-MH- skrev:
För att Centrallönekommitten har bestämt så! Eller nej, det finns ju ingen...

Ska ha och ska ha? Ingen "skall ha" lön, man får faktiskt förtjäna den först. Dvs vilja att NÅGON ANNAN tycker det är värt pengarna och ger dem till dig.
Precis!
Och vem avgör det? jo vi kunder som frågar först om ett ungerfärligt pris på jobbet
inkl mtrl ! och de flesta seriösa kan ge ett pris på en tusenlapp felmarginal ca på småjobb i 5-10kkr klassen



5.7
 
Ja om du debiterar kunden för det eller inte vet jag ingen om men vi debiterar kunden för vår produkt (dvs nyproducerade byggnader) och för att producera den byggnaden så har vi ett spill på ca 15%
Vi debiterar inte ngn specad kostnad för att transportera bort en pall eller embalage mm utan vi ger ett pris på ett objekt och alla relaterade kostnader på materialt till det objektet som inte kan användas (tex kapade tegelpannor) är spill eftersom vi betalt fullpris för dom men inte kan använda dom.

Om du räknar på att plattsätta 20m2 golv så ger du väl kunden ett pris på att plattsätta 20m2 även om du måste köpa in 22m2 plattor för att kunna färdigställa jobbet, ytterst sällan jag har varit med om att kunden själv gör det i förväg oh när det händer så saknas det oftast nga plattor.

Vad gäller försäkringar så säger jag bullshit, du har inte ngn heltäckande ansvarsförsäkring för 4k om året eller vad du skrev.

Verktyg kostar det dom kostar, klart man kan köpa beg men i dina priser har då aldrig jag sett nga verktyg som duger för en yrkesman.

Jo man kan beställa allt direkt till byggplatsen och så går det som det går, taket står utan papp en helg för att lev inte kom i tid eller så står gubbarna en dag och väntar på utlovat material fö vi lever inte i en perfekt värld där alla leveranser kommer i utlovad tid.
Samma sak med fönster osv, skall dom monteras en viss dag så skall dom inte stå i leran på en byggplats i en vecka innan utan förvaras i ett torrt fint lager om man är seriös.
Samma sak gäller vitvaror, parkett mm

Jag vet helt enkelt inte var du får dina siffror ifrån men har aldrig sett ngt liknande i branchen i verkligheten tyvärr men om du nu vill räkna så föreslår jag att du tar första bästa katalog och så räknar du igenom vad en detalj av varje typ kostar när det gäller tex VVS, du kan skippa alla specialsaker utan ta bara det vanliga och tänk på att inte allt säljs styckvis heller os grossisten.

Givetvis måste en röris ha ett lager av alla standard-pem och kopplngar till dessa eftersom sådana grävs av mm både helg och kvällar och ingen vill vara utan vatten i ett kvarter bara för att vänta på att grossisten ska öppna.
Sedan ett hyfsat sortiment med rör och kopplingar för ALU-Pex PEX Koppar och svart för att klara när ngn kapat i eller spikat i ett rör, dessutom i alla vanliga storlekar från 8-50mm. jag tror du bara där ligger nära 100k i lager om du räknar med nödvändiga verktygen för dessa.

Vad gäller certifieringar och kurser mm är det tydligt att du inte vetvad som gäller i byggbranchen för då hade du vetat at du inte klarar dig med heta arbeten om du ska känna till alla normer och förordningar. (som man måste kunna hjälpligt för att ens kunna göra en offert)
Bara Bygg-AMA handlingarna är ett antal tusenlappar tex..
LAINE skrev:
ÅTERIGEN! Du debiterar ju kunden ändå för att transportera bort pallar till tippen etc, om du inte själv vill sälja dessa för någon 50 lapp. 10% kapspill på virke? LÖJLIGT, kunden har ju betalat för detta! Syns dessa kostnader för material spill i din årsredovsining ochså:confused:
 
Behovet av lager!

När jag tänkt på det där med lager, så tror jag inte att det behövs något för en större firma, men det kräver ett bra samarbete med grossisten.

