D
till er alla.......

jag fundera på att , om jag köper ett gamal hus för 1 mille, och renovera totalt så tycker jag att det svider att man slänge allt trä.. innevägar och köpa om på nytt, om inte det går att återanvända,,, då resonera jag att lika bra att slänga ut 1 mille och får ett nytt hus stomrest och fixa till det inre själv, jag är ej snickare som "estwing" och har aldrig spikat ett spik i hela mitt liv, men jag är duktig på träslöjd ehehhe. så jag tycker att det kan vara kul att pysslad med nåt man verkligen drömmer om (huset) ,,

angående läget på stor stad som gör att man kan direkt få tillbaka den summa man bygger för ddirekt efter bara ett par år,, så resonera jag så här, jag är väldig snål måste jag säga, att lägga ut 300 tkr till 700 tkr på en tomt, det vill jag aldrig göra , bara för att få vara på stor stad, så jag satsa på en mindra stad där tomten koster under 100 tkr ihhihi,, men men, är det rätt tänkt eller borde man satsa på en stor stad så man ha möjlighet att få tillbaks pengarna när man säljer, ni får gärna omdirigera min tänkande om ni vill, är så sjuk amatör på det här med hus, marknad, mm...

som jag ser på estwings projekt så upplever det som att om jag skulle göra samma sak och har ej den kunskapen så blir det dyrt för att så fort det rör om det tekniska delen så vill jag anlita en expert för att vara säker på att konstruktionen är rätt, så huset inte rasa, det är väl inte som att bygga en koja eller???...

föresten var är det man får för 1 milj villa ?? den är gamalt, och man måste väll renovera det tekniska som uppvärmning så man ha en modern teknik så drift kostnad bli lägre per månad eller??. det känns som att slänga bort ett fungerande värme system eller vad det nu är, bara för det är gamal, den funkar ju men drift kostnad är väl hög i den??

mvh DVD
 
Redigerat:
dvd1234 skrev:
till Estwing,

,, otroligt måste jag säga!!!!!!!!!!!!!!!!!111,, för att vara väldig ärlig mot dig så såg ditt hus innan renoveringen ganska skräpig på utsidan,,, men det blev sjukt snyggt efter renoveringen måste jag säga,! underbar hus nu.... topp klass...

om jag får gå in lite mer på ekonomi delen, om det inte alltför privat...
som jag fatta det rätt så köpte du huset för 780 000 kr, och efter renoveringen men endast entervåning är klart så är den värd 3,8 milj, och enligt mäklaren så är den uppe i ca 4,5 milj när övervåning och allt är klart alltså, stämmer det,???

kan man verkligen öka ett hus värde genom att bara renovera så där, den öka ju med ca 5 gånger ju,,,,hur kan det vara sant, finns det verkligen folk som vill lägga ut så mycket pengar för att köpa ditt hus, värdet enligt mäklare är så, men i verkligheten då?? finns det folk som vill lägga ut den summa pengar, , jag är ej inne på det här med hus marknad heller, så jag är väldig amatör på den bitten med hihiih,

men om säger att för 4,5 milj kan man väll bygga ett nytt 2 plans hus med ett snyggt trägård med, skulle folk föredra att köpa ditt hus eller??, hur resonera folk??,. om man gilla gamla hus med den där charm jaa och ett bra läge.,,, när jag hör 4,5 milj s tycker jag det är stora pengar,...

och om jag får veta hus mycket pengar har du lagt ner på renoveringen då??. du nämnde att med renoveringen så spara du 1 milj jämfört med bygga liknande nytt, då måste du har renoverat det riktigt billigare...:wow:

men estwing, när du renovera så där, med tak, mellan bjälklag, fasad stommen, osv, behöver du inte anlita hjälp för sånt då?, ta de inte lika mycket jämför med att stomerest, och monteringan av tak på ett helt nybyggt hus eller, för det är samma jobb och samma mängd material??, eller har de billigare bara för det är ett renoverings projekt och inte bygga nytt projekt,,

en snickare är du, du kan mycket och är helt inne på din sak, men allt det är med tekniska delen, är inte du räddd att huset nån gång kommer att rasa om du råkat bygga fel,?? det här med tak och våning, ska ju hålla, har du allt den kunskapen så du känner dig verkligen säker??

