D
hej alla erfarna husägare,, jag är relativt ung, och är amatör på det här med hus,,,, (aldrig ägt ett hus,,,) jag har en fundering, hoppas nån kan hjälpa med..

jag fundera köpa ett gammalt hus, och de flesta jag ser ligger runt 1 - 1,4 milj. och de huserna så måste det renoveras nåting, antingen ett gamal och fult kök, eller ett äcklig badrum, jag som person vill ha allt perfekt som jag vill, dvs snyggt och modern som min drömhus, i allafall 99% som min drömhus,d^_^b ,, allt som är ful ska ju bort och ersättas med nytt och snyggt., gäller båder vägar , list , osv..

om jag tänker på det viset så är jag tvungen att riva hela innomhus för att skapa nya innervägar för att få den perfekta planlösningen som jag vill ha, och köket och badet ska ersättas med nytt. samt exteriör också, tak, fasad,, osv ... med den här tanken får jag ju ett ganska nytt hus, men det känns kanske väldigt dumt, för att slösa bort pengar på sånt som redan finns, ex innevägar, många kanske tycker att man ska renovera endast det nödvändig och behålla resten som befintlig för att vara sparsam..

så min fråga är,, kan nån ge mig tips och råd angående :: om man ska behålla huset befintliga skikt och endast renovera det nödvändig och spara på pengar eller renovera nästan allt för att få det perfekta huset.. ör det dyrt att renovera huset, ligger priset på ungegär nivå som huleverantörernar har när de inrede huset när man bygger nytt, eller är det billigare när man renovera sj'lv som privat i efterhand..

en fråga till, om man ska renovera allt så betyder det att jag har lagt ut 1 miljon för att få endast skalen och allt sk renoveras på nytt, är det lönt att göra så, eller man kan lika gärna bygga ett helt nytt hus eller köpa ett nybyggt skal av husleverantörena och fixa allt invändig själva,, vilken alternativ är dyrast??,, ska amn satsa på ett nybyggt skal och fixa allt invändig??. kan ni resonera lite kring det ekonomiska, vilken är lönsamast och billigast alternativ..

det var en lång fråga men ni förstår nogg mig,..

tack,
 
Redigerat:
Allt är dyrt, din fråga är lite spretig, men man kan säga att beroende på din egen ekonomi så är det oftast billigare sett till den relativt höga standarden i ett nytt hus att bygga nytt. Har du inte det stora kapitalet att trycka in, då köper man begagnat och renoverar lite pö om pö.

Sedan måste du tänka på vad du kan få för huset om du säljer det. Är det ett risigt hus i ett populärt område så lönar det sig oftast att renovera upp det. Har du köpt i ett mindre populärt område till ett billigt pris, spelar det ingen roll om du lyxrenoverar, du får inte igen pengarna.

I en del områden, delar av sverige, kan man inte bygga ett nytt hus för omkring 3-4 miljoner + tomt det går aldrig att sälja med vinst. I storstadsområderna och i de populära områderna kan du lätt bygga för 3-4 miljoner +tomt och få igen pengara direkt.
 
hej på dig..
om man är snickare så tycker jag att man kan renovera OM man har tid, ork,kunskap,jävlaranammar m.m.
nu köpte jag min villa -99 och är nu klar.
det tar tid detta.
ekonomiskt sett för min del blev detta 1 miljon billigare än att bygga nytt.
stora projektet drogs igång -05 så det tog 4 år:

http://www.minhembio.com/speedomac/45353/
http://www.minhembio.com/speedomac/154025/
http://www.minhembio.com/speedomac/29955/

sen måste du tänka på att det huset som du tänkt renovera KAN detta bli ditt drömhus???
ligger det rätt, kan man bygga det rätt, priset, läge m.m.

med ett nytt hus blir summan stor direkt men du får allt direkt som du velat.
men sen har du en tomt att fixa till å det smakar gott i plånkan.:(

ja e det något mera får du höra av dig...


