Hej,
har haft problem med murstocken i mitt hus, den har varit otät så jag har fått putsa om den utvändigt på sina ställen men jag skulle vilja köra ner ett syrafast rör i den istället.
är det någon som har erfarenhet av detta? det kan väl inte vara så svårt att göra själv (arbetar som hantverkare)
Hur gör man själva på kopplingen längst ner i murstocken?
behöver man sota lika ofta?
Måste det provtryckas innan en sådan installation?
ungefärlig kostnand? ( har ca 10-12 meter lång okrökt kanal)

Är ni nöjda med rören ni som gjort det?
 
>Hur gör man själva på kopplingen längst ner i murstocken?
http://www.soliduct.com/installation-insatsror.htm
http://www.westaflex.se/webbsystem/filer/monteringsanvisninginoxd.pdf

>behöver man sota lika ofta?
2 år (för pelletspanna)


>Måste det provtryckas innan en sådan installation?
tror inte, sotaren tittade inuti med en videokamera

>ungefärlig kostnand? ( har ca 10-12 meter lång okrökt kanal)
i Mölndal, 13000 sek (arbetsdelen ~6000, 11.5 meter, 90 mm av fabrikat REC Indovent INOX D isolerad med värmekulit.)

Euan
 
du kommer att få mindre skorstenarea med en rörinsats. Gör inget när man eldar med ojla,pellets men kan ha stor betydelse vid vededning då det gället att snabbt evakuera stora volymer rökgaser +ånga.
gaia
 
Det behöver inte bli problem med arean.. Längst ner murar man in en speciell stos som man trär röret på sen på med vermekulit och ett foder i toppen, det är inte speciellt svårt om rökkanalen är någorlunda rak och "jämntjock". Slangen kostar 5-600 kr/meter exklusive moms.
Sotaren ska provtrycka efteråt.
Sotningen har exakt samma intervall som du hade innan efter installationen, det blir lika mycket sot ändå. Intervallen varierar mellan kommunerna och bestäms efter klimatzon.
 
ursäkta mitt sena svar men jag har varit bortrest.
Ok, trodde inte man behövde sota lika ofta med rör men det spelar ju ingen roll.
Men man måste väl sänka risken för sotbrand avsevärt med att installera ett rör?
 
Sotbrand är ju avlagringar i skorstenen som tar eld,(Knappast heller sot utan tjäravlagrningar pga eldning med fuktig ved etc) pga för höga rökgastemperaturer.
Så det i sig minskar inte risken så mycket, däremot kommer ju risken för att heta rökgaser trycks in i brännbara delar av huset och bränner ner det minska avsevärt (Och det är ju därför man sätter in röret, dvs skorstenen är otät)..

Ett syrafast rostfritt rör är ju dessutom tåligt mot kondens så man kan tillåta sig lägre RGT, dvs högre verkningsgrader i pannan,
 
Re: Gaia

Samtidigt blir dock kanalen jämn och fin så ett insatsrör har bättre flöde per tvärsnittsyta än en tegelskorsten (Hur mkt vet jag inte....).
 
En nackdel med insatsrör isolerat med vermiculite är att skorstenen inte värms upp på samma sätt, är man van vid att skorstensstocken är varm och skön i de rum de passerar kan det kännas som en ovälkommen nyhet..

Har man flera kanaler i skorstenen kommer då heller inte dessa att värmas upp, dvs eventuella självdragskanaler fungerar sämre och det ökar risk för frostsprängningsskador pga regn som kommer in i skorstenen (I pipor som inte har rör, tex oanvända). En skyddshuv kan vara ett bra komplement om man inte har ngn annan pipa i skorstenen som eldas utan insatsrör.
 
vad tror ni man behöver för dimension på röret?
har mätt kanalen en gång tidigare och gar för mig att den var 115x165
det jag ska ansluta röret till är ju min vedpanna i källaren
 
Det brukar stå i manualen till pannan vilket rökgångsdimension de kräver.
Men man bör väl eftersträva att sätta i ett rör med så stor dimension som möjligt.
Det finns ovala rör som bättre fyller en tegelskorstensgång än cirkulära.
 
Det har jag inte sett. några bra tips på leverantörer på internet som säljer rör?
 
Redigerat av moderator:
PST skrev:
Det brukar stå i manualen till pannan vilket rökgångsdimension de kräver.
Men man bör väl eftersträva att sätta i ett rör med så stor dimension som möjligt.
Det finns ovala rör som bättre fyller en tegelskorstensgång än cirkulära.
Men rökgaserna cirkulerar när den rör sig upp genom skorstenen, vilket gör att den extra volym som ett ovalt rör utgör, inte med säkerhet kan nyttjas. Allt enligt den skorstensfejartekniker som gjorde kontroll efter jag satt in mitt rör (flexslang).
 
henrikgran skrev:
Det har jag inte sett. några bra tips på leverantörer på internet som säljer rör?
soliduct till exempel.
 
Redigerat av moderator:
norrbottenstorpet skrev:
Men rökgaserna cirkulerar när den rör sig upp genom skorstenen, vilket gör att den extra volym som ett ovalt rör utgör, inte med säkerhet kan nyttjas. Allt enligt den skorstensfejartekniker som gjorde kontroll efter jag satt in mitt rör (flexslang).
Hmm, låter lite voodo.. men ett större tvärsnitt kan knappast vara av ondo iallafall. Det finns rör med mer eller mindre slät insida dessutom, jag kan tänka mig att ett rör med en insida som liknar ett spirorör i uppbyggnad kan inducera virvelbildning iofs.
 
Mycket intressant tråd! Har själv funderat på om jag skall låta "dra om" min skorsten invändigt eller sätta in rör, att rummen inte värms upp lika mycket avgjorde den saken. Tack för det!
Slänger in en snabbfråga - eldar med ved själv, om man drar om skorstenen invändigt så hoppas jag att det inte påverkar? Alltså, kanalen blir väl inte för liten invändigt efter det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.