för många frågor nu ehehe, men hoppas det inte stör dig, du är otroligt grym ska jag säga bara..
hej dvd*kontigt namn* fast mitt ela ej så bra heller haha.
ok skall försöka svara lite här nu..
ber om ursäkt jag ej svarat innan men va på en live poker turre precis.

jo, undervåning å övervåning va klar det va bara entrevån kvar.
då 4,5.
men detta va förra årets svar, idagsläget vet jag ej då konjukturen är anorlunda å jag e ej insatt va huspriser ligger nu.

jag har lagt ca: 700000 kr nu inkl bergvärmen me i detta.
värdet har ökat som du vet under denna 10 års period mä, glöm ej det+byggnadtionen.

jag har återvunnit lite bara då det sitter miljoner 5-6" spik i allt, allt är spontade väggar 3"9".

sen klart att det skall finnas köpare me för dessa pengar, läget jag bor i är centralt,dagiset granne, årskurs 1-9 inom 200 m.
3 dagis, köpcentrum, idrottshallar ja u name it.


angående vad jag vet vad jag gör när jag bygger?
hahaha jadu när man rev framsidan å andra gaveln ja då grät jag för jag visste nog ej vad jag gjorde.
tänk på att vi, alltså jag å min sambo anette + katten(heter) sambod^_^b har bott HELA tiden under byggnadtionen.:eek:
men limtrna har jag gått upp en dimension för vara på säkra sidan, mitt största bekymmer har vart pelaren som står mitt i huset, visste ej om jag hade underlag för den, MEN en go fin klack från murstocken stack ut å vips så va det klart.
sen alla H balkar m.m tog jag som samm som när man bygger nytt hus å avväxlar med dessa som en hjärtvägg.
då funkar det här me.
men bytte till en större i vardagsrummet fast har ej lagt ut bilder på entre lr övervåning än så det ser ni ej.
angående virket för stomresningen hahaah ja man kan skratt för när vi va på ett jobb så rev vi av gamla tak gjorda på 50-talet.
rivfirman sågade sponten 20 cm på var sin sida å lyfte ner stolarna, måttet på stolarna va 38mm x 150 mm x 4 m.
körde hem väldigt många lass me släpet å rensade denna skiten å la upp.
sparade i 3 år å fick ihop 600 lpm.
detta har jag byggt med. många skrattde å tyckte jag va dum men ash lite kul me detta kvalitetsvirke där man ej knappt kan se årsringarna, planterat på 1800-talet d^_^b.
sen har min svärfar egen EL firma så all eldragning m.m har vart lätt, har tatt ALLT jag kan å ha i väggarna (ni tror mig ej om jag säger allt), sen har han vart me å röjt, ja inte ett släp till tippen samt under tiden jag byggde hade jag vedpanna så jag eldade väl upp halva huset me haha:wow:.

alla hus får sättningar men mest får du på ett nybyggt hus då detta hus byggt -44 har redan satt sig, men visst den stora pelaren i biorummet har satt sig lite grann då en jävla massa ligger på denna.
när jag gjorde undervåningen me bio mm så hade inte jag en tanke på vad jag skulle gör om nåra år så alla avlopp,vatten el m.m har man fått tänka så inni hel...te massa.

öhhhh tror jag fått me det mesta..
du får kika igenom min story å komma tillbaka...
lättast e om du markerar det jag skriver å lägger in på min tråd då detta tillhör den mer nu...
men e det annat så kör på.


förresten jag kom 12:a på turren SKIT

mvh
snickar estwing
 
För och nackdelen med att renovera ett befintligt hus är ju att man kan styra takten själv.

Därmed har man ju också möjlighet att ha en helt annan koll på ekonomin,
sen vet jag inte om det är farfars gener eller vad det är (han var snickare) så tycker jag inte att det är särskilt svårt att bygga ett mindre hus.

Det gäller bara att ta det lugnt. Fundera, fundera och fundera mer innan du börjar, när man står med sågen i handen så ska man ha klurat ut allt (Det har man ändå inte men men). Dela upp större moment i mindre och kontrollera, kontrollera och dubbelkontrollera ALLT.

Sen finns ju alltid byggahus.se att hitta knep och råd på :)
Med det i grunden byggde jag 24m2 hobbybod plus 24 m carport på egen hand.
Troligen blir det ett 30 m2 förråd till sommaren.
 