Andra byggföretag med anställda snickare har ofta avtal med en bygghandlare, som kör ut materialet till arbetsplatserna.

Med rätt planering ska det gå att grossisterna plockar ihop paket som rörmontören tar med sig in. På så sätt slipper kunderna att montörerna försvinner för att plocka ihop material. Att få ihop materiallistan är inget problem eftersom man redan har lämnat pris på jobbet.

Akutjobb ordnas på liknande sätt, med ett bra avtal med grossisten, är det bara att åka och hämta prylarna från grossistens lager, utanför kontorstid i sällskap med en väktare som låser upp och ser till att allt går rätt till.
Kostnaden för denna operation är inget problem, då de extra kostnaderna kan faktureras och knappast kommer att bestridas.

Men för att få till de här kräver att man har lite storlek på sitt företag, frågan är om det räcker med 50 montörer, både anställda och underentreprenörer
 
Tja nytänkande vet jag inte om man kan klassa det som men vi köper tex in material från flera ställen i världen för att kunna hålla lägre priser på våra produkter.

Exampel1 är att vi ger $4.98 för 966ml patron med PL-400 i USA istället för ca 50kr för 330 ml i sverige.

Exempel 2 Vi återanvänder allt brännbart byggpill för uppvärming av våra produktionslokaler.

Exempel 3 Vi har inga fasta arbetstider utan tillämpar flextid i samråd med kunden.

Exempel 4 Vi planerar och lagerhåller så långt i förväg att vi kan tillämpa samtransporter med andra företag så långt det är möjligt.

Exempel 5 Vi ger pris och nöjdkund garanti på mga av våra varor. (inte specialbeställnngar)

Som sagt jag vet inte om man kan se det som nytänkande men nog kommer detta kunden tillgodo?


Thomas59 skrev:
Jag förordar inte lönedumpning även om det inte är ett helt orealistiskt alternativ, att utnyttja arbetskraft, kanske från andra länder, som inte kräver lön i klass med en akademiker för ett relativt enkelt arbete.

Vad jag menar är att ni företagare måste tänka lite utanför lådan ni befinner er i. Går det inte att effektivisera ett enmansföretag (vilket givetvis går men potentialen kanske inte är enorm) kanske fler ska gå ihop och dela på vissa kostnader, tex OH-kostnader, skaffa bättre tidplanerings-/offertprogram, jacka upp kundservicen lite, fokusera på och bli bäst i en smalare nisch på marknaden osv osv. Det finns inget som säger att enmansföretag är den bästa lösningen i alla lägen.

En del av problemet är ju att INGEN i er bransch tänker i nya banor. Alla bara gör som dom alltid gjort och beklagar sig över att kunderna (som hänger med lite bättre, inte alla men många) klagar på orimliga (jo dom är orimliga) påslag och dålig service.

Varför ska just hantverkarbranscherna vara undantagna från nytänkande?

Skulle vara kul om NÅGON hantverkare/branschföreträdare/företagare kan ge exempel på NÅGON form av nytänkande i den egna branschen som kommer kunderna till godo.

Jag kan tom lova att får jag tre bra exempel ska jag lägga ner klagandet en månad!
 
I teorin en bra tanke, problemet jag ser med detta är att vi som inte håller till i 08-land ofta har 10-20mil till vår grossist och inte gärna kan hålla på att åka dit i tid och otid utan vi måste ha ett eget grundlager för små och akutjobb.
Dessutom så finns det kke inte alltid ngn kollega på orten heller som man kan låna av.

Självklart har vi avtal om utkörning mm men oftast är det då en gång i veckan eller tom varannan vecka så det fungerar inte på samma sätt som i storstäder.

magnu skrev:
Behovet av lager!

När jag tänkt på det där med lager, så tror jag inte att det behövs något för en större firma, men det kräver ett bra samarbete med grossisten.

Andra byggföretag med anställda snickare har ofta avtal med en bygghandlare, som kör ut materialet till arbetsplatserna.

Med rätt planering ska det gå att grossisterna plockar ihop paket som rörmontören tar med sig in. På så sätt slipper kunderna att montörerna försvinner för att plocka ihop material. Att få ihop materiallistan är inget problem eftersom man redan har lämnat pris på jobbet.

