Thomas59
elmont skrev:
Det är ju konstigt att inte nån som vet hur marknadsekonomin fungerar startar en VVS firma, är det så enkelt är ju hans framtid räddad, eller kanske det inte alltid fungerar som det står i boken.
Alla branscher "mörkar" för sina kunder men visst en del är duktigare än andra och att en viss lön inte är en mänsklig rättighet är lika sant som att inte hellre en kunds pris är en rättighet.
Så jag framhärdar, lösningen för den som ska köpa är att skaffa dig kunskap (desto mer desto bättre), förhandla innan köp. Men för att förhandla måste man ha kunskap.
Och eftersom det är brist på dom flesta hantverkare, så kommer det att dyka upp mindre seriösa aktörer som skinnar dom minst kunniga och mest utsatta, tyvärr.
Men det är ju en del av den fantastiska marknadsekonomins grundpelare.
Jo så kan man ju se på saken. Alla mörkar sina marginaler men det är inte DET som är problemet ser du.

Att någon som säljer en vara eller tjänst har en marginal är inte ifrågasatt och diskussionen blir väldig förvirrad då "meningsmotståndarna" ständigt drar det argumentet: Tex med exempel som bilverkstaden, restaurangen, klädbutiken osv.

Problemet i stort är att branschen (i detta fall VVS) i ALLA led byggt ett system för att systematisk mörka eller lura kunderna.

A/ De prislistor som ofta hänvisas till har ingen koppling till verkligheten och kan alldeles säkert vara ett fall för Marknadsdomstolen.

B/ VVS-firmor lurar kunderna (okunnigha sådana) att dom får ett bra pris genom att hänvisa till dessa prislistor antingen genom att ande ett sjuste påslag på listpriset eller i bästa fall en juste rabatt på listpriset UNDER FÖRESPEGLING att detta är den verkliga materialkostnaden

C/ Inte ens då vvsfirman åläggs att visa underlag på materialkostnaden kan man vara säker på att detta stämmer pga tex dolda rabatter.

D/ Prisjämförelse försvåras genom att delar av timpriset läggs på materialkostnaden

Ja det finns flera metoder men desa är de vanligaste.

Problemet för VVS-firmorna är att kunden idag (inte alla men de medvetna) lätt kan kolla materialpriser på tex Rinkaby och då se att påslagen är enorma. Påslag i sig är inte problemet. De flesta kan se rimligheten i detta. Problemet är att påslaget på intet sätt motsvara det mervärde som hantverkaren erbjuder. Att hänvisa till snabba leveranser, lagerhållning och annat håller helt enkelt inte.

Såg att lagerhållningskostnaden diskuterades tidigare (tror det var i denna tråd) och jag håller med i beräkningen att lagerhållningen i sig knappast kan motivera annat än marginellt påslag.

På frågan om varför man inte startar en VVS-firma om det nu är så lätta pengar kan jag väl bara konstatera att de flesta av kritikerna (jag gissar) knappast skulle vilja stå bakom de affärsmetoder som tillämpas.

Det är ju bedrövligt att man i princip ska vara proffs själv och ha tillgång till VVS-arnas inköpspriser för att slippa riskera att bli lurad. En bransch som funkar på det sättet förtjänar all kritik den kan få.
 
Thomas59 skrev:
Det är ju bedrövligt att man i princip ska vara proffs själv och ha tillgång till VVS-arnas inköpspriser för att slippa riskera att bli lurad. En bransch som funkar på det sättet förtjänar all kritik den kan få.
d^_^b
 
Mmmm märkligt att ingen har räknat något på uppgifterna jag gav er, inte ens de största kritikerna har gjort ett överslag. Eller har de?

För övrigt tycker jag denna diskussion är ett alldeles lysande exempel på vad som är på väg att hända i affärsvärlden. Transparens i alla led, mycket bra.

1. Mitt exempel var inte baserat på "lillskuttens vvs" utan en medelfirma 6-10 man.
2. Verktygen jag räknade upp är nödvändiga, eftersom mycket arbete faktiskt utförs på andra ställen än ditt hem. Jag har nämnt det innan men ca 20 % privatarbete för "normalfirman" resten är bostadsbolag, industrier, kommuner, skolor, sjukhus osv.
4. "Thomas59" Naturlagen om du måste tjäna pengar på det du gör finns självklart det kallas marknadsekonomi och du beskriver det rätt bra själv "Den måste förtjänas genom att man levererar ett visst värde som kunderna är beredda att betala för" Tydligen så levererar de vvs-are som finns ett visst värde eftersom de finns!
4. Marknadsekonomen som ska starta vvs-firma intressant exempel om vi ponerar att "Thomas59" är marknadsekonom hur hade du gjort och tänkt omdu fick chansen att starta en vvs-firma. Du behöver inte redovisa någon affärsplan, bara punkta upp de viktigaste saker som din firma ska stå för.
 