En stor fördel med att renovera är att man kan bo i skiten medan man renoverar. Bygger man nytt måste man stå med dubbelt boende. Betalade 2 mille för ett hus 2km från Luleå centrum med kanonfint läge med utsikt över vatten och nu drar en helrenovering igång. För dessa pengar hade jag kunnat bygga ett fint funkishus här utanför stan.
Tyvärr måste jag säga att det ser ut som skit när man trycker ihop nya stora fina hus i kvarter med små små tomter. Där utsikten består av grannens garagedörr, en hög häck eller något annat mindre roligt. Oavsett hur fina de är saknar de det som jag fått genom att istället välja ett renoveringsobjekt.

Läget.

Så hittar du ett gammalt hus med potential (låter som en mäklarfloskel) och ett läge utöver det vanliga. Slå till.
 
D
Till estwing och er alla....

estwing, tack för alla svar,,, jag är rätt inne på att bygga nytt, ville skapa nåt från start,, vad har du för tips för en helt okunning person men ha lust och vilja att testa nåt nytt. jag vill bygga det mesta själv, självklart kan jag inte det tekniska bitten som att få huset stabil, och vattentätt eller vad det nu, samt isolering metoden med de olika skikt och sånt, då är det väll klokt att köpa hus skalet, stomrest eller hur??

jag har kikat lite gran på villavarms hemsida,,. och deras stomrest hus ligger på ungefär 1 milj,,, samt en del materialsats,, ,,, är det verkligen så dyrt alltså, de har bara rest stommen, och leverat lite virke, det är långt ifrån ett hus... hur kan man sänka priset på allting totalt,, en vanlig person bygger nytt hus för 2,5 till 3 milj, så vill jag abra lägga ut max 1,8 eheheh:D är jag för snålt nu,, jag vet det,,

kan jag liksom be en husleverantör tillverka en vägg, och sedan själv anlita en annan företag för att resa vägarna, och en annan företag att fixa elen, och en annan företag fixa ventilation,, kan jag på det sättet sänka priset något eller??. och dessutom undra jag om jag själv gå handla byggmaterialet själv, säg exempel en 1 kvm gips skiva från byggmax eller krauta eller vad det nu är för bygg butik, och jämför det med det byggsats jag handla från en husleverantör, är det ett överdriven saftig pris de har lagt på deras byggsats jämför med de från byggmax eller krauta osv??

hur handla man byggmaterialet på ett smartaste sätet tycker du estwing, du som jobbar innom snikeri världen,, ge mig några interna råd som ni snickare har hehehe,,

ha det bra, gott nytt år på er
 
dvd1234 skrev:
Till estwing och er alla....

estwing, tack för alla svar,,, jag är rätt inne på att bygga nytt, ville skapa nåt från start,, vad har du för tips för en helt okunning person men ha lust och vilja att testa nåt nytt. jag vill bygga det mesta själv, självklart kan jag inte det tekniska bitten som att få huset stabil, och vattentätt eller vad det nu, samt isolering metoden med de olika skikt och sånt, då är det väll klokt att köpa hus skalet, stomrest eller hur??

jag har kikat lite gran på villavarms hemsida,,. och deras stomrest hus ligger på ungefär 1 milj,,, samt en del materialsats,, ,,, är det verkligen så dyrt alltså, de har bara rest stommen, och leverat lite virke, det är långt ifrån ett hus... hur kan man sänka priset på allting totalt,, en vanlig person bygger nytt hus för 2,5 till 3 milj, så vill jag abra lägga ut max 1,8 eheheh:D är jag för snålt nu,, jag vet det,,

kan jag liksom be en husleverantör tillverka en vägg, och sedan själv anlita en annan företag för att resa vägarna, och en annan företag att fixa elen, och en annan företag fixa ventilation,, kan jag på det sättet sänka priset något eller??. och dessutom undra jag om jag själv gå handla byggmaterialet själv, säg exempel en 1 kvm gips skiva från byggmax eller krauta eller vad det nu är för bygg butik, och jämför det med det byggsats jag handla från en husleverantör, är det ett överdriven saftig pris de har lagt på deras byggsats jämför med de från byggmax eller krauta osv??

hur handla man byggmaterialet på ett smartaste sätet tycker du estwing, du som jobbar innom snikeri världen,, ge mig några interna råd som ni snickare har hehehe,,

ha det bra, gott nytt år på er
jadu?