Akutjobb ordnas på liknande sätt, med ett bra avtal med grossisten, är det bara att åka och hämta prylarna från grossistens lager, utanför kontorstid i sällskap med en väktare som låser upp och ser till att allt går rätt till.
Kostnaden för denna operation är inget problem, då de extra kostnaderna kan faktureras och knappast kommer att bestridas.

Men för att få till de här kräver att man har lite storlek på sitt företag, frågan är om det räcker med 50 montörer, både anställda och underentreprenörer
 
Borde inte rimligtvis tex röris ha bättre betalt än en akademiker?
För det första hårdare arbete med mer risker och för det andra finns det överskott på akademiker och underskott på duktiga hantverkare.

tomlan skrev:
Och varför ska inte en röris ha lika bra betalt som en akademiker?
Hur kan du påstå att en akademiker gör ett svårare jobb???!! vad motiverar
deras löner tycker du!
 
Tossegubbe skrev:Ja om du debiterar kunden för det eller inte vet jag ingen om men vi debiterar kunden för vår produkt (dvs nyproducerade byggnader) och för att producera den byggnaden så har vi ett spill på ca 15%
Vi debiterar inte ngn specad kostnad för att transportera bort en pall eller embalage mm utan vi ger ett pris på ett objekt och alla relaterade kostnader på materialt till det objektet som inte kan användas (tex kapade tegelpannor) är spill eftersom vi betalt fullpris för dom men inte kan använda dom.]

Ja men då har ni räknat med detta i kostnaden för bygget, alltså har kunden betalat allt och det kan inte anses som spill! Även fast ni betalat fullt pris för takpannor, så blir det kapningar, men även där har ni debiterat kunden för tex 2 pallar takpannor. Så klart blir det spill, men inget som belastar företagets ekonomi då man debiterar kunden hela paket. Eller köpar ni in två pallar och det blev en "halv över" och justerar priset mot kund och tar kostnaden på kontot för materialspill? KNAPPAST!

Om du räknar på att plattsätta 20m2 golv så ger du väl kunden ett pris på att plattsätta 20m2 även om du måste köpa in 22m2 plattor för att kunna färdigställa jobbet, ytterst sällan jag har varit med om att kunden själv gör det i förväg oh när det händer så saknas det oftast nga plattor.

Fast pris lämnar jag och då räknar jag med tex 2-3 m2 extra för att täcka materialspill.


Vad gäller försäkringar så säger jag bullshit, du har inte ngn heltäckande ansvarsförsäkring för 4k om året eller vad du skrev.

Knappast Bullshit, har heltäcknade ansvarsförsäkring anpassad för min verksamhet hos Trygghansa. Kanske dags att du tar tag i dina försäkringsvillkor?

Verktyg kostar det dom kostar, klart man kan köpa beg men i dina priser har då aldrig jag sett nga verktyg som duger för en yrkesman.

Jag säger inget annat heller, verktyg kostar och att jaga öresrabatter där ger inte mycket. Däremot kan man ifrågasätta behovet av verktygen, krävs den dyraste osv. Genom behovsanpassade inköp och eftertanke har jag hittils klarat mig med verktyg/maskiner för runt 25k. Men att säga att det krävs miljonen för en liten firma till verktyg/maskiner är mycket högt räknat.

Jo man kan beställa allt direkt till byggplatsen och så går det som det går, taket står utan papp en helg för att lev inte kom i tid eller så står gubbarna en dag och väntar på utlovat material fö vi lever inte i en perfekt värld där alla leveranser kommer i utlovad tid.
Samma sak med fönster osv, skall dom monteras en viss dag så skall dom inte stå i leran på en byggplats i en vecka innan utan förvaras i ett torrt fint lager om man är seriös.
Samma sak gäller vitvaror, parkett mm

Ok, nu förstår jag ert behov, ni beställer materialen lite tidigare än byggstart för att kunna samla allt till exakt tidpunkt, vilket jag ochså skulle ha gjort i din bransch. Men att hyra lokal för detta är dumt! Vad jag vet så kör alla stora med containar och mobila tält som mycket väl skyddar materialet. Kanske även dags här att se över förvaringsmöjligheterna?

