Status
Inte öppen för fler kommentarer.
hejsan.
har en enligt mig onormalt hög elförbrukning i mitt hus som jag köpte i höstas.
nu i december så har jag gjort av med 2812 kwh, och då eldar jag med pellets.
så nu undrar jag om det finns någon som har lite idér på vart man ska börja leta strömtjuvar..
 
tjena...du har inga element som går på el i vind, garage, förråd ? Sker all uppvärmning av huset med pellets eller du kompletterar med elpanna ?. Vem är nätägare och elleverantör ?
 
  • Gilla
Lidd
  • Laddar…
C
Oj, jösses. Nån elpatron inkopplad nånstans? Mindre kortslutning?
Det är alltså nästan 4 kW (3,77nånting) konstant förbrukning, nåt måste vara riktigt galet om du eldar med pellets. Hade du haft direktverkande el hade det kanske varit rimligt, beroende på vad det är för hus du bor i...

När det är såna enorma summor måste det antingen vara som sagt en mindre kortslutning nånstans, eller nåt väldigt strömkrävande som står på, typ spisen, elpatron, elelement, byggfläkt, flera stora strålkastare eller nåt liknande. Elpatron är nog ändå närmaste gissningen jag kommer till tror jag.
 
tja,
har inga el element nånstans i huset, och ingen elpatron i pannan. dock så finns det ett värmebatteri i husets ventilationsanläggning, som är bortkopplad.

nätägare och elleverantör är Fortum
 
Bara att börja dra ur proppar eller liknande du ser snabbt när elmätaren stoppar upp.
 
nu har jag varit fram med tångampermetern o mät lite, fick fram att jag på en fas hade en belastning på 11,8A. testade då att börja skruva ut proppar. konstaterade då att en sk. stigare står för drygt 10A förbrukning. dock så hittar jag inte var denna stigare tar vägen då allt i huset ändå fungerar normalt. har tre undercentraler utplacerade i huset, och ingen av dessa är påverkade av ur skruvning av proppen.
så nu är den stora frågan, vart tusan tar den vägen.
 
  • Wow
Hellwiz
  • Laddar…
C
Stigare borde ju gå till en undercentral. Skruva i den igen och gå till dina undercentraler och prova vidare kanske?
 
tack för tipset, tyvärr så har jag redan varit runt o mät i undercentralerna utan nån skillnad
 
C
Hm, märkligt. Den går inte iväg till nåt uthus på tomten eller nåt liknande då? Garage?
 
finns inget uthus eller garage, det enda som finns är en gammal lyktstolpe som jag inte rikigt vet var den får sin ström ifrån, tyvärr så fungerar den inte alls just för stunden.
 
C
Hm, är det inte en hel trefasgrupp som heter stigare, utan bara en säkring?

Det här är lite spännande måste jag säga.. :)
 
  • Gilla
Lindalolsson
  • Laddar…
Ingen lång värmekabel i vattenledningen?
Ingen kortis i lyktstolpen som pga långa kablar och rappliga gamla skarvar inte orkar lösa säkringen utan istället drar elva ampere?
 
Hittar du inte den, och inget händer då säkringen är borta, kör utan säkring! Kan hända du har värme i uppfarten eller dammen. Kolla med tidigare ägare!
Lycka till.
 
jag tror att det är 2 faser som hör till samma stigare, och båda är urskruvade utan nån märkbar skillnad.
 
tidigare ägare är kommunen, då kåken har varit ett dagis tidigare, så det finns ingen damm, och är säker på att uppfarten inte är uppvärmd
 
  • Gilla
efred och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.