Ja det är klart att ma kan motivera 25mil resväg för att hyra en maskin när man behöver den, dom 6timmarna restid betalar säkert gärna kunden såklart??
Inte alla företag och kunder håller till i 08-land faktiskt...
Man kan inte ha ALLT men man kan och SKA ha en stor del om man är seriös men självklart så tar man inte betalt för en lift om man inte använder den. men den som ngn gång varit och köpt ett handverktyg av bra kvalitet vet att man inte får en någotsånär vettig uppsättning för under 100k och behöver man dessutom lite specialprylar så är man direkt uppe i 2-300k.
Den som anser sig kunna ordna detta billigare vill jag gärna anlita som inköpare!

rolri skrev:
Vilket trams om att man behöver så mycket egen utrustning.

Många hyr tillfälligt specialutrustning.
Finns företag typ KRAMO mm som man använder för prylar typ betongsågar, ställning, liftar mm.

Man kan aldrig som ensam ha allt, och har man det så får man själv stå för den kostnaden och kan aldrig ta ut det av kunden för då blir det hopplöst dyrt.

Sedan de delar man köper som är av lite dyrare art håller i många år och måste inte bytas varje år.

Har man sedan ett stort lager så måste det rimligen bero på att man köper in till bättre priser annars är det galet att ha stort eget lager. Att ha lite för nödsituationer kan knappast handla om några stora pengar.

//Roland
 
Jag undrar hur lätt det vore för en ung vvs-are som precis ska till att starta sin egen firma att frångå branschens standardmodell med materialpåslag, dolda rabatter etc. och faktiskt bedriva en mer transparent och som jag ser det ärlig verksamhet. Det blir ju svårt för honom att sälja sig till kunder när han ska förklara varför han har ett högre timpris än andra som har hållt på i 30 år, "kollegor" (eg konkurrenter) skulle säkerligen inte stötta honom, utan kanske rent av motarbeta och grossisternas system skulle inte heller vara anpassat för hans verksamhet. Troligen skulle en dylik ung visionär inom några år bli blasé och börja göra som alla andra.

Och ja, visst förser de vvs-are som finns och som arbetar enligt sin vanliga modeus operandi ett marknadsvärde, men faktum är ju att kunderna inte har så stort val om branschen är självreglerande enligt min teori ovan, dvs att de som försöker erbjuda kunderna något annat sorteras bort. Trots att det finns en stor mängd företag på vvs-marknaden i Sverige (precis som i andra hantverksyrken) så får man lätt uppfattningen att situationen är i det närmaste ett oligopol, där kundens valmöjligheter kraftig begränsas av att aktörerna på marknaden mer eller mindre formellt har fastställt en rådande marknadsmodell. Då dessutom tjänsten som förses är en som många kunder är tvingade att köpa i många situationer så hamnar kunderna i en beroendeställning till branschen och man kan inte längre prata om att företagen förser ett marknadsvärde under marknadsekonomiska spelregler.
 
Men seriöst!!

Har du ngn gång i livet ens drivit ngt som kan liknas med ett företag??
Eller för delen köpt in ngt förutom mjölk på ica?
Ok börja med servicebil, har du ngn gång sett nybilspriser? men ok man MÅSTE inte a en ny bil det håller jag med om.
Kan du plocka ihop ens en enda pryl av varje sak som bör finns i lagret för under 100k så har du anställning på stående fot här, vi arbetar inte ens med rörmokeri men har iaf VVS-lager mm för runt en 60-70k för att kunna göra temp-lösningar och liknande i väntan på röris (bara en enda serviceventil kan ju för f-n vara 5k) och en sådan kan mycket väl köras sönder under byggtiden och behöva bytas akut.

Vadå 150m2? det räcker väl inte till ngt i byggbranchen, har du sett hur stor plats tex fönster till en villa tar?
500m2 är snarare ett rimligt minimum för effektiv hantering men visst en röris kan klara sig med ngt mindre inomhus då PEM och markrör mm kan förvaras ute.