Jag vet helt enkelt inte var du får dina siffror ifrån men har aldrig sett ngt liknande i branchen i verkligheten tyvärr men om du nu vill räkna så föreslår jag att du tar första bästa katalog och så räknar du igenom vad en detalj av varje typ kostar när det gäller tex VVS, du kan skippa alla specialsaker utan ta bara det vanliga och tänk på att inte allt säljs styckvis heller os grossisten.
I]Jag har själv köpt ett litet lager med klämringskopplingar som gick på några tusenlappar etc. Jag vet mycket väl vad saker kostar, men behövs allt detta i lager?[/I]

Givetvis måste en röris ha ett lager av alla standard-pem och kopplngar till dessa eftersom sådana grävs av mm både helg och kvällar och ingen vill vara utan vatten i ett kvarter bara för att vänta på att grossisten ska öppna.
Sedan ett hyfsat sortiment med rör och kopplingar för ALU-Pex PEX Koppar och svart för att klara när ngn kapat i eller spikat i ett rör, dessutom i alla vanliga storlekar från 8-50mm. jag tror du bara där ligger nära 100k i lager om du räknar med nödvändiga verktygen för dessa.

Om det är vvs företag som arbetar med just sådana installationer så är det rimligt att ha stort lager med mycket kapital i. Men firmorna som vi snackar om här i tråden sysslar nog inte med sådana installationer.

Vad gäller certifieringar och kurser mm är det tydligt att du inte vetvad som gäller i byggbranchen för då hade du vetat at du inte klarar dig med heta arbeten om du ska känna till alla normer och förordningar. (som man måste kunna hjälpligt för att ens kunna göra en offert)
Bara Bygg-AMA handlingarna är ett antal tusenlappar tex..

ag känner nog till det vanligaste i byggbranschen, AMA följer vi till exempel för att se vilket resultat som är kontraktsenligt. Men även där så är det bara en engångskostnad att köpa dessa handlingar. Jag kan en lämna en seriös offert för den byggverksamhet jag har, kanske inte ett bygge av ett höghus om 15 våningar, men 1 villa kan jag lätt offerera, även fast jag inte sysslar med nybyggnation av villor som jag antar att du gör. Heta arbeten var ett exempel och man behöver inte känna till alla normer och förordningar. Men återigen så är kunskapen till detta bara en engångskostnad för att få böckerna, sedan är det upp till dig själv att studera dessa eller välja att gå på dyra kurser för att förstå innehållet.

Jag har inget emot dig Tossegubbe utan vill bara sakligt försöka ge en annan synvinkel av hur man kan driva ett seriöst företag men med mindre kostnader och nöjda kunder.
 
Redigerat:
Thomas59
Tossegubbe skrev:
Tja nytänkande vet jag inte om man kan klassa det som men vi köper tex in material från flera ställen i världen för att kunna hålla lägre priser på våra produkter.

Exampel1 är att vi ger $4.98 för 966ml patron med PL-400 i USA istället för ca 50kr för 330 ml i sverige.

Exempel 2 Vi återanvänder allt brännbart byggpill för uppvärming av våra produktionslokaler.

Exempel 3 Vi har inga fasta arbetstider utan tillämpar flextid i samråd med kunden.

Exempel 4 Vi planerar och lagerhåller så långt i förväg att vi kan tillämpa samtransporter med andra företag så långt det är möjligt.

Exempel 5 Vi ger pris och nöjdkund garanti på mga av våra varor. (inte specialbeställnngar)

Som sagt jag vet inte om man kan se det som nytänkande men nog kommer detta kunden tillgodo?
Det låter bra, kanske inte revolutionerande jämfört med andra branscher men troligen väl frammet i förhållande till många konkurrenter. Jag förmodar ett det inte är ett företag med endast ett par anställda utan i ett liiiite större företag i alla fall?

På vilket sätt kommer detta kunden tillgodo (obs inget negativt jag bara undrar:))?