ja jag skall uppdatera min hemsida...*är slö på det*q(;^;)p

mvh
snickar estwing
 
Om det lönar sej beror som sagt på om Du kan sälja med vinst, det kan Du i storstäderna, där är det dessutom svårt att ens få tag på ett begagnat hus så bygga nytt kan vara enda lösningen.
Tiden är väl den stora skillnaden, ett nybyggt hus blir klart inom ett år, ett renoveringsobjekt av den kalibern Du beskriver tar nog 10 år om man ska göra det mesta själv och dessutom ha ett "riktigt" jobb, fixa me ungarna, familjen, släkten, bilen osv osv. Vi började 2002 och har ett badrum kvar att göra sen är totalrenoveringen klar, men det här är vårt 3e projekt så vi kunde en hel del redan när vi köpte det.
Jag har aldrig byggt nytt så jag vet inte vad det innebär men det är roligt som fan att renovera :wow:
 
Har renoverat på vårat hus i 10 år nu och det finns fortfarande lite kvar, vissa saker är vi inne på andra omgången :)
Har fler kompisar som rivit ut totalt allt och sedan byggt upp igen och dom ångrar sig allihop att dom inte elda upp skiten istället.

Vi skall bygga nytt nu till våren och det skall bli roligt att göra något riktigt och fint.

Skall du renovera totalt allt som du säger så är det nog bättre att bygga nytt men det kostar ju en slant med.

Renovera kan du göra över en lång tid.
 
Skulle tro att kostnaden i slutändan blir densamma vid totalrenovering som vid nybygge.

Tänk på att det går undan vid nybygge och allt som man pga okunskap inte tänkte på vid beställningen hos husleverantören kommer att ligga och gnaga dig. Detta gör att valet av leverantör är av yttersta vikt. De ska inte bara bygga rätt, de ska kunna förklara och ge en massa bra förslag också.

Om du själv totalrenoverar så lär du dig hur ditt hus fungerar och kommer inte att ha några större problem med att underhålla det på rätt sätt. Du får allt precis som du vill men tänk på att allt kostar skjortan!!! Det är inte bara material utan även alla maskiner som man måste köpa/hyra. Du kommer att behöva ta hjälp utav en hel del hantverkare. Om du inte har några nära vänner/släkt som är byggare/själva har byggt så bör du avstå renovering.

Så slutnotan vid totalrenovering kommer nog att bli densamma som för nytt. Det du sparar i hantverkartimmar lägger du säkerligen på det där lilla extra som gör ditt drömhus till vad det är.

Den sista men ack så viktiga aspekten är TID!!! Bygger du nytt så står huset färdigt om 2 år. Renoverar du så räkna med 5-10år. Vad är då dessa 3-8 extra år värt i pengar?
 
sen har inte allt med en vinst att göra.
trivs man, läget är bra, summan givetvis ej för hög så tycker jag renovering om som sagt allt det jag skrev i tråd 3 innan.
köper du en bil gör du aldrig en vinst på den heller i stort sett.

man gör/får vad man vill ha.
men som sagt, alltdetta jobb krävs en fin maskinhall med, elektriker, rörläggare, målare, snickare m.m.
ja lite kontakter är inte fel..
mvh
snickar estwing
 
Kan ju inte låta bli och nämna att jag blev riktigt impad av ditt projekt estwing.

Efter att jag själv gått genom något liknande mellan 2000 och 2007 så sa jag till mig själv att det lär inte hända igen...

MEN... nu fick jag mersmak att gå på ett nytt projekt och lämna detta bakom oss.

Vi står ju egentligen i behov av ett ställe med större tomt så det kan ju vara passande att då skaffa sig ett nytt projekt att leka med och med den erfarenheten man nu skaffat sig i bagaget så kan det ju bara bli bättre.

Som sagt... riktigt imponerande bilder på ditt projekt.

Gillade belysningen i duschgolvet skarpt...
Alltid kul med sånt som inte så många andra har.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Kan ju inte låta bli och nämna att jag blev riktigt impad av ditt projekt estwing.

