Hej!

Vi har ingående vatten i vår källare och direkt efter vattnet kommer in i huset så sitter det en underlig historia som droppar lite vatten ibland (ur det gröna hålet). Besiktningsmannen sa för länge sedan vad det hette men jag kommer inte ihåg. Han nämnde också att den behövdes, men att den kanske borde bytas. Jag har för mig att det hade något med tryck att göra.

Är det nån som vet vad detta är?, vad den har för funktion och vad jag ska byta ut den till?

Rören som ansluter till den på båda sidor är 22mm kopparrör. Se bild nedan....

vatten1.jpg
 
Det är en säkerhetsventil. Antar att det sitter en varmvattenberedare i närheten också?
 
Nej det tror jag inte. Här ser du en större bild på pannrummet.

pannrum.jpg


Förra ägaren bytte från oljepanna till bergvärme 2001. Ventilen sitter på kallvattenröret och det rör som fortsätter till höger om bilden är kallvatten som går vidare in i badrummet.
 
det där är en avstängningsventil med övertrycksventil + vaccumventil(kromad)
kan har varit gamla(eller är befintlig) påfyllningen till radiatorkretsen
 
Tack för svaren!

Vi hade folk här från det företag som satte in Bergvärmepumpen och då tömde de vattnet ur elementen eftersom vi bytte en radiator. Då vet jag att dom inte rörde den varken vid tömmning eller återfyllnad. Betyder detta mer eller mindre att den inte används längre?, och att jag kanske helt enkelt kan ta bort den?

tracker skrev:
det där är en avstängningsventil med övertrycksventil + vaccumventil(kromad)
kan har varit gamla(eller är befintlig) påfyllningen till radiatorkretsen
 
T
Som Tracker skrev:
Den vänstra i krom är en tryckutjämnare (för att få bort stötar i vattenledningen när du t.ex kör tvättmaskin. Den högra kan vara ett gammalt filter typ sil som är bortkopplad, har förmodligen gått till gamla varmvattenberedaren som då var gjord i koppar. Du har också axeln kvar av en avstängningsventil under den kromade tryck-utjämnaren, så förhoppningsvis ligger själva vredet löst någonstan i ditt pannrum.
 
TN-Funkis skrev:
Som Tracker skrev:
Den vänstra i krom är en tryckutjämnare (för att få bort stötar i vattenledningen när du t.ex kör tvättmaskin. Den högra kan vara ett gammalt filter typ sil som är bortkopplad, har förmodligen gått till gamla varmvattenberedaren som då var gjord i koppar. Du har också axeln kvar av en avstängningsventil under den kromade tryck-utjämnaren, så förhoppningsvis ligger själva vredet löst någonstan i ditt pannrum.

Vad är en tryckutjämnare? Jag har alltid trott att detta är en vaccumventil.

Var hittar du ett filter på bildern ?
 
Om vi nu litar på tracer för det är helt rätt och det har nog ingen större funktion om du inte har vattenburet system. Avstängningsventilen ska vara stängd (Den med axeln nedåt). Vakumventilen (den kromade) är en backventil som gör att det kommer in luft i systemet om du tappar ur vattnet ur värmesystemet. Säkerhetsventilen eller övertrycksventilen är för att det inte ska bli för högt tryck i värmesystemet, trycket går att justera på översidan av ventilen.
Om du har vattenburet system:
Om du drar i handtaget på baksidan av säkerhetsventilen så testar du den, det kommer att spruta ut (VARMT) vatten där det droppar i dag. Om du öppnat kranen så fyller du på systemet med vatten och då kommer övertrycksventilen att öppna när det är fullt. På ”pannan” sitter nog en tryckmätare som talar om trycket har sjunkit i systemet, se instruktionerna vilket tryck som är lämpligt. Fungerar värmen så fyll inte på vatten i onödan för det gör att du får syre i värmesystemet och det kan gynna rostangrepp. Dropp från övertrycksventilen är normalt. Ha en bra dag och en god jul.
 
Jag tycker det ser ut som om ventilen och hela faderallan sitten på inkommande tappvatten??
 
Ja och sedan till värmsytemet, det är ju där man fyller på systemet.
 
Fotografen skrev:
Jag tycker det ser ut som om ventilen och hela faderallan sitten på inkommande tappvatten??
Håller fullständigt med om detta.

Tror att detta tillhör säkerhetsutrustningen från en gammal panna eller en VVB.

Anledningen till min förra något korkade fråga var att jag ville ha ett svar på hur man kan tolka fjäderpaketshuset på en säkerhetsventil som ett filter som inte används.

Jag tycker att hela diskutionen på detta forum är ganska skrämmande i bland.

Folk rekomenderar andra att inte montera säkerhetventiler på fastbränslesystem, andra gissar självsäkert på vad dom tror att dom vet och ger ibland livsfarliga råd om
provtryckningar med luft mm.


 
Tja, det är ju avgrenat framför så varför inte, lite fler bilder skulle vara intressant...men varför sitter det en vacuumventil där också? Brukar bara sitta på varmvattenberedare, på påfyllningen får man ju bara in luft i systemet?
 
Fotografen skrev:
Tja, det är ju avgrenat framför så varför inte, lite fler bilder skulle vara intressant...men varför sitter det en vacuumventil där också? Brukar bara sitta på varmvattenberedare, på påfyllningen får man ju bara in luft i systemet?
lutar också att det har gått till pannan/vv beredaren och sedan vid pannan har man fyllt på radiatorkretsen via en annan ventil
röret som kommer tillbaka under är nog vv röret som man har gått på från den nya värmepumpen
 
Det är ett gammalt ventilpaket med säkerhetsventil, avstängning och vacuumventil och inget annat.

Troligtvis har det suttit en gammal beredare där, eller en panna med inbyggd beredare.
Troligtvis behövs ej denna längre, men jag är inte 100 % säker utan att ha sett hela installationen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.