Det ska finnas en tavla vid elcentralen som anger vad som är anslutet till varje säkring. JFB kan ha tillkommit senare än tavlan men om det inte står något annat så skyddar förmodligen JFB hela huset.
 
BiFuel skrev:
Jordfelsbrytare finns men gäller den hela elsystemet? Den sitter ju inne vid centralen och skarvsladden drar jag från garaget. Borde väl gälla även för de uttagen?
Är ju hur enkelt som helst att testa: Tryck på testknappen på jorfelsbrytaren och se om den "släcker" även i uttaget...(Men stäng av datorn först, det är ju alltid en risk för hårddiskrasch/problem vid strömavbrott för en PC)

Annars nej, det är oftast inget större problem att tillfälligt skarva ihop några utomhusskarvsladdar.. JFB bör det vara förstås, och då behöver man inte ens tänka på "utlösningsvillkor". Skulle inte den i centralen vara kopplad till uttaget (Det är ganska vanligt att man installerat JFB bara för tex en golvvärmeinstallation eller uttag i badrum). Men det är ju enkelt att stoppa i en sån där "lös" JFB direkt i uttaget..

Är det emellertid så att den JFB du har i centralen är kopplad till alla grupper, är ju risken defacto större för att utomhusinstallationen/skarvsladdarna får jordfel och löser brytaren än att utrustning inomhus gör det. Därför kan en separat JFB för utomhusuttag vara en god ide vid nyinstallation.
 
Ska testa nån dag när inte datorerna är på :)
En lös JFB, duger såna som finns för 79 spänn på Jula och liknande?
 
BiFuel skrev:
Ska testa nån dag när inte datorerna är på :)
En lös JFB, duger såna som finns för 79 spänn på Jula och liknande?
Bättre än ingenting, (Men kolla först om inte centralens JFB är kopplad dit)..
Är lite skeptisk till funktionen hos sådana där prylar man stoppar i utomhusuttag, det kan lätt komma in kondens/fukt/regn som fryser och då det är frågan om mekanik till en del så kanske inte funktionen kan garanteras vid alla driftsfall.

(Sådana där billiga mekaniska timers/kopplingsur för utomhusbruk har jag sett flera som "stannat" då det fryst på)
 
Sedan gäller det ju att det bara är motorvärmaren på 700W och inte en kupevärmare på ytterligare 1500W inkopplad med för då kan det bli spännade med 1.5mm 50m kabel ;)
 
jag skulle gjort så att jag köpte kabeln som elmont föreslår, eller en N1XV 3G2.5 och lägger den löst på marken tills vintern är över, då kan du gräva ner den till våren.. tillverka en stolpe och montera en sån här på stolpen: http://expressel.se/group.htm?category_id=5903

eller så skaffar du dig en 4hjulsdriven bil så du kommer ända fram till huset alla årstider, så slipper du bära matkassarna 50 meter i djup snö..
 
Fördelen med den jag föreslår är att den är nästan lika mjuk som en gummikabel, både ledarna och hela kabeln.
 
jo jag har läst om den, men den är ju inte lika lätt att skaffa som en N1XV...
jag har iofs aldrig provat Aceflex, men är den alltså rikkarderlig, eller fåkarderlig?
säkert bra för nergrävning men de flesta gånger så klamrar jag kabel och om man kommer upp ur marken med en Aceflex och ska klamra den på husvägg 5-6 meter så är väl risken att det inte ser så proffsigt ut, typ som att man använt gummikabel...
men att hänga den i lina som luftledning borde vara bra då man inte behöver göra en loop i ändarna som med enkelkarderlig kabel för att slippa utmattningsskador.
sen hänger den säkert rakare också.
 
Kardelig som RK, Elektroskandia har den "på hyllan", utomordentligt lätt att dra in i rör (om man inte ska/kan gå med rör hela vägen), ungefär som ekk när det gäller klammeravstånd, något billigare än N1XV, i övrigt samma användningsområde som andra pex kablar, rekommenderas.
 
4-hjulsdrift hade varit fint men tyvärr finns inga fyrhjulsdrivna gasbilar ännu vad jag vet :) Försöker vara lite miljövänlig de gånger jag åker bil. Dock ska Subaru Legacy komma som gasbil men nu börjar diskussionen spåra iväg :D
 
Skulle tro att ACEflex kommer att komma mer och mer framöver, en 5g6 är ju typ lika tunn som en ekkj 4x2,5/2,5...
Hur ligger den i pris jämfört med tex n1xv ni som börjat använda den?
 
BiFuel skrev:
4-hjulsdrift hade varit fint men tyvärr finns inga fyrhjulsdrivna gasbilar ännu vad jag vet :) Försöker vara lite miljövänlig de gånger jag åker bil. Dock ska Subaru Legacy komma som gasbil men nu börjar diskussionen spåra iväg :D
Chevrolet Tahoe finns med LPG drift! eller E85... rejäl stadig bil får man på köpetd^_^b

eller en snöslunga då.....
 
LPG är väl fortfarande ett fossilt bränsle? Och E85 är jag lite småskeptisk till. Annars har du rätt i att det är en stadig bil :D
 
Floppman, i samma prisläge ev något billigare.
 
BiFuel skrev:
LPG är väl fortfarande ett fossilt bränsle? Och E85 är jag lite småskeptisk till. Annars har du rätt i att det är en stadig bil :D
då återstår väl en snöslunga då;) finns med dieselmotor som kan köras på matolja..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.