Efter att jag själv gått genom något liknande mellan 2000 och 2007 så sa jag till mig själv att det lär inte hända igen...

MEN... nu fick jag mersmak att gå på ett nytt projekt och lämna detta bakom oss.

Vi står ju egentligen i behov av ett ställe med större tomt så det kan ju vara passande att då skaffa sig ett nytt projekt att leka med och med den erfarenheten man nu skaffat sig i bagaget så kan det ju bara bli bättre.

Som sagt... riktigt imponerande bilder på ditt projekt.

Gillade belysningen i duschgolvet skarpt...
Alltid kul med sånt som inte så många andra har.
tack för dom varma orden paul.

kan säga att detta projekt GÖR man egentligen inte. alltså detta är SÅ mycket jobb att man KAN ej låta en firma ta detta då priset blitt skyhögt.

nu har ni ej fått sett entrevåning samt övervåning än.
men kan vara ärlig å säga att det blev fint.

köpte kåken för 780000 kr.
förra året värderade vi innan entevåning me kök m.m va igångsatt, 3800000 kr.
så visst har man en rejäl ökning.

golvbelysningen som jag kallar för scenen är sjukt snygg tycker jag.. roligt me nåt som ingen annan har samt runda väggar i badrummet...

glöm ej bort bion heller...
man blir iofs nedringd vid sportevenemang...:rolleyes:

men som sagt mycket jobb men väldig kul tid..

mvh
snickar estwing
 
Ja du, då har du din pensionsförsäkring klar ju... ;)

Förutsätter att du gjort lösningen med slangbelysningen så den går att byta ut om den ger upp sitt liv, men hur har du löst detta...
Med genomföring från tvättstugan eller ?

Kan tänka mig att alla vill vara polare med dig då ja... haha

Problemet för mig är att det i denna regionen inte finns ett hus i den prisklassen att hitta för då hade jag varit igång för längesedan...
Här får man fan hosta upp 1,5 - 2mille och mer därtill för något liknande.
 
Tja, om du dvd1234 vill ha allt PERFEKT så skulle jag nog rekommendera att du låter bygga ett hus. Att renovera själv blir så perfekt som du klarar av att själv göra. Så frågan är om du nöjer dig med det eller om det ska vara perfektast.

Skulle själv aldrig köpa ett nytt hus med mindre än att jag isf fick bygga det själv i lösvirke. Men jag tillhör den där skaran som menar att ett äldre hus har en charm, eller själ om man så vill, som ett nytt inte har.

Hur som haver så har jag varken kunskap, ork eller tid till att bygga nytt. Inte pengarna heller för den delen. Så det blir att renovera.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Ja du, då har du din pensionsförsäkring klar ju... ;)

Förutsätter att du gjort lösningen med slangbelysningen så den går att byta ut om den ger upp sitt liv, men hur har du löst detta...
Med genomföring från tvättstugan eller ?

Kan tänka mig att alla vill vara polare med dig då ja... haha

Problemet för mig är att det i denna regionen inte finns ett hus i den prisklassen att hitta för då hade jag varit igång för längesedan...
Här får man fan hosta upp 1,5 - 2mille och mer därtill för något liknande.
ja sant.
mäklaren trodde på runt 4,5 med samma finnish som övrigt på våningarna.
saken är den att vig -09-00 va priserna låga men ändå dyra om du förstår?:rolleyes:
idag hade detta hus kostat 2 mill säkert innan den *lilla* ombyggnaden...

men paul me din *käft* klarar du la av att pruta lite? haha

mvh
snickar estwing

45353
 
estwing skrev:
hej på dig..
om man är snickare så tycker jag att man kan renovera OM man har tid, ork,kunskap,jävlaranammar m.m.
nu köpte jag min villa -99 och är nu klar.
det tar tid detta.
ekonomiskt sett för min del blev detta 1 miljon billigare än att bygga nytt.
stora projektet drogs igång -05 så det tog 4 år:

[länk]
[länk]
[länk]

sen måste du tänka på att det huset som du tänkt renovera KAN detta bli ditt drömhus???
ligger det rätt, kan man bygga det rätt, priset, läge m.m.

med ett nytt hus blir summan stor direkt men du får allt direkt som du velat.
men sen har du en tomt att fixa till å det smakar gott i plånkan.:(

ja e det något mera får du höra av dig...


ja jag skall uppdatera min hemsida...*är slö på det*q(;^;)p

mvh
snickar estwing


Uuuurk... man blir ju sjuk av att se detta, man känner sig som en dålig människa.

Vilket jobb du har gjort, imponerad. Hade samma energi en gång, sedan kom båt och barnens aktiviteter emellan. Vill bara höja ett varningens finger ett sådant här projekt är hur lätt som helst att tröttna på, gäller att vara fokuserad. Skulle aldrig rekomendera någon till ett liknade projekt, jag vet att det är svårt att få till det hela i slutändan. Krävs en hel del plånbok också. Men klarar man det och gör som estwing så är det respekt.:wow:
 
om ni vill kommentera lr fråga nåt om projektet så ligger det här...

http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/100276-liten-ombyggnad.html

jag tackar för alla fina kommentarer...
jag är här för å hjälpa till om nån vill ha hjälp....
hoppas TS fått lite svar här?

som sagt kika in där å kommentera där, tar alla kommentarer å svarar på allt.

mvh
snickar estwing
 
D
till Estwing,

,, otroligt måste jag säga!!!!!!!!!!!!!!!!!111,, för att vara väldig ärlig mot dig så såg ditt hus innan renoveringen ganska skräpig på utsidan,,, men det blev sjukt snyggt efter renoveringen måste jag säga,! underbar hus nu.... topp klass...

om jag får gå in lite mer på ekonomi delen, om det inte alltför privat...
som jag fatta det rätt så köpte du huset för 780 000 kr, och efter renoveringen men endast entervåning är klart så är den värd 3,8 milj, och enligt mäklaren så är den uppe i ca 4,5 milj när övervåning och allt är klart alltså, stämmer det,???

kan man verkligen öka ett hus värde genom att bara renovera så där, den öka ju med ca 5 gånger ju,,,,hur kan det vara sant, finns det verkligen folk som vill lägga ut så mycket pengar för att köpa ditt hus, värdet enligt mäklare är så, men i verkligheten då?? finns det folk som vill lägga ut den summa pengar, , jag är ej inne på det här med hus marknad heller, så jag är väldig amatör på den bitten med hihiih,

men om säger att för 4,5 milj kan man väll bygga ett nytt 2 plans hus med ett snyggt trägård med, skulle folk föredra att köpa ditt hus eller??, hur resonera folk??,. om man gilla gamla hus med den där charm jaa och ett bra läge.,,, när jag hör 4,5 milj s tycker jag det är stora pengar,...

och om jag får veta hus mycket pengar har du lagt ner på renoveringen då??. du nämnde att med renoveringen så spara du 1 milj jämfört med bygga liknande nytt, då måste du har renoverat det riktigt billigare...:wow:

men estwing, när du renovera så där, med tak, mellan bjälklag, fasad stommen, osv, behöver du inte anlita hjälp för sånt då?, ta de inte lika mycket jämför med att stomerest, och monteringan av tak på ett helt nybyggt hus eller, för det är samma jobb och samma mängd material??, eller har de billigare bara för det är ett renoverings projekt och inte bygga nytt projekt,,

en snickare är du, du kan mycket och är helt inne på din sak, men allt det är med tekniska delen, är inte du räddd att huset nån gång kommer att rasa om du råkat bygga fel,?? det här med tak och våning, ska ju hålla, har du allt den kunskapen så du känner dig verkligen säker??

för många frågor nu ehehe, men hoppas det inte stör dig, du är otroligt grym ska jag säga bara..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.