Har du ngn gång haft en försäkring för ett företag? bara nödvändiga enligt lagen kurser och intyg är iaf minst 40k om året.
Lokal ca 20k bil 5k ansvar 30k och då har vi inte ens kommit in på personligt skydd.
Det jag kan hålla med om är att det inte är dubbelt så dyrt med två anställda osv

Materialspill är väl i dom flesta brancher ca 15%?
Så är det iaf i bygg och jag vet att man räknar liknande om det gäller plattsättning och el med men det finns säkert undantag.

1.5milj bör iaf en enmansfirma fakturera i bygg för att gå runt, ca 700k är material då så att komma ner i 50k spill är faktiskt riktigt bra då. man kan ju tex tänka på att bara skyddspappen på golvet i en villa är 1500-2000kr
Sedan är transportembalage mm som pallar till taktegel ngn 1000kr och allt annat material kke ngn 1000kr till
Sen har man i en paket med virke minst 5% skrot redan vid lev och ytterligare 10%kapspill minst.
LAINE skrev:
LITE FAKTA:
Hur mycket av ovanstående har en enskild rörmokare dvs en enmansfirma? Hur mycket behöver en rörmokare egentligen för att kunna åta sig vanliga vvs uppdrag?

Tex en servicebil för 300000:- är ett skämt, vilken firma köper in sånt? Möjligtvis de stora som alltid ser till att ha montörer ute hela tiden och för viss spetskompetens.

Har man materiallager för 100-200k hemma som hantverkare så borde man ta en kurs i företagsekonomi. Ren skitsnack att du behöver ha material för så mycket i lager. Max 5000:- i material för diverse nöduppdrag behövs.

Firmalokal för 8 k per månad? Behövs det ochså till en enmansfirma, räcker inte garaget i villan? För 8k per månad så snackar vi om lokaler i 150m2 klassen.

Försäkringar och din sista mening är ochså överdrivet, möjligtvis är din uppräkning rättvisande om det är en firma med 10 anställda.

Materialspill för 50k per år tyder ochså på dåligt affärskunskap.

Nu Rogge är du ute och cyklar, med din budget kan jag driva en vvs firma med 5 anställda och bra vinst.
Du har räknat lite väl högt på alla poster. Kom gärna med en mer verklighetsbaserad kalkyl. Tänkte du på en enmansfirma när du budgeterade ovanstående?
 
Redigerat:
Thomas59
rogge_vvs skrev:
Mmmm märkligt att ingen har räknat något på uppgifterna jag gav er, inte ens de största kritikerna har gjort ett överslag. Eller har de?

.....
4. "Thomas59" Naturlagen om du måste tjäna pengar på det du gör finns självklart det kallas marknadsekonomi och du beskriver det rätt bra själv "Den måste förtjänas genom att man levererar ett visst värde som kunderna är beredda att betala för" Tydligen så levererar de vvs-are som finns ett visst värde eftersom de finns!

4. Marknadsekonomen som ska starta vvs-firma intressant exempel om vi ponerar att "Thomas59" är marknadsekonom hur hade du gjort och tänkt omdu fick chansen att starta en vvs-firma. Du behöver inte redovisa någon affärsplan, bara punkta upp de viktigaste saker som din firma ska stå för.
rogge_vvs skrev:
Lite fakta:
De som är duktiga på att räkna kan nu ta fram exakt (nåja) vad det ska kosta i timmen att ha en rörmontör i huset. Jag ser med spänning fram emot vad det slutar på eftersom jag själv har räknat lite på det.
Nej det är inte så märkligt. Som kund bryr jag mig inte särskilt mycket om vilka kostnader du har. Du kan räkna upp kostnader till dödagar, det spelar ändå ingen roll - I EN MARKNADSEKONOMI.

Det spelar givetvis roll i DIN prissättning men ensidigt kostnadsbaserad prissättning kommer du inte långt med på en konkurrensutsatt marknad. Du mpste ta hänsyn till en rad andra faktorer. Jag tror, med all respekt för din utförliga uträkning, att du missuppfattat begreppet MARKNADSEKONOMI en aning :surprised:

Nej någon naturlag som innebär att ett företag alltid ska tjäna pengar som ger en viss lön/vinst finns givetvis inte. Du får nog läsa på lite där:). Har du för höga kostnader och för låga intäkter blir det ingen vinst, så är det bara.

