Nu när det är vinter kommer jag inte upp för backen hemma med bilen men vill ändå kunna ha motorvärmaren inkopplad. Är det OK att skarva 3-4 10-meters skarvkablar (för utomhusbruk)? Tänker mig t.ex Julas variant (Anslut heter de).

Måste man ha skarvskydd eller vad de där lådorna heter som man fäster runt skarven?

Vad är nackdelarna och riskerna med att koppla flera sladdar?
 
Göran.W
Fler skarvar större risk för dålig kontakt eller att vatten kommer in i dom.
Köp en 50 meters slad på 1,5kvmm istället
 
Var hittar jag en sån?

Till sommaren har jag tänkt att gräva ner en kabel så att det alltid finns ström där nere.
 
Har du Ahlsells i närheten?

Köp en 50 meters rulle med gummikabel och montera på stickpropp och uttag. Kolla med pesonalen så kan dom säker hitta en kable som du senare kan gräva ner så slipper du köpa ny kabel till sommaren.
 
Men det är inte katastrof att koppla på en extra 10-metare på de två jag redan har ihopkopplade? Har idag plastpåsar kring skarvarna men kan ju sätta på såna där boxar istället.
 
Det finns ingen gummikabel som är godkänd för nergrävning
 
Göran.W
Om du ändå ska gräva ner mar kabel till sommaren kan du ju lägga den över mark så länge och sätta ett utomhus uttag på en stolpe.
Är du rädd att den ska skadas kan du dra den i pem slang som sen kan avändas som extra skydd när den grävs ner.
Hittade inga 50 meters förlängnings sladdar just nu men jag vet dom är ordentligt dyra.
 
OK, får kolla upp Ahlsells. Finns butik i Jönköping tror jag.
 
Nu är jag inte specialkunnig, men blir inte spänningsfallet rätt rejält över 50m 1,5mm2? Kan någon elektriker svara? Utlösningsvillkor?
 
Göran.W
Inte elektriker men det blir ganska högt spänningsfall men kan vara aceptabelt om det bara ska användas över vintern.
Utlösningsvilkoret bör uppfyllas.
Det bästa hade varit att gå upp en storlek men det är inte ekonomiskt försvarbart när det gäller över vintern.
Det bästa hade nog varit att köpa en EKKJ 3 x 2,5 + 2,5 mm². och låta den ligga över mark i vinter och gräva ner den till våren.
Jordfels brytare ska naturligtvis monteras med
 
Jag skulle köpa E0002612 ACEFLEX RV-K 3G2,5 R100 3G2,5 den är helt ok att gräva ner, "rätt" pris och om man (vilket man naturligtvis inte får) skulle vilja montera en stickpropp på kabeln tror jag att det skulle gå bra ;)
 
En lång är bättre än flera korta men jag ser ingen direkt livsfara med detta förutsatt att sladdarna är avsedda för utomhusbruk. Spänningsfall blir det men en motorvärmare är på 5-600 W så det känns inte så alarmerande.
Sätt gärna en jordfelsbrytare i vägguttaget om det inte redan finns en sån i anläggningen.
 
Jordfelsbrytare finns men gäller den hela elsystemet? Den sitter ju inne vid centralen och skarvsladden drar jag från garaget. Borde väl gälla även för de uttagen?
 
BiFuel skrev:
Jordfelsbrytare finns men gäller den hela elsystemet? Den sitter ju inne vid centralen och skarvsladden drar jag från garaget. Borde väl gälla även för de uttagen?
Det kan vara på båda sätten. Det ska stå i elcentralen vilka grupper som JFB skyddar.
Har du en undercentral i garaget eller bara uttag och lyse? Om det bara är uttag så skyddar troligen JFB där också.
 
Bara ett par uttag och lyse. "Rucklet" till garage är mer ett skjul... byggt 1935.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.