Jag har precis installerat en varmvattenberedare i sommarstugan (Appliance 50 liter, med anslutningarna neråt.).
Tanken var att det skulle vara lätt att tömma den, så jag monerade en kulventil på varmvattenledningen på lägsta punkten.
När jag sedan skulle testa att tömma beredaren så kommer det inte ut nåt vatten alls den vägen. Jag har stängt av inkommande vatten och öppnat de vattenkranar som finns i huset.

Testade även att öppna säkerhetsventilen och det rann inte ut nåt vatten den vägen heller. Säkerthetsventilen fungerar när det är vattentryck i systemet.

Någon som vet hur man får ut vattnet ur beredaren? Måste man plocka ner den från väggen och lägga den på sidan?
 
Varmvattnet tas ut i toppen på beredaren medan det fylls på med kallt nertill, så om du flyttar kulkranen till kallvattnet så kanske det funkar, men någon väg måste det komma in luft så den den nu monterade kulkranen kanske behövs för att släppa in luft.

Protte
 
Att det inte kommer nåt från varmvattenledningen är inget konstigt. Den är ju ansluten i toppen.
Om du har en nyare säkerhetsventil, brukar man kunna ställa den i ett öppet läge just för tömmning.
 
patsv skrev:
Testade även att öppna säkerhetsventilen och det rann inte ut nåt vatten den vägen heller.
För att det ska funka måste du ha en varmvattenkran öppen. ;)
 
Då ska jag göra ett nytt försök med säkerhetsventilen och varmvattenkranen öppen.
Blir om någon vecka när det är dags att åka till stugan igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.