Höjer du priserna för att kompensera dina höga kostnader får du färre kunder och vinsten krymper än mer och.............nä just ja, du jobbar ju i VVS-branschen, där är ju kunderna (pga din naturlag:D) TVUNGNA att anlita dig så det är bara att höja priserna eller.....?

Uppenbarligen är det där med att leverera ett värde som kunderna är beredda att betala för inte helt sant i VVS-branschen. Dels finns det ett mycket stort missnöje bland de personer som anlitar VVS:are, i huvudsak över prissättningen och dels är det en stor andel privatpersoner som gör arbeten själv då dom inte tycker att VVS:arna levererar ett värde som dom är beredda att betala för.

Genom att sätt de marknadsekonomiska mekanismerna ur spel(se vad jag tidigare skrivit om bla prissättning) och genom ett "tvingande behov" lyckas ända vvs-firmor fortleva. Med tvingande behov menar jag att många privatpersoner helt enkelt inte KAN göra många av de jobb som VVS:arna gör, vilket de skamlöst utnyttjar.

Hela ditt resonemang kring kostnadsbaserad prissättning och nån sort naturlag som gör att VVS:are ska kunna leva på sitt företag saknar helt verklighetsförankring.

Marknadsekonomen som ska starta ett VVS-företag? Intressant frågeställning. Menar du att planekonomiskt tänkande dominerar idag då eller? Så verkar det på ditt resonemang i alla fall.

Nja, iofs är det en del av mitt jobb att starta företag men så galen som att starta ett VVS-företag är jag inte och vill du ha råd om detta får du nog betala för dig som alla mina andra kunder.

Dock är det ju så att sådant som är en självklarhet i andra framgångsrika branscher också har sin giltighet i VVS-branschen. Ta en titt på andra framgångsrika företag så får du kanske lite idéer. Du kommer dock att ha svårt att hitta framgångsrika företag som medvetet lurar sina kunder, där flera led samarbetar för att försvåra prisjämförelser, där man tror att prissättningen ska baserar enbart på vad verksamheten har för kostnader osv osv.
 
Håller med dig i princip här Thomas men faktum är att det alltid finns lyckosökare som tror att dom kan driva ett seriöst företag med med 20% av utrustningen och kunskapen som faktiskt krävs och då blir resultatet vad vi ser i en massa inlägg här på forumet. Kort sagt så ger skitutrustning (och kunskap) skitresultat tyvärr :(
Men sedan finns det alltid kunder som ser bara på priset och inte vad man faktisk kan förvänta sig med tanke på utrustningen som finns till förfogande.
Hela konceptet med att anita den billigaste för att få det bästa resultatet är ju i grunden motsägelsefullt faktiskt?

Så ett seriöst drivet företag med med kompetent personal/ledning och en bra produkt/tjänst SKA enligt naturlagarna ge vinst och gör det inte det så är det fel på ngt annat ställe, tex orättvis konkurens eller felaktiga lagar i samhället.


Thomas59 skrev:
Nej det är inte så märkligt. Som kund bryr jag mig inte särskilt mycket om vilka kostnader du har. Du kan räkna upp kostnader till dödagar, det spelar ändå ingen roll - I EN MARKNADSEKONOMI.

Det spelar givetvis roll i DIN prissättning men ensidigt kostnadsbaserad prissättning kommer du inte långt med på en konkurrensutsatt marknad. Du mpste ta hänsyn till en rad andra faktorer. Jag tror, med all respekt för din utförliga uträkning, att du missuppfattat begreppet MARKNADSEKONOMI en aning :surprised:

Nej någon naturlag som innebär att ett företag alltid ska tjäna pengar som ger en viss lön/vinst finns givetvis inte. Du får nog läsa på lite där:). Har du för höga kostnader och för låga intäkter blir det ingen vinst, så är det bara.

Höjer du priserna för att kompensera dina höga kostnader får du färre kunder och vinsten krymper än mer och.............nä just ja, du jobbar ju i VVS-branschen, där är ju kunderna (pga din naturlag:D) TVUNGNA att anlita dig så det är bara att höja priserna eller.....?

Uppenbarligen är det där med att leverera ett värde som kunderna är beredda att betala för inte helt sant i VVS-branschen. Dels finns det ett mycket stort missnöje bland de personer som anlitar VVS:are, i huvudsak över prissättningen och dels är det en stor andel privatpersoner som gör arbeten själv då dom inte tycker att VVS:arna levererar ett värde som dom är beredda att betala för.

