Jag håller i skrivande stund på med Toa och hall. Båda skall ha klinkers. Toan skall ha golvvärme(el), däremot tvekade jag lite med hallen. Nu har jag dock bestämt att lägga golvvärme även där. Man har ju alltid alternativ att stänga. Jag hade nog retat mig om jag köpt ett hus med klinker, utan golvvärme.
 
Hmm, jo i mitt fall har jag ett uppvärmt rum under badrummet, men el låter inte helt fel nu när man tittar på det. Såg komplett kit hos Jula för 1600, och med elburet kan man ju alltid stänga av värmen om man nu inte tycker den är nödvändig. Flickvännen tycker det är helt onödigt, men 1600 i ett rum som man kommer att lägga över 20000 på känns som en ganska liten grej...
 
martinl skrev:
men 1600 i ett rum som man kommer att lägga över 20000 på känns som en ganska liten grej...
Låter förnuftigt, tycker jag :)

//Christina.
 
Om golvet känns kallt eller inte beror som sagt väldigt mycket på intilligande byggnadsdelar, men det var väl ointressant för frågeställarens del?

Själv har jag, förutom komforten (som är det största för mig som inte gillar tofflor), 2 motiv till varför jag vill ha golvvärme:
1. Golvet torkar fortare
2. Investeringen betalar sig mångfalt om man ska sälja någon dag.

Däremot är det som sagt inte något direkt krav. Alla har vi olika prioriteringar...
 
Man behöver INTE tofflor på ett golv av klinker som saknar golvvärme. Tro mig!! :)

Klinker är inte kallare än andra material, så varför skulle mna ha tofflor just på klinergolvet??
 
Nej, det är inte kallare men eftersom klinkers och sten leder värm bättre än t ex trä och plast upplevs dessa golv kallare.
 
MathiasS skrev:
Klinkergolv utan golvvärme går fetbort, i synnerhet om vi pratar badrum.

Har ni möjlighet skall ni förstås lägga vattenburet, elgolv är inget för framtiden och en riktig kassakossa för elbolagen....
Hemma hos oss är det vattenburna värmesystemet helt avstängt mellan April och Oktober. Om vi vill ha värme i golvet på sommaren blir det ju el....
 
1. Kostnaden för elvärmen kan nog bli högre än vad som står i Julakatalogen. Förutom förläggning och inkoppling på elsystemet i huset behöver du jordfelsbrytare om du inte redan har det. Förläggning och inkoppling ska egentligen utföras helt av behörig elektriker. Skulle tippa på att det kan kosta typ 5- 8 kkr innan elen är klar. Kabeln (eller slangen) ska ju också spacklas in med flytspackel som också kostar.

2. Vattenburen golvvärme i ett bef raditorsystem kräver förutom slang och termostat även en typ av ventil som sänker tempen på värmen för golvet jämfört med elementen.

Skulle ändå rekommendera golvvärme!

3. Vad gäller kostnaden för elen för tex en elkabel så ska ju ändå rummet värmas på nåt sätt så den extrakostnad det ev kan bli är nog obetydlig.

4. jämfört med tex trägolv så är det alltså så att stenmaterial leder bort värmen från foten betydligt bättre och känns därför kallare.

5. Det torkar rummet bättre och snabbare än elementet.

Men det är klart att nödvändigt är det ju inte. Du kan säkert få ett bra badrum utan golvvärme och den "räddar" dig inte från fuktskador för tätskitet kommer att klara den biten.

Vi gör nästan inga badrum utan golvvärme idag, det är en relativt liten extrakostnad trots allt.


 
En fråga angående golvvärme.. En firma ville inte installera golvvärme i vårat badrum med den anledningen att plattan skulle värmas upp och det skulle så småningom tränga upp fukt genom plattan.

Det låter jättekonstigt tycker jag men man vill ändå lita på yrkesmän.
Hur tror ni att det ligger till?
 
ööhhhh, den varianten har jag aldrig hört förut... :surprised:

Nej, jag tror att de inte vet vad de talar om! Alla som utger sig för att vara experter är det inte tyvärr... Det kan möjligen bli dyrt att värma upp grunden,men någon annan följd har jag svårt att tänka mig.
 
Ska nog höra mig för igen och tvinga till mig golvvärme, kan tyvärr inte gå till en annan firma, då detta är en gemensam renovering av flera hushåll.
 
Inversteringen av Vattenburen golvärme blir dyrare än el, i alla fall om man bara ska ha i ett rum eftersom man måste ha en "push" inkl. en cirkulationspump. Pushen används bla. för att sänker temperaturen på elementvattnet från c:a 60 grader till 30. Du kan kolla priser på www.rinkabyror.se.
 
ska ni ändå göra om så skulle jag åtminstone sätta in elvärme, sen behöver man inte använda den året runt. Ska ni nån gång sälja huset så får ni igen golvvärmepengarna...
 
Olfe skrev:
Inversteringen av Vattenburen golvärme blir dyrare än el, i alla fall om man bara ska ha i ett rum eftersom man måste ha en "push" inkl. en cirkulationspump. Pushen används bla. för att sänker temperaturen på elementvattnet från c:a 60 grader till 30. Du kan kolla priser på www.rinkabyror.se.
Men det kanske är klokt att ta hänsyn till driftskostnaden också.....nu och i framtiden.
 
Pocke skrev:
En fråga angående golvvärme.. En firma ville inte installera golvvärme i vårat badrum med den anledningen att plattan skulle värmas upp och det skulle så småningom tränga upp fukt genom plattan.

Det låter jättekonstigt tycker jag men man vill ändå lita på yrkesmän.
Hur tror ni att det ligger till?

Jag har också hört talas om detta. Det gäller framförallt när man "värmer" upp bara endel av plattan. Lägger man golvvärme över hela plattan ska det inte vara något problem.
Jag skulle nog kontakta några fler "yrkesmän" för att verifiera dessa uppgifterna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.