lämna in bilen på volvo å byt kamrem för8000 kr lr så köper du remen sj å ber nån kompis byta. då blir det billigare...
såhär är det, företagen skall göra sin vinst.
men du kan låta en firma banka ihop stommen å be andra göra jobbet.
men en sak måste jag ändå säga:
du vill göra invändigt själv å det är nu här kunskapen å finliret är.
nu MÅSTE det bannimej bli snyggt.
går ej med att *fixa* till med mjukfog som alla tycker man kan trycka i bland springor m.m.
den snickaren som har mjukfog på brallorna ÄR ingen snickare utan en bösgubbe.
klarar man ej att gira en fotlist utan mjukfog så skall man heller ej göra nåt mer överhuvudtaget.
visst, vissa nöjer sig med dåligt utförande men tycker själva det är snyggt så...q(;^;)p.
kanske går hårt på men e så förbannat pedantisk.

om du ej har maskiner, kunskap då du nu ej är snickare så tycker jag du skall lämna ifrån daj det mesta. visst det ÄR kul å greja men måste se ut me.
bara för att jag bär en gipskniv på mig varje dag så kan jag ej knalla in på thoraxkliniken på sahlgrenska å operera...:eek:.
hoppas du förstår min liknelse bra där.

sen att handla matrial lite verallt kan vara bra men väldigt jobbigt.
t.o.m beijer va billigare på mycket annat än hornbach m.m.
sen kostar alla resor som blir längre,tid, ork.
man vill bli klar me.
men kolla runt lite å kika, brukar alltid va lockpriser på vissa detaljer å dyrare på annat så det brukar jämna till sig.

mvh
snickar estwing
 
dvd1234 skrev:
Till estwing och er alla....

estwing, tack för alla svar,,, jag är rätt inne på att bygga nytt, ville skapa nåt från start,, vad har du för tips för en helt okunning person men ha lust och vilja att testa nåt nytt. jag vill bygga det mesta själv, självklart kan jag inte det tekniska bitten som att få huset stabil, och vattentätt eller vad det nu, samt isolering metoden med de olika skikt och sånt, då är det väll klokt att köpa hus skalet, stomrest eller hur??

jag har kikat lite gran på villavarms hemsida,,. och deras stomrest hus ligger på ungefär 1 milj,,, samt en del materialsats,, ,,, är det verkligen så dyrt alltså, de har bara rest stommen, och leverat lite virke, det är långt ifrån ett hus... hur kan man sänka priset på allting totalt,, en vanlig person bygger nytt hus för 2,5 till 3 milj, så vill jag abra lägga ut max 1,8 eheheh:D är jag för snålt nu,, jag vet det,,

kan jag liksom be en husleverantör tillverka en vägg, och sedan själv anlita en annan företag för att resa vägarna, och en annan företag att fixa elen, och en annan företag fixa ventilation,, kan jag på det sättet sänka priset något eller??. och dessutom undra jag om jag själv gå handla byggmaterialet själv, säg exempel en 1 kvm gips skiva från byggmax eller krauta eller vad det nu är för bygg butik, och jämför det med det byggsats jag handla från en husleverantör, är det ett överdriven saftig pris de har lagt på deras byggsats jämför med de från byggmax eller krauta osv??

hur handla man byggmaterialet på ett smartaste sätet tycker du estwing, du som jobbar innom snikeri världen,, ge mig några interna råd som ni snickare har hehehe,,

ha det bra, gott nytt år på er


Utan att verka negativ eller ta udden av glädjen i ditt projekt. Men du har en resa att göra, bra att du är aktiv på forumet och ställer frågor, men det är så dyrt som det verkar och en kille som estwing är one off a kind, dvs växer inte på träd. Att göra ett sådant projekt du är inne på kräver kunskap och dina inlägg tyder på att du har en resa framför dig. Men forumet är lärorikt och bra, detta sagt med all välmening för det är otroligt lätt att ta sig vatten över huvudet och då, om något är det förlorade pengar om man inte ror det i land. Ett halvfärdigt hus /renovering kan kosta både pengar och relationer i kras.:eek:
 
Övning ger färdighet, ingen av oss föddes med kunskapen om hur man bygger hus utan vi har lärt oss successivt genom att göra, det gäller tom estwing tror jag :D;) Men man måste ha några gubbar (finns kanske gummor också men i min gamla värld var gubbar:p) som kan hjälpa till med det svåra, lära ut och svara på frågor, finnas till hands för dagsverken när det behövs. För att fortsätta med biljämförelsen så var kamremsbyte inte det första jag gjorde på min första bil, men med envishet och kompisars hjälp så har förstås lärt mej att byta kamrem å vevlager å allt annat också. Amatörhusbyggare blev jag med hjälp av far å svärfar till en början, när man kan tillräckligt mycket så kan man också få hjälp av att fråga på bygghandeln eller här på forumet.
Men jag avråder från att börja med ett husbygge utan kunskaper och utan hjälp, köp ett hyfsat hus som Du kan öva i/på utan stress hellre.
Om Du nu inte har ett par "gubbar" i din närhet.
 