Genom att sätt de marknadsekonomiska mekanismerna ur spel(se vad jag tidigare skrivit om bla prissättning) och genom ett "tvingande behov" lyckas ända vvs-firmor fortleva. Med tvingande behov menar jag att många privatpersoner helt enkelt inte KAN göra många av de jobb som VVS:arna gör, vilket de skamlöst utnyttjar.

Hela ditt resonemang kring kostnadsbaserad prissättning och nån sort naturlag som gör att VVS:are ska kunna leva på sitt företag saknar helt verklighetsförankring.

Marknadsekonomen som ska starta ett VVS-företag? Intressant frågeställning. Menar du att planekonomiskt tänkande dominerar idag då eller? Så verkar det på ditt resonemang i alla fall.

Nja, iofs är det en del av mitt jobb att starta företag men så galen som att starta ett VVS-företag är jag inte och vill du ha råd om detta får du nog betala för dig som alla mina andra kunder.

Dock är det ju så att sådant som är en självklarhet i andra framgångsrika branscher också har sin giltighet i VVS-branschen. Ta en titt på andra framgångsrika företag så får du kanske lite idéer. Du kommer dock att ha svårt att hitta framgångsrika företag som medvetet lurar sina kunder, där flera led samarbetar för att försvåra prisjämförelser, där man tror att prissättningen ska baserar enbart på vad verksamheten har för kostnader osv osv.
 
hehe...

A. Jag tror det skulle hjälpa om vi enas om vad en VVSare är för något. Är det en stor Jourfirma som kan reparera ett kärnkraftverk på Midsommarafton eller en vanlig rörpulare som gnetar på under veckodagarna och på sin höjd åker ut till grannbyn om en vattenkran sprungit läck. Enas vi om detta så faller hela miljon lagret o servicebilar etc etc

B. Pratar vi VVS eller snickeri?? Tror inte en VVSar behöver skyddspapp för 2000kr (måste vara en jättevilla då priset ligger på 2--3kr/m2)

C. Att slå igenom i VVS branschen kan ju inte vara så svårt, det är ju uppenbart att branschen totalt saknar kundfokus. Klart synligt med alla inlägg mm från VVSare som i princip ALLTID idiotförklarar kunderna.
1. Varje kund ska vara nöjd o glad
2. Handla på Rinkaby
3. Anställ duktiga effektiva medarbetare oavsett nationalitet.
4. Köp dina verktyg där det är billigt.

Jag delar med mig gratis denna gång då jag bara kan dra egna fördelar av en sådan firma och jag har inga avsikter att kliva in i Branschen själv.
 
Som Rogge säger, 80% av beläggningen är inte villa-kunder.

Men med Rogges räkneexempel blir det ganska fort verktyg och liknande för runda slängar mellan 30-50 ksek/rörmontör, och som Rogge säger 4 ksek i nyanskaffning per år. Om vi ser verktygen som arbetande kapital så med ränta blir det i runda slängar 10ksek/år i verktygskostnad.
Bilen kostar 200ksek, avskrives på 5 år ger en kapitalkostnad på 40ksek/år, ponera att det går att debitera faktiska milkostnader till kund, så vi struntar i de rörliga kostnaderna.

De gemensamma maskinerna kostar 500ksek, med kalkylränta och 10 montörer blir det 5ksek/år och montör.

Materialspill 5ksek/år

Materiallager 200ksek ger kapitalkostnad 5ksek/man och år

Lokalkostnad och försäkringar 200ksek => 20ksek/man och år

Kostnad för chefen att träffa kunder och räkna på jobb 400ksek => 40ksek/man och år. Jag räknar med att chefen klarar av att debitera 50% av sin tid.

Då har jag kommit upp i 135ksek/man och år för att ta firmans fasta kostnader.

Sedan har vi lönen 1800 timmar /år => 360ksek plus arbetsgivaravgift ger 500ksek/man och år hoppas att jag inte har glömt semestern.

Det ger en kostnad på 640ksek/man och år att fördela på 1600 timmar, ger 400kr/timme.

Man kan sammanfatta det lilla färetagets bundna kapital till
500ksek personliga verktyg
500ksek gemensamma maskiner
2000ksek bilar ( om man leasar dem har man samma kostnad)
200ksek lager

dvs en bit över 3 miljoner

Sedan kan man som Rogge säger lägga på lite för vinst i företaget, fakturering etc. och då hamnar vi på 500sek/h.

