Skulle montera in min badrumsfläkt nyligen men stötte på patrull. Fläkten är både fuktstyrd samt har timer och dragströmbrytare.
Finns en kopplings plint med tre poler märkta N, L, SL där SL "ska" vara tändtråd.

Jag vill ha det så att fläkten startar automatiskt när jag duschar och sen går i säg 20min, detta skulle vara möjligt med denna fläkten enl säljaren, k-rauta.

Elektrikern har dragit fram konstant ström till hålet där fläkten ska sitta mao så har jag fas och nolla samt en jord men den ska tydligen inte användas på denna fläkt.
Problemet kommer när elektrikern inte får skrället att hoppa igång förutom när han byglar L och SL, och då går den kostant.

Eftersom elektrikern bara säljer och installerar Pax fläktar så ville inte han längre ta tag i det utan att få instruktioner om hur det ska kopplas.

Kan någon på detta eminenta forum ge mig en hjälpande hand så jag kan motivera ett fläktköp på en bra bit över 1000 lappen.
 
Stod du i duschen då när elektrikern försökte få igång skrället...
Vad menar du med att elektrikern inte ville ta reda på hur man ska koppla en fläkt som han själv säljer??
 
Ta bort bygeln. SL är för att starta fläkten med hjälp av separat brytare eller via belysningen. För att kunna köra fläkten manuellt behöver du en tråd till. Jordledaren får ej användas för det ändamålet.

http://www.fresh.se/p73804/files/Integra-210.pdf
 
Och skaffa en ny elektriker, om han inte ens kan läsa en instruktion :)
 
Tror ni har missuppfattat, kunden har själv köpt fläkten på krauta och elektrikern vill sälja paxfläkt som kunen inte vill betala för, så fattar jag TS.

Följde det inte med instruktioner???
Du lär inte kunna styra den manuellt utan en tändtråd från brytare eller belysning.
 
Han får väl ta högre timpenning då.
 
Floppman har fattat rätt, jag köpte fläkten och anlitade en elektriker för att montera den.
Elektrikern har jag redan sagt tack och adjö till, (det är därför frågar jag på detta forum). Någon ny elektriker kommer det inte bli pga av att detta var den andra jag anlitat som visade sig ha j?"#&#t knappa kunskaper i ämnet.
En instruktion fick jag med men inget kopplingsschema, tack för länken förresten.

Nu ska jag fixa till det här själv och ja jag vet att man inte får det.

Tack för svaren jag tror det kommer lösa sig nu.
 
Kom ihåg bara att det är ett BIG NO-NO! att använda gulgrön till annat än skyddsjord.
 
... och att Google är din vän :)
 
Rikard Ågren skrev:
Kom ihåg bara att det är ett BIG NO-NO! att använda gulgrön till annat än skyddsjord.
*Understyker "big no-no".*

//Patrik
 
Japp, taget det där med gul-grön. skulle faktiskt inte komma på den tanken, iofs är jag inte elektriker men nån måtta får det vara.....

Ska ta och bli kompis med den där Google nu, vad heter han i efternamn tro:D.
 
.com

:)
 
O fan! Hittade honom nu, skit trevlig o med ett jäkla kunnande i allt.

Tack ska ni ha för hjälpend^_^b.
 
Jag har en sådan fläkt, på undersidan finns ett litet reglage som styr känsligheten för fuktstyrningen, prova att dra igång duschen en stund med varmvatten så att du får upp luftfuktigheten i rummet, vrid sedan på reglaget tills dess att fläkten startar, jag kan tänka mig att det är någon justering där som behövs.
Du kan även ta av fronten, därunder på kretskortet finns ett litet reglage som du kan vrida på med en liten skruvmejsel, det reglaget styr tiden som fläkten går när du manuellt startar den med snöret.
 
  • Gilla
orenatan
  • Laddar…
Testa då att bara koppla in på L och N. Vad menar du med att han har dragit fram konstant ström? Alla typer av såna här apparater brukar vilja föregås av 2-p brytare, vilket brukar stå i instruktionen. Tillv. krav måste följas för att inst ska bli godkänd...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.