Bygga själv eller renovera gammalt. Tja skulle jag få välja så skulle jag välja bygga nytt alla gånger. Tyvärr så är verkligheten så att man kanske inte har möjligheten att bygga nytt (finns inga tomter, tomterna är för små, inga bra lägen på tomter som finns osv osv) så man får köpa något gammalt och sedan renovera för att hitta tomten med rätt läge....

Då har man 2 val! Riva allt och bygga nytt eller renovera. Inte många som har råd att riva och bygga nytt med tanke på att man betalt för huset som rivs, så iprincip är det bara renovering som gäller. Och det är nu som man önskar att man byggt nytt istället. För att om man skall bo i huset samtidigt som man renoverar så måste ju allt fungera: vatten, el, värme, golv bör finns lika så tak och väggar. Så det är svårt att riva allt invändigt och bara ha ett skal att utgå ifrån.
Och då blir allt jobbigare och man måste ta hänsyn till så många olika saker. Säg att du vill lägga vattenburen golvvärme i hela nedervåningen men hur löser du det om du inte kan riva upp allt golv på en gång och lägga ner alla slang direkt? Då måste man göra det rum för rum och samtidigt ta höjd för att slangen skall passera igenom andra rum på vägen osv osv...

Har själv renoverat tvättstugan och flyttat runt på tvättmaskin och varmvattenberedare under tiden som golv bilas upp och man skall flytspackla och lägga tättskikt och klinkers... Det går men blir mer omständigt, tar längre tid och man får göra jobbet i fler steg än om man kunnat riva ut allt.

Det mesta kan man dock lösa själv så länge du är lite händig och kan söka information, sök gärna informationen på flera olika ställen, för du kommer få nästan lika många lösningar som personer du ställer frågan till, och sedan får du ta den lösning som du tror mest på. Men det går, både att renovera och att bygga nytt själv utan att vara snickare, men det tar längre tid och precis som nämst tidigare så kanske resultatet inte blir helt perfekt, men det kanske kan vara värt pengarna du spara...
 
D
hej på er allihoppa??? rolig att ni kommentera,.d^_^b

ni måste vara husägare allihopa, ehehe.. .... många av er här nämnde att man ska hitta den perfekta läge,,, jag undrar hur enkelt är det att hitta de där central tomterna på centrum eller vad det är, och de där perfekta platserna,, ska man hålla på vänta i evighet???,, min bror som ska köpa hus, han har kikat på hus i 1 år , nästan 2 år nu, jag tyckte han va lite långsamt, antingen är det inte bra läge eller så är huset för ful, eller så är huset skadad på nåt sätt, , ehehhe, jag tykte det var jobbigt på det sättet , därför fundera jag på bygga ett helt nytt egen,,

föresten om man ska bygga nytt, vad är det man ska kunna eller har kunskap om för att klara det, alla prata om kunskap,,, det är väll inte så att all ni som har komenterat eller har haft ett hus att ni kan allt i minsta detalj eller???, eller är det bara Estwing som har den enorma erfarenheten??, men om jag skulle kunna allt för att kunna bygga nytt hus, då starta jag ett husföretag istället och levera billliga hus till er alla eheheh,:D

får jag fråga er alla, om jag ska bygga allt invändigtt, vilka är de svåraste bitten???, den som jag verkligen måste anlita en expert till,, förutom el, vatten, avlopp,???,, resten måste vara ganska enkelt, rumuppdelning, döra, och sånt, målning,,
kan nån lista upp en liten lista med område som man måste eller många måste anlita en expert till hjälp, och vilka moment som är enkelt att de flesta ska kunna klara av det om de vill,,,

som sagt så är jag väldig noggrant med utseende, så jag klara inte avv att ha fula saker eehehehd^_^b därför jag håller mig till bygga nytt än att renovera,

men men prata på ni,, kul att höra resonemang,,,
föresten om man ska köpa begagna hus, vilka saker ska amn ta hänsyn till förutom läget och husets kikt??

mvh
 
Gladh skrev:
Bygga själv eller renovera gammalt. Tja skulle jag få välja så skulle jag välja bygga nytt alla gånger. Tyvärr så är verkligheten så att man kanske inte har möjligheten att bygga nytt (finns inga tomter, tomterna är för små, inga bra lägen på tomter som finns osv osv) så man får köpa något gammalt och sedan renovera för att hitta tomten med rätt läge....