Hur ligger ni till i pris/kvalitet/kundnöjdhet i förhållande till era konkurrenter? Lönsamhet?

Intressant med prisgarantin, hur funkar den?

OBS att jag inte ensidigt förordar priskonkurrens, även om nog VVS-branschen skulle må gott av lite sådant. Ett företag kan givetvis vara att föredra av andra orsaker än priset!
 
Thomas59
Tossegubbe skrev:
Borde inte rimligtvis tex röris ha bättre betalt än en akademiker?
För det första hårdare arbete med mer risker och för det andra finns det överskott på akademiker och underskott på duktiga hantverkare.
Sopgubbar kan viss tjäna upp till 40 000 kr/månad!
 
Och dom är mycket bättre värd sin lön än dom flesta akademikerna
 
Tossegubbe skrev:
Tja nytänkande vet jag inte om man kan klassa det som men vi köper tex in material från flera ställen i världen för att kunna hålla lägre priser på våra produkter.

Exampel1 är att vi ger $4.98 för 966ml patron med PL-400 i USA istället för ca 50kr för 330 ml i sverige.

Exempel 2 Vi återanvänder allt brännbart byggpill för uppvärming av våra produktionslokaler.

Exempel 3 Vi har inga fasta arbetstider utan tillämpar flextid i samråd med kunden.

Exempel 4 Vi planerar och lagerhåller så långt i förväg att vi kan tillämpa samtransporter med andra företag så långt det är möjligt.

Exempel 5 Vi ger pris och nöjdkund garanti på mga av våra varor. (inte specialbeställnngar)

Som sagt jag vet inte om man kan se det som nytänkande men nog kommer detta kunden tillgodo?
Exempel 1 och 2 minskar ju era kostnader och kommer inte kunden tillgodo, och det får ju ses som nytänkande att köpa in från Usa för att höja marginalerna. Även en fördel där tidsmässigt då tuben från Usa inehåller nästan tre gånger mer lim.

Exempel 3, 4 och 5 ser jag i alla fall som kundfördelar, dock 4 där, menar du transporten av material till bygget? Måste isåfall vara svårt i praktiken att ordna samtransport. Bra med pris och nöjd kund garanti på era varor, men då antar jag att ni inte bara är ett byggföretag, utan i samband med en entreprenad även säljer tex fönster och annat byggmaterial? I så fall är det ochså en stor fördel. Bygger ni egenutvecklade villor eller åt traditionella husleverantörer?
 
elmont skrev:
Och dom är mycket bättre värd sin lön än dom flesta akademikerna
Ett sånt påstånde är väl lite att ta i. Lönerna bestäms individuellt på marknaden mellan arbetsgivare och arbetstagare. Alla jobb är väl egentligen viktiga i samhället men att arbetsuppgiften skulle bestämma vilken lön man är värd skulle höja lönerna avsevärt i världen.
 
Thomas59
elmont skrev:
Och dom är mycket bättre värd sin lön än dom flesta akademikerna
Ja kanske det!

Läste en kommentar kring det faktum att det mansdominerade sopgubbeyrket har nära dubbla genomsnittslönen mot tex kvinnodominerad vårdpersonal. Tesen var att det inte hade så mycket med huruvida resp yrkesgrupp var värd sin lön utan snarare ett mått på fackets styrka i de olika branscherna.

I samma artikel (?) gjorde sig skribenten också lustig över de olika arbetsmiljöreglerna som gällde i de två branscherna.

Sopgubbarna behöver inte dra ut sopkorgen om den inte har handtagen vända mot dörren, får inte kliva över trösklar överstigande en viss höjd, inte lyfta mer än en ganska låg vikt osv. Skulle man överföra det på vårdpersonal skulle dom näppeligen kunna sköta jobbet. Patienterna har ju inga handtag till att börja med och dom ligger lite huller om buller i sängen. Tunga lyft och annat hör också till vardagen.

Om detta stämmer eller inte har jag ingen aning men det var onekligen en intressant jämförelse.

