Har haft min TS 75 en lång tid, och aldrig behövt ändra justerskruvarna från de ursprungliga 45 graderna. Just nu känns det som att 47 grader är ett behov, men jag oroar mig för hur exakt jag får tillbaka min 45 graders vinkel igen.

Enda sättet jag kan komma på att få till en någorlunda exakt 45 graders vinkel är att såga en tjock träbit från två håll och se om snittet resulterar i en rak bräda. Det verkar omständligt.

Någon som vet ett bra sätt?

--- Mats ---
 
Jag har 55an. Plötsligt märkt jag att jag inte tyckte att den sågade riktigt 90-grader. Då limmade jag ihop 3 st 16mm (tror jag att det var) mdf-skivor till en stort, massivt, relativt dött rätblock. Sen sågade jag, och mätte därefter om jag var 90-grader, justerade bak och fram, sågade, justerade osv. Eftersom jag sågade så pass djupt (48mm typ) så var min tanke att om det på det djupet ser OK ut med min maskinvinkel så är det vinkelrätt nog för mig. Att ha maxdjup gör ju att det blir lättare att se om man är lite fel.

Rimligtvis borde man kunna göra något motsvarande för 45--grader, med en 45-graders vinkelhake. Eller så sågar du 2 bitar och ser till att de bildar ett perfekt 90-gradershörn när du sätter ihop dem, det är kanske lättare att pussla ihop än en rak bräda.

Sen finns det säkert något annat gammalt beprövat trick, som visar att du är rätt helt utan mätande, men något sådant kommer jag inte på just nu.

Oavsett vilket så är mitt råd att mäta på det du har sågat, och inte på själva sågen, det är ju alltid det färdigsågade som är intressant.

Vad är det du ska såga i 47 grader? Du kan inte lösa det på något annat sätt?
 
Daniel_N skrev:
Jag har 55an. Plötsligt märkt jag att jag inte tyckte att den sågade riktigt 90-grader. Då limmade jag ihop 3 st 16mm (tror jag att det var) mdf-skivor till en stort, massivt, relativt dött rätblock. Sen sågade jag, och mätte därefter om jag var 90-grader, justerade bak och fram, sågade, justerade osv. Eftersom jag sågade så pass djupt (48mm typ) så var min tanke att om det på det djupet ser OK ut med min maskinvinkel så är det vinkelrätt nog för mig. Att ha maxdjup gör ju att det blir lättare att se om man är lite fel.

Rimligtvis borde man kunna göra något motsvarande för 45--grader, med en 45-graders vinkelhake. Eller så sågar du 2 bitar och ser till att de bildar ett perfekt 90-gradershörn när du sätter ihop dem, det är kanske lättare att pussla ihop än en rak bräda.

Sen finns det säkert något annat gammalt beprövat trick, som visar att du är rätt helt utan mätande, men något sådant kommer jag inte på just nu.

Oavsett vilket så är mitt råd att mäta på det du har sågat, och inte på själva sågen, det är ju alltid det färdigsågade som är intressant.

Vad är det du ska såga i 47 grader? Du kan inte lösa det på något annat sätt?
Bra tankar, men tyvärr lika min egen, så troligen finns det ingen lätt lösning. Har ett snedtak som är 45 grader, men 45 grader är aldrig riktigt exakt 45 grader i ett gammalt hus. Sågar jag gipsplattorna i 47 grader är det alltid den synliga delen av spetsen som tar emot väggen, lämnar inga glipor, ens om det finns småmissar, så länge det inte är vinkelfel mellan vägg och gipsskiva..

Alternativet är såga i 45 grader och putsa med gipsputs (så har jag gjort förr).

--- Mats ---
 
Ska du såga gips med 75an? Kan ju kännas lite synd kan jag tycka....gipsdamm kommer ju in överallt känns det som. Men om du ska såga, kan du inte såga i 45 grader (som du har idag alltså) och sen försiktigt slipa till en lite vassare vinkel med tex rotex (som jag för övrigt inte heller hade satt i gips) annan slipmaskin eller en surform på baksidan?