Då har man 2 val! Riva allt och bygga nytt eller renovera. Inte många som har råd att riva och bygga nytt med tanke på att man betalt för huset som rivs, så iprincip är det bara renovering som gäller. Och det är nu som man önskar att man byggt nytt istället. För att om man skall bo i huset samtidigt som man renoverar så måste ju allt fungera: vatten, el, värme, golv bör finns lika så tak och väggar. Så det är svårt att riva allt invändigt och bara ha ett skal att utgå ifrån.
Och då blir allt jobbigare och man måste ta hänsyn till så många olika saker. Säg att du vill lägga vattenburen golvvärme i hela nedervåningen men hur löser du det om du inte kan riva upp allt golv på en gång och lägga ner alla slang direkt? Då måste man göra det rum för rum och samtidigt ta höjd för att slangen skall passera igenom andra rum på vägen osv osv...

Har själv renoverat tvättstugan och flyttat runt på tvättmaskin och varmvattenberedare under tiden som golv bilas upp och man skall flytspackla och lägga tättskikt och klinkers... Det går men blir mer omständigt, tar längre tid och man får göra jobbet i fler steg än om man kunnat riva ut allt.

Det mesta kan man dock lösa själv så länge du är lite händig och kan söka information, sök gärna informationen på flera olika ställen, för du kommer få nästan lika många lösningar som personer du ställer frågan till, och sedan får du ta den lösning som du tror mest på. Men det går, både att renovera och att bygga nytt själv utan att vara snickare, men det tar längre tid och precis som nämst tidigare så kanske resultatet inte blir helt perfekt, men det kanske kan vara värt pengarna du spara...
tror att dom flesta går in i väggen, det va därför tv programmet arga snickaren började.
varför går folk in i väggen????:eek:
jo dom köper sitt första hus kanske.
bor 1 v sen river dom överallt, inget tänkande.
själv bodde jag i huset 5 år innan allvaret började.
jag byggde om källaren först då vatten å avlopp kommer där, enkelt tänkande.
sen tog jag övervåningen då jag får med mig allt upp å kan göra avstick in på entreplanet.
å sen sist då entreplanet.

kan säga att det kliade i händerna å riva köket, ej haft diskmaskin på 10 år, en gammal elektrolux 700mm spis m.m.m.
MEN köket blev sist.
å detta va jag väldigt nöjd med då man ändrar sig hundra ggr å man skall BO in sig i huset å verkligen känna efter.
bion ritades om säkert 10 gr under rivnings processen m.m

så ditt tänkade glah att riva ut allt å köra på medans man bor fungerar tyvärr inte å du hamnar i tv programmet snart.

visst skulle jag velat ha ett nybygge utan tvekan men som nån skrev att läget m.mfinns ej dom tomterna.
vi har kanon läge nu.

mvh
snickar estwing
 
så ditt tänkade glah att riva ut allt å köra på medans man bor fungerar tyvärr inte å du hamnar i tv programmet snart.
Du får nog läsa en gång till, för det är det som jag önskar man kunde, men skall man bo där undertiden så fungerar det inte så bra. Utan man får ta det rum för rum och steg för steg... och det tar som sagt längre tid och omständigare och det är därför bättre att bygga helt nytt än att renovera något gammalt om man tänker bo i huset undertiden.
 
Intressant tråd.

Jag letade hus länge men allt var för dyrt. Husen i trakten där jag letade kostade i bra skick minst 2.5 miljoner, med stor tomt, ännu mer. Gamla hus med bra lägen (sol och utsikt mm kostar ibland mycket mer än nybyggda). Jag fick möjligheten att köpa en gammal gård med SUPERLÄGE men där huset var rejält nedgånget för en summa jag ansåg mig har råd med (tyvärr dock ej billigt).