Ops, hittade en blogg om just detta på http://metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.1123131
 
[

Ja men då har ni räknat med detta i kostnaden för bygget, alltså har kunden betalat allt och det kan inte anses som spill! Även fast ni betalat fullt pris för takpannor, så blir det kapningar, men även där har ni debiterat kunden för tex 2 pallar takpannor. Så klart blir det spill, men inget som belastar företagets ekonomi då man debiterar kunden hela paket. Eller köpar ni in två pallar och det blev en "halv över" och justerar priset mot kund och tar kostnaden på kontot för materialspill? KNAPPAST!

Nej vi debiterar för tex 50m2 takläggning med ett m2-pris sedan köper vi in material till detta och trasiga pannor, avkap, papprester osv är spill, sedan är det upp till oss hur bra vi kan organisera inköpen och användningen så vi minimerar spillet och därmed håller uppe förtjänsten.
Skulle vi däremot debiterat kunden även för spillet hade det bara uppmanat till mer spill för att öka vinsten eftersom vi har kke 30-50% påslag på materialet (dvs kunden betalar bygghandelns pris på materialet till oss men eftersom vi köper in hela bilar har vi bygghandelns inköpspriser ungefär)






Om du räknar på att plattsätta 20m2 golv så ger du väl kunden ett pris på att plattsätta 20m2 även om du måste köpa in 22m2 plattor för att kunna färdigställa jobbet, ytterst sällan jag har varit med om att kunden själv gör det i förväg oh när det händer så saknas det oftast nga plattor.

Fast pris lämnar jag och då räknar jag med tex 2-3 m2 extra för att täcka materialspill.

Ja så om du bara gjorde plattsättnig på heltid så skulle du alltså ha ca 15% spill?




Vad gäller försäkringar så säger jag bullshit, du har inte ngn heltäckande ansvarsförsäkring för 4k om året eller vad du skrev.

Knappast Bullshit, har heltäcknade ansvarsförsäkring anpassad för min verksamhet hos Trygghansa. Kanske dags att du tar tag i dina försäkringsvillkor?

Ja nu pratar jag om en fösäkring som en heltidsarbetande hantverkare med normal verktyg och maskinpark behöver, jag vet inte vad du gör eller omsätter, ett tips är att du kollar över din försäkring isf så att du inte måste kursa för att du bryter ett ben eller så..




Verktyg kostar det dom kostar, klart man kan köpa beg men i dina priser har då aldrig jag sett nga verktyg som duger för en yrkesman.

Jag säger inget annat heller, verktyg kostar och att jaga öresrabatter där ger inte mycket. Däremot kan man ifrågasätta behovet av verktygen, krävs den dyraste osv. Genom behovsanpassade inköp och eftertanke har jag hittils klarat mig med verktyg/maskiner för runt 25k. Men att säga att det krävs miljonen för en liten firma till verktyg/maskiner är mycket högt räknat.
Nej jag her inte sagt att det behövs verktyg för en miljon för en hantverkare men iaf 200k, jag kan såklart räkna upp en massa men känns onödigt. Sedan kan man välja att ha mindre effektiva verktyg och debitera fler timmar till kunden iof men det känns inte rätt.
Tex så kostar en uppsättning spikpistoler Papp, T-dckert, Rundbandad, Stomspik, ankarspik och vanlig dyckert iaf ca 20k nytt, sedan två kompressorer (stor o liten) 10k och slangar mm 2k till.
Så bara där spricker budgeten på 25k och då har du bara spikpistolerna man kan förvänta sig av en normal hantverkare, sedan har vi ju alla elmaskiner, kap o girsåg, klyvsåg, dammsugare, stoftavskiljare (som krävs på alla byggplatser av lagen) ev avfuktare, värmefläktar, skottkärror, belysning (vanlig hallogen är inte godkännt numera) osv osv
Ska du sedan ha lite prylar till ngt rörjobb eller plåtslageri så springer det iväg 20-30k till.
Räknar du igenom ett normalt verktygsbälte så har du verktyg för 3k bara i det...
Sedan kan man ju gå vidare med div laserverktyg som idag förväntas finnas ch då har du 30k till där minimum
Två släpkärror behövs med som minimum, ett skåp för känsliga saker om man inte har stor skåpbuss och ett större för materialtransport. Sedan kan man inte dra dom med en golf utan det behövs en rejäl dragbil och är man inte i stan behöver den dessutom vara 4wd eftersom det ofta är svårframkomligt.