EDIT: Aha, inser nu att det var så du tänkte, jag antar att det du kallar en gipsputs är vad jag kallar en surform?

Ni som gipsar mycket, hur gör ni? Är det hyfsad passning och spackling i efterhand som gäller i gamla hus kanske?
 
Hej Mats

För justering av 45 graders läget på din TS75 kan jag bara rekommendera manualerna av Rick Christopherson som finns på den amerikanska hemsidan för Festool.
I dessa utökade manuler finns många tips och justeringsanvisningar som saknas annars för många av Festools maskiner.

Se bifogad länk: http://www.festoolusa.com/media/pdf/ts_55_eq_us.pdf
 
Jag har ett gammalt hus. Jag sätter gipset hur som helst och spacklar sedan med två olika spackel. Grundspacklingen med gipsbaserat spackel som inte sjunker och som kan fylla upp ordentligt. Spacklet heter Ardex ardumur 828 om jag minns rätt. Sen går jag på med vanligt LH-spackel. Om man vill lyxa till det så kan man färga spackel med snörslåkrita. Då kan man se vilket lager av spackel man håller på med så att man inte slipar för mycket.

När det gäller TS 75:an så skulle jag nog grovinställa genom att spänna fast sågen upp och ned på enklaste sätt och sedan använda Wixeyn. Använbar liten grej. Sedan gå på Daniels metod med testsågningar.
 
PABL skrev:
Hej Mats

För justering av 45 graders läget på din TS75 kan jag bara rekommendera manualerna av Rick Christopherson som finns på den amerikanska hemsidan för Festool.
I dessa utökade manuler finns många tips och justeringsanvisningar som saknas annars för många av Festools maskiner.

Se bifogad länk: [länk]
Otroligt bra!!! Sträckläst en manual på en såg jag inte har (55an). Suveräna tips. Tack för tipset, där fanns inte bara 45 graders, utan även 90 graders.

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Otroligt bra!!! Sträckläst en manual på en såg jag inte har (55an). Suveräna tips. Tack för tipset, där fanns inte bara 45 graders, utan även 90 graders.

--- Mats ---
Ja, iden med att vända på biten för att kolla 90-graders-snittet var precis en sådan grej jag tänkte på i mitt första inlägg, riktigt smart. Smidigt att man ser det dubbla felet, då blir det mycket lättare att se. Dock borde han göra snittet så djupt som möjligt, inte bara 3/4", det gör det också lättare att se.
 
Daniel_N skrev:
Ska du såga gips med 75an? Kan ju kännas lite synd kan jag tycka....gipsdamm kommer ju in överallt känns det som. Men om du ska såga, kan du inte såga i 45 grader (som du har idag alltså) och sen försiktigt slipa till en lite vassare vinkel med tex rotex (som jag för övrigt inte heller hade satt i gips) annan slipmaskin eller en surform på baksidan?

EDIT: Aha, inser nu att det var så du tänkte, jag antar att det du kallar en gipsputs är vad jag kallar en surform?

Ni som gipsar mycket, hur gör ni? Är det hyfsad passning och spackling i efterhand som gäller i gamla hus kanske?
Gipsdam är inte kul, men 75an och 36-klingan är underbart bra sätt att jobba med gips, speciellt i ett 50-talshus med snedväggar (För väggen på en sidan måste jag göra totalt 24 45 graders kapningar av gipsplattorna, inget jag gärna gör utan såg).

Jo, surform är säkert vad de där gula grejerna med grov undersida kallas som jag putsar gipset med.

Håller med mattias om Ardex 828, sjunker i princip inte alls, spricker inte, klarar djupa stora sprickor, och är något helt annat än latexspackel eller liknande.