Det blev att jag kallade in snickare för offerter. Det var för det första få som ens ville ta i projektet. Gammalt hus och inget som var rakt. Då ställs det krav som många snickare inte kan möta, tyvärr. Efter några kontakter med olika byggare och snickare så var många av åsikten att jag skulle riva det. Dock var det så att priset var för högt för att kunna riva och bara ha det jag köpt som "tomt" för ett nytt hus. En snickare sa:" om du ska kunna bo här får du lägga en miljon eller mer". Han hade rätt. Det kommer ha kostat mig en miljon när det är klart (jag har lite kvar att göra som ett badrum till osv). Han menade på att det skulle kosta mig MINDRE att riva huset och ställa ett nytt där istället. Dessutom skulle det bli bättre. Trots min okunskap insåg jag då att det knappast var absolut en sanning. En rivning är inte gratis. Bygglov och alla myndighetskrav och avgifter hade blivit betydande samt att ett likadant hus i samma stil och storlek som det jag har hade lätt dragit över 2.5 miljoner bara för uppförande. Grund skulle tillkomma på den kostnaden dessutom. Om jag då får lägga mellan 800 och en miljon på mitt hus adderat till det jag betalat för fastigheten är det ändå en bättre affär för MIG, under en förutsättning. Att jag kan göra jobbet till största delen själv. Utan det sistnämnda kan man HELT RÄKNA BORT möjligheterna till en vettig kostnad.

Jag kunde INGET när jag började. Jag har lärt mig längs vägen. Haft lite folk att fråga och kanske nått hantag av nån kompis med riktigt tunga saker men annars, har jag fått hitta vägen själv. Huset står kvar. Vissa saker skulle jag gjort annorlunda idag om jag skulle göra om dem men det är läropengar och dessa saker försvinner inte, man kan gå på dem igen när tillfälle ges och intresse kan frammanas.

En sak man ska tänka på är även att det är svårt att jämföra gamla hus som är renoverade mot nya hus. Ett gammalt renoverat hus är aldrig så energieffektivt, tätt eller späckat med nymodigheter som ett nytt. Sen kan man fråga sig om man vill bo i ett nytt hus som är så tätt att man måste öppna ett fönster på baksida för att kunna stänga ytterdörren på framsidan?:D Gamla hus, även om de är renoverade, har sina nackdelar i mycket men även fördelar mot nya hus. Gamla hus har en charm som ett nytt hus aldrig kan tangera men det är nog en fråga om tycke och smak.

Nå, hur ska "man" göra då? Renovera ett ruckel (som jag gjort) eller bygga nytt?

Jag renoverade och kommer få göra så länge framgent. Huset blir värt massor mer men eftersom jag vill bo här ska jag inte sälja och då är det helt ointressant vad det är "värt". Det som jag får plikta med är TIDEN som används. Hade jag varit tvungen att ta in hjälp på varje moment i processen hade jag ALDRIG haft råd. Punkt. Gillar man att spela golf, segla, spela schack eller bara slappa och dagdrömma dagarna igenom ska man inte renovera. Renovering är ett engagemang som är svårt att föreställa sig vidden av, man måste försaka mycket, främst i tid. Orkar man inte detta eller känner GNISTAN för huset/projektet, då LÅNAR MAN med fördel det man får hos banken, ber en expert som kan och vill, bygga det hus man har råd med på en plats som passa tillräckligt bra och njuter av det och den tid man får över till annat. Kanske är det smartare att lägga mer tid på att skaffa sig ett välbetalt jobb som man kan arbeta på under tiden nån bygger huset åt en? Prioriteringar kan te sig olika och var och en får göra sina val.;)

Lycka till hur du än gör...
 
Kul tråd – jag kommer in litet sent för att jag har haft ”jullov” från byggahus.se.

