Vad finns det för fördelar resp. nackdelar med en bred garageport (istället för två mindre)?

Vi kommer till en början ha en bruksbil och en hobbybil stående. Garaget blir ca 6m invändig bredd.
 
steppen7 skrev:
Vad finns det för fördelar resp. nackdelar med en bred garageport (istället för två mindre)?

Vi kommer till en början ha en bruksbil och en hobbybil stående. Garaget blir ca 6m invändig bredd.
JAg hade nog satt in två mindre pga värmeförlusten vid öppning, har svårt att se vinsten med en jätteport.
 
Ja precis det där med värmen har jag tänkt på. Den enda fördelen med en stor port jag kan komma på är att man slipper en stolpe i mitten så det blir lättare att köra in om man vill en bil i mitten pga. bilmeck. Fast det är klart, dom gångerna kan man nog saxa sig in i mitten ändå.
 
om du vill ha möjligheten till en bred öppning men ändå kunna öppna en sida i taget för att slippa värmeförluster så kan du anända dig av sidohängda industriportar som har dragspelsfunktion. dessa finns att beställa i de flesta höjder o färger, med eller utan dörr eller fönster.

kan nog lösa ditt problem
 
Det är ju inte så att man far in och ut ur ett garage 15 gånger om dagen så värmeförlusten är nog inte så stort problem. Det är ju inte så att luften i garaget byts ut mot kall bara för att man öppnar porten, detta eftersom det inte är korsdrag.

Jag hade satsat på en stor port. Kan inte se nyttan med att ha två. Lite billigare möjligen om ens det.
 
En nackdel jag kom på med stor port är ju att det kan blåsa in mer snö när man öppnar på vintern en blåsig dag. Fast det är ju inte många dagar det är pudersnö+blåst i stockholm... Mjo det var ju det här om dagen men...
 
En standard crawford t.ex, känns liten åt en vuxen bil, jag brukar stryka backspeglarna...
 
Jag är själv i samma tankegångar ang. 2 små lr. en stor port. Mitt garage kommer också bli 6m brett. Fördelarna med en port på 3,5-4m är just att få gott om plats på båda sidor om bilen plus att man får plats med en massa grejer längs väggarna, om man som jag bara kommer ha en bil i garaget plus en skoter i framtiden.
Om du ska ha en isolerad takskjutport av kvalitet så är priset nästan de samma för en bredare port som för 2 standard.
Också silper man vara nervös för att backspeglarna ska rycka när man ska in =)

Lycka till med valet.
 
Jag har 4.5 meter port och 6m garage. normalt står två bilar brevid varann men vid däckbyte och annat står bilen i mitten.
Den värme som sticker ut när man öppnar är försumbar. har golvvärme i plattan så det är rejält med värme magasinerat. skulle aldrig byta min breda port mot två smala.
 
Hej. Jag passar på att låna tråden och fråga vad som vore en "idel" bredd om har endast EN port på dubbelgarage? Har plats på tomten för ca 7m brett garage.

Ju bredare desto bättre förstås, men om det finns någon som har en bred port och kan dela med sig av erfarenheterna om den.

"styrman1" - är 4,5m tillräckligt bred? Tycker det låter lite väl smalt. 5,0-5,5m hade jag tänkt mig.
 
Överlägset med en 5m port istället för 2smala om inte annat för att en smal är för smal för att vara behagligt att köra in i med en vuxen bil. Normal port är ca 2.4m inv och normal större bil ca 2.2 vid backspeglarna så det är inte mycket att vingla på prec...
Du kommer att ångra dig om du väljer ngt mindre än en 5m enkelport i ett 6m garage.

Dessutom billigare med bred port. enkelport 2*17 000ca (med montage) dubbelport 30 000ca
 
Jag har byggt mitt garage 10x 8 meter. Till detta valdes två stycken 2,50x2.50 Hörmann portar med portmotorer till båda (30 000ex. montering). Jag är kanonnöjd med dessa, mycket för den lilla väggstump som blir mellan portarna. Där har jag idag alla sladdvindor för el, luft och vatten. Om man har som jag med 0,75 meter mellan portens yttersida och insida vägg rymms man ledigt på båda sidor om bilen då man behöver fixa något. Så det finns För och nackdelar med allt. Det hade blivit ganska myckket dyrare med en enkel port som motsvarat mina två då den skulle behöva vara över 6 meter bred. Jag är som sakt grymt nöjd.
 
  • Gilla
Pepplund
  • Laddar…
valt 2 st utan tvekan.
kan man ej köra in bilen mellan skall man nog ta å lämna in körkortet på en gång*haha*
varför öppna en hel gavel för att få in 1 bil å släppa ut all varmluft?
sen är det svårt att få in 2 bilar jämte varandra om man nu har det.
nä ta 2 portar.
köpte mina på skånska byggvaror för nu 9 år sen med motorer å allt.
då gav jag 13900 kr för allt utan montering såklart.
idag hamnar du på nåra tusen till men inte mer.
dessa är isolerade.
skulle aldrig köpa crawfordport för 17 papp. aldrig livet.
ända skillnade som jag tycker skiljer dessa är att motorn är tystare på craw än motorlift*tror den heter så*
men vem f.n hör porten när man är i bilen?
lr innan man satt sig i bilen?

bara ett tips.

mvh
snickar estwing
 
Jag skulle nog välja 2 portar och kanske en vanlig dörr mellan dessa om man har ett bredare garage. Med en bred port inbillar jag mig att man ändå måste köra snett in om man vill ha lite avstånd mellan bilarna. Att då sätta in en ännu bredare port blir som estwing beskriver, att öppna upp hela gaveln. Frågan är då om man behöver ett garage eller ett skärmtak! :rolleyes:
 
Nej Crawford för 17k går bort men däremot en Martindoor med livstidsgarani är klart värt det, är inga stora saker utan bara det där lilla extra med säkerhet och garantier mm, inga vassa kanter att skära sig på, klämskydd, bättre lack osv
Vad är eg 10k i det stora hela på ett garage för 200k?


estwing skrev:
valt 2 st utan tvekan.
kan man ej köra in bilen mellan skall man nog ta å lämna in körkortet på en gång*haha*
varför öppna en hel gavel för att få in 1 bil å släppa ut all varmluft?
sen är det svårt att få in 2 bilar jämte varandra om man nu har det.
nä ta 2 portar.
köpte mina på skånska byggvaror för nu 9 år sen med motorer å allt.
då gav jag 13900 kr för allt utan montering såklart.
idag hamnar du på nåra tusen till men inte mer.
dessa är isolerade.
skulle aldrig köpa crawfordport för 17 papp. aldrig livet.
ända skillnade som jag tycker skiljer dessa är att motorn är tystare på craw än motorlift*tror den heter så*
men vem f.n hör porten när man är i bilen?
lr innan man satt sig i bilen?

bara ett tips.

mvh
snickar estwing
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.