Hej,

Vi har problem med varmvattnet i vår nyinförskaffade villa (byggd ca 1940) och jag har testat några olika saker utan att lyckas få upp temperaturen. Jag sätter nu mitt hopp till er som säkert kan sånt här på era fem fingrar.. :).

Jag har en luft-vattenpump som kompletteras med en elpanna. Elpannan är inställd på att ge 40 grader och värmepumpen 45. När det blir kallt, som det varit de senaste dagarna så vrider vi upp elpannan till att ge 50 grader, det var efter en sån uppvridning som vi märkte att vårt varmvatten försvann.
Min teori då efter att ha konsulterat den förre ägaren var att det nog hade att göra med att det förvärmda vattnet in till varmvattenberedaren var för varmt så att varmvattenberedaren på något sätt inte kunde hantera vattnet. Jag testade att vrida upp varmvattenberedaren på max samtidigt som jag öppnade blandaren (längst ned på bilden) på max men efter ett dygn kunde jag inte notera någon märkbar skillnad.

Nu har det blivit varmare igen och jag har därför viridit ner elpatronen till 40 grader och värmepumpen står kvar på 45 (varmvattenberedaren & blandaren återställde jag oxå) men efter snart ett dygn så märks ingen skillnad.
Vattnet jag får ut är ljummet, det håller ca 40 grader. Jag har provat att spola i flera olika blandare men utan framgång.

När jag vrider på vredet på varmvattenberedaren så låter det som att den vill slå på på ungefär samma ställe som den varit inställd på hela tiden, lite som att den inte förmår ge mer kraft. Jag har provat att slå på och av den flera gånger men utan framgång. Till vänster om på/av-stängningsknappen sitter en indikatorlampa som jag tror ska lysa när beredaren jobbar men jag har aldrig sett den lysa..?

Förslag på hur jag ska felsöka mig fram till en lösning mottages tacksamt!

Mvh Johan
 
  • Appliance.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det varmt i huset för övrigt, eller används VP och panna bara för varmvattnet?

Det kan också vara blandningsventilen som fastnat på ngt sätt. Men om du ställer pannan på 50 grader så borde du kunna känna på anslutningsrören att de blir varrmare efter ett tag även om blandningsventien pajjat.

Elpannan kan ju ha tackat för sig. Är säkringarna hela? På de nya elmätarna kan man kolla aktuell förbrukning. Läs av före och efter du ändrat inställningen på pannan för att se om den tar någon ström, bör då vara lika mycket som effekten på pannan. Tar den ström funkar den.
 

Bästa svaret

backstromj skrev:
Min teori då efter att ha konsulterat den förre ägaren var att det nog hade att göra med att det förvärmda vattnet in till varmvattenberedaren var för varmt så att varmvattenberedaren på något sätt inte kunde hantera vattnet.
Överhettningsskyddet i beredaren kan ha löst ut, leta efer en knapp att trycka in.
 
Tack båda för svar!

mexitegel skrev:
Är det varmt i huset för övrigt, eller används VP och panna bara för varmvattnet?

Det kan också vara blandningsventilen som fastnat på ngt sätt. Men om du ställer pannan på 50 grader så borde du kunna känna på anslutningsrören att de blir varrmare efter ett tag även om blandningsventien pajjat.

Elpannan kan ju ha tackat för sig. Är säkringarna hela? På de nya elmätarna kan man kolla aktuell förbrukning. Läs av före och efter du ändrat inställningen på pannan för att se om den tar någon ström, bör då vara lika mycket som effekten på pannan. Tar den ström funkar den.
Japp det är varmt i resten av huset, värmepumpen fixar det. Sen går det in värme till varmvattenberedaren för att värma det extra antar jag..
Jag har märkt att anslutningsrören blir varmare för det förvärmda men det märker jag sen inte i handfaten eller i duschen.
Elpannan är sannolikt ok eftersom den värmer upp vattnet och jag kan följa det temperaturmässigt på rören.

Fotografen skrev:
Överhettningsskyddet i beredaren kan ha löst ut, leta efer en knapp att trycka in.
Jag har letat och letat och jag är inte människa att hitta den om den ens finns? Jag har googlat efter en bruksanvisning utan att hitta, finns det överhettningsskydd på samtliga beredare?
 
Taxen skrev:
Här har skrivits en del om din beredare.
[länk]

[länk]

[länk]
Hej och tack för svar, jag har läst allt det där men blir tyvärr inte klokare. Undertill på beredaren finns i princip inget annat än ett vred, jag kan visa en bild imorgon.

Mvh Johan
 
Det kan också vara så att du har en eller flera blandare (handfat/dusch) som har pajjat. De kan då släppa över kallvatten till varmvattnet med fisljummet varmvatten som resultat. Har för mig det var ngn tråd om detta för inte så längesen...

Du har inga avstängningskranar så du kan stänga av övriga huset och kolla temperaturen i en kran nära pannan/beredare ?
 
mexitegel skrev:
Det kan också vara så att du har en eller flera blandare (handfat/dusch) som har pajjat. De kan då släppa över kallvatten till varmvattnet med fisljummet varmvatten som resultat. Har för mig det var ngn tråd om detta för inte så längesen...

Du har inga avstängningskranar så du kan stänga av övriga huset och kolla temperaturen i en kran nära pannan/beredare ?
Tjena, jag har kollat alla blandare så det känns osannolikt.

Jag kan inte bifoga bilden jag tänkt, något med nyregistrerad användare men gör det så snart jag kan.

Någon som har fler förslag? Jag är tacksam för all hjälp..
 
Tack alla för all hjälp! Jag har nu löst problemet, eller jag och jag.. En kompis var förbi och tittade och upptäckte att det fanns en enormt liten spärr man kunde trycka in spetsen på multimetern, och nu går varmvattenberedaren igen. :)

Mvh Johan
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
J
Viljakarlochgry Viljakarlochgry skrev:
Vart sitter den spärren om du minns det
PÅ undersidan kan det vara ett liiitet hål , och klen strumpsticka att trycka med , annars så sitter överhetningsskyddets återställning innanför luckan i botten , nog en grön sak
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.