Jo man kan beställa allt direkt till byggplatsen och så går det som det går, taket står utan papp en helg för att lev inte kom i tid eller så står gubbarna en dag och väntar på utlovat material fö vi lever inte i en perfekt värld där alla leveranser kommer i utlovad tid.
Samma sak med fönster osv, skall dom monteras en viss dag så skall dom inte stå i leran på en byggplats i en vecka innan utan förvaras i ett torrt fint lager om man är seriös.
Samma sak gäller vitvaror, parkett mm

Ok, nu förstår jag ert behov, ni beställer materialen lite tidigare än byggstart för att kunna samla allt till exakt tidpunkt, vilket jag ochså skulle ha gjort i din bransch. Men att hyra lokal för detta är dumt! Vad jag vet så kör alla stora med containar och mobila tält som mycket väl skyddar materialet. Kanske även dags här att se över förvaringsmöjligheterna?
Tro mig vi har räknat på sådana lösingar men det blir inte ekonomiskt då det skulle innebära ett flertal etableringar per månad med dyra transporter med inhyrda kranbilar mm (om man inte heter PEAB och har egna)
En egen lokal blir på landsbygden överlägset billigare 500m2 bygger man för en rimlig kostnad på "billig" mark och har dessutom möjlighet till egen underhållsverkstad för maskiner och fordon vilket ger ytterligare besparing.




Jag vet helt enkelt inte var du får dina siffror ifrån men har aldrig sett ngt liknande i branchen i verkligheten tyvärr men om du nu vill räkna så föreslår jag att du tar första bästa katalog och så räknar du igenom vad en detalj av varje typ kostar när det gäller tex VVS, du kan skippa alla specialsaker utan ta bara det vanliga och tänk på att inte allt säljs styckvis heller os grossisten.
I]Jag har själv köpt ett litet lager med klämringskopplingar som gick på några tusenlappar etc. Jag vet mycket väl vad saker kostar, men behövs allt detta i lager?[/I]

Ja om ngn råkar kapa ett rör en fre-eftermiddag tex? spec i gamla hus vet man aldrig vad som händer.
I vår yproduktion handlar det mest om att man kke behöver koppla in ngt tillfälligt men vi gör även enstaka renoveringar och då finns det ett löpande behov av tex tillfälliga omkopplingar för att inte göra ngn vattenlös.



Givetvis måste en röris ha ett lager av alla standard-pem och kopplngar till dessa eftersom sådana grävs av mm både helg och kvällar och ingen vill vara utan vatten i ett kvarter bara för att vänta på att grossisten ska öppna.


Om det är vvs företag som arbetar med just sådana installationer så är det rimligt att ha stort lager med mycket kapital i. Men firmorna som vi snackar om här i tråden sysslar nog inte med sådana installationer.

Jo dessa saker bör finnas tom hos markentrepenadfirmorna eftersom dom oftast råkar ut för avgrävda rör och kablar mm
Sedan vet alla som dragit rör lite att det aldrig går prec som man tänkt sig och man måste plötsligt göra en oväntad sväng runt ett berg eller en avloppsstam och då behöver man plötsligt 10kopplingar mer än vad som var tänkt, jag anser då att denna buffer bör finnas i bilen så inte jobbet står still en dag pga det. Återigen, i 08-land kan man sticka och hämta men här ute har vi kke 20mil till grossisten så det tar sin tid att kompletera oavsett hur litet det må vara.
Eller så blir det ett oväntat litet extrajobb som tex en väggutkastare eller en lyktstolpe, Har inte röris eller gnistis ens så basic saker med i bilen så skulle han då inte få mer jobb av vår firma.