--- Mats ---
 
Eftersom det inte var extremt noga att det är 47 grader kanske du bara kan lägga under skenan i den bortre kanten (inte den med gummilisten). Då får du ju ett tippat snitt utan massa justeringar. Kanske du kan skära till en remsa kartong eller dra liknande? 4mm masonit borde kunna fungera om du lägger masoniten så att den ligger emot aluminiumet på skenan, det är ju lite försänkt i förhållande till gummiremsorna.
 
phl skrev:
Eftersom det inte var extremt noga att det är 47 grader kanske du bara kan lägga under skenan i den bortre kanten (inte den med gummilisten). Då får du ju ett tippat snitt utan massa justeringar. Kanske du kan skära till en remsa kartong eller dra liknande? 4mm masonit borde kunna fungera om du lägger masoniten så att den ligger emot aluminiumet på skenan, det är ju lite försänkt i förhållande till gummiremsorna.
Ska man köra med finsågen i gips så är detta bästa tipset enligt min mening.
 
phl skrev:
Eftersom det inte var extremt noga att det är 47 grader kanske du bara kan lägga under skenan i den bortre kanten (inte den med gummilisten). Då får du ju ett tippat snitt utan massa justeringar. Kanske du kan skära till en remsa kartong eller dra liknande? 4mm masonit borde kunna fungera om du lägger masoniten så att den ligger emot aluminiumet på skenan, det är ju lite försänkt i förhållande till gummiremsorna.
Eller passa på att ha det som förevänding att köpa en ny gummiremsa? :)

Tills vidare provar jag med 45 grader, men efter att läst manualen för hur man finjusterar vinkeln är jag inte så rädd att ändra vinkeln, jag bör ändå ställa om 45an när jag är klar och innan nästa gång jag bygger en hylla i riktigt trä.

--- Mats ---
 
Ett annat förslag.

Hultafors kombivinkel borde vara exakt.Sänka klingan till låst läge som används när man byter klinga sedan mäta från bottenplatta upp till mellan tändera dvs ej på en tand efter som den bygger ut någon mm utanför klingan.

Kan det va nåt eller är den ej tillräkligt finkänslig med halv millimeter prescision??.Jag har ingen själv men jag har sneglat på den då den ser ut att vara av gedigen fin kvalitet.
 
Redigerat:
ikeahantverkaren skrev:
Ett annat förslag.

Hultafors kombivinkel borde vara exakt.Sänka klingan till låst läge som används när man byter klinga sedan mäta från bottenplatta upp till mellan tändera dvs ej på en tand efter som den bygger ut någon mm utanför klingan.

Kan det va nåt??
Jag tror att det blir svårt att få plats med kombivinkeln mellan platta och klinga, kombivinkeln den är ju inte "spetsig", och klingan sticker inte ut så väldigt långt heller. Men framförallt så tror jag på tanken på att mäte på det sågade materialet är bättre än att mäta på sågen - oavsett var man har mätt fram på sågen så är det ju det sågade som är viktigt, och där det spelar roll. Jag tror inte att det är alldeles otänktbart att man mäta fram ett fel på sågen samtidigt som den i praktiken sågar exakt 45 grader...
 
Daniel_N skrev:
Jag tror att det blir svårt att få plats med kombivinkeln mellan platta och klinga, kombivinkeln den är ju inte "spetsig", och klingan sticker inte ut så väldigt långt heller. Men framförallt så tror jag på tanken på att mäte på det sågade materialet är bättre än att mäta på sågen - oavsett var man har mätt fram på sågen så är det ju det sågade som är viktigt, och där det spelar roll. Jag tror inte att det är alldeles otänktbart att man mäta fram ett fel på sågen samtidigt som den i praktiken sågar exakt 45 grader...
En halv grad låter på mig som för mycket fel. Tror en halv grad syns tydligt och klart på en tavelram. Tror att om man inte har väldigt hör precision i mätningen måste man mäta på materialet.

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.