Jag bor i ett äldre hus. Till sommaren är det fem år sen vi flyttade in. Jag började renovera efter tre månader, håller på fortfarande och kommer att göra så flera år till.
Jag ångrar inte det valet men har blivit mer och mer försiktig med att rekommendera det åt andra. I synnerhet är jag skeptisk till att gå på renoveringsspåret bara för ekonomins skull. Stora renoveringar kostar så mycket i tid eller pengar eller bådadera.
Det är en sak om man, som jag, gillar gamla hus. Om man vill ha just ett sånt, fast fräscht, så är ju renovering det naturliga valet. Men du, dvd1234, skriver att du vill ha det modernt och det gör mig tveksam. Det finns ett gammalt tyskt ordspråk som säger att en potatis aldrig kan bli en ananas – lika litet kan ett gammalt hus bli ett nytt. Med arbete kan det bli hur fint och fräscht som helst men nytt eller modernt blir det aldrig. Jag är skeptisk till att köpa ett hus om man inte i grund och botten gillar hustypen och planlösningen – visst kan man göra ändringar men om man börjar prata om riva ut allt inkl. alla innerväggar och bara behålla skalet, då kan man undra om man har köpt rätt hus. Kanske skulle man ha väntat tills man hittat något som var liiite närmare det man vill ha. Det är trots allt skillnad på att ändra på 50 procent än på 100.

Om man nu ändå ska ge sig in på en storrenovering finns det helt klart mycket att vinna i att göra mycket själv, även om materialet ändå kostar och de flesta av oss får pynta en hel del till t ex elektriker och rörmokare också. Speciellt vill jag trycka på det där som Mats_O var inne på, att man bestämmer takten själv. Totalnotan blir inte nödvändigtvis så mycket mindre av det men det finns en styrka i att kostnaderna sprids ut, vilket ju om inte annat sker med automatik i och med att man inte hinner jobba hur fort som helst. I mitt fall ser det ut så att efter det inledande köksprojektet (som man kan säga var delvis lånefinansierat eftersom vi använde en del av överskottet från vårt gamla boende i stället för att öka insatsen och därmed minska lånet) har jag kunnat ta kostnaderna allteftersom de kommer och inte behövt låna mer. Skulle vi få det mer knapert en tid kan jag helt enkelt sänka renoveringstakten. Man kan alltså säga att vi minskar vår ekonomiska riskexponering rätt avsevärt; hade vi på en gång lånat till att leja ut hela renoveringen hade den nog varit klar nu men då hade vi suttit där med räntan och amorteringarna vare sig vi vill eller inte.

Men, som sagt, det kräver att man har gnistan. Om jag hade suttit i den här sitsen – flera års renovering bakom mig och flera år till framför mig – och INTE gillat själva renoveringsarbetet, vilket mörker det hade varit! Dessutom, såvida man inte är singel, så räcker det ju inte att man är tänd på det själv. Vi var nog lite för ivriga att köpa hus och sätta igång – det har visat sig efter hand att hustrun inte riktigt hade insett hur det kunde bli. Nu har vi nog lyckats hantera det tillräckligt bra för att inte bli ännu ett fall av skilsmässa till följd av långdragen renovering men alla har inte sån tur.

Slutligen sympatiserar jag med Estwings kärlek till välgjort arbete men tycker samtidigt att ribban hamnar litet väl högt där. Visst vore det kul om jag klarade mig helt utan mjukfog men vad är alternativet? Jag vet inte om jag har råkat på särskilt dåliga exempel men i flertalet nybyggen som jag har sett har det varit fabrikslackade lister som proffsen har gerat sådär halvsnyggt och dunkat dit med spikpicka och hur charmigt är det? Det beror säkert mer på pressade byggkalkyler än på snickarnas skicklighet men ändå, jag tycker att mina egna listjobb med överspacklade spikskallar och slutmålade på plats ser bra mycket mer gedigna ut även om det har gått åt lite latexfog här och var.
 
Jag är ju på väg att bosätta mig i ett hus med en hel del renoveringsbehov. Och jag längtar. Inser såklart att det kommer ta tid, det kommer vara tufft och jag kommer periodvis att lessna. Men jag vet också att behovet av renovering är inte större än vad vi gör det till. Skulle absolut inte köpa ett totalobjekt för det skulle vara att ta mig vatten över huvudet.

Jag tror, som någon sagt redan, att för den som tycker om att pula själv, känner bekräftelse i att ha gjort något själv och inte har några andra tidskrävande hobbys så är det definitivt inte omöjligt att renovera själv.

Håller också med Farzan att om man köper ett hus som man sedan gör helt totalt, så borde man kanske ha funderat på om det verkligen var det huset man ville ha. Som estwing sa så våldtar man ju ett hus genom att göra så kaptala förändringar som han gjort. :) Själv vill jag försöka hitta tillbaka till det som den som byggde huset en gång hade tänkt sig. Ja, inte med utedass och oinredd vind förstås. Men ni fattar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.