Den här kalkylen visar att det inte är lönt att leta efter billigaste stället för verktyg. Det är betydligt bättre att hitta bästa leverantör.


Men de som verkligen lurar oss kunder småkunder som villaägare, som mycket stora byggföretag är grossistfirmorna.

Läste för några år sedan om ett fastighetsföretag i Linköping, som gjort ganska stora vinster på att importera sitt vvs-material själva vid husbyggen.

Ska man göra något drastiskt åt saken, måste man ordna sin egen materialförsörjning i en skala som liknar en landstäckande kedja.

Men det är lätt att tycka, jag har en viss analytisk förmåga, men är personligen inte tillräckligt mycket entreprenör eller chef för att driva något själv. Dessutom saknar jag formell utbildning och min erfarenhet begränsar sig till säkert mindre än 100h praktiskt VVS arbete i mitt eget hus.
 
Ja men räknar du på samma förutsättningar för en betydligt mindre firma så hamnar du betydligt högre i kostnaderna för en stor del av gemensamverktyg mm behövs även för en ensam montör och förskringar mm för lokaler är samma oavsett en eller hundra anställda.
Samma sak med akutlager, man kan ju inte ha ett mindre bara för att det bara är en eller två montörer.
Materialspill på 5k är ju rent ut sagt bullshit, om inte totala materialfaktureringen är ca 50-100k om året.

Så rent teoretiskt borde ett företag med ca 10-20 anställda borde kunna bli det absolut billigaste vad avser timdebiteringen, 1-3 borde bli absolut dyrast och riktigt stora borde eg kunna bli billigare för kunden men har inget intresse av att vara det?

Att dom stora borde kunna vara billigare baserar jag på att dom har möjlighet att själva importera allt förbrukningsmaterial och halvera den kostnaden och dessutom ha en högre debiterbar beläggning. Dessutom kan dom kapa kostnader för försäkringar mm genom att själva försäkra alla normalstora jobb och fordon.

magnu skrev:
Som Rogge säger, 80% av beläggningen är inte villa-kunder.

Men med Rogges räkneexempel blir det ganska fort verktyg och liknande för runda slängar mellan 30-50 ksek/rörmontör, och som Rogge säger 4 ksek i nyanskaffning per år. Om vi ser verktygen som arbetande kapital så med ränta blir det i runda slängar 10ksek/år i verktygskostnad.
Bilen kostar 200ksek, avskrives på 5 år ger en kapitalkostnad på 40ksek/år, ponera att det går att debitera faktiska milkostnader till kund, så vi struntar i de rörliga kostnaderna.

De gemensamma maskinerna kostar 500ksek, med kalkylränta och 10 montörer blir det 5ksek/år och montör.

Materialspill 5ksek/år

Materiallager 200ksek ger kapitalkostnad 5ksek/man och år

Lokalkostnad och försäkringar 200ksek => 20ksek/man och år

Kostnad för chefen att träffa kunder och räkna på jobb 400ksek => 40ksek/man och år. Jag räknar med att chefen klarar av att debitera 50% av sin tid.

Då har jag kommit upp i 135ksek/man och år för att ta firmans fasta kostnader.

Sedan har vi lönen 1800 timmar /år => 360ksek plus arbetsgivaravgift ger 500ksek/man och år hoppas att jag inte har glömt semestern.

Det ger en kostnad på 640ksek/man och år att fördela på 1600 timmar, ger 400kr/timme.

Man kan sammanfatta det lilla färetagets bundna kapital till
500ksek personliga verktyg
500ksek gemensamma maskiner
2000ksek bilar ( om man leasar dem har man samma kostnad)
200ksek lager

dvs en bit över 3 miljoner

Sedan kan man som Rogge säger lägga på lite för vinst i företaget, fakturering etc. och då hamnar vi på 500sek/h.

Den här kalkylen visar att det inte är lönt att leta efter billigaste stället för verktyg. Det är betydligt bättre att hitta bästa leverantör.


Men de som verkligen lurar oss kunder småkunder som villaägare, som mycket stora byggföretag är grossistfirmorna.

Läste för några år sedan om ett fastighetsföretag i Linköping, som gjort ganska stora vinster på att importera sitt vvs-material själva vid husbyggen.

Ska man göra något drastiskt åt saken, måste man ordna sin egen materialförsörjning i en skala som liknar en landstäckande kedja.

