Hejsan, Vi funderar på att bygga med Vårgårdahus och isåfall huset Bo-149 från deras Bo-serie. Där tillåts inga tillval alls utan bara att man exkluderar. Det känns ju lite trist att inte kunna välja bland tillval, men vi vill ju också hålla lite i plånboken då tomten var ganska dyr. Vi vill ha en bra konstruktion, det är viktigast.
Har någon byggt från Bo-serien med Vårgårdahus. Hör gärna av er med erfarenheter och om ni har bilder etc? Husen i Bo-serien är ju målningsförberedda - ni som ev. byggt ett sådant, målade ni allt själva sen? Leveranstid är ju också intressant.
Vi har ju varit kontakt med både LB-hus och Smålandsvillan också. Framförallt Smålandsvillans säljare var mycket mera "på" och hörde av sig ofta. Upplever inte att det är så med Vårgårdahus. De verkar ta det mer lugnt. Anledningen till att vi funderar på Vårgårdahus är dels konstruktionen med tex. råspont i taket etc. Men även priset på Bo-serien som vi tycker verkar bra. Det är 1,65 milj för Bo-149.
Mvh K.
 
Hej, vi fick ett pris på Bo-149. 1.67 milj, men då ligger grovplaneringen av tomten utanför med en post om ca 200 kkr. När ni jämför priserna mellan olika leverantörer glöm ej att jämna ut förutsättningarna. Lite lurigt allt detta med jämförelser, men uppge tomtpriser och sånt ni vet och begär in produktionskostnadskalkyler från de lev. ni är intresserade av, kombinera detta med leveransdeklarationen/utrustningsstandard och ni får ett bättre underlag.
 
Hej å tack för svaret. Vi har gjort så ungefär, som du tipsade om. Då tycker vi hittills Vårgårdahus verkar bra men kanske bör vi jämföra med ytterligare ngn.. får se...
Vad kom ni fram till när ni jämförde, vilken hustillverkare valde ni?
 
För oss vart det ett LB-Hus Classic 185, mycket tack vare planlösningen, vi kör den öppna mellan kök vardagsrum. 250 kkr dyrare med inredd övervåning men med just en planlösning som vi gillade samt knappt 40 kvm extra. En annan leverantör föll bort mycket pga deras säljare, samt ett högre pris på vad vi ansåg "samma" hus.
 
Hej! Vårgårdahus Bo-serie är ett helt nytt koncept. vad jag vet är det inget av dessa hus som uppförts ännu.
 
Ritarn skrev:
Hej! Vårgårdahus Bo-serie är ett helt nytt koncept. vad jag vet är det inget av dessa hus som uppförts ännu.
Lanserades för 14 månader sedan och inte ett enda hus uppfört? Låter inte troligt.
 
dom har faktiskt haft problem med att lansera serien pga att det inte går att ändra något - istället har intresserade köpare bytt upp sig o köpt ur den ordinarie serien. Så förstod jag det när vi hade kontakt med dom.
 
malinwi skrev:
dom har faktiskt haft problem med att lansera serien pga att det inte går att ändra något - istället har intresserade köpare bytt upp sig o köpt ur den ordinarie serien. Så förstod jag det när vi hade kontakt med dom.
Kanske dags att ändra på konceptet då? Vi bytte till Myresjöhus istället.
 
Vi kommer att få vårat bo 141 levererat nu v 3. Hitintills är vi nöjda med vårgårda hus och har haft ett bra samarbete. Vi valde detta hus med tanke på att det är mycket hus för pengarna. Ok, det går inte att få exakt den ultimata planlösningen du vill ha men vi känner att det går att fixa i efterhand om man så behagar. Men det är ju upp till var och en att bedömma hur stor tillgång på pengar man har att röra sig med. Åsa
 
Vi funderade också på Bo 141 men själva byggytan är större än vad som tillåts i detaljplanen. Vi kommer nog bygga 149. Kanske blir vi de första då...?:)
Vi ska isåfall spegelvända huset samt ha 2 rum uppe istället för 3 och även fixa så vi kan ha badkar nere.
När ni byggde Bo 141 - målade och tapetserade ni själva?
 
Jag skall bygga Bo-127.
Valde det på liknande grunder som er tror jag. Bra stomme, vettig standard, helt ok planlösning för mig, bra känsla vid kontakter med säljaren.
Bygglov är sökt men inte klart.

/Peter
 
Som sagt vårat Bo 141 levereras nu V 3. Allt ingår om du inte tex väljer bort kök eller inredningspaket. Tapeter, kakel, klinkers, 14 mm ektarkett, vattenburengolvvärme osv. Tapeter, kakel och klinkers har vårgårda hus speciella prisgrupper man väljer ifrån och vill man ha exklusivare så får man betala mellanskillnad. Köket är vita släta luckor, tyvärr är underskåpen inte med lådor. Men det har vi kollat upp så det går att byta till lådor och det ska vi göra. Vitvarorna är standard men funktionellt. Vi valde till deras energi paket, då får vi bättre fönster, större värme pump och extra isolering på vinden.
När vi var på kommun på byggsamråd så hade de aldrig sett så låga energivärden på ett hus i den storleken, så det ska bli kul att se om det stämmer. Priset för detta ca 1.7 milj inklusive grund men inte schakt osv.
Over and out Åsa
 
ÅAC - det låter ju jättebra! Spännande med leverans snart! Vi väntar nu på att säljare och de som ska jobba med marken ska titta på tomten. Vad de nu ska kunna se i all snön.. Men bestämmer vi oss för Bo-149 så blir det väl klart efter sommaren någon gång kan jag tro. Ska kolla upp det där med bättre fönster, det låter bra. Har dock för mig att energipaketet nu inte fanns längre enl. säljaren för kraven hade ändrats så det som var tillval förut är nu något som ingår. /Kicki
 
Kicki_N skrev:
ÅAC - det låter ju jättebra! Spännande med leverans snart! Vi väntar nu på att säljare och de som ska jobba med marken ska titta på tomten. Vad de nu ska kunna se i all snön.. Men bestämmer vi oss för Bo-149 så blir det väl klart efter sommaren någon gång kan jag tro. Ska kolla upp det där med bättre fönster, det låter bra. Har dock för mig att energipaketet nu inte fanns längre enl. säljaren för kraven hade ändrats så det som var tillval förut är nu något som ingår. /Kicki
Efter sommaren verkar vara lite optimistiskt tycker jag. Räkna med ett år från det datum du ansöker om bygglov...
 
hmm, jag kanske det är så med tiden - att det tar ett år efter bygglov. Hade ju hoppats på att fira jul i nya huset iår :)

ÅAC - hur lång tid tog allt för er?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.