Status
Inte öppen för fler kommentarer.
fabban skrev:
för man vill juh inte att Robert Aschberg ska komma på besök
Skojar Du? Det hade varit trevlig :D

//Undrar verkligen hur det löser sig. Inget är bättre än trevliga grannar!
 
nu har jag äntligen skruvat ur säkringarna som löper över till grannens garage med tillhörande hönshus. av någon anledning så har lampan "gått sönder" så nu får dom nöja sig med en vanlig glödlampa efter vad jag har förståt. (frun pratade med grannen idag när jag jobbade)
och han tyckte att vi skulle höra av oss till kommunen för att klaga och begära ersättning. fast då undar jag hur långt tillbaka kommunen kan kräva ersättning av grannen för elen som han eventuellt har förbrukat.
och vad kan kommunen och fortum göra åt saken egentligen?
 
Jadu, det borde ju vara han som betalar. han vill väl låta kommunne betala dig, och sedan tjata sig till att slippa betala kommunen själv. Inte s snyggt, men han kan ju faktiskt vara helt ovetande, och då kan man förstå honom.

Du kan ju alltid anmäla honom för olaga kraftavledning. Men, då tror jag inte han hälsar efter det. :)
 
Det är grannen som förbrukade din el. Och visst är det kommunens fel. Men som ägare till den tillkopplade fastigheten är han skylldig att ersätta dig! Sen får han i sin tur kräva kommunen för detta. För att slipa bråket, bör du gå via ditt försäkringsbolag. Eller har du Villaägaren? Den vägen kan deras jurist skriva ett brev till din granne med uppmuntran att betala. Han kan då gå mot kommunen via hans FB. Alt 2. Bjud honom på de ca 5000.
Så tror jag man kan göra. Ring ditt FB och kolla!
 
Alt 3. Den felkopplade ledning går kanske under DOLD FEL? Kolla med ditt FB!
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Kamilenski:
Hur kan det bli kommunens fel att grannen snor ström från min tomt?
(Risk att jag missat nåt viktigt tidigare i tråden)
Nätägaren bryr sig nog inte så länge ingen snor av dem...
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Floppman skrev:
Kamilenski:
Hur kan det bli kommunens fel att grannen snor ström från min tomt?
(Risk att jag missat nåt viktigt tidigare i tråden)
Nätägaren bryr sig nog inte så länge ingen snor av dem...
Kommunen sålde garaget med avstyckat tomt m.m. till "grannen" utan att koppla om elen. Alla dessa byggnader var en fastighet som kommunen ägde.
 
  • Gilla
Mum
  • Laddar…
Visst kan det vara kommunens fel att grannen tog strömmen från dig om han inte visste om det.
Möjligen kan han kräva kommunen på ersättning för omkopplingen.
Grannen har dock förbrukat strömmen och den skulle han ju ändå betala för oavsett var den kommer ifrån.
 
mrfrenzy skrev:
Visst kan det vara kommunens fel att grannen tog strömmen från dig om han inte visste om det.
Möjligen kan han kräva kommunen på ersättning för omkopplingen.
Grannen har dock förbrukat strömmen och den skulle han ju ändå betala för oavsett var den kommer ifrån.
Det är klart att det blir grannen som blir "förbruknings" ansvarig. Tror inte han skulle förbruka mindre el om kopplingen skulle ligga på hans central. Han visste inte ju!

Men oberoende hur/vem/vad handlar det om några tusen lappar som han SKA betala. Men sättet vilket man ber honom om det blir avgörande för framtida grannsämjan.
 
Jag skulle släppa det just för att inte riskera gramsämjan utan framföra det på nått snyggt och lämpligt sätt att det bjuder vi på. Du kanske kan få lite färska ägg istället :)
 
  • Gilla
305 och 1 till
  • Laddar…
Du kanske kan få lite el av grannen ett tag?;) Sätt upp ett trefasuttag och kör någon dyr värmealstrare i några veckor. Öga för öga, tand för tand eller något annat bibelbaserat rättvisesystem:D.
 
mats_o skrev:
Jag skulle släppa det just för att inte riskera gramsämjan utan framföra det på nått snyggt och lämpligt sätt att det bjuder vi på. Du kanske kan få lite färska ägg istället :)
Ägg för 5000.

Du måste skoja eller är mycket rik!
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
kamilenski skrev:
Ägg för 5000.

Du måste skoja eller är mycket rik!
God grannsämja är väl värt betydligt mer än 5000:- anser jag.
Sen kan man ju tycka att grannen borde erbjuda sig att ersätta elen på något sätt om nu grannsämjan är så god.
 
  • Gilla
BlackDragon och 1 till
  • Laddar…
Hoppas fabban skriver hur det gått.
 
  • Gilla
DB995
  • Laddar…
När vi köpte vår tomt står det tydligt att fastigheten inte är belastat med några servitut och med det inga ledningar/rör i backen... är man inte skyldig vid försäljning/avstyckning att informera om sådant förekommer, dvs kommunen i det här fallet har gjort en miss, i samband med avstyckningen borde de väl ha ändrat matningen till den nya fastigheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.