Vad gäller certifieringar och kurser mm är det tydligt att du inte vetvad som gäller i byggbranchen för då hade du vetat at du inte klarar dig med heta arbeten om du ska känna till alla normer och förordningar. (som man måste kunna hjälpligt för att ens kunna göra en offert)
Bara Bygg-AMA handlingarna är ett antal tusenlappar tex..

ag känner nog till det vanligaste i byggbranschen, AMA följer vi till exempel för att se vilket resultat som är kontraktsenligt. Men även där så är det bara en engångskostnad att köpa dessa handlingar. Jag kan en lämna en seriös offert för den byggverksamhet jag har, kanske inte ett bygge av ett höghus om 15 våningar, men 1 villa kan jag lätt offerera, även fast jag inte sysslar med nybyggnation av villor som jag antar att du gör. Heta arbeten var ett exempel och man behöver inte känna till alla normer och förordningar. Men återigen så är kunskapen till detta bara en engångskostnad för att få böckerna, sedan är det upp till dig själv att studera dessa eller välja att gå på dyra kurser för att förstå innehållet.

Engångskostnad? dom förnyas ju årligen.. Hur seriös skulle du se en advokat som använde en lagbok från 95 som grund i ditt försvar?
Sedan har vi ju alla certfieringar mm för våtrum som du måste gå för att vara behörig plattsättare, elsäkerhet, och liknande. Kyltekniker om du ska pyssla med värme o kyla osv, jag vet ingen branch som inte har certifieringskrav på sig och årliga (nästan) uppdateringskurser.



Jag har inget emot dig Tossegubbe utan vill bara sakligt försöka ge en annan synvinkel av hur man kan driva ett seriöst företag men med mindre kostnader och nöjda kunder.[/QUOTE]
Har inget personligt emot dig heller men ärligt talat så är det tråkigt att behöva förkara sådant här för kunder som ifrågasätter alla kostnader för deras granne byggde minsann ett garage -83 utan alla dessa intyg och behörigheter osv...
Har inget emot ifrågasättandet isig om bara förståelsen finns men när yrkesmän med ifrågasätter så blir det knepigt.
Det är ingen tvekan om att vi kan handspika och handsåga ihop ett garage åt kunden men jag kan garantera att det blir billigare för han i slutänden om man har rätt och lämplig utrustning även om det kräver 200k mer i investering (det gör kke 30kr på timtiden) och dessutom har jag aldrig varit med om en kund som tyckt att det är ok att vara utan vatten en vecka om jag sparar 300kr eller så.
 
Thomas59 skrev:
Det låter bra, kanske inte revolutionerande jämfört med andra branscher men troligen väl frammet i förhållande till många konkurrenter. Jag förmodar ett det inte är ett företag med endast ett par anställda utan i ett liiiite större företag i alla fall?

Ja det är liiite större totalt sett då vi har kontor i tre länder (Sverige UK och USA)
Men det hör eg inte till saken för det drivs som fristående enheter och som enskilld firma.


På vilket sätt kommer detta kunden tillgodo (obs inget negativt jag bara undrar:))?
Det kommer kunden tillgodo genom en väldigt prisvärd produkt som mig veterligen ingen konkurent kan erbjuda.


Hur ligger ni till i pris/kvalitet/kundnöjdhet i förhållande till era konkurrenter? Lönsamhet?
Svårt att jämnföra priser rakt av men utan att skryta eller göra reklam så har nog ingen konkurent ett jämnförbart pris på jämnförbar prdukt, kundnöjdheten måste anses som god då vi i 10år har erbjudit en nöjdkundgaranti i stil med TV-Shop (är du inte nöjd med varan tar vi tillbaka den utan kostnad) och det gäller helheten ink leverans, montering och kvalitet.

Intressant med prisgarantin, hur funkar den?
Skulle du hitta motsvarande vara och villkor till bättre pris så matchar vi det, ungefär som bauhaus mf.
(har ännu under 10 år inte inträffat)

OBS att jag inte ensidigt förordar priskonkurrens, även om nog VVS-branschen skulle må gott av lite sådant. Ett företag kan givetvis vara att föredra av andra orsaker än priset!
Ja vi har en konkurent som exempel på detta, liknande koncept men utan garantier och det fungerar inte med leveranser och i kvalitet men dom är på pappret en direkt konkurent. Alltid roligt när deras kunder kommer till oss istället efter div strul ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.