Men det är lätt att tycka, jag har en viss analytisk förmåga, men är personligen inte tillräckligt mycket entreprenör eller chef för att driva något själv. Dessutom saknar jag formell utbildning och min erfarenhet begränsar sig till säkert mindre än 100h praktiskt VVS arbete i mitt eget hus.
 
magnu skrev:
Sedan kan man som Rogge säger lägga på lite för vinst i företaget, fakturering etc. och då hamnar vi på 500sek/h.
Ett påslag på 20% på timpriset för vinst och fakturering låter ganska generöst måste jag säga. Med ditt exempel med 10 anställda motsvarar ju det 1,8 miljoner per år och även om hälften av det skulle vara faktureringskostnader (knappast rimligt) så ger det en oerhört god räntabilitet för bolaget, betydligt bättre än de flesta börsbolag. Kan man plocka ut en sådan vinst på några miljoner i investering så borde alla småsparare sluta köpa fonder och gå in som ägare i VVS-firmor istället. Då ska man ju också ta hänsyn till att detta inte innefattar några av de materialpåslag som diskuteras här. Räknar man även in dessa så blir ju vinsten ännu bättre.
 
Räkna bort lönsamheten från en av dom 10 med för det är en heltidstjänst att hantera lager, sköta underhåll och sjukfrånvaro, utbildning mm så är inte dom där procenten så mga längre.
Sådan är verkligheten tyvärr även om det låter bra på pappret.


BobbyEwing skrev:
Ett påslag på 20% på timpriset för vinst och fakturering låter ganska generöst måste jag säga. Med ditt exempel med 10 anställda motsvarar ju det 1,8 miljoner per år och även om hälften av det skulle vara faktureringskostnader (knappast rimligt) så ger det en oerhört god räntabilitet för bolaget, betydligt bättre än de flesta börsbolag. Kan man plocka ut en sådan vinst på några miljoner i investering så borde alla småsparare sluta köpa fonder och gå in som ägare i VVS-firmor istället. Då ska man ju också ta hänsyn till att detta inte innefattar några av de materialpåslag som diskuteras här. Räknar man även in dessa så blir ju vinsten ännu bättre.
 
Tja
det finns pengar att tjäna om man går upp lite grand i skala. Jag har bara gjort lite enkla överslagsberäkningar på de siffror som Rogge kom med.

Det är säkert några utgifter som jag har glömt. Det intressanta var bara att komma till ett närmevärde på timpriset.

Jag tror faktiskt att jag räknat fel på chefens debiterbara tid. Jag tror chefen inte klarar av att debitera något, han har fullt upp med att dra in arbeten.

Man kan dessutom förbättra resultatet för firman genom att ta in underentreprenörer, som håller sig med egen bil och verktyg.

Problemet är bara att ha tillräckligt bra marknadskontakt och kunna anställa rätt folk.

Men det här gäller en välskött firma av hygglig storlek.

Kom ihåg att småskuttar själva måste åka runt och titta på alla jobb, som tar bort värdefull debiterbar tid. Dessutom har de som tidigare påpekats inte samma jämna fina beläggning.

Om du skulle ta mitt räkneexempel på 5man+chef skulle du hamna på
185ksek i overhead per man jämfört med 135ksek i 10man+chef
Då hamnar vi på 435kr/h i timkostnad före vinst och faktureringskostnader. Säg dessutom att beläggningsgraden minskar till 75% pga ineffektivitet för ett mindre bolag, vilket ger 1350 debiterbara timmar och vi hamnar på 511kr/h före vinst.
Dvs det gäller att hålla beläggningen uppe och verkligen trycka in jobb i firman.
För att få verklig lönsamhet ska man starta ett rikstäckande bolag, då kan man satsa stort på marknadsföring med annonser eftersom man säljer en förstklassig produkt som kommer att konkurrera ut alla andra VVS-firmor.

Det är bara två problem som jag ser det hela:
1. Att leda verkasamheten
2. Att skaffa fram kapitalet som faktiskt blir bundet i verksamheten.
 
Jo har man nga milj cash att stoppa in så är det lätt att få lönsamhet i det mesta, fast då känns det behagligare med ngt annat än VVS-are tycker jag ;)
Har man 5 milj så köp en hyresfastighet och lev helt ok på den om man sköter den på egen hand, borde ge iaf 7-800k rörelsenetto...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.