bygghjälp.

att bygga 2 plan lr 180m2 ?
ja 2 plan betyder mer tomt över än 180m2 samt jag tycker man får en mer avskilld yta på övervåningen.
enplans e mer praktiskt men det bövs mer tomt för att utföra.
man slipper trappor m.m å det är detta jag vill slippa när jag säljer senar.

detta är mitt första hus å bodde i hyresrätt innan(takvåning på 65 m2) i 2 år.
huset låg bara 200 m från lgh å läste att husvisning var idag(10 år sen).
vi gick å kikade å jag gapskrattade när jag såg det. fan va fult. men vi gick på visningen.
jag såg en möjlighet direkt, tomten läget m.m
utpriset 7900000. la bud på 590000 för sköj skull.
10 bud kom å vi va lägst. vi la 805000 då va vi 2 kvar.
buden va 1K hela tiden tills vi kom till 825000 då höjde vi 5k.
då fick vi det, visade sig att detta va min polare som bjöd haha.
besiktningsman kallades in,
jag påpekade att taket sakll läggas om samt dräneras.
vi la fram att 100000 va tvungt att läggas ut.
säljaren gick me på 50000 å totalpriset på kåken blev 780000 kr.

så gick detta till lite snabbt.

en dränering gick på direkt
summa 10900 kr.
polaren va maskinförare å körde å jag gjorde jobbet.

sen byggdes ett 56m2 dubbelgarage med 21 m2 övervåning.
här skulle jag kunna ha mina verktyg samt måla matrialm.m. summa 46000 kr.
efter detta gjordes tomten totalt om, ni skulle bara se bilderna på denna tomt å vad vi har gjort här, tänk er att man körde runt huset å ner i garaget i huset.
nu allt återfyllt å ja när man ser dessa bilderna är det typ samma bilder när man rev huset om ni förstår.
en 11 m2 friggebod byggdes snabbt för att ha alla privata samt kläder m.m i när vi skulle ge oss på huset. 7000 kr

3 år senare började källarprojektet, tog 1,5 år ungefär.
vila i nåra mån för att sen 2005 starta mega home makeover projektet.

idag har jag bara gästtoan kvar på entre.
gummar faktiskt idag å tja kaklar väl snart med.

jösses va jag skrev nu.
säkert hur trökigt som helt att läsa...

mvh
estwing
 
Redigerat:
Nädå och jag kan inte understryka hur mycket jag håller med dig i "Bo in dig först".

Det gäller både hus och trädgård. Där jag bor nu har jag gjort fyra infarter innan den blev bra. Den första var bra på sommaren, men lutade för mycket i sida, den andra var ok men sen byggde vi ut huset och fick flytta på den. Den tredje vart för brant i ett parti (gick väldigt bra utför på vintern) och den fjärde har jag nu. Den behöver lite kantsten och en rejäl dos ogräsmedel men annars så :)
 
mats_o skrev:
Nädå och jag kan inte understryka hur mycket jag håller med dig i "Bo in dig först".

Det gäller både hus och trädgård. Där jag bor nu har jag gjort fyra infarter innan den blev bra. Den första var bra på sommaren, men lutade för mycket i sida, den andra var ok men sen byggde vi ut huset och fick flytta på den. Den tredje vart för brant i ett parti (gick väldigt bra utför på vintern) och den fjärde har jag nu. Den behöver lite kantsten och en rejäl dos ogräsmedel men annars så :)
precis. alltså man får ej ha bråttom, man måste planera å planera, rita å kika.
grubbla nåra veckor å månader kika igen, nya ideer har kommit.
låta utomstående kika, dom har ideer m.m.m.m.m.
annars hamnar man i det dåliga träsket jag nämnt.
hade jag byggt precis så som vi tänkte första gången så hade jag vart så missnöjd idag.
då kunde jag ej det dära me att planera.
idag kan jag å kött på benen å kan bygga, ja då funkar detta....
kortare text denna gån mats... haha:eek:

mvh
estwing
 
KÖP NYTT!!

Du får ALDRIG allt som du vill ha med att köpa ett gammalt hus.
Dessutom blir gamla hus oftast DYRARE i slutändan än nybyggen.
Det finns dock ett talesätt på tre ord som stämmer rätt bra i hur du skall välja mellan nytt och gammalt och det är:

"location, location, location" dvs platsen du skall bygga på.
ALLT annat kan man förändra men inte platsen du vill/tänkerig bygga på.
 
Ja, min bostadskarriär då:
Första egen ägandes - BR-tvåa i Uppsala 1988, såld 1996 - fick knappt in till att lösa lånet, det hade ju varit räntekris och fastighetskrasch däremellan.
Sedan (med hustrun) nybyggd BR-trea i utkanten av Solna kommun, köpt 1996, såld 1999 med lite vinst.
Därefter (1999) nybyggt parhus långt ut i norra förorterna, sålt 2005 med ytterligare lite vinst - sammanlagt nu några hundra tkr att ta med.

I det läget behövde vi större hus och ville också närmare stan. Kollade på att bygga nytt men då skulle det bli långt ut om man skulle ha en vettig tomt som inte kostade mer än huset och dessutom gillade vi gamla kåkar. Hade inte jättestora ekonomiska möjligheter, jag tjänade ganska bra men hustrun rätt blygsamt då. Så det blev ett hus som var gammalt, tillräckligt stort och låg nära stan men fult - tjugotalare som renoverats à la 70-tal och blivit väldigt slitet. Renoveringsobjekt alltså.

Nu hade jag ingen renoveringsvana, boendena innan var ju nybyggda, men jag trodde nog att jag skulle kunna. Dels är pappa av bonnsläkt och har en inställning att man klarar saker själv som jag väl liksom har fått med mig någonstans. Dels hade jag gjort mycket på parhusets tomt som var nyanlagd, bara gräs alltså: Lagt sten, byggt stödmur och trätrappa byggt ut trädäcket o s v. Det hade givit mig något slags självförtroende att jag kunde ta reda på saker och hugga i och greja det. Att måla visste jag redan att jag var hyfsad på.

Så...två och en halv mkr i lån och fyra barn att föda upp på en bra och en medelmåttig inkomst. Det gav inte utrymme för några excesser i början, inga chartersemestrar (j-igt dyrt om man är en sån där konstig en med fyra barn...familjerabatterna bygger på att man ska ha två) men framför allt hustrun har bättrat på lönen mycket sen dess. Ingen av oss tjänar jättemycket men ändå en bra bit över medel och den sammanlagda kraften blir rätt stor. Och huset? Det tog mer tid än jag hade kunnat tro men om ett år eller så är hela entrévåningen klar (och det var där som det fanns mest att göra) plus en del annat. Och det blir fint, det har ovanligt bra utrymmen för det här området och ligger rätt nära Sthlm city. Renoverat och sedan hållet i skick ska det väldigt mycket till innan priset faller nedåt vad vi lånat - 20 - 30% som en del kraxat om skulle inte komma i närheten. Inte för att vi ser det som en investering, vi tänker bo här länge, men det känns som en trygghet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.