förut skicka du ut mycke varmare vatten, så termostateran ströp stänndigt vissa radiatorer, just nu stryper dom inte, o då blir flödet för lågt i källaren.

sen så har du på någe vis fasta strypningar i alla dina radiatorer, så även om termostaten är borta så finns det en strypning, kan vara allt från justerbara till fasta.

när man bygger radiatorsystemet så räknar man ut vilken strypning de olika radiatorerna ska ha, fuskar man eller bygger om så kan det bli knas
 
Hur ska ja veta om jag har fasta strypningar då nånstans i systemet?
Eller ska jag gå på det andra alternativet , strypa några element på övervåningen ?
 
Thomas59
-MH- skrev:
Jasså, varför det? Termostater borde vara enklare stt ställa in (grovinställning räcker), och ge jämnare temperatur (fördelningen av värmebehovet är inte konstant).
Enkelt förklarat så kommer en VP att arbeta med högre framledningstemperatur om du har rumstermostater än om du kör med fast instrypning. Högre framledningstemperatur ger sämre COP. Sämre COP ger högre elräkning.

Radiatorsystem är ofta högtemperatursystem och kräver i vissa fall framledningstemp på gränsen till vad en bergvärmepump klarar. Termostater innebär i praktiken ännu högre framledningstemp och sammantaget ger det betydande COP-sänkningar=inte önskvärt.

Det finns andra termostatfaktorer som bidrar i negativ riktning men det är överkurs.

Rumstermostater är i princip helt onödiga om du har bergvärme i kombination med golvvärme. Med radiatorer funkar det lite bättre men då tänker jag på värmeregleringen, inte ekonomin. Har du ett rum som i hög grad påverkas av solinstrålning kan dock en rumstermostat inställd på ett par grader över den önskade temperaturen ge en komfortvinst i just det rummet.

Nej rumstermostater gör nog mest nytta i rum med direktverkande el där regleringen kan gå snabbt.
 
den delen där termostaten var monterad på, är stället där fast eller rörlig strypning finns.

sen kan man ju ha skruvat på avstängnings skruven på returen på radiatorn, så den stryper.
 
hmm sitter bara 2 sexkantslock på den del av elementet som är mot väggen . Kan tänka mig att en 17 el 18 hylsa passar att skruvas med där . Men det ser ju bara ut att vara tömmingsluckor?? Annars är det fasta grejer överallt på elementet .
Så bervärme och ett radiatorsystem = kasst då om man jämför med golvvärme?
 
Du kan ju pröva att sätta in en större CP, men motsåtndet ökar kraftig bara för en liten ökning av flödet, så det kanske kommer låta som niagarafallen och ge liten skillnad.

Fler och större element, eller varmare vatten. Hoppas det är något annat, för det är inte kul att stå med underdimensionerade element och värmepump.
 
Redigerat:
Vad ska jag prova? Vrida på sexkantlocken ?
Så hur vet man om man har för små element då ? Vad händer isåfall?
 
Thomas59 skrev:
Enkelt förklarat så kommer en VP att arbeta med högre framledningstemperatur om du har rumstermostater än om du kör med fast instrypning.
Det får du gärna förklara varför. En termostat är inget annat än en strypning som är temperaturberoende. Du nämner att termostater är sämre och kräver högre temperatur flera gånger, men du säger inte varför?

Nu är det ju inte golvvärme, utan radiatorer han har. Vad termostater gör med golvvärme är oväsentligt i detta fall.

Det skulle vara roligt om du kunde förklara vilka fysikaliska fenomen som gör termostater sämre än fast strypning?

Nej rumstermostater gör nog mest nytta i rum med direktverkande el där regleringen kan gå snabbt.
Mina rumstermostater fungerar ypperligt att hålla temperaturen. Det är rummets tröghet som är begränsningen, termostaterna är snabba nog.
 
Redigerat:
anden__z skrev:
Vad ska jag prova? Vrida på sexkantlocken ?
Under något av sexkantlocken sitter det normalt en strypning (insex eller spår). Det kommer normalt ut lite vatten när du tar bort sexkantlocket också... :)

Så hur vet man om man har för små element då ? Vad händer isåfall?
Det blir inte tillräckligt vamt i rummet. d^_^b
 
Har 20 grader överallt i kåken när alla element fungerar =) . Även när det var -27 ute =) , då borde det väl räcka? Men elpatronen har nog gått en hel del dom senaste dygnen . Hade 57 grader i framledningstemp ett tag.
Ska kika på det imorgon . Lätta på locken och kolla strypning . Men varför kan man vilja strypa element i källaren ? Det är ju där det behövs som mest?
 
Thomas59
-MH- skrev:
Det får du gärna förklara varför. En termostat är inget annat än en strypning som är temperaturberoende. Du nämner att termostater är sämre och kräver högre temperatur flera gånger, men du säger inte varför?

Nu är det ju inte golvvärme, utan radiatorer han har. Vad termostater gör med golvvärme är oväsentligt i detta fall.

Det skulle vara roligt om du kunde förklara vilka fysikaliska fenomen som gör termostater sämre än fast strypning?



Mina rumstermostater fungerar ypperligt att hålla temperaturen. Det är rummets tröghet som är begränsningen, termostaterna är snabba nog.
Helt rätt, termostaten är en strypning som är temperaturberoende. Jo termostatregleringär sämre ur ENERGIsynpunkt, sen kan dom ha ett berättigande i vissa fall ur KOMFORTsynpunkt.

Golvvärme eller radiatorer spelar inte så stor roll, nackdelen är densamma. Termostater som stryper (Stänger!) begränsar vattenvolymen som VP:n får jobba med. Vattnet i systemet värms då snabbt men innehåller mindre energi. För att öka energiinnehållet krävs då högre framledningstemp. Om frmledningstempen inte höjs kommer vattnet att kallna fortare och VP får då fler start/stopp vilket inte är bra. Då termostaterna öppnar kan VP:n också få en kallvattenchock som i värsta fall drar igång elpatronen.

Mitt resonemang har inget med termostatens förmåga att reglera rumstemperaturen.

Åter till topic!

Jag skulle rekommender TS att lägga upp frågeställningen på www.varmepumpsforum.com. Där finns kunniga personer som bättre kan leda dig genom lite felsökning.
 
Thomas59 skrev:
Helt rätt, termostaten är en strypning som är temperaturberoende. Jo termostatregleringär sämre ur ENERGIsynpunkt, sen kan dom ha ett berättigande i vissa fall ur KOMFORTsynpunkt.
Att hålla jämn temperatur är bäst ur både komfort- och energisynpunkt.

Golvvärme eller radiatorer spelar inte så stor roll, nackdelen är densamma. Termostater som stryper (Stänger!) begränsar vattenvolymen som VP:n får jobba med.
En strypning (Stängning) som görs av returventilen får exakt samma effekt. CP vet inte varför det går trögt att pumpa vatten.

Är det kallt så stryper en termosatat mindre än en fast inställd returventil.
 
Thomas59
-MH- skrev:
Att hålla jämn temperatur är bäst ur både komfort- och energisynpunkt.



En strypning (Stängning) som görs av returventilen får exakt samma effekt. CP vet inte varför det går trögt att pumpa vatten.

Är det kallt så stryper en termosatat mindre än en fast inställd returventil.
På ditt första påstående måste jag nog svara Komfort JA men med reservation enligt nedan och ENERGI NEJ, det är mer ekonomiskt med fast strypning. Sen är det ju så att har du en on/offtermostat så blir det INTE jämnare värme. Det gäller bara en linjär termostat, eller vad det nu kallas.

På ditt andra påstående måste jag nog också svara NEJ, det är INTE samma sak. Med en on/offtermostat (vanligast) går blir det inget flöde alls men även en steglös termostat är sämre.

Du tänker kanske på fallet att man reglerar värmen med termostater i fallet med direktverkande el, då funkar ju termostater fin fint. Nu är det ju inte det vi diskuterar.

Jag börjar ana var denna diskusion är på väg (Been there beforeq(;^;)p) så jag hänvisar dig till den samlade kunskapen på www.varmepumpsforum.com. Där kan du fortsätta att argumentera för termostater. Du lär bli ganska ensam:D´

För er andra som läser tråden och är intresserade av frågor kring er VP kan jag också rekommendera ett besök på www.varmepumpsforum.com och nej, jag har inget med dt forumet att göra.

Gällande frågan om termostater vs. fast strypning i ett VP-system är den samlade expertisens inställning i förkrossande favör för fast strypning. Nu ska man inte döma ut termostater helt. Enstaka termostater är ok. Man brukar dock säga att minst 70% eller mer av värmebärarvolymen skall flöda med fast strypning.

Med en VP sparar man i de flesta fall så mycket pengar jämfört med alternativa system att vinsterna vi talar om med fast strypning inte blir astronomiska. Den största vinsten kan ligga i färre start/stopp som ger VP:n längre livslängd.

TS - sök på forumet jag refererar till efter "kall radiator", "blockerat flöde" eller något i den stilen. Jag har för mig att jag läst någon av dignitärerna där tala om att vissa typer av radiatorer kan blockera flödet när man går över till VP med åtföljande lägre framledningstemp.
 
Thomas59 skrev:
På ditt första påstående måste jag nog svara Komfort JA men med reservation enligt nedan och ENERGI NEJ, det är mer ekonomiskt med fast strypning. Sen är det ju så att har du en on/offtermostat så blir det INTE jämnare värme. Det gäller bara en linjär termostat, eller vad det nu kallas.

På ditt andra påstående måste jag nog också svara NEJ, det är INTE samma sak. Med en on/offtermostat (vanligast) går blir det inget flöde alls men även en steglös termostat är sämre.
Jag känner inte till någon on/off-termostat för radiatorer (vattenburna). De jag känner till har ställbart P-band. Vilka vanliga tänker du på?

Ovanstående och resten av dina kommentarer visar på att du inte förstår varför termostater skulle vara sämre, bara att du har läst några "dignitärer" som tycker så, och nu upprepar vad de säger utan egen kunskap.

Den av "expertis" installerade värmepumpssystemet fungerar inte med den strypning som är nu. Att då ställa in termostaterna på ovanvåningen för att strypa dessa element lite grand kan vara ett snabbt sätt att få det att funka (beroende på vad felet är). Fungerar det inte med termostaterna, funkar det inte med fast strypning heller.
 
Det verkar ju enligt mig vara så att trycket inte räcker till när man har alla termostater öppna . Dom elementen som krånglar sitter troligtvis sist i slingan innan spillvärmen går ut till garaget .
Ska jag fippla med dom fasta strypningarna eller bara strypa nått element helt på övervåningen? Tycker det blir för mycket prat med skilda åsikter , många som vill hävda sig . Men vad är rätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.